Permalänk
Medlem

Har jag fått fel GPU?

Hej!

Det är så att jag idag hämtade hem en Acer Predator Helios 300 med RTX 2060.
Dock när jag öppnar "Speccy" för att kolla speccs så står det att det endast är 2047MB på GPUn när det egentligen ska vara 6GB?
Eller är det jag som är förvirrad?

Här är två bilder.
Den första är vad Speccy visar oh den andra är GPU info om den jag har i datorn.

1. https://imgur.com/2Q3Pmc0
2. https://imgur.com/q5IybIk

Mvh,
Benjamin

Permalänk
Medlem

du kör på ditt integrerade 630 kort i surf/idle ditt 2060 rtx hoppar igång vid spel! dra igång ett spel och kolla igen..

Permalänk
Medlem

Annars tror jag man kan högerklicka på någon applikation och välja typ "kör med nvidia graphics" eller liknande.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Annars tror jag man kan högerklicka på någon applikation och välja typ "kör med nvidia graphics" eller liknande.

Ja precis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

du kör på ditt integrerade 630 kort i surf/idle ditt 2060 rtx hoppar igång vid spel! dra igång ett spel och kolla igen..

Skrivet av Nima2001:

Annars tror jag man kan högerklicka på någon applikation och välja typ "kör med nvidia graphics" eller liknande.

Skrivet av 120hz:

Ja precis!

Ok tack för svar!

Behöver det vara någon specifik app? Startade Spotify med 2060 och när jag öppnar Speccy står det likadant.
Men ni har ju säkert rätt att det är så. Finns det något bättre program där man kan kolla GPU statistik?

Permalänk
Medlem

Ladda ner ex.vis GPU-Z och ta en titt.

Permalänk
Medlem

Speccy visar ofta fel värden för t.ex. grafikminne, eftersom programmet inte uppdateras för ny hårdvara särskilt ofta (senaste releasen av speccy är t.ex. från maj 2018 medan RTX 2060 släpptes i januari 2019). Alla RTX 2060 har som du säger 6GB minne, så du kan vara rätt säker på att det är speccy som visar fel här.

Skrivet av Benham20:

Finns det något bättre program där man kan kolla GPU statistik?

Jag rekommenderar också GPU-Z.