Permalänk
Medlem

GPU jobbar dåligt på Gta 5

Hej jag har ett problem med min dator.

Mitt grafikkort jobbar otroligt låg på just Gta 5 och inga andra spel.
Jag har nästan alla inställningar på högsta men min gpu jobbar endast 7%.
På andra spel såsom rocket league vilket är betydligt mindre krävande så kan kortet jobba på som de ska.

Jag har typ 110-150 fps på gta 5 beroende på vad jag gör men när jag kör fivem vill jag att gpu ska jobba mycket bättre då jag ligger på 40-50 fps på typ alla servrar med folk inne på.

Jag har testat följande:

Sätta på XMP profile #1
Höja prioritet
Ta bort fivem helt och hållet och ladda hem igen
Stänga av onödigt skit i bakgrunden
Dra på vsync på full samt halv
Sätta gpu tweak på 144hz
Googlat mycket

Specs:
I7 7700k @4.5ghz
MSI gaming geforce gtx 1080ti 11gb
16gb ddr4 2100mhz

Permalänk
Medlem

Ingen som har något tips?

Permalänk
Medlem

Vilken upplösning kör du i?

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Viking

@Squaredz: Tror att det kan vara GTAs servrar som ger dålig fps. Har knappt 60 fps med 2070 super och r5 2600x, och betydligt mer fps i storymode. Eller så är det något knas för mig med

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squaredz:

Dra på vsync på full samt halv

Testa att stänga av V-sync helt.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

@D-ryd: Naturligtvis testat men de hjälpte ej.

Permalänk
Medlem

@Donnerstal: Nja de vettefan. FiveM ligger i singeplayer fast med servrar som andra hostar. De lustiga är ju att polaren som har en sämre dator får bättre fps. Samt min andra dator jag lirar på i bland på får jag bättre fps. Övertygad om att denna dator jobbar för lite. 7% liksom

Permalänk
Medlem

@MaxieTheHatter: 1920x1080 på 144hz

Permalänk
Viking
Skrivet av Squaredz:

@Donnerstal: Nja de vettefan. FiveM ligger i singeplayer fast med servrar som andra hostar. De lustiga är ju att polaren som har en sämre dator får bättre fps. Samt min andra dator jag lirar på i bland på får jag bättre fps. Övertygad om att denna dator jobbar för lite. 7% liksom

Tråkigt, kanske kan titta vad mitt grafikkort ligger på om jag orkar med laddningsskärmen.
Vad har du för fps i Online?
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

@Donnerstal: Vet inte men i singeplayer runt 150.

Permalänk
Medlem

Update: Drog på allt på högsta och började lira fivem igen, har ca 40-50 fps beroende på vart jag är. Gpun jobbar till ca 30% nu iaf men vill att den ska jobba hårdare så de flyter på bättre. Cpu ligger runt 50 ish

Permalänk
Medlem

Finns de något sätt att få den att jobba bättre? Jobbar ca 30% å cpu jobbar ca 50% nu på en ny server. Har ca 60 fps på denna dock med 15 spelare inne ish

Permalänk
Avstängd

Behöver kanske fler kärnor på CPU.

Permalänk
Medlem

Vad menar du med att CPU jobbar i 50% då? Hur kontrollerar du värdena då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

@Joppis: Kollar via taskmanager. Kollade även gpu via afterburner å samma resultat där.

Permalänk
Medlem

@sweborn: Alright hur åtgärdar ja de då?

Permalänk
Avstängd

Ny prolle i så fall. Tråkigt, så kanske bättre att vänta lite och byta plattform när nästa generation GPU dykt upp. Så hade jag själv tänkt i alla fall om det inte är ett mer generellt problem än något spel.

Permalänk
Medlem

@sweborn: Ah alright du menade så du Har typ 60-70 fps nu så de går att leva med iaf.