Blackberrys sista partner överger företaget

Permalänk
Melding Plague

Blackberrys sista partner överger företaget

Det ikoniska varumärket Blackberry ser ut att gå i graven då TCL väljer att sluta tillverka licensierade telefoner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det här suger ju verkligen då Blackberry är det enda märket som tilltalar mig då de är det enda kända märket som tillverkar mobiler med tangentbord, jag själv har BlackBerry PassPort och denna ska ju givetvis ersättas nån gång och helst med en annan BB. Väldigt tråkigt faktikt men men man får hoppas att priserna sjunker så man får råd med en Blackberry Key2 sedan då. Communityt är ju hur stort som helst för BB så det lär ju finnas custom roms om det skulle behövas.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk

Blackberry får mig att tänka på jänkare. Vi andra körde Symbian, sedan android och de höll på så länge till med Blackberry. Nu har en stor del skaffat iPhone istället..

Nå man kan argumentera för och nackdelar med "fysisk tangentbord", där jag själv redan 2002 tog bort det "fysiska tangentbord" på min SE P800 och körde utan. Allt eftersom åren gick blev de allt fler som använde touch och idag är det så få personer som vill ha tryckknappar som tangentbord, så att det är svårt att tillverka en mobiltelefonmodell som säljer bra.

Det jag saknar är dock bättre saker att plugga in dem i, men när de alla är olika stora så blir det svårt. Jag tänker t.ex. kontroller så påminner om nintendo switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Blackberry får mig att tänka på jänkare. Vi andra körde Symbian, sedan android och de höll på så länge till med Blackberry. Nu har en stor del skaffat iPhone istället..

Nå man kan argumentera för och nackdelar med "fysisk tangentbord", där jag själv redan 2002 tog bort det "fysiska tangentbord" på min SE P800 och körde utan. Allt eftersom åren gick blev de allt fler som använde touch och idag är det så få personer som vill ha tryckknappar som tangentbord, så att det är svårt att tillverka en mobiltelefonmodell som säljer bra.

Det jag saknar är dock bättre saker att plugga in dem i, men när de alla är olika stora så blir det svårt. Jag tänker t.ex. kontroller så påminner om nintendo switch.

Jo det är ju det, kommer aldrig gå tillbaka till touch igen som huvudenhet hatar att skriva på det. Får hoppas att det finns några alternativ och lösningar med just fysiskt tangentbord i framtiden. Tror de va galaxy s8 som hade nåt qwerty addon så man kunde skriva med fysiskt så lite hopp verkar det finnas.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

@jeffan97: Får jag fråga varför du prompt måste ha ett fysiskt tangentbord? Själv tänker jag att nackdelarna med att inte kunna ändra storlek, att det tar plats så att man tappar skärmyta överväger att det eventuellt är skönt att ha fysisk feedback.
Bättre vibrationsfeedback kanske är något för dig?

Permalänk
Medlem

Förbannat tråkigt, använder Blackberry Key 2 nu och hade hoppats på fysiskt tangentbord på nästa lur jag köper med.
Oslagbart med fysiskt tangentbord för mig, har haft flera lurar utan såklart så är ej främmande för det men det kan tyvärr ej mäta sig med fysiskt tangentbord för mig.
Nackdelen har vartit avsaknaden av ÅÄÖ på Key2 men man lärde sig leva med det då alternativen är sämre, Nokia N97 och N900 med ÅÄÖ var dock väldigt trevliga att skriva på och tangentborden kom ut från långsidan, den typen av lur saknar jag.

Cosmos Communicator 2 är lockande som arbetstelefon dock Så får vi hoppas eldsjälar håller fysiska tangentbord vid liv via crowdfunding (kommer även med ÅÄÖ på knappar som val)

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Minns när jag skulle recensera Blackberry Bold 9700 åt Datormagazin back in the day. Hade ingen erfarenhet av BB då och var skeptiskt till det jag hört om hur beroendeframkallande de var, "crackberry" kändes för mig som en amerikansk grej.

Men när jag satt hemma hos föräldrarna och blicken gick till den aggressivt blinkande röda lampan för femtioelfte gången i ordningen undrade föräldrarna vad det var som var så förbent intressant med den där telefonen. Integreringen av SMS, chatt, Twitter, Facebook med mera i ett gränssnitt var bannemig svårt att ignorera. Jag har aldrig köpt en Blackberry själv, men Bold 9700 imponerade ändå.

Gillade också surfplattan Blackberry Playbook 7. Det kompakta formatet och Blackberry OS 10 var faktiskt riktigt lovande, tyvärr föll det likt så många andra på bristande mjukvarustöd. Ur rent nördigt perspektiv gillade jag BBOS 10 för den QNX-baserade kärnan

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@jeffan97: Får jag fråga varför du prompt måste ha ett fysiskt tangentbord? Själv tänker jag att nackdelarna med att inte kunna ändra storlek, att det tar plats så att man tappar skärmyta överväger att det eventuellt är skönt att ha fysisk feedback.
Bättre vibrationsfeedback kanske är något för dig?

För att det känns oändligt mycket skönare än vilken vibrationsfeedback som helst, jag hatar o skriva på touch vill faktiskt känna att jag trycker på något plus att kunna skriva utan att jag behöver titta ned på skärmen. Att man tappar skärmyta skiter jag fullständigt i så jag överväger bättre inmatning än skärmyta då jag skriver väldigt mycket sen så är skärmen på den jag har nu såpass stor att det är underbart att läsa saker på den. En liten gimmick också är att tangentbordet har touch så man slipper ha tummen i vägen när man ska skrolla igenom text vilket är super bra. #vågavägratouch

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Trodde Blackberry var dött sedan lääääängesen.

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Kommer ihåg min HTC Desire Z, fyfan vad bra det var. Men ärligt talat så tycker jag att fysiska keyboards har sett sitt slut i mobilbranschen. Blackberry bör fokusera på säkerheten och göra det till sin main nisch.

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem
Skrivet av rj45:

Tråkigt. Kommer ihåg min HTC Desire Z, fyfan vad bra det var. Men ärligt talat så tycker jag att fysiska keyboards har sett sitt slut i mobilbranschen. Blackberry bör fokusera på säkerheten och göra det till sin main nisch.

https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/ff6b4de5067a6e3e1de5b618d7ae5324-480-80.jpg

Fast då är det ju inte riktigt en Blackberry längre då det är tangentbord bordet som de är mest kända för dessutom så är det helt överlägset pekskärmsbaserat tangentbord när det kommer till att skriva på. Kommer själv aldrig gå tillbaks till en mobil med bara pekskärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rj45:

Tråkigt. Kommer ihåg min HTC Desire Z, fyfan vad bra det var. Men ärligt talat så tycker jag att fysiska keyboards har sett sitt slut i mobilbranschen. Blackberry bör fokusera på säkerheten och göra det till sin main nisch.

https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/ff6b4de5067a6e3e1de5b618d7ae5324-480-80.jpg

Men in med lite handkontroller på det där utrymmet istället för fysiskt tangentbord.
Inte för att det är nytt heller egentligen, men helt rätt i tiden!
Tillsammans med stadia. Kanske för PUBG i mobilen?

Eller bara en sån grej att ens telefon skulle kunna fungera som extrakontroll till polarens Xbox

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Aldrig ens sett en Blackberry IRL. Kan man inte hänga med i utvecklingen så försvinner man snabbt (Nokias Symbian, Windows Mobile, HTC)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Aldrig ens sett en Blackberry IRL. Kan man inte hänga med i utvecklingen så försvinner man snabbt (Nokias Symbian, Windows Mobile, HTC)

Skickades från m.sweclockers.com

Förvånar mig då dem var mycket populära innan Iphone kom.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Trodde Blackberry var dött sedan lääääängesen.

Trodde jag också. Tills jag såg en smygreklam i en ny, populär TV-serie.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Det ikoniska varumärket Blackberry ser ut att gå i graven då TCL väljer att sluta tillverka licensierade telefoner.

Läs hela artikeln här

Minns att jag övervägde att investera i Blackberry för ungefär ett år sedan eftersom aktien stod lågt och de hade planer på att sluta med telefoner och istället satsa på nya lösningar inom bland annat bilteknik och GPS. Så då är det kanske inte så konstigt att samarbetspartners inom mobiltelefoni lämnar. Men jag kan såklart ha fel och detta kanske är dödsstöten.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Ja det skräpet kommer jag inte sakna

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Ja det skräpet kommer jag inte sakna

På vilket sätt är det skräp?

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Fick en Blackberry Z10 som första jobbtelefon för många år (våren 2013 om jag inte är helt fel på det) sedan. Denna används fortfarande.
Annat än det förhållandevis tråkiga app-utbudet så måste jag säga att jag verkligen gillar OS:et.

Just integrationen av email, sms etc i deras hub var brilliant.
RIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av succiu:

Fick en Blackberry Z10 som första jobbtelefon för många år (våren 2013 om jag inte är helt fel på det) sedan. Denna används fortfarande.
Annat än det förhållandevis tråkiga app-utbudet så måste jag säga att jag verkligen gillar OS:et.

Just integrationen av email, sms etc i deras hub var brilliant.
RIP

Angående det där med huben så slår det fortfarande allt vad Android har att komma med, smidigare blir det inte.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /