Permalänk
Medlem

Namnet "Sweclockers"

Inte direkt feedback, men hittade inget mer passande ställe att skriva på.

Eftersom jag stör mig på allt här i världen så har jag även stört mig på namnet "Sweclockers." Jag har besökt sidan i typ 15+ år nu men har alltid tyckt att namnet är... ja... fult och konstigt.

Antagligen så spelar namnet på Overclockers.com som kanske var en betydligt populärare sajt för 20 år sedan än vad den är i dag. Jag vill minnas att det var så iaf. Så det är alltså en försvenskning av sajten, tolkar jag det som, men finns något samband egentligen?

Nu minns jag inte riktigt hur den här sajten var ifrån början, men möjligt att det var mer fokus på överklockning då?

Att byta ut ett så pass inarbetat namn i dag är väl kanske onödigt, men jag kan ändå inte hjälpa att namnet känns väldigt udda.

Åsikter?

Permalänk
Relik 📜

Tjo!

Om SweClockers kommer från just Overclockers vet jag inte helt ärligt, men syftar som du är inne på mot just "överklockning på svenska". Sedan har överklockning helt klart tappat sin framträdande plats över åren, numera handlar webbplatsen om hårdvara, IT, spel och teknik i allmänhet.

Att byta ut namnet är dock inte riktigt aktuellt, av flera anledningar. Inte minst som du säger, att det är enormt inarbetat både i Sverige och internationellt. Du får helt enkelt bita ihop.

Mvh

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S