Dela google-kalender utan att den blir öppet sökbar

Permalänk
Medlem

Dela google-kalender utan att den blir öppet sökbar

Jag vill dela en google-kalender med min arbetsplats, på så sätt att intresserade ska kunna lägga till den på ett enkelt sätt men också välja att låta bli. Google calendar ger mig detta valet:

Men om jag klickar i "Gör tillgänglig för alla" så blir den också sökbar online (det kommer en popup som varnar för det). Det vill jag inte, jag vill bara kunna sprida en länk som alla som får länken ska kunna använda för att importera kalendern. Väljer jag "Hämta delbar länk" utan att ha markerat i "Gör tillgänglig för alla" så är den bara tillgänglig för mig.

Alternativet "dela med vissa personer" finns längre ner, men då måste jag bjuda in folk per mailadress. Det är för mycket administration.

Finns det något sätt att med google göra så att folk som får länken kan bjuda in sig själva, utan att för den skull göra händelserna sökbara?

Det är inga hemligheter, bara onödigt att kalendern är sökbar. Jag trodde dokumentationen skulle ha något om det, men icke, och hittar inget online.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Du kan inte välja "dela med vissa personer" och dela med en grupp som alla ligger med i? Antar att ni kör Google Suite och jag har för mig att det ska fungera.

Permalänk
Medlem

@HerrNilsson: Aha, jag tror att vi har nåt sånt men jag hade tänkt försöka dela en kalender som jag skapat själv i mitt eget googlekonto, utan att behöva dela ut behörigheter. Jag tänkte att dela via o-publik länk skulle ha en nisch (även om det såklart inte ska misstas för ett system som är säkert mot obehörig access).

Men om google inte har funktionaliteten utanför suites så får jag fråga administrationen där jag jobbar om de har någon enkel lösning. Jag vet att jag har kunnat lägga till kalendrar som de skapat även i mitt privata googlekonto.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX