Permalänk
Medlem

Ersätta gammalt WIN7 härke.

Jag skulle vilja ha lite input på en kommande uppdatering på min stationära dator.

Jag spelar EJ och kommer inte börjar göra det. Datorn används till Office, lite 3d-modellering/CAD, fotoredigering i Lightroom och allmänna göromål som surfande, YT osv.

Idag sitter jag på en ca 8 år gammal Intel Core 2 6600 @ 2,4 GHz med 6GB ram och en SSD med Win7.
Nu har dock ETS-programvaran till husets KNX anläggning börjat krångla på burken och i och med att jag inte kunde lösa det snabbt och smidigt tänkte jag passa på och köpa ny burk innan jag löser det problem.

Jag hade samma fråga uppe för ca 1 år sen men på grund av den berömda tummen i röven så blev det aldrig något byte då.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1546051-uppgradering-a...

Denna gång får det helt enkelt bli att köpa en helt ny burk istället.

Det jag hade tänkt mig är:

https://komponentkoll.se/bygg/TAlVv

Jag har ett gammalt GT 730 GPU-kort liggande. Kan jag använda det istället ?

Är det något jag missar eller kan göra bättre ?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

@pigetl:

Behövs verkligen ett 750w nätagg för att driva runt det där?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

@pigetl:

Behövs verkligen ett 750w nätagg för att driva runt det där?

Troligen inte men skillnaden mot ett 550w är så liten att jag ville vara på säkra sidan
Samt med mimimal last så borde fläkten inte behöva gå så mkt.

Eller missar jag något och bör göra på annat sätt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigetl:

Troligen inte men skillnaden mot ett 550w är så liten att jag ville vara på säkra sidan
Samt med mimimal last så borde fläkten inte behöva gå så mkt.

Eller missar jag något och bör göra på annat sätt ?

- Tycker det ser bra ut. Du vekar ju inte göra något tungt. I så fall hade jag nog hellre valt en Ryzen 3600, snabbare per kärna, men bara 6 kärnor.

- Du verkar inte behöva så mycket drag i din processor med tanke på vad du använt fram tills nu. Frågan jag ställer mig är ifall du ens behöver en fullstor dator, kanske hade varit bättre med en mini PC eller en Intel NUC. Asrocks Deskmini A300 tycker jag verkar som ett bra mellanting annars. Riktigt liten, men kör ändå med riktiga delar. Som jag förstår det så köper man CPU, lagring och ram själv. Chassi, nätagg och moderkort är med i paketet. Dubbelkolla gärna dock.

Permalänk
Medlem

Det ser bra ut. Rätt val med 2700x i denna prisklass för användandet du beskriver.

Visa signatur

3700x - NH-D15 - GTX 1080 - Tomahawk MAX - 16GB 3200Mhz - 1TB M.2 - 500GB SSD - RM750x - Define S - 2X AOC 24G2U

2600k - R7 240 - Z68-UDH-B3 - 16GB 1866Mhz - 250GB SSD - 4TB HDD - Focus+ 750

Permalänk
Medlem

@pigetl
Allt ser bra ut utom grafikkortet men prova kör med det grafikkortet du har och funkar det inte så är det bara att byta. Men så länge du inte spelar eller kör i väldigt höga upplösningar så borde den funka. Du skulle också kunna går ner i storlek och köra på ett mITX

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Inaktiv

På tal om nätagg, såg på antingen LTT eller Jayz2cents att datorn presterar bäst med ett starkare nätagg än vad man behöver men sen vilket sammanhang det är i eller vilken vinning man faktiskt får låter jag vara helt osagt. Mao; ligger ett 750w nära i pris så kan det ju vara lika bra, om inte annat för att framtidssäkra.

Skickades från m.sweclockers.com