Intel Core i9-10900K med 10 kärnor i 5,1 GHz hittar ut i prestandatest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutto:

Vet inte om du har koll, men detta är Sweclockers.
Om du inte ens klarar att montera ett simpelt Ryzen 3600-system, *SMH*, så kanske detta är fel arena för dig, min vän.

Skickades från m.sweclockers.com

Han är här för att lära sig. Vi måste alla börja någonstans.

Permalänk
Medlem

@Ryzer: Har satt ihop 10-15 Ryzen system sen första generationen, inga problem

Behöver du hjälp får du gärna skicka PM.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd

@SCORPIUS: Finns inte på kartan att AMD skulle släppa något bättre än Intel så har aldrig tänkt tanken. Hypotetiskt så ja, jag skulle ta för givet att dom tester som genomförts är felaktiga och skulle ändå prisa Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Det krävs skillz

//Rant mode on (med lite försök till ironi)
För 25år sedan när man fick ändra på IRQ adresser med byglar, kablar inte var färgmärkta, inte ens byggda så det inte gick att montera dem fel, 230v fanns i Powerknappen på framsidan av chassit, cpuer gick att montera år fel håll, urtagningen av en BNC kabeln ur sin dator på LAN där 50-100 andra var inkopplade till vilket mer eller mindre ledde till hjärtstillestånd pga all potensialskillnad mellan datorerna. Ja då krävdes det skillz.

Idag så fungerar det eller så är det skit grejor.
Misslyckas man ändå har man nog inte ens kunnat bygga duplo som barn.
En doa produkt kanske skulle kunna rädda ens heder

//Rantmode off

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kossamu:

@SCORPIUS: Finns inte på kartan att AMD skulle släppa något bättre än Intel så har aldrig tänkt tanken. Hypotetiskt så ja, jag skulle ta för givet att dom tester som genomförts är felaktiga och skulle ändå prisa Intel.

Okey. Det funkar ju för dig så

På ett personligt plan kan jag bara beklaga ditt stängda sinne.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triton242:

Skulle nog kunna sticka ut tungan och säga att AMD inte kommer komma ikapp Intel i ren gaming prestanda förrns lagom till Intel släpper sina 10nm variant. Vad som händer då är lite intressant. Är inte helt övertygad om att det kommer ge något större prestandahopp i ren kärnprestanda då det inte skulle förvåna mig om max frekvensen kommer att gå ner något. Iafall den första lanseringen.
Snarare blir det väl som så många verkar vilja ha det idag. Mer kärnor, mer kärnor på samma plats och med samma effektåtgång.

Lite som vi vant oss med att det varit de senaste 2-3 åren alltså. Prestanda som skalar teoretiskt parallellt bra men har svårare att visa upp det i verkligheten.
Tycker ändå att kådarvärlden lyckats att anpassa sig bättre och snabbare än vad jag själv trodde för några år sedan även om det ofta inte ens är lönt att ha mer än 4C8T cpuer i spel om det nu skall vara den världen vi håller oss till.

Tja, AMD tänker ju öka CCX storleken till 8 kärnor så då har alla åtta låg latens till 32 MB L3 istället för 16 MB+16 MB (högre latens). Sen vet vi ju inte om de också ökar L3 storleken, 64 MB vore drömmen, då kunde vi säkerligen se 300 FPS i mindre krävande spel .

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Gillar AMD:s framfart och tycker det är kanon att Intel äntligen fått rejäl konkurrens och lyckas sätta press på dem. Det gynnar alla.

10 kärnor med över 5 GHz på alla låter dock rätt bra för en massa use cases, typ folk som både vill ha sin maskin som workstation för musik, film och foto och också spela. Personligen behöver jag Thunderbolt 3 utan problem eller hack så i praktiken är jag låst till Intel och Gigabytes Designare-mb (vilket varit väldigt bra tillsammans med min 9900k).

Blir intressant att se om prestandavinsten i både single core och multicore på denna gör det lönt att uppgradera? Av spekulationerna att döma kan den vara så stor som 30%.

Priset (och mb-tillgången) blir viktigt dock. Men tror Intel är så pass stressade av AMD och kanske framförallt oroliga att de lyckats få upp frekvensen i 4000-serien, att de måste forsätta ligga på 9900k-nivå för denna. Gissar på runt $500 listpris.

Permalänk
Medlem

Medans de flesta här verkar stirra sig blinda på den bleka nyheten om i9:an så är jag exalterad över den nya i3:an! Antar att den blir 4/8?

Men 8 trådar till ett billigt pris och vi kan ha en ny kung på budgettronen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Medans de flesta här verkar stirra sig blinda på den bleka nyheten om i9:an så är jag exalterad över den nya i3:an! Antar att den blir 4/8?

Men 8 trådar till ett billigt pris och vi kan ha en ny kung på budgettronen!

Skickades från m.sweclockers.com

Det blir fint om nya i3an slår 7700k.
Dock undrar jag hur länge till en fyrkärnig cpu orkar spela de senaste spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Står i att den bara boostar 5,3 på enskilda kärnor. Samt klockar ned sig till 4,9 vid full belastning på alla kärnor. Om man ska tro Sweclockers siffror dvs.

Turbofrekvens
(enskilda kärnor)

5,1 GHz
(5,3 GHz)*

Ah, tänkte väl. Läte lite för bra för att vara sant

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det blir fint om nya i3an slår 7700k.
Dock undrar jag hur länge till en fyrkärnig cpu orkar spela de senaste spelen.

Senaste spelen i höga inställningar lär inte funka. Men jag pratar budgetdator här så spelar inte så stor roll

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Över 9 papp?!

Det pris AMD erbjuder är närmare hälften av vad Intersport och likalydande företag i branschen erbjuder, för sämre prestanda. Välja själv? Lyssna på reklam?!

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm... Jag förstår inte vad du menar. Jag vet inte vad 10900K kommer kosta så jag undrar ärligt om dom ska ta så mycket för den med de ryktade prissänkningarna.

Vad menar du med de sista två meningarna?

Skrivet av Thewiruz1:

Haha och Intel proppen går på? Måste missat priset eftersom den verkar vara billigare än AMD,s 3950X vilket så borde vara eftersom det är så uppenbart att jag orkar inte skriva det!
Aldrig hört att Intel släppt en 10kärnig under 9 papp men detta kanske har ändrats?

Ryktas ju om prissänkningar ifrån Intel. Jag vet inte priset heller, men är det upp emot 9000 kr så är ju denna prolle DOA. I.a.f. borde den vara det.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutto:

Vet inte om du har koll, men detta är Sweclockers.
Om du inte ens klarar att montera ett simpelt Ryzen 3600-system, *SMH*, så kanske detta är fel arena för dig, min vän.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle vilja påstå att man på Sweclockers hjälper varandra...

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Säg vad man vill men denna kommer garanterat vara det absolut bästa i spelväg för oss som spelar FPS i 1080p
Edit: Hade blivit förvånad om nästa AMD slår Intel i spel även detta år men kanske bäst att vänta och se

Njae... Skulle nog säga att 10 kärnor är overkill för "fps i 1080p" och man skulle säkert kunna köra på en 9900K och få nästan samma prestanda. Behöver man den flertrådig prestanda vid sidan om spelande så är nog en 3950X ett bättre val då spelprestanda lär vara i placeboteritorium, flertrådad prestanda bättre och man kommer förmodligen kunna slänga i en Ryzen 4000 i datorn sedan när de kommer.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip320:

Denna CPU kommer vara relevant i någon månad och zen kommer Zen 3. Märkligt att inte släppa den tidigare må jag tycka för den är ju definitivt jämförbar med Ryzen 3000, såvida man inte bryr sig om elräkningen och värmen.

Skrivet av muSashi:

"Intel väntas lansera Core 10000-serien tidigt under år 2020"
Jaså? Det är inte vad jag har hört, den ska tydligen släppas runt april-maj som tidigast.

Nu är det lite oklart vad "den" syftar på, men Ryzen 4000 till desktop förväntas väl släppas sista kvartalet i år för att inte helt kannibalisera Ryzen 3000?
Intels 10k-serie kommer hur som helst konkurrera med befintliga Ryzen i ett antal månader.

Skrivet av str8forthakill:

Samtliga du nämner sopar mattan med hela Ryzen lineupen i spelprestanda dock. ...

Nej. De är marginellt bättre i teorin (benchmarks som inte kör en massa bakgrundsprogram), men i praktiken ger de ingen (positiv) skillnad i spelupplevelse.

Skrivet av Devil May Cry:

Är det inte imponerande att Intel med dubbla storleken (14nm) mot AMDs (7nm) är så pass bra?

Inte det minsta, med tanke på hur länge de filat på produktionsprocess och arkitektur.
Känns ungefär lika imponerande som Vega-korten...

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

... 10 kärnor till skillnad från 4st gör att de flesta även nördar klarar sig på denna för det de gör lokalt. ...

Där 10 kärnor är tillräckligt duger även 8, som kostar betydligt mindre.

Skrivet av Triton242:

... till Intel släpper sina 10nm variant. ... Är inte helt övertygad om att det kommer ge något större prestandahopp i ren kärnprestanda då det inte skulle förvåna mig om max frekvensen kommer att gå ner något. Iafall den första lanseringen.

Hoppas för Intels skull att det inte blir något större prestandahopp (neråt).
Jag förväntar mig maxfrekvenser <4GHz, likt första generation Ryzen.

Skrivet av Vangen:

Det absolut största steget är att i3 får HT - 4/8, ser stor prestanda per krona för i3.

Får väl se var priserna landar. I dagsläget regerar AMD prisspannet från ~500kr (Athlon 200GE) och uppåt.

Skrivet av Elektron:

Det blir fint om nya i3an slår 7700k.
Dock undrar jag hur länge till en fyrkärnig cpu orkar spela de senaste spelen.

För lägre upplösningar och bildfrekvens borde fyra kärnor duga i ytterligare ett antal år. Lär dröja innan fyra (eller färre) kärnor blir en klar minoritet av de datorer som är i drift.

Skrivet av Aka_The_Barf:

... Dom pressar verkligen sista droppen ur 14nm skylake. Intel brukar ha flera 100mhz "gratis" genom klockning men nu tror jag inte man kan hämta så mkt mer.

Exakt. Det är som AMDs grafikkort som lanseras med max överklockning för att ha en chans i prestandaracet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Skulle vilja påstå att man på Sweclockers hjälper varandra...

Verkar tyvärr finnas gott om folk som tyckte att det var ett bra inlägg. Skamligt.

Personligen så rekommenderar jag aldrig Ryzen till folk som inte har lust, kunskap eller ork att pilla med sin dator en hel del. Vet man vad man gör så är Ryzen mer värt, men för många är det definitivt inte värt besväret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Verkar tyvärr finnas gott om folk som tyckte att det var ett bra inlägg. Skamligt.

Personligen så rekommenderar jag aldrig Ryzen till folk som inte har lust, kunskap eller ork att pilla med sin dator en hel del. Vet man vad man gör så är Ryzen mer värt, men för många är det definitivt inte värt besväret.

sschh, säg inte det högt. AMD-fanboysen här på SweC (och tyvärr är många av dem äldre medlemmar) vägrar höra något negativt om AMD, även om det är sant. Säger man att Ryzen fortfarande lider av babysjukdomar, buggar och problem som kan leda till besvär för slutanvändaren, då får man man skit för det oavsett hur sant det är. Säg att Intels plattform faktiskt är ett stabilare system som leder till mindre kraschar, frysproblem och allmänna buggar, och helt plötsligt är du hatobjektet number one.

Och det hatet kommer från medlemmar som älskar att hävda objektivitet och fakta som grund, som har varit del av communityn längre jag. Suck.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

@Mithras: mina vänner och jag sitter på ryzen och vi behöver inte pilla på grejer.

Bara plugga in mina grejer och kört. Vad har jag missat?😂

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

@Mithras: mina vänner och jag sitter på ryzen och vi behöver inte pilla på grejer.

Bara plugga in mina grejer och kört. Vad har jag missat?😂

Jag är inte AMD eller intel, kör det som ger mig mest för pengarna, men jag har som dig tydligen missat en del, då mina Ryzen byggen har snurrat på bra, även för dom som jag byggt år som inte ens vet vad ett nätagg är. Med det sagt så finns det självklart problem och det har jag även haft med INTEL, men inget som jag tycker gör det ena sämre än det andra. Its all about the price.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@Mithras: Vad exakt är det för buggar, brister osv som Ryzen lider av i dagsläget i jämförelse med Intel? Låter snarare som att du inte har någon praktisk erfarenhet utan endast vill uttrycka dig negativt om AMD. Innan jag går vidare vill jag vara tydlig med att jag de senaste åren från Intel har haft 4690K, 5820K, 5960X, 9900K, 6950X, från AMD 1700, 1700X, 1800X, 1950X, 2700, 2700X, 3900X och använder i dagsläget 3700X tillsammans med en 2600. Det gäller ej heller dagar, utan månader / år beroende på produkt.

Min erfarenhet är att samtliga plattformar har fungerat bra, somliga har behövt mer kärlek än andra, och dom absolut värsta har varit X99 (Intel) och X399 för AMD. Det de har gemensamt är att de klassades som top of the line och generellt har färre användare än mainstream.

I övrigt så har det alltid fungerat bra, tror det mesta faller på användaren eller om hårdvaran i sällsynta fall är defekt på något sätt.

Jag älskar Intels produkter, och om dom kommer tillbaka med något riktigt bra så köper jag dem igen, tills dess är min åsikt att AMD är det självklara valet i nästintill alla segment, även för entusiaster. Jag spelar i 4K, men hade jag använt 1080p eller 1440p hade jag övervägt en 9900K, annars inte.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

@Aeig: den enda bugg jag varit med om är den med Destiny 2, men det löstes ju rätt kvickt, annars har det ju mest varit platform quirks typ som med minnena på firat gen moderkort och cpuer

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Nu är det lite oklart vad "den" syftar på, men Ryzen 4000 till desktop förväntas väl släppas sista kvartalet i år för att inte helt kannibalisera Ryzen 3000?
Intels 10k-serie kommer hur som helst konkurrera med befintliga Ryzen i ett antal månader.

Vad är det som är oklart? Jag citerade artikeln för att visa min ståndpunkt, att Sweclockers har fel med releasedatumet av INTELS kommande processor som artikeln handlar om.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Intel är bättre om man vill köra MacOS på sin PC. Annars hade jag nog funderat på AMD till min nästa burk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Skulle vilja påstå att man på Sweclockers hjälper varandra...

Jag håller med dig helt här!
Men det var varken en förfrågan om hjälp eller konstruktiv kritik vi pratar om.
Att spy galla över en produkt för att man klarar att göra något känns omotiverat.
Uppenbarligen är ju i princip alla oerhört nöjda med sina system baserat på alla goda betyg som ges på allehanda sidor.

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem

https://twitter.com/TUM_APISAK/status/1224527931122171904

FireStrike och TimeSpy physics scores, inte så illa ändå.

Screenshot:

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

sschh, säg inte det högt. AMD-fanboysen här på SweC (och tyvärr är många av dem äldre medlemmar) vägrar höra något negativt om AMD, även om det är sant. Säger man att Ryzen fortfarande lider av babysjukdomar, buggar och problem som kan leda till besvär för slutanvändaren, då får man man skit för det oavsett hur sant det är. Säg att Intels plattform faktiskt är ett stabilare system som leder till mindre kraschar, frysproblem och allmänna buggar, och helt plötsligt är du hatobjektet number one.

Och det hatet kommer från medlemmar som älskar att hävda objektivitet och fakta som grund, som har varit del av communityn längre jag. Suck.

Vilka buggar? De som orsakas av att Intel haft dominans i snart 13 år? Ja, lite därför de blivit fixade nu när nästan alla nya stationära datorer kör AMD 🙂
Vidare skyller man aldrig på CPUn om ett Intel system krashar, då heter det att det är windows som är skit eller programmet...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Jag kommer köpa en intel nästa gång det beger sig. Typ det enda jag bryr mig om är stabilitet, pris/prestanda är väldigt sekundärt. Har idag en 7700K 1080ti som är snart tre år gammal, krashat en gång, och då startar jag inte ens om den när jag installerar grafikdrivrutiner. Det är bra betyg från mig. Jag installerade senast BIOS när jag köpte den och gjorde en lätt OC sen har jag inte rört den på djupare nivå.

Till grabben köpte jag i sommras en 3700x x570 2070S combo. Första dagarna var det ju tok-ostabilt innan man "lärt sig platformen". Efter att några BIOS installerats och nya minnen införskaffats är den stabil nog för grabben. Men den har ändå krashat tre gånger typ (varannan månad kanske). Det är ju helt ok för en spelburk, men för mig som kör en massa virtual machines med servrar och utvecklingsgrejer är det inte bra nog. Det tråkiga är att så här har det varit med AMD i 20 års tid, jag har plöjt ner så himla mycket pengar till det företaget och i slutändan känner jag mig ändå lite blåst varje gång. Jag kunde lagt 2K till och köpt en 9900K till grabben. Då hade han fått en tokstabil dator han med.

Jag skyller egentligen inte på AMD, men mina krav uppfylls inte av dom, och det är skittråkigt för det verkar som dom försöker. Det kan ju tom vara jag som helt enkelt inte är kompatibel med AMD, men med intel fungerar det tydligen för mig.

Permalänk
Medlem

Fortfarande 14nm? Man kan ju nästan använda intels CPU:er som sandpapper...

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

@Lussarn: Det är nog du som inte haft full koll på grabbens dator och har ställt in något vingligt. Jag har tre Ryzen-burkar. Dom kraschar aldrig, 100% stabilt. Men Intel burkar kan vara stabila dom med, har en 4790K som stod på dygnet runt i fem år utan att krascha en enda gång. Klockad till 4.8GHz dessutom. Men 6700K hade en massa hyss för sig, då var Skylake en ny plattform, som Ryzen var för två år sen.

Svårare att svälja med Intel är alla säkerhetshålen och dom prestandahämmande fixarna för dom, min 7500U laptop har fått 60 olika bios! Bara säkerhetsfixar. Senaste Windows fixen tappade den integrerade Intel-grafiken mer än 50% i prestanda.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

https://twitter.com/TUM_APISAK/status/1224527931122171904

FireStrike och TimeSpy physics scores, inte så illa ändå.

Screenshot:
https://i.imgur.com/5IqTUes.png

Och 300W vs 140W ....

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||