Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Medlem

Bättre sent än aldrig?
Mitt sakande USA-försändelse från november kom äntligen fram och delades ut i brevlådan. Ankom Arlanda 30 november och först nu behagade postnord dela ut det. Behövde inte ens betala momsavgifter denna gång. Nån där skämdes lite kanske.

Permalänk
Medlem

Enligt Aftonbladet så hotas Postnord nu av konkurs:
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5e22a05da514320012...

Edit: Även DN har artikel om detta.
https://www.dn.se/ekonomi/postnord-riskerar-konkurs-enligt-hi...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Rekordmedlem

Ja Maud gjorde bra affärer och att gå ihop med danskarna samtidigt som de tagit beslutet om att minska användandet av fysiska brev var nästan lika bra som Nuonaffäören för gas och kolkraft är ju nått som det satsas hårt på inom EU (m,en att få bort)....
Hur var det nu, affärerna såg ju inte ens vettiga ut när de gjordes och nu 10 år senare så framstår de som ännu underligare.
Att avreglera postmarknaden utan att ha krav på att konkurrenterna också måste täcka hela landet var väl inte heller så smart men det var det ju iofs inte Maud som tog det beslutet men inte blev det direkt bättre för konsumenterna av det heller.
Jaja, vi får väl betala lite mer till danskarna så Postnord klarar sig.
Ernst Hugo var ju verkligen lysande när han uttalade sig om Postnord på de svenska postanvändarnas vägar

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan hålla med huvud posten på mångt och mycket förutom priset, Postnord borde få ta vilka priser de själv önskar och ta borde stå dem fritt och välja sina egna priser, vill du inte betala priset så vänd dig bara till en annan speditör, DHL, Schenker, listan på företag som transporterar paket är många och det är bara välja den billigast speditören.

De är ingen som tvingar dig och använda dig av Postnord, för få iväg dina paket.

Enda priset jag vänder emot är porto på brev, just av den anledningen att företaget har monopol på den, men vill dem kunna ta 100:- per frimärke, då krävs de också att monopolet upphör och kunden kan då välja företag skicka brev med, först då skulle jag inte ha något emot valfri summa av porto.

Dock har inte Postnord monopol på paket, däremot har jag inget emot om de så tar 10.000:- per KG för då skulle man bara välja en annan företag istället skicka det med.

Permalänk
Medlem

Låter väl vettigt att kursa, låt någon ta över katastrofen Danmark och starta om på nytt i Sverige... om staten över huvud taget skall ha hand om posten, något de inte klarat de senaste 10(?) åren?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av UMJ:

Kan hålla med huvud posten på mångt och mycket förutom priset, Postnord borde få ta vilka priser de själv önskar och ta borde stå dem fritt och välja sina egna priser, vill du inte betala priset så vänd dig bara till en annan speditör, DHL, Schenker, listan på företag som transporterar paket är många och det är bara välja den billigast speditören.

De är ingen som tvingar dig och använda dig av Postnord, för få iväg dina paket.

Enda priset jag vänder emot är porto på brev, just av den anledningen att företaget har monopol på den, men vill dem kunna ta 100:- per frimärke, då krävs de också att monopolet upphör och kunden kan då välja företag skicka brev med, först då skulle jag inte ha något emot valfri summa av porto.

Dock har inte Postnord monopol på paket, däremot har jag inget emot om de så tar 10.000:- per KG för då skulle man bara välja en annan företag istället skicka det med.

Nej de har verkligen inte monopol men de är väl däremot r ensamma om att ha skyldighet att erbjuda tjänster till alla oavsett var de bor, övriga företag behöver inte täcka de områden man inte tjänar pengar på så det gör det ju mycket värre att ha råd att dela ut post i Norrlands inland osv än om kostnaderna hade spridits ut på alla som det var när det fanns ett postmonopol.

1. Tillhandahållande av den samhällsomfattande post-tjänsten1.
1 Skyldighet att tillhandahålla hela den samhällsomfattande posttjänsten Postnord ska tillhandahålla hela den samhällsomfattande posttjänsten

På den svenska brevmarknaden finns ett trettiotal postoperatörer.
PTS har inte kunnat konstatera att den samhällsomfattande posttjänsten, det vill säga postförsändelser upp till 20 kg, i någon del tillgodoses av marknadens aktörer i konkurrens på kommersiella grunder

https://pts.se/globalassets/startpage/dokument/legala-dokumen...
Så bra brukar det bli när man privatiserar saker, typ 30 bolag i Stockholm, kanske 5 som finns i större orter i övriga landet och inga i glesbygden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej de har verkligen inte monopol men de är väl däremot r ensamma om att ha skyldighet att erbjuda tjänster till alla oavsett var de bor, övriga företag behöver inte täcka de områden man inte tjänar pengar på så det gör det ju mycket värre att ha råd att dela ut post i Norrlands inland osv än om kostnaderna hade spridits ut på alla som det var när det fanns ett postmonopol.

1. Tillhandahållande av den samhällsomfattande post-tjänsten1.
1 Skyldighet att tillhandahålla hela den samhällsomfattande posttjänsten Postnord ska tillhandahålla hela den samhällsomfattande posttjänsten

På den svenska brevmarknaden finns ett trettiotal postoperatörer.
PTS har inte kunnat konstatera att den samhällsomfattande posttjänsten, det vill säga postförsändelser upp till 20 kg, i någon del tillgodoses av marknadens aktörer i konkurrens på kommersiella grunder

https://pts.se/globalassets/startpage/dokument/legala-dokumen...
Så bra brukar det bli när man privatiserar saker, typ 30 bolag i Stockholm, kanske 5 som finns i större orter i övriga landet och inga i glesbygden.

Var nog inte tydlig nog, så klart menar jag ju då att samtliga bolag borde behöva dela ut det, det blir som monopol i mångt och många områden i Sverige när Postnord är den enda som tvingas göra det, och resten av bolagen kan bojkotta det, därmed skapar det då ett slags monopol där posten då om de fick sätta sina egna priset kunna ta hur mycket som helst utan ha någon någon kan bemöta deras priser, men å andra sidan skulle reglerna för sätta priset på porto också försvinna är ju möjligheten att fler aktörer skulle kunna komma in och leka.

Permalänk
Medlem

Riksdagen har faktiskt möjligheten att försöka stifta nya lagar. En hade kunnat vara att om man vill in i branschen så är man tvungen att uppfylla kraven, och ett utav kraven hade kunnat vara att leverera till samtliga adresser i Sverige(eller via utlämningsställe i närheten).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

För ett par dagar sedan pratade jag med en brevbärare jag känner. Han sa att det var ruggigt vad lite post det var. Julruschen som brukar vara tyngst på hela året hade knappt märkts. Han såg ingen framtid för verksamheten. Det handlar inte om hur posten styrs eller så. Det handlar om att mängden brev har minskat väldigt mycket. Om Volvo har för lite att göra stänger man ett skift. Man kör tvåskift istället för treskift. Den möjligheten har inte Posten.
Jag kan inte se någon annan lösning än att man går över till varannandagsutdelning. När jag har pratat med folk tycker de inte att det är så viktigt att posten kommer varje dag men det är viktigt att den kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Riksdagen har faktiskt möjligheten att försöka stifta nya lagar. En hade kunnat vara att om man vill in i branschen så är man tvungen att uppfylla kraven, och ett utav kraven hade kunnat vara att leverera till samtliga adresser i Sverige(eller via utlämningsställe i närheten).

Och då kommer ingen vara intresserad, postnord kan drivas som samhällsfunktion och de skulle räcka att de går plus/minus noll, alla andra aktörer kommer att vilja göra en vinst, vilket innebär att de kommer ha ännu svårare att få det att gå ihop.

Och skulle tex Citymail behöva upfylla dessa krav så skulle de troligtvis lägga ner. Allt en sådan lag skulle göra är att den skulle ta bort alla postnords konkurrenter.

Edit: från PTS hemsida:

Citat:

Idag har ett trettiotal postoperatörer i Sverige tillstånd att bedriva postverksamhet. Antalet har varit relativt konstant under de senaste åren.

...

PostNord är alltjämt det företag som är den överlägset störste aktören på marknaden. Den ende konkurrenten av betydelse är Citymail som bedriver utdelningsverksamhet i mer än hälften av landet. Övriga operatörer har tillsammans långt under en procent av marknaden.

Permalänk
Medlem

Väntade på paket i fredags, 11.22 stod det att de inte kunde leverera pga att jag inte var hemma, satt hemma i köket och åt när jag fick sms:et. har fri sikt till postlådan (enplansvilla) och ingen har ringt på eller ringt mig på telefonen som de ska göra. Jevla skitsnack är var det är.

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk

I går (fredags) knackade det på dörren vid 12.30, det var postnordtjejen som ville lämna 2 paket som inte skulle få plats i brevlådan! det är sant!

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

I går (fredags) knackade det på dörren vid 12.30, det var postnordtjejen som ville lämna 2 paket som inte skulle få plats i brevlådan! det är sant!

Det är ovanligt att det görs, men det händer och enligt reglerna som brevbäraren har så är det upp den att avgöra om det får plats i brevlådan eller inte, även om det finns standard mått de går efter.
Kanske hon hade gjort en missbedömning och chansade att det var någon hemma istället för att bara lämna en lapp om stort paket och lämna in det på närmsta utlämningsutställe.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

I går (fredags) knackade det på dörren vid 12.30, det var postnordtjejen som ville lämna 2 paket som inte skulle få plats i brevlådan! det är sant!

Vi hade tidigare en jättetrevlig brevbärare som brukade ta med mindre paket och gick de inte in i brevlådan så kom hon och ringde på. Sedan gick hon i pension och det tog slut. Nu kommer dessutom posten jättesent på eftermiddagen utom på fredagar trots att man väntar på brev som borde komma då. De kommer först på måndagen.

Börjar för övrigt gilla Allan Larssons förslag i DN. Har inte läst hela artikeln då jag inte har "plus" men det vore skönt att få slippa de danska förlusterna.
https://www.dn.se/ekonomi/forre-finansministern-larsson-lat-d...

Permalänk
Skrivet av Naki:

Vi hade tidigare en jättetrevlig brevbärare som brukade ta med mindre paket och gick de inte in i brevlådan så kom hon och ringde på. Sedan gick hon i pension och det tog slut. Nu kommer dessutom posten jättesent på eftermiddagen utom på fredagar trots att man väntar på brev som borde komma då. De kommer först på måndagen.

Börjar för övrigt gilla Allan Larssons förslag i DN. Har inte läst hela artikeln då jag inte har "plus" men det vore skönt att få slippa de danska förlusterna.
https://www.dn.se/ekonomi/forre-finansministern-larsson-lat-d...

Jag är nästan 100% säker på att Posten inte delar ut mer än 3ggr/vecka i vårat område (straxt söder om Stockholm) att Post & Telestyrelsen har krav på 5 dagar/vecka skiter nog posten i.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Vi hade tidigare en jättetrevlig brevbärare som brukade ta med mindre paket och gick de inte in i brevlådan så kom hon och ringde på. Sedan gick hon i pension och det tog slut. Nu kommer dessutom posten jättesent på eftermiddagen utom på fredagar trots att man väntar på brev som borde komma då. De kommer först på måndagen.

Börjar för övrigt gilla Allan Larssons förslag i DN. Har inte läst hela artikeln då jag inte har "plus" men det vore skönt att få slippa de danska förlusterna.
https://www.dn.se/ekonomi/forre-finansministern-larsson-lat-d...

På Själland verkar de vara ganska nöjda med PostNord. Där hatar de DHL och Bring istället. Lite lustigt.

Min erfarenhet efter att ha tecknat ett flertal kontrakt med både PostNord och andra speditörer under årens lopp är att PostNord har gått "all in" på de stora kedjorna. Där är de i princip villiga att sälja sig hur lågt som helst för att få affärerna. Små och medelstora handlare har i allt högre utsträckning övergått till paraplyavtal med DHL och i lägre utsträckning Schenker för intrikesleveranser.

PostNord har riktigt bra chaufförer i vårt postnummerområde. Men det brister på terminalsidan. Paket som försvinner, importdeklarationer som inte aviseras varpå leveranserna blir hängande i limbo, allmänt dålig och seg kundservice.

Som skattebetalare vill jag antingen att Danmark tar över skiten eller att det börsnoteras så att man i varje fall kan shorta aktien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casten83:

Väntade på paket i fredags, 11.22 stod det att de inte kunde leverera pga att jag inte var hemma, satt hemma i köket och åt när jag fick sms:et. har fri sikt till postlådan (enplansvilla) och ingen har ringt på eller ringt mig på telefonen som de ska göra. Jevla skitsnack är var det är.

Jag fick sms att mitt paket inte kunde delas ut ~8.00 o posten dyker inte upp här innan kl 11.00 👌
(Vadderat kuvert, tom låda)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

För ett par dagar sedan pratade jag med en brevbärare jag känner. Han sa att det var ruggigt vad lite post det var. Julruschen som brukar vara tyngst på hela året hade knappt märkts. Han såg ingen framtid för verksamheten. Det handlar inte om hur posten styrs eller så. Det handlar om att mängden brev har minskat väldigt mycket. Om Volvo har för lite att göra stänger man ett skift. Man kör tvåskift istället för treskift. Den möjligheten har inte Posten.
Jag kan inte se någon annan lösning än att man går över till varannandagsutdelning. När jag har pratat med folk tycker de inte att det är så viktigt att posten kommer varje dag men det är viktigt att den kommer.

Som distributör hos en konkurrent till postnord så kan jag säga att vi ökar enormt inom brev. På min ort har vi tagit kring 50-60% (om inte mer, alla man pratar med säger att stor del av deras post delas av oss) av postnords brev på två år och spås öka ännu mer. T.ex i fredags hade jag närmare 1000 brev på min runda, för två år sen hade jag 5 en sån dag. Alla bud på posten man pratat med säger att de tappat enormt med jobb sen vi drog igång seriöst med brev och paket.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casten83:

Väntade på paket i fredags, 11.22 stod det att de inte kunde leverera pga att jag inte var hemma, satt hemma i köket och åt när jag fick sms:et. har fri sikt till postlådan (enplansvilla) och ingen har ringt på eller ringt mig på telefonen som de ska göra. Jevla skitsnack är var det är.

Det där låter skitfult och jävligt dumt av den personen. Jag har då själv sommarjobbat på postnord och då fan knackade jag på dörrarna och ringde/smsade ifall kunden ej var hemma. Var någonstans hände detta?

Visa signatur

i7-7700k @ 5GHz 1.31V | MSI GTX 1080 Ti Gaming X 11G | G.Skill 32GB 3200MHz | M.2 EVO 1TB / EVO 850 2TB | BenQ XL2546 240Hz | Windows 10 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Och då kommer ingen vara intresserad, postnord kan drivas som samhällsfunktion och de skulle räcka att de går plus/minus noll, alla andra aktörer kommer att vilja göra en vinst, vilket innebär att de kommer ha ännu svårare att få det att gå ihop.

Och skulle tex Citymail behöva upfylla dessa krav så skulle de troligtvis lägga ner. Allt en sådan lag skulle göra är att den skulle ta bort alla postnords konkurrenter.

Jag hade varit intresserad, eftersom om jag följer det Du beskriver gällande intresse, så skulle jag få i praktiken monopol på marknaden, eftersom enligt dig så skulle ingen vara intresserad att uppfylla alla krav.

Tänk på att det råder en fri marknad i Sverige och fri prissättning. Detta får man ta med när man prissätter sina tjänster. På så vis så hade man kunnat göra en vinst. Staten hade vunnit på det eftersom dom hade sluppit ett sjunkande skepp och ändå fått tillgång till skattemedel via momsen på tjänsterna.

Och dom som inte är intresserade att betala för tjänsterna behöver ju inte anlita bolaget. Ingen hade tvingat någon att nyttja just mitt bolag.

Win Win för alla.

Nu är detta en hypotetisk och förenklad beskrivning.

Gällande PostNord och samhällsfunktion: Har inget emot det så länge inte skattebetalarna behöver subventionera något med skattemedel. PostNord får lära sig att stå på sina egna fötter. Och har dom problem med lönsamhet så får dom helt enkelt kolla om det är prishöjningar som krävs eller effektiviseringar.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Gillar att man måste ringa Postnord för att få reda på vart ens paket håller hus.

Först säger dom att brevbäraren försökt leverera vid två tillfällen, utan framgång.
Sen så har man inte fått någon AVI, eller sms-avisering.
(Paketet har tydligen legat hos utlämningsstället sedan Fredags, ska hämta ut det idag)

Jobbar hemifrån, och ser brevbäraren passera varje dag.
Inget försök what so ever, att "leverera" Paketet, ringa / meddela att dom står reda för en signatur.
Lagt brev i brevlådan, sedan kört vidare.

Så Onsdag - Torsdag, hade dom förgäves väntat på att få leverera till dörren....

GG Postnord!...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Är dem säkra på att det var just samma person som skulle leverera paketet?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Väntade på ett icke spårbart paket från Tyskland som jag köpte av en privatperson, 14 dagar gick och jag har inte fått det, kontaktade säljaren för att kolla så han verkligen har skickat paketet och till vilken adress, då får jag en bild av säljaren på paketet och ser då att fraktsedeln ser ut som ett spårbart, skriver in sändningsnummret på postens hemsida och ser då att en avi är skickad till mig och att paketet är hämtat hos mitt ombud 2 dagar senare men jag har aldrig fått någon avi. Var hos ombudet och dom sa att det verkligen är hämtat.

Brevbäraren har väl lagt avin i fel postlåda och eftersom det räknas som ett brev och inte som ett spårbart paket fast det gick att spåra så har personen som fått avin hämtat ut det utan leg för man behöver ingen leg för vanliga brev.

Dumma Posnord som inte kräver leg för alla paket oavsett hur det var skickat och att det finns oschyssta personer som tar andras grejer så, usch! Det var ju inget viktigt eller dyrt, då hade jag valt spårbar frakt, men det är ändå väligt surt att det hände.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

Väntade på ett icke spårbart paket från Tyskland som jag köpte av en privatperson, 14 dagar gick och jag har inte fått det, kontaktade säljaren för att kolla så han verkligen har skickat paketet och till vilken adress, då får jag en bild av säljaren på paketet och ser då att fraktsedeln ser ut som ett spårbart, skriver in sändningsnummret på postens hemsida och ser då att en avi är skickad till mig och att paketet är hämtat hos mitt ombud 2 dagar senare men jag har aldrig fått någon avi. Var hos ombudet och dom sa att det verkligen är hämtat.

Brevbäraren har väl lagt avin i fel postlåda och eftersom det räknas som ett brev och inte som ett spårbart paket fast det gick att spåra så har personen som fått avin hämtat ut det utan leg för man behöver ingen leg för vanliga brev.

Dumma Posnord som inte kräver leg för alla paket oavsett hur det var skickat och att det finns oschyssta personer som tar andras grejer så, usch! Det var ju inget viktigt eller dyrt, då hade jag valt spårbar frakt, men det är ändå väligt surt att det hände.

Det är sånt som kan hända när man väljer billigaste alternativet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hubertus:

Det är sånt som kan hända när man väljer billigaste alternativet.

Fortfarande sorgligt att folk är så ohederliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Jag hade varit intresserad, eftersom om jag följer det Du beskriver gällande intresse, så skulle jag få i praktiken monopol på marknaden, eftersom enligt dig så skulle ingen vara intresserad att uppfylla alla krav.

Tänk på att det råder en fri marknad i Sverige och fri prissättning. Detta får man ta med när man prissätter sina tjänster. På så vis så hade man kunnat göra en vinst. Staten hade vunnit på det eftersom dom hade sluppit ett sjunkande skepp och ändå fått tillgång till skattemedel via momsen på tjänsterna.

Och dom som inte är intresserade att betala för tjänsterna behöver ju inte anlita bolaget. Ingen hade tvingat någon att nyttja just mitt bolag.

Win Win för alla.

Nu är detta en hypotetisk och förenklad beskrivning.

Gällande PostNord och samhällsfunktion: Har inget emot det så länge inte skattebetalarna behöver subventionera något med skattemedel. PostNord får lära sig att stå på sina egna fötter. Och har dom problem med lönsamhet så får dom helt enkelt kolla om det är prishöjningar som krävs eller effektiviseringar.

Varför startar du inte ett Aktiebolag då som kör ut post i glesbygd? Vad väntar du på? Ser du många företag som söker kapital på börserna för att infria denna genialiska idé?

Filbunke har fullständigt rätt, Postlagen föreskriver lika villkor för postoperatörerna med ett viktigt undantag: Posten måste som enda operatör erbjuda rikstäckande service med befordran av A-post dagen efter den postats. Avskaffa denna vore iprincip som att infria brevmonopolet återigen. Konkurrenterna hyr mindre hubbar och tar endast lönsamma distrikt, de stänger igen hubbar som slutar vara lönsamma och så får posten ta över.

70-75% i marginalskatter innan moms med topstyrning av proffstyckare från Bryssel låter inte som ett land som bör förknippas med "fri marknad"..

Visa signatur

=)

Permalänk
Inaktiv

Måste vara ett nytt världsrekord gällande sen postleverans, inte konstigt att posten hela tiden söker folk här i Umeå med såna konstiga arbetstider.
I dag kom posten 17.45 och de är lätt den senaste tiden i hela mitt mer en 50 årliga liv jag fått min post så sent.

Helt sjukt, ena dagen kommer posten 11 nästa dag 14 och nästa dag 13 och nästa 16, inge ordning alls längre.

Permalänk
Medlem

@anon301768: Vad är problemet? Posten har aldrig åtagit sig att brevbäraren ska komma en viss tid på dagen.