Glassäkring 1.5A 250v 20mm?

Permalänk

Glassäkring 1.5A 250v 20mm?

Hej.
Som jag skrivit i annan tråd, så har jag en Pro Acoustics Sub
med en säkring av denna modelltyp.
Dock verkar det inte problem fritt att hitta rätt.
Tips är välkommet 👍

Permalänk
Hedersmedlem

Kjell&Co har glasrörssäkringar med märkström 1,6A, 250V:

https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/elektronik/sakr...

Finns även som trög.

Nära nog skulle jag tro?

Med det sagt så brukar det inte vara någon idé att bara byta säkring på en grej. Har säkringen gått så är det något oftast underliggande fel som måste åtgärdas annars bränner man bara säkringen igen...

Permalänk

Så man kan alltså använda en 1.6A. Blir nervös vad det gäller strömdelar.
Tack för svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Captain_Howdy82:

Så man kan alltså använda en 1.6A. Blir nervös vad det gäller strömdelar.
Tack för svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte hur känsligt det är i sammanhanget men en säkrings syfte är att skydda mot ökad strömstyrka (Ampere) så att ta en större är helt fel.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, rent teoretiskt så har @JeagerMeisterSWE rätt. Du ska ersätta en säkring med en av samma värde.

Med det sagt så har jag svårt att se att 100 mA skillnad skulle göra någon skillnad i praktiken.

Permalänk
Medlem

Gå in på www.elfa.se och sök upp rätt säkring. De har säkerligen rätt modell du söker.

Permalänk

Tack för all fin respons. Dock utan lycka.
Tittar nog förbi Kjell&Co i morgon och provar en 1.6A. Verkar inte komma mycket närmare än så tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain_Howdy82:

Tack för all fin respons. Dock utan lycka.
Tittar nog förbi Kjell&Co i morgon och provar en 1.6A. Verkar inte komma mycket närmare än så tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Om den är 20mm lång så finns det väl vanligen bara 1,25A och 1,6A att välja mellan i detta fallet.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Captain_Howdy82:

Tack för all fin respons. Dock utan lycka.
Tittar nog förbi Kjell&Co i morgon och provar en 1.6A. Verkar inte komma mycket närmare än så tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl denna ? https://pure-acoustics.com/design/v4/speaker.php?id=402
Dn lär nog inte dra över 1A vid normalt bruk från väggen då förstärkaren ska ge 175 W ut.
Men vill du ha 1,5A så https://www.mouser.se/ProductDetail/Bussmann-Eaton/BK-GMC-15-... Vet dock inte om det är vettigt att beställa bara en säkring men visst finns de och om du frågar på nån verkstad kanske de har dem hemma för det blir dyrt att beställa bara en säkring, fri frakt över 400 kr...

Jag är också nyfiken på svaret om hur den reagerade på strömbrytaren ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är väl denna ? https://pure-acoustics.com/design/v4/speaker.php?id=402
Dn lär nog inte dra över 1A vid normalt bruk från väggen då förstärkaren ska ge 175 W ut.
Men vill du ha 1,5A så https://www.mouser.se/ProductDetail/Bussmann-Eaton/BK-GMC-15-... Vet dock inte om det är vettigt att beställa bara en säkring men visst finns de och om du frågar på nån verkstad kanske de har dem hemma för det blir dyrt att beställa bara en säkring, fri frakt över 400 kr...

Jag är också nyfiken på svaret om hur den reagerade på strömbrytaren ?

Halloj.
Jäklar vilket forskande 😁🤘🏽. Ja det är precis den subben du plockat fram.

När jag tog bort säkringen var den helt död.
Inget liv alls i den då.

Blir lite vilsen av alla olika bud här bara 🙂.
Har vägarna förbi stan imorgon. Hoppar in hos Kjelle och köper vilken A?
Tackar 👌

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Captain_Howdy82:

Halloj.
Jäklar vilket forskande 😁🤘🏽. Ja det är precis den subben du plockat fram.

När jag tog bort säkringen var den helt död.
Inget liv alls i den då.

Blir lite vilsen av alla olika bud här bara 🙂.
Har vägarna förbi stan imorgon. Hoppar in hos Kjelle och köper vilken A?
Tackar 👌

Skickades från m.sweclockers.com

Du är otydlig, att basen är helt död med borttagen nätsäkring är förväntat men hur reagerade den på strömbrytaren innan du tog bort säkringen elerl testade du inte de olika energilägena

Du kan ju ta med 1,5 A säkringen till Kjell och fråga om de kan mäta på den.
Vilken säkring du ska välja om den är trasig vet jag inte riktigt för jag hade nog inte bara bytt säkring rakt av utan att veta mer så jag hade gjort en enklare felsökning eller försökt starta basen med strömbegränsning tills jag vet om den är hel eller inte.
Strömbegränsning kan göras genom att koppla en glödlampa i serie med den vid uppstart.
Om de har en trög 1 A säkring så hade jag provat det först för den ska räcka vid normal drift men basen kan kanske dra mer än det vid påslag men om den är trasig så lär det inte spela nån större roll om du har en 1,6A säkring heller för den kommer att brinna.
Skaffa flera olika säkringar och lämna tillbaka på öppet köp när du provat om det funkar med 1A även för startströmmen, skulle 1A brinna så sätt i 1,6 A prova och brinner den så är det garanterat felsökning sam gäller, jag tror att basen är trasig på nått sätt men utan att veta hur den reagerade på strömbrytaren är det svårt att ens gissa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är helt riskfritt med 1.6 istället för 1.5, det är rejäl felmarginal på säkringar, både tillverkningstoleranser och vid själva konstruktionen. Används säkring som precisionskomponent så är det mkt felkonstruerat.
1.0-1.4A funkar nog också utmärkt också för den delen.

(t ex gamla typen av porslinssäkringar i hus brukar lösa ut sådär 20-30% över angiven strömstyrka.)

Men välj samma grundtyp vad gäller snabb/långsam.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du är otydlig, att basen är helt död med borttagen nätsäkring är förväntat men hur reagerade den på strömbrytaren innan du tog bort säkringen elerl testade du inte de olika energilägena

Du kan ju ta med 1,5 A säkringen till Kjell och fråga om de kan mäta på den.
Vilken säkring du ska välja om den är trasig vet jag inte riktigt för jag hade nog inte bara bytt säkring rakt av utan att veta mer så jag hade gjort en enklare felsökning eller försökt starta basen med strömbegränsning tills jag vet om den är hel eller inte.
Strömbegränsning kan göras genom att koppla en glödlampa i serie med den vid uppstart.
Om de har en trög 1 A säkring så hade jag provat det först för den ska räcka vid normal drift men basen kan kanske dra mer än det vid påslag men om den är trasig så lär det inte spela nån större roll om du har en 1,6A säkring heller för den kommer att brinna.
Skaffa flera olika säkringar och lämna tillbaka på öppet köp när du provat om det funkar med 1A även för startströmmen, skulle 1A brinna så sätt i 1,6 A prova och brinner den så är det garanterat felsökning sam gäller, jag tror att basen är trasig på nått sätt men utan att veta hur den reagerade på strömbrytaren är det svårt att ens gissa.

Jag har i stort sett 0 El vana, får nog ta det lite med en nypa salt. Jag har inga som helst mät instrument, därför sträcker jag ut min låååånga arm till den stora kunniga massan.

När jag sätter igång basen hörs ett elektriskt ljud inuti, men bara om man sätter örat emot. (Känns normalt).Som sagt, lampan är numera röd istället för grön. Om man sedan exempelvis tar sub sladden och kopplar i den, blir det inte något annat ljud heller. Den har dunkat på bra om man rört den där tidigare. Lite som när man jackar i kabel från gitarr till förstärkare. Om du vet den typen av ljud.

Hoppas jag var tydligare denna gång.
TACK För coaching 🙂🙏

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av teejee:

Det är helt riskfritt med 1.6 istället för 1.5, det är rejäl felmarginal på säkringar, både tillverkningstoleranser och vid själva konstruktionen. Används säkring som precisionskomponent så är det mkt felkonstruerat.
1.0-1.4A funkar nog också utmärkt också för den delen.

(t ex gamla typen av porslinssäkringar i hus brukar lösa ut sådär 20-30% över angiven strömstyrka.)

Men välj samma grundtyp vad gäller snabb/långsam.

Tack för info. Men hur vet jag vad det är för typ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain_Howdy82:

Tack för info. Men hur vet jag vad det är för typ?

Skickades från m.sweclockers.com

Kolla här:
https://www.swe-check.com.au/pages/learn_fuse_markings.php

Permalänk

Kanon 👍.
Har en liten stämpel. En cirkel med 3 st kompakt sittande C. Enligt listan är det China Compulsory Certification Scheme (CCC).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Captain_Howdy82:

Kanon 👍.
Har en liten stämpel. En cirkel med 3 st kompakt sittande C. Enligt listan är det China Compulsory Certification Scheme (CCC).

Skickades från m.sweclockers.com

Först bokstaven T, brevid den, en triangel med vad det ser ut som IL inuti.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Captain_Howdy82:

Jag har i stort sett 0 El vana, får nog ta det lite med en nypa salt. Jag har inga som helst mät instrument, därför sträcker jag ut min låååånga arm till den stora kunniga massan.

När jag sätter igång basen hörs ett elektriskt ljud inuti, men bara om man sätter örat emot. (Känns normalt).Som sagt, lampan är numera röd istället för grön. Om man sedan exempelvis tar sub sladden och kopplar i den, blir det inte något annat ljud heller. Den har dunkat på bra om man rört den där tidigare. Lite som när man jackar i kabel från gitarr till förstärkare. Om du vet den typen av ljud.

Hoppas jag var tydligare denna gång.
TACK För coaching 🙂🙏

Skickades från m.sweclockers.com

Men hur påverkar strömbrytarens uppe i mittens läge (on/auto/off)

Jag tror inte säkringen är trasig om den låter på något sätt men be dem på Kjell att mäta den, men jag är som sagt intresserad av att veta vad som händer om du manövrerar brytaren on/auto/off när säkringen sitter i basen och nätströmbrytaren är på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Det är helt riskfritt med 1.6 istället för 1.5, det är rejäl felmarginal på säkringar, både tillverkningstoleranser och vid själva konstruktionen. Används säkring som precisionskomponent så är det mkt felkonstruerat.
1.0-1.4A funkar nog också utmärkt också för den delen.

(t ex gamla typen av porslinssäkringar i hus brukar lösa ut sådär 20-30% över angiven strömstyrka.)

Men välj samma grundtyp vad gäller snabb/långsam.

Här kan du set att tex en trög 10A säkring klarar 20A i ca 5 minuter innan den bryter, så det är ordentliga marginaler på det. En snabb säkring (om det ska vara en trög) kan däremot gå sönder direkt vid tillslag pga inrusingsströmmen.

http://www.ifoelectric.com/eng/pdf/Ifo_D-sak_TD.pdf

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men hur påverkar strömbrytarens uppe i mittens läge (on/auto/off)
https://pure-acoustics.com/design/v4/data/SN%2010/img1_s2.jpg
Jag tror inte säkringen är trasig om den låter på något sätt men be dem på Kjell att mäta den, men jag är som sagt intresserad av att veta vad som händer om du manövrerar brytaren on/auto/off när säkringen sitter i basen och nätströmbrytaren är på.

Det blir ingen skillnad alls oavsett läge vart jag än ändrar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Captain_Howdy82:

Det blir ingen skillnad alls oavsett läge vart jag än ändrar

Skickades från m.sweclockers.com

Här är en kopia av baksidan om det är intressant

https://articulo.mercadolibre.com.uy/MLU-468146353-subwoofer-...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Captain_Howdy82:

Det blir ingen skillnad alls oavsett läge vart jag än ändrar

Skickades från m.sweclockers.com

Det bara brummar lite oavsett läge ? då är troligen säkringen hel och nått i elektroniken trasigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det bara brummar lite oavsett läge ? då är troligen säkringen hel och nått i elektroniken trasigt.

Exakt. Men. Tänker göra ett billigare försök att prova säkring först.
Om man tittar på bilder på glassäkringar, så har de en jämn tunn tråd från kant till kant.
Den jag har. Har en liten liten bulle närmare mitten. Tänker om den smält lite eller så. Så att i kväll kan jag definitivt se om det blir någon skillnad, eller om historien är längre än så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Captain_Howdy82:

Exakt. Men. Tänker göra ett billigare försök att prova säkring först.
Om man tittar på bilder på glassäkringar, så har de en jämn tunn tråd från kant till kant.
Den jag har. Har en liten liten bulle närmare mitten. Tänker om den smält lite eller så. Så att i kväll kan jag definitivt se om det blir någon skillnad, eller om historien är längre än så.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ganska vanligt att det inte är en slät tråd så mät på den befintliga , eler prrova med och utan säkring om leden inte lyser alls utan säkringen i basen så vet du att säkringen var hel om den lös med säkringen i...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain_Howdy82:

Exakt. Men. Tänker göra ett billigare försök att prova säkring först.
Om man tittar på bilder på glassäkringar, så har de en jämn tunn tråd från kant till kant.
Den jag har. Har en liten liten bulle närmare mitten. Tänker om den smält lite eller så. Så att i kväll kan jag definitivt se om det blir någon skillnad, eller om historien är längre än så.

Skickades från m.sweclockers.com

Köp dig en multimeter (bra till massor, och även fortsatt felsökning), och mät om du har någon resistans på säkringen. Tror dock inte den är trasig, de ser ut såhär ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain_Howdy82:

Exakt. Men. Tänker göra ett billigare försök att prova säkring först.
Om man tittar på bilder på glassäkringar, så har de en jämn tunn tråd från kant till kant.
Den jag har. Har en liten liten bulle närmare mitten. Tänker om den smält lite eller så. Så att i kväll kan jag definitivt se om det blir någon skillnad, eller om historien är längre än så.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu ska jag förstås inte svära på något utan att ha tittat i just din sub, men finns det bara en säkring sitter den nära matningen. Hade den varit trasig borde suben vara stendöd. Edit: du kan ju testa att plugga in suben nu när du har plockat ur säkringen. Stendöd, right? Då vet du att säkringen är ok

Miniatyrsäkringar kan se ut lite hur som helst, varianten med en liten droppe mitt på tråden är inte ovanlig.

Vill du testa säkringen utan multimeter kan du ju koppla vilken batteridriven mojäng som helst via den. Själv hade jag tagit ett 9-voltsbatteri (låna det i brandvarnaren om du inte har nåt i reserv, så får du det kollat också), hållit säkringens ena ända mot ena polen, och anslutit säkringens andra ända till batteriets andra pol med tungspetsen. Dvs det gamla klassika 9V-batteritestet, men via säkringen. Man känner direkt om någon ström flyter

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaput:

Själv hade jag tagit ett 9-voltsbatteri (låna det i brandvarnaren om du inte har nåt i reserv, så får du det kollat också), hållit säkringens ena ända mot ena polen, och anslutit säkringens andra ända till batteriets andra pol med tungspetsen. Dvs det gamla klassika 9V-batteritestet, men via säkringen. Man känner direkt om någon ström flyter

Nu kanske jag inte fattar vad du skriver, men beroende på hur man ska tolka det så kommer du antingen kortsluta batteriet eller inte skapa en krets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Nu kanske jag inte fattar vad du skriver, men beroende på hur man ska tolka det så kommer du antingen kortsluta batteriet eller inte skapa en krets.

Pluspol - säkring - tunga - minuspol blir kretsen. Kortslutning blir det knappast, rätt bra resistans i mänsklig vävnad

Edit: mätte på skoj, ~10 kOhm genom min tungspets.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Var in till Kjelles igår. Bra kille där som redde ut lite och bra enkla förklaringar. De testade även säkringen från subben. Den är hel (suck).
Så jag får ta att uppna upp lådan och se visuellt om något ser direkt trasigt ut i kretsar osv. Om något ser ut att ha expanderat exempelvis.

Tack än en gång för alla tips och hjälp från alla i detta fantastiska Forum 🙏👍👍👌

Skickades från m.sweclockers.com