Guide: Beställ från Mindfactory med Mailboxde.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Vad är fördelen med att handla där?

De sålde t.ex. 2080 TI redan I Januari 2019 för 9600:- (Svenska, omräknat från Euro) när billigaste i Sverige var 14500:-.
2060 Super var även en tusing billigare.

Jag köpte min X570-bräda därifrån för 2400:- inkl gratis AIO-kylare, billigast i Sverige var 3400:- för samma modell.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

De sålde t.ex. 2080 TI redan I Januari 2019 för 9600:- (Svenska, omräknat från Euro) när billigaste i Sverige var 14500:-.
2060 Super.

Jag köpte min X570-bräda därifrån för 2400:- inkl gratis AIO-kylare, billigast i Sverige var 3400:- för samma modell.

Jag håller med att det är en brutal stor skillnad men det gäller väl antagligen för de dyrare high-end komponenter? Hur är det med frakten då? Den lär antagligen ligga på ett par hundralappar eller har jag fel? Skickas allting från Tyskland?

Många frågor på samma gång här

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jag håller med att det är en brutal stor skillnad men det gäller väl antagligen för de dyrare high-end komponenter? Hur är det med frakten då? Den lär antagligen ligga på ett par hundralappar eller har jag fel? Skickas allting från Tyskland?

Många frågor på samma gång här

Pröjsade 15€ i frakt för ett moderkort, grafikkort och SSD.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av miizoo:

Ett litet tips till alla som undrar hur man beställer från Mindfactory.de, eller för den delen Saturn.de, med hjälp av Mailboxde.com

1. Skapa ett konto på Mailboxde.com genom denna länk
2. Under kontoinformation skriv ner ditt ID nummer som står intill ditt namn
3. Skapa ett konto på Mindfactory.de genom att följa denna länk
4. Fyll i uppgifterna enligt Bild 1 nedan och spara
5. Köp en vara, t.ex. Vega 56 för 218 euro
6. Gå till kassan, under leveransadress hämtas dina uppgifter automatiskt
7. Betala - Klarna fungerar utmärkt
8. Du får ett mail när din vara anlänt till Mailboxde.com
9. När din vara är packad och redo att skickas, finns den under fliken "Ready to send" när du loggat in på Mailboxde.com, se Bild 2

Bild 1
https://i.ibb.co/fNd41Ch/Inked-Sk-rmklipp-LI.jpg
Bild 2
https://i.ibb.co/x64fP0T/Sk-rmklipp.png

10. Välj din vara och välj aktör t.ex. DHL, betala. Kläck en bärs.

Handlar du från Saturn.de kan du skriva in uppgifterna enligt nedan, utan texten i parentes.

Vorname: Mailboxde.com GmbH
Nachname: Ditt förnamn och efternamn samt ID (från Mailboxde.com)
Strabe/Nr: Dresdner Str. (eller adressen som står i bilden ovan, båda går bra)
Nr: 9 (eller 57 om du angett Äussere Weberstr. som i bilden ovan)
PLZ: 02763
Stadt: Zittau
Land: Deutchland

Är ingen expert på detta. Råkade av en slump skriva en kort guide som blommade ut genom att flyttas till en tråd.

Kommentera/tipsa gärna om ändringar. Tillsammans kan vi göra den så lättförståelig som möjlig.

Bra att känna till:
- Fri frakt från Mindfactory till Mailboxde mellan 00.00-06.00, sannolikt hela Tyskland (någon som vet?)
- Inget momspåslag (+6%) då varan skickas till mottagare i Tyskland (Tack @Lodisen!)

Tack! Perfekt guide! Jag får dock inte möjligheten at välja Klarna Sweden när jag ska betala, vilket är lite surt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg

Permalänk
Medlem
Skrivet av miizoo:

Amazon.de skickar till Sverige, fraktfritt vid köp från 39 euro.

Tänk på att priserna på sidan listas med Tysk moms, 19%. Väl i kassan för betalning läggs den Svenska momsen till (+6%), samt föreslagen konvertering från Euro-SEK. Ofta är detta en högre växelkurs. Jag föredrar att betala i euro.

Obs. Betalar du med SEK, erhåller du samma peng tillbaka ifall du lämnar tillbaka varan. Jag åkte dit på en retur där jag fick tillbaka samma summa (minns ej exakt belopp) i euro, vilket på bara några veckor blev 60-70kr lägre. Inte hela världen men värt att betänka om man köper för större belopp och sedan ångrar sig.

vänta nu, jag betalade ingen svensk moms när jag köpte från amazon senast och enligt tullen ska det inte finnas på varor inom eu? har jag missat något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

vänta nu, jag betalade ingen svensk moms när jag köpte från amazon senast och enligt tullen ska det inte finnas på varor inom eu? har jag missat något?

Ber om ursäkt för sent svar.

Stäm av priset på Amazon.de mot vad du får när du trycker "gå till kassan".

Väl i kassan ska priset ha uppdateras med +6% i moms, då Tysk moms uppgår till 19% och är den som visas först på hemsidan.

Tull betalas inte, du handlar inom EU

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad menas med gratis frakt från mindfactory på natten. Betyder det att om man beställer mellan midnatt och 06 så är det gratis frakt till mailboxde?

Edit: Tror jag hittade det på mindfactorys hemsida efter lite klickande, jo beställer man mellan midnatt och klockan 6 på morgonen så ska det finnas ett gratis-frakt-alternativ inom tyskland.

Visa signatur

Stationär: 7600XT - Radeon 6800 XT
Bärbar: HP Omen 15 - Ryzen 4800H, RTX 2060
Server: Define R3 - Phenom II X6 - WD 3TB Red x3, Seagate Ironwolf 3TB x3

Permalänk
Medlem
Skrivet av CE71:

Vad menas med gratis frakt från mindfactory på natten. Betyder det att om man beställer mellan midnatt och 06 så är det gratis frakt till mailboxde?

Edit: Tror jag hittade det på mindfactorys hemsida efter lite klickande, jo beställer man mellan midnatt och klockan 6 på morgonen så ska det finnas ett gratis-frakt-alternativ inom tyskland.

Haha varför finns ens det alternativet?

Permalänk
Medlem

Skapade konto på mindfactory med hjälp av mailbox men sen när jag lägger till produkt via deras Mindstar får jag det här felmeddelandet:

"Kära kund! Observera att våra specialerbjudanden och kampanjer i MindStar och DAMN-portalen är avsedda för privata slutkunder. Dessa erbjudanden är tyvärr inte tillgängliga för kommersiella kunder / återförsäljare. Vi ber dig om din förståelse."

Jag har inte fyllt i något i företagsrutan så vad är fel?

När jag lägger till något annat så funkar det, det är bara produkter under deras Mindstar kategori som jag får felmeddelandet.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det kostar extra att beställa från amazon.fr till mailboxde?

Permalänk
Medlem

@jehuty: Har råkat ut för det också, mailat med dem och förklaringen är som följer:
Eftersom vi använder mailboxde (som är ett företag) så säger de att leverans och faktura går till ett företag och då tillåter de inte köp för sina mindstar eller damn-erbjudanden.
Inte provat att ändra fakturaadress (misstänker att vi får svensk moms då) men det kanske fungerar?

Edit: Fortsatt mailkonversation med Mindfactory avslutas med:
"we ask you to note that for security reasons no different delivery address is possible for security reasons. Therefore, we cannot change your address in your case. I´m sorry."

Så i korthet, kör man via mailboxde eller liknande tjänst så får man snällt hålla sig utanför deras bästa deals...

Skriver som en kratta...
Visa signatur

Stationär: 7600XT - Radeon 6800 XT
Bärbar: HP Omen 15 - Ryzen 4800H, RTX 2060
Server: Define R3 - Phenom II X6 - WD 3TB Red x3, Seagate Ironwolf 3TB x3

Permalänk
Medlem
Skrivet av CE71:

@jehuty: Har råkat ut för det också, mailat med dem och förklaringen är som följer:
Eftersom vi använder mailboxde (som är ett företag) så säger de att leverans och faktura går till ett företag och då tillåter de inte köp för sina mindstar eller damn-erbjudanden.
Inte provat att ändra fakturaadress (misstänker att vi får svensk moms då) men det kanske fungerar?

Edit: Fortsatt mailkonversation med Mindfactory avslutas med:
"we ask you to note that for security reasons no different delivery address is possible for security reasons. Therefore, we cannot change your address in your case. I´m sorry."

Så i korthet, kör man via mailboxde eller liknande tjänst så får man snällt hålla sig utanför deras bästa deals...

Tack för svaret (Y)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@miizoo: Jag har nu gjort denna tråden till klistrad i köpforumet. Det verkar fortfarande finnas stort intresse av att handla från aktörer i Tyskland som inte vill erbjuda frakt till Sverige.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ni som beställer från Mindfactory, hur vågar ni efter alla negativa omdömen hos Trustpilot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Ni som beställer från Mindfactory, hur vågar ni efter alla negativa omdömen hos Trustpilot?

Därför att på sådana sidor så visar omdömena en skev bild eftersom inte många lämnar ett positivt om de är nöjda.
En person som är missnöjd lämnar däremot nästan alltid ett negativt omdöme.

Så för varje missnöjd kund, kan det mycket väl finnas 10 nöjda.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Varför får den här tråden en sticky i det här forumet? Fyller inte ens två sidor efter nästa ett halvt år...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

Varför får den här tråden en sticky i det här forumet? Fyller inte ens två sidor efter nästa ett halvt år...

Därför att det är en guide, guiden är väl skriven och de frågor som finns är besvarade. Därför behövs inte fler sidor. Man kan spara pengar på denna guide och därför är den fortfarande kvar.
Detta är min gissning. Däremot så har jag själv inte använt den.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Hur betalar ni som? Provar klarna men blir bara "Wählen Sie Ihr Land und Ihre Bank." Deutchland.
Paypal ger en växlingskurs som är urusel.

Permalänk
Medlem

Hmm, kollade priset på exakt det grafikkort jag har, och det kostar i princip samma som vad jag köpte det för här i Sverige, när frakt och sånt är inräknat. Med tanke på böket med omvägsbeställning och ev problem med garantier och returer känns det lite sådär...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Asterion:

Varför får den här tråden en sticky i det här forumet? Fyller inte ens två sidor efter nästa ett halvt år...

Antal inlägg är inte ett faktor huruvida en tråd ska klistras.
Nu tillbaka till ämnet!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hmm, kollade priset på exakt det grafikkort jag har, och det kostar i princip samma som vad jag köpte det för här i Sverige, när frakt och sånt är inräknat. Med tanke på böket med omvägsbeställning och ev problem med garantier och returer känns det lite sådär...

Just nu är inte den bästa tiden att köpa överlag. Priserna har ju faktiskt gått upp senaste 4-5 månaderna, så man behöver i så fall jämföra med vad priserna i så fall är i Sverige för tillfället.

Till exempel kostar Ryzen 5 3600 just nu 166,00 euro från Mindfactory, vilket motsvarar 1750 kr. Frakt via mailboxde.com kostar runt 150-200kr, så om du bara köper processorn sparar du kanske 100kr, vilket ju inte är värt det. Men, om du samtidigt sparar 500kr på ditt grafikkort, 200kr på ram-minne, 200kr på nätagget osv så blir det relevanta summor.

Imorgon ska jag plocka ihop en dator åt en kompis som blev beställd från Mindfactory. Han nappade på några erbjudanden, så datorn blev runt 1300kr billigare genom att beställa från Tyskland, inklusive frakt.

Mitt eget bästa fynd från Mindfactory var i februari 2019. Då lyckades jag klicka hem ett RTX 2060 för 299 euro, dessutom med ett par spel på köpet. I dagens läge ligger det billigaste kortet som finns i lager enligt Prisjakt på 3890kr.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Fungerar inte med special deals

Hej på er,
jag får hem min beställning från Mindfactory idag. Den har gått via Mailboxde.

När jag skulle handla på Mindfactory kunde jag inte lägga specialerbjudanden i kundkorgen, då de sa att jag måste vara privatkund. Alla inställningar är som privatkund, men adressen går till mailboxde. Är det någon annan som lyckats beställa erbjudandena och fått de skickade till mailboxadressen?

Någon som har tips på om jag har någon inställning som är fel eller om de har ändrat sina riktlinjer gällande specialerbjudandena?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommtysnake:

Hej på er,
jag får hem min beställning från Mindfactory idag. Den har gått via Mailboxde.

När jag skulle handla på Mindfactory kunde jag inte lägga specialerbjudanden i kundkorgen, då de sa att jag måste vara privatkund. Alla inställningar är som privatkund, men adressen går till mailboxde. Är det någon annan som lyckats beställa erbjudandena och fått de skickade till mailboxadressen?

Någon som har tips på om jag har någon inställning som är fel eller om de har ändrat sina riktlinjer gällande specialerbjudandena?

Det har diskuterats tidigare (i denna tråden har jag för mig, eller det kanske var diskussionstråden för dagens fynd).
Problemet är att Mailboxde är ett företag och eftersom beställningen går till dem så går det inte att utnyttja Mindfactory's special erbjudanden.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det har diskuterats tidigare (i denna tråden har jag för mig, eller det kanske var diskussionstråden för dagens fynd).
Problemet är att Mailboxde är ett företag och eftersom beställningen går till dem så går det inte att utnyttja Mindfactory's special erbjudanden.

Är du säker? Det funkade i alla fall i maj när jag senaste beställde.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Är du säker? Det funkade i alla fall i maj när jag senaste beställde.

Det var en som hade frågat Mindfactory och fått svaret att det är Mailboxde som är problemet.
Men det gäller bara Mindfactory's MindStar erbjudanden inte deras andra erbjudanden.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Är det fortfarande värt att köpa härifrån idag?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

@Dashio:
Det beror på vad man är ute efter, Mindfactory har lägre priser på en del saker och överlag så är elektronik billigare i Tyskland.
Det beror även på om man köper komponenter till en komplett dator eller bara enstaka komponenter, i det första fallet kan man tjäna en del pengar medans i det senare så blir skillnaden inte så stor.

Sen om det är värt besväret att behöva gå via Mailboxde eller inte får var & en avgöra själva.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Dashio:
Det beror på vad man är ute efter, Mindfactory har lägre priser på en del saker och överlag så är elektronik billigare i Tyskland.
Det beror även på om man köper komponenter till en komplett dator eller bara enstaka komponenter, i det första fallet kan man tjäna en del pengar medans i det senare så blir skillnaden inte så stor.

Sen om det är värt besväret att behöva gå via Mailboxde eller inte får var & en avgöra själva.

Jag är endast på jakt efter en M.2 och en GPU. Förståeligt att det blir många bäckar små när man köper många komponenter och på dess viss spara in lite pengar

Men om man inte går via mailboxde, vad har man för alternativ?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jag är endast på jakt efter en M.2 och en GPU. Förståeligt att det blir många bäckar små när man köper många komponenter och på dess viss spara in lite pengar

Men om man inte går via mailboxde, vad har man för alternativ?

Annat liknande företag.

Någon i Tyskland som köper det åt en och sedan antingen
Skickar det vidare hit.
Åker med det till Sverige vid nästa besök.
Man själv åker till denne i Tyskland och hämtar det.

Svårt att tro att de alternativen blir billigare, om nu inte tex man skall till Tyskland av andra skäl ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Annat liknande företag.

Någon i Tyskland som köper det åt en och sedan antingen
Skickar det vidare hit.
Åker med det till Sverige vid nästa besök.
Man själv åker till denne i Tyskland och hämtar det.

Svårt att tro att de alternativen blir billigare, om nu inte tex man skall till Tyskland av andra skäl ändå.

Jaha okej
Får man lista de här eller är det emot reglerna?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE