Vilken laptop kör ni Linux på?

Permalänk
Sötast
Skrivet av Aeshu:

Dell Latitude E7440 med Ubuntu 19.10. i5 4300u med 16gb RAM och 256gb SSD. Funkar till och med att spela lite äldre spel som Portal och Torchlight 2 på. Enda jag egentligen saknar är en vettig klon/kopia/ersättare till notepad ++. Främst saknar jag funktionen Folder as Workspace på de notepads som finns till Linux. Så om någon vet någon bra motsvarighet så får dom gärna komma med förslag.

Testat Atom? Briljant!

Själv kör jag elementary OS på en Dell 5580!
Fungerar sjukt bra och med TLP så får jag samma/stundvis bättre batteri än med Windows! 😵

It is so magical

Permalänk
Medlem

@Allexz: Ska testa! Tack för tipset!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nozze666:

Köpte mig en PineBook Pro som jag är helt fantastiskt nöjd med. Grym liten surfdator med helt fantastisk batteritid. Kör ARM-Manjaro för PineBook Pro på denna.
Skall (när jag får tummen ur) installera en nvme i den
https://www.pine64.org/wp-content/uploads/2019/05/PinebookProISO1.jpg
https://www.pine64.org/pinebook-pro/
https://wiki.pine64.org/index.php/Pinebook_Pro

Coolt!
Vet du om den fixar youtube i 1080p och hevc 10bit videos? Är sugen att skaffa en sådan att ha på resor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozze666:

Köpte mig en PineBook Pro som jag är helt fantastiskt nöjd med. Grym liten surfdator med helt fantastisk batteritid. Kör ARM-Manjaro för PineBook Pro på denna.
Skall (när jag får tummen ur) installera en nvme i den
https://www.pine64.org/wp-content/uploads/2019/05/PinebookProISO1.jpg
https://www.pine64.org/pinebook-pro/
https://wiki.pine64.org/index.php/Pinebook_Pro

Sweet! Jag är också sugen på en sådan. Kollat lite reviews på YouTube och verkar som en fin pryl. Dock hörde jag att det var problem med ljudet på YouTube om man är inloggad (funkar om man inte är inloggad, superkonstigt) - något du har testat?
Hade du några döda pixlar på din?

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Sent tillägg (men kanske bra att dokumentera)

Dator: HP elitebook 840 G1 (alltså en rätt gammal laptop, 2013 tror jag)
System: Linux Mint 19.3 Cinnamon, kärna 4.15.0-91

Smidig installation och allt fungerar utan problem, med ett undantag: helt slumpmässigt och oregelbundet återkommande blir skärmen svart några sekunder. Inget går förlorat, inget låser sig och ofta vaknar skärmen av sig själv efter någon sekund, annars löser piltangenten eller enter det. Men det är överraskande och otrevligt när det händer. En gång har skärmen låst sig helt. Nyare kärnan 5.3.0-45 har inte löst detta.

Permalänk
Medlem

Kör Manjaro på en HP Elitebook x360 1040 G6, och det mesta fungerar tillfredsställande med undantaget för mic (vilket är sjukt störigt nu i Coronatider då man kör så mycket e-möten). På nyare tillgängliga kärnor för Manjaro fungerar inte ljudet alls, men på kernel 5.4 fungerar allt utom mic.

Löser krånglet med att köra en extern USB-konferensmic/högtalare.

Permalänk
Avstängd

Har hört att HP laptops ska man undvika som pesten, verkar som att alla er med HP laptop bekräftar ryktet (jo jag vet, äger en själv, men den hittade jag på soptippen och har problem med suspend-mode)

Själv kör jag med DELL laptop (arbetsdator som jag själv fick välja), har inga problem.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

Jag håller med. Har tidigare haft Dell och Lenovo laptops och de har alltid fungerat utmärkt. Är inte nöjd med min HP Elitebook 360 1040 G6 som platform att köra Linux på.

Permalänk
Medlem

Kan lyfta ett litet varningens finger för Asus UX534FT. Stora problem med att få ljudkortet att fungera (ej ubuntuspecifikt på något vis, det var bara första sökresultatet jag grävde fram). Nu gjorde det inte mig jättemycket för stunden då jag avsåg att ha den som windowslaptop primärt ändå, men ja ...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Testat Atom? Briljant!

Själv kör jag elementary OS på en Dell 5580!
Fungerar sjukt bra och med TLP så får jag samma/stundvis bättre batteri än med Windows! 😵

It is so magical

Skrivet av Aeshu:

@Allexz: Ska testa! Tack för tipset!

Har för mig att Geany också är ett annat bra Cross-platform alternativ:

https://www.geany.org/

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Kör debian Mate på två olika laptop. Fungerar lika bra på båda. Den äldsta är c:a 8 år gammal, en första generationens Toshiba Satellite L50, en annan jag har hemma är en ASUS notebook S200E.

Andra gamla har migrerat till olika grannar och bekanta - pensionärer som jag - så ingen koll på modeller utan hembesök,

Alla enkla att installera på. Har haft Ubuntu, Fedora, Mandriva, Mint, Manjaro på dem (inte i kronolgisk ordning). Har aldrig haft problem med installation. Det som varit drivande är vad jag behövt på min arbetsstation. Då har andra datorer fått hänga med.
Gamla bortskänkta laptops har fått behålla sin Linux-dist. Inga problem har rapporterats från mina grannar och bekanta. Det "bara funkar" ...

Permalänk
Medlem

@serafim: Kul att du har ett litet pensionärskollektiv med Linuxanvändare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

@serafim: Kul att du har ett litet pensionärskollektiv med Linuxanvändare

Utöver bortskänkta laptops har jag även sett till att de som trott sig behöva ny dator har fått Linux på sin gamla och varit nöjda.

Och under min yrkeskarriär på KTH har jag åren 1994-2012 hjälpt massor av studenter med installation av Linux. Från 2004 mest Ubuntu och fem år senare mest Mint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Har för mig att Geany också är ett annat bra Cross-platform alternativ:

https://www.geany.org/

Tack för tipset! Ska testa när jag kommer hem från jobbet.

Permalänk
Medlem

Nån äldre ASUS Zenbook från ca 2014 med Manjaro, allt verkar fungera out of the box.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Har hört att HP laptops ska man undvika som pesten, verkar som att alla er med HP laptop bekräftar ryktet (jo jag vet, äger en själv, men den hittade jag på soptippen och har problem med suspend-mode)

Själv kör jag med DELL laptop (arbetsdator som jag själv fick välja), har inga problem.

Jag har en HP Probook 6450b som Linux fungerar på, det enda är att fläkten kan höras oftare än under Windows

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Jag har en HP Probook 6450b som Linux fungerar på, det enda är att fläkten kan höras oftare än under Windows

Ja det är ju alltid "någonting" med HP som inte funkar

Har aldrig hört någon säga; HP fungerar perfekt, out of the box

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Ja det är ju alltid "någonting" med HP som inte funkar

Har aldrig hört någon säga; HP fungerar perfekt, out of the box

Som sagt, den fungerar out of the box perfekt i den form att allt fungerar som det ska. Bara att fläkten låter något oftare.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Den nyaste är en Hp 840G2 . Utöver det en hel drös av äldre avdankade laptops. Linux mint rakt över.
Mycket bekvämt inget strul trots dataanalfabeter till släktingar. Större risk att de har sönder ladd porten eller sladden...

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem

@eXpander kan förstå att du har åsikter om Hp laptops,jag har 2st bärbara från HP,en 6570 som funkar bra efter jag bytt ut wifi skräpet Broadcom som satt i emot Intel 7260 Ac, Hp 4520s funkar bra efter jag oxo bytt ut wifi skräpet emot ett Intel 6200. Vi har bara Intel Wifi i alla våra bärbara datorer, Vi kör linux på alla på alla våra datorer med bra resultat sedan flera år tillbaks

Permalänk
Medlem
Skrivet av It-nisse:

@eXpander kan förstå att du har åsikter om Hp laptops,jag har 2st bärbara från HP,en 6570 som funkar bra efter jag bytt ut wifi skräpet Broadcom som satt i emot Intel 7260 Ac, Hp 4520s funkar bra efter jag oxo bytt ut wifi skräpet emot ett Intel 6200. Vi har bara Intel Wifi i alla våra bärbara datorer, Vi kör linux på alla på alla våra datorer med bra resultat sedan flera år tillbaks

Just det, den enda utgiften för de som fick mina gamla laptops var en usb-sticka med vettig wifi i det fall det satt ett broadcom-chip i datorn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av It-nisse:

@eXpander kan förstå att du har åsikter om Hp laptops,jag har 2st bärbara från HP,en 6570 som funkar bra efter jag bytt ut wifi skräpet Broadcom som satt i emot Intel 7260 Ac, Hp 4520s funkar bra efter jag oxo bytt ut wifi skräpet emot ett Intel 6200. Vi har bara Intel Wifi i alla våra bärbara datorer, Vi kör linux på alla på alla våra datorer med bra resultat sedan flera år tillbaks

Härligt att höra. Men det kommer nog dröja innan jag pröjsar för en ny HP laptop

Dell och Lenovo laptops har fungerat perfekt av modellerna jag provat

Men kul att det finns fler alternativ, det är ju bara bra för oss linuxanvändare

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

@KAD: Jag har en Lenovo Ideapad 330S-15IKB, och den ger en väldigt plastig men trevlig "Ultrabook"-upplevelse för ett hyfsat pris.
Locket/skärmen är av aluminium!
Eller ja, ovansidan är det... inramningen runt IPS LCDn är i nån form av plast.
Och resten är, du gissade det! Plastig!

När det gäller att installera operativsystem på den sååå....

Ja jag kan börja med windows 10, jag wipade disken för jag ville inte ha en 30+ GB partition reserverad för recovery då jag har en usb sticka jag kan installera från.
Men när jag installerar windows, funkar inte touchpaden.
Och hela windows installationen måste göras med keyboard eller lös mus. Så det var ju inte så imponerande.

Vad det gäller linux, har jag för mig att det funkade out of the box allting, men jag kör gentoo och att kompilera en kärna som stödde surfplattan var en riktig skitupplevelse som jag tröttnade på, så jag plockade kernelconfigs från ubuntu och arch vilka fungerade prima.

När jag väl har en färdig gentoo installation, vilket i princip känns som en avskalad arch upplevelse fast det tar tid och energi att sätta upp (jag gör inte om det, nästa gång blir det arch!), då upptäcker jag andra saker som inte är stora problem, men t ex:

Om jag kör dmesg för jag vill felsöka nåt ser jag massor av AER felmeddelanden, vilka påstås bero på buggigt bios/UEFI.
Så hur kommer man runt det?
Man sätter pci=noaer i GRUB_CMDLINE_LINUX...

Jag märkte att Windows 10 uppdateringar försörde conservation mode funktionen som ska hålla batterier mer långlivade genom att begränsa deras laddningsnivå till 50-70% och därefter gå över till adapterläge.

I linux går det att stänga av och på denna funktion genom en "fil" som går att skriva 1 eller 0 till, dvs booleskt värde.
Jag ska tillägga att funktionen tillkom för inte så länge sen, jag tror den kom till nånstans med 5.4 kärnan

cat /sys/bus/platform/drivers/ideapad_acpi/VPC2004\:00/conservation_mode

En toppengrej med att göra detta i linux är att det fortsätter gälla i Windows efter reboot, så även om det inte går att styra i nyare windows 10 installationer, åtminstone när man wipar som jag gjort, så går det ändå att stänga av och på med linux.

Detta fungerar sannolikt, tyvärr endast för vissa Lenovo laptops och är ursprungligen en Thinkpad funktion, men jag tackar och bockar Lenovo!

https://wiki.gentoo.org/wiki/Lenovo_Ideapad_330_(Ryzen)

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Lenovo IdeaPad 110-15ISK med ett batteri som ligger på 39% kapacitet. Skulle gärna uppgradera men svårt när man lever under existensminimum :/

Fungerar ändå helt okej med Manjaro.

Permalänk
Medlem

Har en Lenovo Thinkpad T480s där Manjaro rullar, allt bara fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Just det, den enda utgiften för de som fick mina gamla laptops var en usb-sticka med vettig wifi i det fall det satt ett broadcom-chip i datorn.

Broadcom-chip för oss linux användare lämnar minst sagt en del övrigt att önska. Jag har hunnit samla på sig en del bärbara datorer under många år. De bärbara datorer som vi använder hemma mest för tillfället är Lenovo Thinkpad T470, Lenovo Thinkpad 450s. Hp 6570b tänkte jag ge till min mor & far ska bara sätta i liten ssd i den som jag har liggandes hemma hos mig.

Glad Påsk !

Permalänk
Medlem

min gamla surface pro 3 kör ubuntu, dom senaste månaderna fixade man äntligen strulet som var med det inbyggda wlanet. datorn används bara som reserv dator numera men förhoppningsvis kommer ubuntu snart fungera på nya surface pro

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Har två x1 carbon 1th gen och 7th gen, båda kör popos.
Allt funkar fint utom fingerläsaren på den senaste

Permalänk
Medlem

Kör Manjaro på en Lenovo T490, allting fungerade direkt efter installation

Permalänk

Alienware 15R4 Manjaro
Thinkpad T440s Kubuntu 20.04

Visa signatur

Walk the streets, what do I see, Shit on legs approaching me!