Komplett, reklamation hänvisar till ursprungstillverkare, vad gäller ?

Permalänk
Inaktiv

Komplett, reklamation hänvisar till ursprungstillverkare, vad gäller ?

Hej,

Reklamerade en skärm till kompletts kundsupport då några fel uppstått, eftersom garantin har gått ut hänvisar dem mig att kontakta skärmtillverkaren (Samsung). Några frågor;

Är det verkligen rätt att jag ska kontakta Samsung då jag köpte skärmen från komplett, ska inte dem skötta reklamationsärendet åt mig?

Då reklamationsrätten för varan snart går ut, gäller 3 års från den dagen man beställde eller från och med den dagen vara fanns tillgänglig för upphämtning hos postombud ?

Tacksam för svar,

Permalänk
Hedersmedlem

Det är hos butiken du köpt som du ska reklamera. 3 års reklamationsrätt gäller dock endast ursprungsfel.

Permalänk
Medlem

Tre år från dagen du fick vara gäller. Det är säljaren som har ansvaret!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@pv2b: Tjena,

Har fått inbrända linjer i mitten av skärmen som ej går bort samt att skärmen strular vid uppstart när det körs i 144hz, innefattar dessa problem ursprungsfel ?

Permalänk
Medlem

Komplett är skyldiga att hantera reklamationen. Reklamationsrätten gäller i tre år från du har tagit emot varan ifråga.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av anon264921:

@pv2b: Tjena,

Har fått inbrända linjer i mitten av skärmen som ej går bort samt att skärmen strular vid uppstart när det körs i 144hz, innefattar dessa problem ursprungsfel ?

Inbända linjer, tveksamt om det ingår i reklamationsrätten eller kan ses som ursprungsfel. Problem med uppstart i 144Hz om den är specificerad till 144Hz bör få på reklamationsrätten däremot.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon264921:

@pv2b: Tjena,

Har fått inbrända linjer i mitten av skärmen som ej går bort samt att skärmen strular vid uppstart när det körs i 144hz, innefattar dessa problem ursprungsfel ?

Det skulle det kunna vara. Enligt Hallå Konsument: Ett ursprungligt fel är ett fel som inte beror på något du gjort med varan utan som skulle visat sig även om någon annan använt varan enligt anvisningar.

Är detta ett vanligt förekommande problem på produkten, och du kan visa det genom någon dokumentation, så bör du kunna bevisa att felet är ett ursprungsfel, inte dålig skötsel.

Kan även referera till denna: https://lawline.se/answers/15740

Permalänk
Medlem

Kontrollera bara med en annan kabel innan, men det är som alla säger Komplett du ska vända dig till.

Permalänk
Inaktiv

Tack för alla svar, nu vet jag vad gäller.

Permalänk
Medlem

Ibland erbjuder tillverkaren utökad garanti om man går direkt till dom eller registrerar produkten hos dom. Detta kan gå utanför butikens åtagande. Som skrivet i andra trådar kan en vara ha garanti långt över vad butiken vill handskas med, då kan det vara lättare att prata direkt med tillverkaren, kan ju vara en plan b i alla fall?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Komplett ska ta hand om reklamationen ifall du vill, däremot brukar en del butiker (t ex Dustin) ge info om hur du kan gå till tillverkaren direkt för att det ska gå fortare utan mellanhand. Men! De kan aldrig kräva att du gör så utan du ska kunna be dom ta hand om allt. Och godkänd reklamation ska vara gratis för dig så se till att du inte behöver betala något eller att det är tydligt att du får pengar tillbaka. Jag skulle oavsett först se till att butiken vet om att du vill reklamera och sedan i så fall, efter instruktioner, skicka till tillverkaren.

Jag har gjort några reklamationer direkt till tillverkaren (köpt på Dustin) men då var Dustin tydliga med att jag kunde låta dom göra det och dessutom gick det bra och snabbt (en Viewsonic-skärm och .... nått mer jag glömt) direkt till tillverkaren.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Av erfarenhet så hade jag också rekommenderat dig att ta kontakt med Samsung, då det kommer gå snabbare. Annars kommer komplett kontakta Samsung åt dig och få fraktsedlar etc sedan skicka till dig, de kommer bara ta extra tid