Hur kan vi minska mängden elektronikavfall?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Veni:

Ett enkelt sätt att minska på mängden elektronikavfall är att minska på antalet människor.

Ja detta borde fungera eftersom vi förmodligen har väldigt många frivilliga som tycker miljön är viktig.

Man kanske kan ge dem en grön reflex som belöning så de syns när de är ute och går i mörkret och så andra kan se hur mycket bättre dessa människor är än oss andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

EN av många lösningar är att vi faktiskt tvingas prenumerera våra enheter för att dom ska fungera, då tjänar tillverkaren pengar löpande på att enheter hålls vid liv.

Håller helt med.

Hårdvara som tjänst, eller cirkulär hårdvara. Finns ett par intressanta Vinnovaprojekt som pågår nu bl.a. ett som handlar om vitvaror. https://www.vinnova.se/m/cirkular-biobaserad-ekonomi/

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

@Elektroman

"Återigen. Lönsamhet är den ENDA drivande faktorn för företag, alltså måste det göras lönsamt att vara miljövänlig."

Du summerar det bra.
Mycket av ansvaret ligger dock på oss konsumenter, vi behöver bli mer medvetna.
Jag träffar dagligen folk som triggas av att göra bra affärer, stora som små. Att handla på Wish med argumentet "du vet den där prylen är exakt samma sak som görs i apples fabriker och säljs för 10 gånger pengarna" eller "idioter köper Samsung, jag köpte min telefon direkt från fabriken med samma HW fast utan Samsung logga för 1/5 del av priset" osv.

Samma gäller många varor där man helt vägrar att fundera ett steg längre.

Varför är det så att Apple håller på att uppdatera och supportera gamla telefoner? Det finns bara en anledning, dom tjänar pengar på att dessa enheter hålls vid liv.

EN av många lösningar är att vi faktiskt tvingas prenumerera våra enheter för att dom ska fungera, då tjänar tillverkaren pengar löpande på att enheter hålls vid liv.
Jag hoppas verkligen att fler inser att det är en bra väg framåt som vi alla tjänar på i längden.
Titta på elbilen, om vi inte tänker till så kommer det bli samma sak där som med telefoner.
Hur länge ska t.ex. en biltillverkare tvingas leverera uppdateringar till sin produkt? Och hur sugna kommer dom att vara detta när dom endast tjänar pengar vid ansökningstillfället?

Nej, vi konsumenter behöver ta ett större ansvar och kan ta ett större ansvar om vi vill.
Och vi kanske ska börja med att sluta att lägga över ansvar på tillverkare eller staten så fort det blir lite jobbigt.

’Hardware 1’ och andra tidiga tesla bilar kommer aldrig få självkörning och liknande för att hårdvaran inte räcker till, liknande vad sonos nyligen annonserade för deras gamla högtalare.

Drivkraften hos ett företag är att tjäna pengar, då måste de ta kostnaden att ta hand om det som telefonen innehåller och designa om produkterna så de går att återanvända vid återlämning. Jag tycker slutprodukten ska innehålla allt från avgifter rörande återställning av marken efter avslutad gruvdrift och kemisk separation av legeringar som skapats i tillverkningen eller omhändertagande och återställande till återbrukbar form av alla kemikalier och onödiga flamskyddsmedel...

Tyvärr skulle det betyda en totalförändring av hela marknaden och ett system där hela ’trickle-down’ mekaniken är implementerad och tydlig. Men det skulle då vara tydligt vad man betalar för som slutkund och man kan se om någon produkt baseras på gruvdrift eller återvunna material etc...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

@Elektroman

Du summerar det bra. Mycket av ansvaret ligger dock på oss konsumenter, vi behöver bli mer medvetna.

Tack Har är en viktig poäng igen som du dock kanske missade:

Skrivet av Elektroman:

Trender går inte att förändra genom att komma som en sträng lärare och säga "du borde minsann konsumera mindre och mer miljövänligt". (...) vi måste vara realistiska och försöka modellera de parametrar som styr samhället utifrån hur de faktiskt är, inte hur vi önskar att de skulle vara.

När du säger att konsumenter "behöver bli mer medvetna" så är det tyvärr rent önsketänkande, och inte så det fungerar i praktiken.

Här är ett utdrag ur boken "Företagsekonomi 100", en grundbok i ämnet, som summerar väl varför ansvaret finns hos producenterna, inte konsumenterna - se den highlightade texten.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Tack Har är en viktig poäng igen som du dock kanske missade:

När du säger att konsumenter "behöver bli mer medvetna" så är det tyvärr rent önsketänkande, och inte så det fungerar i praktiken.

Här är ett utdrag ur boken "Företagsekonomi 100", en grundbok i ämnet, som summerar väl varför ansvaret finns hos producenterna, inte konsumenterna - se den highlightade texten.

https://i.imgur.com/0TLHIfC.png

Jag håller inte alls med om det som skrivs i denna bok, vi har alla ett ansvar även om vi har en förkärlek från att vilja skjuta över ansvaret på någon annan.
Men det så menar jag att det nästan alltid finns ett bättre val samt att idag så har vi information betydligt mer lättillgängligt än hur det var förr.
Frågan är bara om vi orka eller vill ta reda på om en vara är ett bättre val(speciellt om den är dyrare).
Vårt begär att fynda eller tro att vi rundat systemet och gjort en bra deal verkar vara ett av de största begären.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Jag håller inte alls med om det som skrivs i denna bok, vi har alla ett ansvar även om vi har en förkärlek från att vilja skjuta över ansvaret på någon annan.
Men det så menar jag att det nästan alltid finns ett bättre val samt att idag så har vi information betydligt mer lättillgängligt än hur det var förr.
Frågan är bara om vi orka eller vill ta reda på om en vara är ett bättre val(speciellt om den är dyrare).
Vårt begär att fynda eller tro att vi rundat systemet och gjort en bra deal verkar vara ett av de största begären.

I den bästa av världar skulle du vara informerad om precis varenda produkt, både varenda typ av produkt samt varenda individuell modell så att du göra de bästa valen av produkter.

Helst ska du också vara fullt informerad om företaget som tillverkat produkten, vilka underleverantörer de har, hur de behandlar sina anställda, vad de använder för råvaror och om dessa utvinns på ett miljövänligt sätt, vad dessa i sin tur har för arbetsvillkor osv. Att göra detta för bara ett enda material är redan ett stort jobb i sig. Tänk dig nu i en mobiltelefon, där har du tiotals - hundratals olika ämnen. Ska du verkligen vara informerad ska du naturligtvis känna till både dessa i sig, samt var de har sitt ursprung och hela kedjan i produktionen ända tills du har en färdig produkt i din hand.

Redan där har du tusentals dataelement. Det kanske vore möjligt att finna ut alla dessa efter mycket arbete - för en enda modell - OM du ägnar dig åt det på heltid.

Men, detta vara bara en enda produkt - nej, egentligen endast en enda modell. Ska du nu göra samma sak med varenda produkt du köper. Inte bara elektronik utan även kläder, livsmedel, färdmedel, verktyg, köksvaror, möbler, osv osv.

Plötsligt är du uppe i tusentals olika produkter, och miljoner eller miljarder element av data. Räcker det?

Detta var endast fysiska produkter. Sedan ska du göra samma sak även med tjänster du konsumerar.

För du vill naturligtvis vara en informerad konsument...

Poängen: Även om du hade all tid, intresse och ork i världen, så vore det fysiskt och psykiskt omöjligt att göra detta.

Således, det är orealistiskt att förvänta sig att konsumenter ska vara tillräckligt informerade om vad de konsumerar. Det är helt enkelt en vetenskaplig omöjlighet. Alltså kan ansvaret inte ligga på dem.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

I den bästa av världar skulle du vara informerad om precis varenda produkt, både varenda typ av produkt samt varenda individuell modell så att du göra de bästa valen av produkter.

Helst ska du också vara fullt informerad om företaget som tillverkat produkten, vilka underleverantörer de har, hur de behandlar sina anställda, vad de använder för råvaror och om dessa utvinns på ett miljövänligt sätt, vad dessa i sin tur har för arbetsvillkor osv. Att göra detta för bara ett enda material är redan ett stort jobb i sig. Tänk dig nu i en mobiltelefon, där har du tiotals - hundratals olika ämnen. Ska du verkligen vara informerad ska du naturligtvis känna till både dessa i sig, samt var de har sitt ursprung och hela kedjan i produktionen ända tills du har en färdig produkt i din hand.

Redan där har du tusentals dataelement. Det kanske vore möjligt att finna ut alla dessa efter mycket arbete - för en enda modell - OM du ägnar dig åt det på heltid.

Men, detta vara bara en enda produkt - nej, egentligen endast en enda modell. Ska du nu göra samma sak med varenda produkt du köper. Inte bara elektronik utan även kläder, livsmedel, färdmedel, verktyg, köksvaror, möbler, osv osv.

Plötsligt är du uppe i tusentals olika produkter, och miljoner eller miljarder element av data. Räcker det?

Detta var endast fysiska produkter. Sedan ska du göra samma sak även med tjänster du konsumerar.

För du vill naturligtvis vara en informerad konsument...

Poängen: Även om du hade all tid, intresse och ork i världen, så vore det fysiskt och psykiskt omöjligt att göra detta.

Således, det är orealistiskt att förvänta sig att konsumenter ska vara tillräckligt informerade om vad de konsumerar. Det är helt enkelt en vetenskaplig omöjlighet. Alltså kan ansvaret inte ligga på dem.

Fast det är precis där jag anser att många tänker fel, det är lite allt eller inget tänk över det du beskriver.
Man lägger armarna i kors, hävdar att det är för mycket att läsa in sig på och så köper man det billigaste med argumentet att "allt kommer ur samma fabrik ändå" fastän man vet att det sannolikt inte är så.

Självklart är det inte bara konsumentens ansvar men konsumenten har ett ansvar och behöver inte veta exakt allt om en produkt för att kunna göra ett relativt medvetet val.
Till det så finns ju även myndigheter och andra kontrollorgan som försöker hjälpa konsumenter att göra ett bättre val.

Eftersom tråden handlar om elektronikavfall så borde man ju där titta på hållbarhet och tillverkarens vilja/motivation att hålla produkten vid liv.
Tar man mobiltelefoner som du var inne på så är ju t.ex. Apple den smartphonetillverkaren som supporterar sina telefoner längre än många andra, öppet berättar om återvinning och tillverkning, att dom försöker motverka handel av konfliktmineraler samt erbjuder en relativt bra service som gör att telefonerna kan hållas vid liv länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Fast det är precis där jag anser att många tänker fel, det är lite allt eller inget tänk över det du beskriver.

Inte allt eller inget utan olika saker. Jag menar precis som du att det är önskvärt att konsumenter är pålästa, helst så mycket som möjligt. Men detta gör (tyvärr) inte att man förvänta sig att de ska vara det i tillräckligt hög utsträckning, för det skulle ändå inte räcka.

Men det är alltså viktigt att skilja mellan vad som är önskvärt och vad som är realistiska förväntningar.

Skrivet av reverend benny:

Eftersom tråden handlar om elektronikavfall så borde man ju där titta på hållbarhet

Detta är korrekt! Håller med till 100%

Skrivet av reverend benny:

och tillverkarens vilja/motivation att hålla produkten vid liv.

Tillverkarerns vilja/motivation är endast vinstintresse, inte miljömässighet eller något annat vi ser som moraliskt önskvärt.

Det vi bör utgå från är mänsklighetens vilja/motivation. Om inte tillverkare kan verka i enlighet med mänskligheten, så bör deras verksamhet förbjudas eftersom sådan verksamhet vore omänsklig.

Skrivet av reverend benny:

Till det så finns ju även myndigheter och andra kontrollorgan som försöker hjälpa konsumenter att göra ett bättre val.

Precis detta är ett bra exempel på varför konsumenter inte kan förväntas vara tillräckligt informerade på egen hand, det behövs att myndigheter och andra kontrollorgan tar ansvar och hjälper till med detta.

Skrivet av reverend benny:

Tar man mobiltelefoner som du var inne på så är ju t.ex. Apple den smartphonetillverkaren som supporterar sina telefoner längre än många andra, öppet berättar om återvinning och tillverkning, att dom försöker motverka handel av konfliktmineraler samt erbjuder en relativt bra service som gör att telefonerna kan hållas vid liv länge.

Jag önskar att man kunde se företag på liknande sätt som om det hade varit en människa driven av moral. Tyvärr går det inte eftersom företag inte har någon inneboende moral. Den enda inneboende drivkraften i ett företag är vinstintresset.

Att företag ändå agerar på sätt som vi människor betraktar som moraliskt beror endast på att vi har lagar och förordningar som förhindrar företag att agera omoraliskt (sen hittar de ofta kryphål för att göra det ändå). De som ansvarar för införande av lagar och förordningar är myndigheter och andra kontrollorgan.

Om företag hade haft någon inneboende moral så hade sådana lagar inte behövts. Men de är absolut nödvändiga.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Ett enkelt sätt att minska på mängden elektronikavfall är att minska på antalet människor. Det bästa är att införa kemisk kastrering samt licensering på att få lov att producera avkommor.

Den regleringen är redan igång på global skala just tack vare alla kemikalier och hormoner som pumpas ut i vattnet. Detta stöds dessutom av dubbelsynergin i teknik och välfärdsutvecklingen.

Alla problem är ju trots allt oundvikligen självreglerande, i slutändan.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Har nyligen sett en dokumentär om ’världens smutsigaste flod’ i indonesien. Tydligen är det en av underleverantörerna till H&M som är en av de största bovarna och släpper ut många kemikalier. Kommer inte ihåg exakt nu, men bly och hormonstörande ämnen var nämnda iaf.

Inget av detta tas troligen upp på ett tillräckligt bra sätt i dagens nyhetscykel och alla involverade bolag dementerade uppgifterna eftersom deras kontroller (som inte testade samma avrinningsrör/var föranmälda så de kunde anpassa produktionen troligen) inte visade samma värden. Dessutom visades anställda inom lobby och stat i landet som aktivt inte brydde sig för enda resultatet skulle vara höjda priser och sämre konkurrenskraft, vilket enligt dom skulle minska antalet jobb och ekonomin i provinsen.

Inget av detta kan en ens insatt konsument komma åt utan att helt frånsäga sig hela textilindustrin i princip, ingen information om sådana saker är tillgängliga för att ingen vill prata om det och alla aktörer säger att vi gör allt vi kan.

Hela detta är bara en liknelse för hur elektronikbranschen håller på också. Sjukt lite insikt över hela kedjan och alla openpit återvinningsstationer i afrika och asien med kontaminerat grundvatten och annat.

Det bästa vi kan kräva är att eu ska införa spårbarhet och att kräva att innehållet faktist betalas för, om en produkt har kobolt eller vad det nu är ska man kunna spåra de procent som kommer från gruvor respektive återvinning och allt annat i hela produkten. Först då kan dessa fabriker kommas åt, helt enkelt för att de då kommer få betalt skäliga belopp att kunna rena sina utsläpp och förbättra metoderna.

Detta kommer inte kommas åt utan att systemet ändras och framförallt inte på grund av konsumenters val här i Sverige...

https://www.youtube.com/watch?v=GEHOlmcJAEk

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Att inte byta ut sin mobil bara för att det råkar komma en ny modell skulle minska på skrotet ganska så rejält tror jag.

Permalänk
Medlem

Jag hade velat göra det lagstadgat att elektronik ska ha en slags förteckning om exakt vilka ämnen den innehåller, hur mycket och ursprunget. Skulle även vilja ha miljömärkningar och tydligare information om hur man ska återvinna produkten. Även förpackningar borde kunnas göra mindre och av förnyelsebara material.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Elektronikavfall från "datorer" kommer åtminstone att minska rejält, speciellt viktmässigt, när allt färre skaffar dator OCH laptop OCH surfplatta OCH mobil. Det mesta smälter nog ner till att man har typ en mobil som räcker några år, som man sen dockar in på skärm/TV (som man har till flera enheter/användare) och tangentbord vid behov. Ja, extremister, som här på sweclockers kommer att behöva det värsta, men för de flesta räcker det med "vad som helst".

Jag slänger oerhört mycket mindre "elektronik" i form av datorskrot nu (säg 2010-2020) än under perioden 2000-2010. För att inte tala om några år tidigare, när en processor eller gpu från våren var helt föråldrad redan på hösten, senast...
jag själv är väl lite föråldrad kanske, men jag klarar mig på en full-HD-tv, 10 år gammal dator (undantaget mitt aningen nyare grafikkort, någon hårddisk, etc), 2 st drygt 10 år gamla Macbook Pro (maxade med RAM och SSD), 10 år gammal Blurayspelare, osv. Köpte en Switch på Tradera till barnen som julklapp, där bidrog jag nog visserligen lite till kommande elskrot, menmen.

Hushållsprodukter är dock en annan femma, de är oerhört mycket sopigare än de borde vara. Men det beror ju på att 50kr lägre tillverkningskostnad kanske fördubblar vinsten per produkt och femfaldigar försäljningen...suck.

Angående mobiler, jag menar att de är tillräckligt bra för "extended support" från tillverkaren..min Galaxy S4 (2013)har 1920x1080 Super AMOLED-skärm, 2.3GHz Quadcore CPU, 2GB RAM, snabb Wifi, 2G-4G på de flesta band, GPS/Glonass, NFC, 13MP kamera, 4K-video (om man rootar osv, så det räknas kanske inte riktigt - men Samsung hade kunnat slå på funktionen), med mera. Och, den har enkelt utbytbart batteri och plats för micro-SD-kort. För de absolut flesta användarna är jag övertygad om att hårdvaran är tillräckligt bra än idag, även om inomhuskameran är svag. Det är åtminstone inte så att nya budgetmobiler är bättre överlag.

Sen har jag ju uppgraderat till en S7 härom året, men det berodde på att S4 hade fått en smäll för mycket troligen. (jag kan ärligt talat säga att jag som svenne-banan-mobilanvändare endast märker tydlig skillnad på att S7 har bättre inomhuskamera, i övrigt är mobilerna rätt lika förutom att den ena har Android 5 och den andra Android 8. (jag orkar inte roota och hålla på osv längre, det är för många spel / appar som strular = läs barnens pokemon, mario, etc)

Att Samsung gjort en pluttiljon olika mobiler att underhålla är ju en miss från dem, kan man tycka. Allra minst borde säkerhetsuppdateringar komma under reklamationstiden, som möjligen borde ökas från 3 till 5 år på lämpliga produkter. Annars borde kunden ges möjlighet att få pengarna tillbaks om säkerhetshål upptäcks men inte patchas. Inom rimliga gränser kanske...

För att bli mer on-topic, det som verkligen krävs är att saker som garanterat går sönder, eller tar slut, som typ batteri - det måste gå att byta på ett rimligt sätt. Annars skrotas ju hela produkten.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

De kan märka produkter med uppskattad hållbarhetstid så att vi konsumenter har lite mer att gå på när vi tex köper en ny kaffekokare eller elvisp.
Då kan vi lättare göra valet att köpa en något dyrare produkt som håller betydlig längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Personligen tycker jag att första steget skulle vara att sluta med skattelättnader på nykonsumption som elcyklar och "miljöbilar" och ta bort elektronikskatten på refurb elektronik. T ex datorer från inrego som idag redan är skattade en gång för elektronikskatten...

Orimlighet i höjder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Har ett förslag på namn på de värsta syndarna: teknikextremister.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Blir telefonen obrukbar om man ej får den senaste uppdateringen?
Det är extremt slöseri på resurser att underhålla saker bara för underhållandes skull om ingen vill betala för denna underhållskostnad. Dessa resurser som skulle uppdatera varenda mobil kan istället göra något annat.
Tillverkare kan däremot välja att ta premiumpriser på sina mobiler och uppdatera dem längre för de som vill betala för detta. Observera att det är en stor skillnad på om mobiler efter 2 år skulle bli helt obrukbara och det ej skulle gå ringa på dem, än att man ej får det senaste operativsystemet till dem utan en extra kostnad.

Att hålla ner på arbetskraft som krävs för att utföra ett jobb är i princip lika viktigt som att hålla ner på material vid tillverkning. Vissa mobiler säljs i mindre volymer spridda i hela världen med olika språk och telefonoperatörer. Att kräva tillverkare underhålla alla mobiler med senaste operativsystem bara för sakens skull är slöseri på resurser. Hade telefonerna idag utan Android 10 varit hel obrukbara så hade det varit en annan sak.

Man behöver inte ta bort uppdateringar men man kan helt enkelt skippa att lägga till nya funktioner.
Om jag köpt en Iphone 4 för många år sen och gillar den och de funktioner som finns där räcker för mitt användande så varför inte sluta uppdatera dessa när hårdvaran inte orkar med längre och sen endast se till att telefonen får säkerhetsuppdateringar så att den faktiskt kan användas.

Finns många i världen som inte har behov av den värsta och nyaste telefonen och är alltså nöjd med vad en Iphone 4 klarar av.

Tyvärr så är våra telefontillverkare ute efter att helt enkelt sälja en ny telefon minst var tredje år till alla människor i världen så därför ser de också till att äldre telefoner mer eller mindre blir obrukbara. Ännu värre är när företagen helt enkelt stänger av servern som tar hand om just den prylen du använder och den blir på det sättet obrukbar och man tvingar personen att kasta produkten och köpa nytt även om det inte var något fel med produkten.
Vad kommer hända med uppkopplade kylskåp när tillverkaren anser att servern kostar pengar att snurra när det bara är ett par hundratusen kylar den övervakar? Uppkopplade kaffemaskiner, uppkopplade ugnar, uppkopplade värmeanläggningar osv. Livslängden på elektroniken är många gånger längre än vad någon vill uppgradera och hålla underhållet igång.

Hände dessutom mig för en tid sen då min BoxeeBox plötsligt inte fick kontakt med internet och fjärrkontrollen slutade funka. Inga problem i början då jag hade lagt fjärrkontrollen som app i telefonen också men efter ett försök att fixa nätverksuppkopplingen med en återställning av min BoxeeBox så går det inte att göra något alls med den .
Hittade en kille här på marknaden som sålde en begagnad och köpte den men samma fel på den enheten.
Kontaktade DLink och fick då information om att de lagt ner servern på BoxeeBox och jag hade då inte fått någon förvarning om detta och tror inte heller det hade skickats ut.
Har nu två obrukbara BoxeeBox som ligger här hemma som egentligen funkar helt perfekt för det jag använde den till. På en del saker var den både bättre och mycke enklare än min nya Shield Pro på att spela upp packade filmer från en hårddisk och få dit texten. Inte alltid min Shield klarar av det som dessutom är ca 15 år nyare.
Någon som behöver ett par BoxeeBox att leka med kanske?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Jag hade velat göra det lagstadgat att elektronik ska ha en slags förteckning om exakt vilka ämnen den innehåller, hur mycket och ursprunget. Skulle även vilja ha miljömärkningar och tydligare information om hur man ska återvinna produkten. Även förpackningar borde kunnas göra mindre och av förnyelsebara material.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns redan men tyvärr är det inte något som gemene man kan få ut om man inte är beredd att jobba lite för det.
Jag jobbar som säljare på ett företag med tillverkning i både Tyskland, USA och Kina och vissa kunder ska ha uppgifter i absurdum bara för att ta in våra produkter. Så informationen om alla ämnen som ingår i produkten finns men den kan vara ett helvete att få fram, lite som Coca Cola receptet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Har nyligen sett en dokumentär om ’världens smutsigaste flod’ i indonesien. Tydligen är det en av underleverantörerna till H&M som är en av de största bovarna och släpper ut många kemikalier. Kommer inte ihåg exakt nu, men bly och hormonstörande ämnen var nämnda iaf.

Tack för en klockren parallell! Även om trådens ämne är elektronikavfall så är det viktigt att se det i större perspektiv genom att även jämföra med andra industrier eftersom mekanismerna och principerna ofta är de samma.

Sedan att H&M är en av bovarna bakom detta, det gör ju att man skäms lite över att företaget är svenskt. När Sverige är känt som ett föregångsland beträffande miljö och hållbarhet - vilken lögn egentligen om svenska företag beter sig på det sättet så fort de får chansen.

Men det visar också hur företag faktiskt fungerar i praktiken. Företag har ingen moral, utan de gör allt de kan komma undan med. Det enda som hindrar företag är lagar. Så fort de kan kringgå lagar så gör de det. För ett företag spelar det ingen roll, eftersom det enda viktiga är vinst. Allt annat är sekundärt, endast vinst är primärt.

Skrivet av Baxtex:

Jag hade velat göra det lagstadgat att elektronik ska ha en slags förteckning om exakt vilka ämnen den innehåller, hur mycket och ursprunget. Skulle även vilja ha miljömärkningar och tydligare information om hur man ska återvinna produkten. Även förpackningar borde kunnas göra mindre och av förnyelsebara material.

Jag håller med till 100%. Hur gör man detta i praktiken? Alltså inför sådana lagar.

Skrivet av Pirum:

För att bli mer on-topic, det som verkligen krävs är att saker som garanterat går sönder, eller tar slut, som typ batteri - det måste gå att byta på ett rimligt sätt. Annars skrotas ju hela produkten.

Viktig poäng. Det konstiga är att teknologin för att bygga exempelvis telefoner modulärt (alltså självständigt fungerande, utbytbara moduler) redan finns sedan lång tillbaka, men den används inte. Jag är säker på att efterfrågan på sådana egentligen finns, dock inte utbudet. Inom marknadsekonomisk teori menar man att om det finns efterfrågan så kommer det automatiskt skapas ett utbud, men det stämmer alltså inte i det här fallet.

Skrivet av Elektron:

De kan märka produkter med uppskattad hållbarhetstid så att vi konsumenter har lite mer att gå på när vi tex köper en ny kaffekokare eller elvisp.
Då kan vi lättare göra valet att köpa en något dyrare produkt som håller betydlig längre.

Det är en riktigt bra idé faktiskt. För du kan vara säker på att företagen själva har den informationen. Där gör man detaljerade beräkningar och kan simulera livslängden för både individuella delar och produkter som helhet med hög grad av precision. Den informationen hemlighåller de dock, som också Stefflo här ovan skriver om.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Tror i slutändan så är det viktigaste att konsumenter ändrar sitt beteende, finns sjukt många som köper nytt och slänger det gamla bara för att de vill ha nytt.

Det med att tillverkare skulle märka sin produkt med uppskattad livslängd skulle nog kunna hjälpa en del och det skulle motivera tillverkare att göra produkter som håller längre.
Det skulle också vara positivt om man skulle kunna lämna saker på återvinningsstationer som andra skulle få kunna plocka hem.