AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

Verkligen kul. Finns det en skinande hatt på nu?

Jag har sett snacket gå runt. Folk är rädda! Inget snack om saken. Om du vill gå till de alla extrema aspekterna för att ta dem som det självklara folk kommer göra så varsågod. Det du säger är exakt allt med saken att göra med rädslan är fullt sprid överallt redan.

Degradering är garanterad går i tankarna i veranda kotte, ingen kör det extrema exemplaret du sjunger om och vill varna för. Verkligheten är att alla flyr åt att strypa prestandan från dessa processorer och INGEN vågor köra 1.400V som exempel. En volt dessa processorer köra allmänt väldigt ofta.
Må gud vara nådig att den ens rör vid 1.500V stock!

Det finns exemplar av dessa processorer som kör stock ~1.525V ibland, från fabrik vill jag nämna. Brukar vara riktigt dåliga exemplar men de tillåts använda sig av sådana volt stock. Sällsynt men har postats resultat med sådana.

Det är annan sak att kylningen allmänt inte klarar av dessa slags volt men processorerna om kylda har inget problem med det.
Man ska helt enkelt inte köra över ~90C generellt. Kör vilken volt du vill upp till 1.500V bara det uppfylls, på vad du nu kan tänkas vilja göra med din processor.

Jag har tröttnat på folk veranda gång varna för VOLT!!! för högt! degradering garanterad! och går vidare med att rekommendera kraftigt undervoltad och underclockad processor som presterar sämre än stock/auto.
De skulle ofta ha det bättre av att inte ha läst något och varit helt ignoranta av hela upplägget.

Du verkar helt missa att spänning i sig ensamt inte orsakar degradering förrän du mördar en gate exempelvis men då pratar vi rätt duktig spänning. Det som däremot orsakar degradering är strömflöde och densitet tillsammans med temperatur. Att en stock cpu kan nå 1.5v vid lätt last på en kärna kan under inga omständigheter jämföras med att bränna på med 1.5v manuell OC och grisig all core last, det är i degraderingshänsyn två totalt olika scenarion där en är helt ofarlig och den andra kommer orsaka degradering ganska snabbt.

Jag kan helt otvetydigt garantera mycket snabb degradering på zen2 med 1.5v manuell OC om man inte medvetet enbart kör extremt lätta laster vid mycket låg temp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

Verkligen kul. Finns det en skinande hatt på nu?

Jag har sett snacket gå runt. Folk är rädda! Inget snack om saken. Om du vill gå till de alla extrema aspekterna för att ta dem som det självklara folk kommer göra så varsågod. Det du säger är exakt allt med saken att göra med rädslan är fullt sprid överallt redan.

Degradering är garanterad går i tankarna i veranda kotte, ingen kör det extrema exemplaret du sjunger om och vill varna för. Verkligheten är att alla flyr åt att strypa prestandan från dessa processorer och INGEN vågor köra 1.400V som exempel. En volt dessa processorer köra allmänt väldigt ofta.
Må gud vara nådig att den ens rör vid 1.500V stock!

Det finns exemplar av dessa processorer som kör stock ~1.525V ibland, från fabrik vill jag nämna. Brukar vara riktigt dåliga exemplar men de tillåts använda sig av sådana volt stock. Sällsynt men har postats resultat med sådana.

Det är annan sak att kylningen allmänt inte klarar av dessa slags volt men processorerna om kylda har inget problem med det.
Man ska helt enkelt inte köra över ~90C generellt. Kör vilken volt du vill upp till 1.500V bara det uppfylls, på vad du nu kan tänkas vilja göra med din processor.

Jag har tröttnat på folk veranda gång varna för VOLT!!! för högt! degradering garanterad! och går vidare med att rekommendera kraftigt undervoltad och underclockad processor som presterar sämre än stock/auto.
De skulle ofta ha det bättre av att inte ha läst något och varit helt ignoranta av hela upplägget.

Nu vet jag att du inte ens läst vad jag skrivit så känns rätt meningslöst att svara i syfte att föra diskussionen frammåt, men svarar ändå ifall någon annan är intresserad av rena fakta.

Att folk är rädda för spänning generellt är för att deras antagande saknar sammanhang. att processorn krämar på med upp till 1.5V när ett fåtal kärnor belastas är helt OK eftersom strömdensisteten och temperaturen i det scenariot inte skadar processorn. Men att köra den spänningen, eller ens 1.4V som du nämner när alla kärnor belastas kommer ge för hög strömdensitet och för hög temperatur och leda till degradering.

Du kan inte trovärdigt i ena andetaget beklaga dig över att folk inte begriper det här med spänning på Ryzen, för att i nästa andetag vräka ur dig saker som visar att du själv är precis lika aningslös.

Olika laster vid samma spänning ger olika strömdensitet, och det är det i kombination med temperatur som spelar roll, inte spänningen i sig. Därför går det inte hävda att den och den spänningen är OK men den och den är farlig. Det beror på last.

Är man ignorant om man tror att allt över 1.3V är farlig i alla lägen? Absolut!

Är man precis lika ignorant om man tror att 1.4V eller 1.5V inte orsakar degradering oavsett strömdensitet och temperatur "För att man ryckt ett citat från Robert Hallock totalt ur sitt sammanhang"? Jajjemän. Lägg ner nu. Du har helt enkelt fel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ni som har en 3700x Vad har ni parat ihop den med för moderkort samt minnen?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Ni som har en 3700x Vad har ni parat ihop den med för moderkort samt minnen?

Hej!

Jag hade min först i ett Asus B450i ROG gaming...
Nu kör jag den i ett Asrock AB350M Pro4 mATX...

Minnena är mina G.skill Ripjaws V, 3600 CL16. 2x8GiB

Processorn hade faktiskt högre multicore boost på ITX-brädan med sämre kylning än vad den har på Asrock moderkortet. Dock har det nu kommit ut ett nytt bios till det senare så det kan vara läge att testa det.

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

Hej!

Jag hade min först i ett Asus B450i ROG gaming...
Nu kör jag den i ett Asrock AB350M Pro4 mATX...

Minnena är mina G.skill Ripjaws V, 3600 CL16. 2x8GiB

Processorn hade faktiskt högre multicore boost på ITX-brädan med sämre kylning än vad den har på Asrock moderkortet. Dock har det nu kommit ut ett nytt bios till det senare så det kan vara läge att testa det.

Mvh, Jakob

Okej! kör du med ett mortar max nu då? Jag väljer nog emellan B450 F och tomahawk max. Men vet inte vad man ska välja.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Ni som har en 3700x Vad har ni parat ihop den med för moderkort samt minnen?

För min del blev det ASUS TUF GAMING X570-PLUS för 1600 kr och Corsair 32GB 3200MHz CL16 för 1400 kr på BF. Det var lite dealsen som gjorde var det blev, hade inte köpt ett X570 annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Okej! kör du med ett mortar max nu då? Jag väljer nog emellan B450 F och tomahawk max. Men vet inte vad man ska välja.

Hej
Det moderkort jag har min processor i är Asrock AB350M Pro4. Det köpte jag till min R5-1600x då den kom ut.
Det fungerar men det finns bättre såklart. Dock inte så många mATX att välja på, inte då i alla fall.

Min fru har ett Asus Rog Strix B450-F. Men hon har då en R7-2700 istället.

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

Hej
Det moderkort jag har min processor i är Asrock AB350M Pro4. Det köpte jag till min R5-1600x då den kom ut.
Det fungerar men det finns bättre såklart. Dock inte så många mATX att välja på, inte då i alla fall.

Min fru har ett Asus Rog Strix B450-F. Men hon har då en R7-2700 istället.

Okej, hur fungerar b450 F Jag har hört att tomahawk som sagt har bättre VRM men jag vet inte exakt vad det gör, och om man kommer märka en märkbar skillnad?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

För min del blev det ASUS TUF GAMING X570-PLUS för 1600 kr och Corsair 32GB 3200MHz CL16 för 1400 kr på BF. Det var lite dealsen som gjorde var det blev, hade inte köpt ett X570 annars.

Okej, nej det kan jag ju förstå, för det fattar jag att det är Overkill haha

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kochkramer:

Så vilket ska man välja. Jag sitter å väljer mellan dessa två moderkort. Har inte kört ASUS moderkort förut men har varit supernöjd med Gigabyte i mina tidigare datorer.
Tänkte para det med 32gb 3600mhz minne å en 3600s processor.

Köpte du något moderkort till sist? B550 börjar ju närma sig sakta men säkert.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Köpte du något moderkort till sist? B550 börjar ju närma sig sakta men säkert.

Det blev gigabyte kortet tillslut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har ett kit väntandes på mig hemma
Gigabyte x570 Aorus Master
Ryzen 9 3900x
4x16gb Corsair LPX 3200mhz cl16
1tb a2000 nvme
sen lite annat smått å gott som psu, kylare, chassi.

hämta det igår, måste bara orka fippla ihop det

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kochkramer:

Det blev gigabyte kortet tillslut.

Skickades från m.sweclockers.com

Grattis! Blev du nöjd? Håller sig chipset sval och fin?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Grattis! Blev du nöjd? Håller sig chipset sval och fin?

Jag kommer nog bli nöjd, har tyvärr inte fått alla delar ännu så jag har inte kunnat testa något.

Permalänk
Medlem

Hej!

Byggde precis min första Amd pc med en Ryzen 7 3700x och kör med stock kylaren som medföljer.

Jag spelade precis Battlefield v i 3h och såg att tempraturen varit uppe i 81c. Under matchens gång så låg den ganska stadigt på 72c men i menyn kynde den hoppa upp till 80c. Är detta något jag behöver oroa mig över?

jag köpte mig en ganska stadig pc och när jag såg att Amd cpu kommer med en kylare så tänkte jag att den får duga tills jag får råd med en ny kylare.

I idle så ligger cpun på 34 c

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Hej!

Byggde precis min första Amd pc med en Ryzen 7 3700x och kör med stock kylaren som medföljer.

Jag spelade precis Battlefield v i 3h och såg att tempraturen varit uppe i 81c. Under matchens gång så låg den ganska stadigt på 72c men i menyn kynde den hoppa upp till 80c. Är detta något jag behöver oroa mig över?

jag köpte mig en ganska stadig pc och när jag såg att Amd cpu kommer med en kylare så tänkte jag att den får duga tills jag får råd med en ny kylare.

I idle så ligger cpun på 34 c

Vad jag sett bör en 3700x endast nå upp till 80 grader med stock kylarn i saker som Prime95, det borde inte ske i spel även om battlefield kan vara krävande, under spelande borde den ligga någonstans runt ~60 grader som mest. Detta blir dock hysteriskt beroende av låda, moderkort, inställningar, montering osv. Är du säker på att du monterat den korrekt? Du har inte satt den på "low" hastighet på brytaren på fläkten? Du har inte satt silent på fläktstyrning i bios?

Edit: glömde fråga vilken temperatur det är du läser av & i vilket program, jag skulle rekommendera att du kör HWiNFO64 och startar sensors only & sen letar på Ryzen 3700x sektionen & där bör du se "Tdie" och CCD1 Tdie och CPU Die average, dessa är de riktiga temperaturerna din processor håller.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Hej!

Byggde precis min första Amd pc med en Ryzen 7 3700x och kör med stock kylaren som medföljer.

Jag spelade precis Battlefield v i 3h och såg att tempraturen varit uppe i 81c. Under matchens gång så låg den ganska stadigt på 72c men i menyn kynde den hoppa upp till 80c. Är detta något jag behöver oroa mig över?

jag köpte mig en ganska stadig pc och när jag såg att Amd cpu kommer med en kylare så tänkte jag att den får duga tills jag får råd med en ny kylare.

I idle så ligger cpun på 34 c

Vad har du för GPU? Och vilket chassi?

Min CPU går faktiskt svalare under CB20 än 1-2h spelande pga värmen från gpu. Jag peakar dock på runt 70-71 grader med Noctua U12A. En CB20 runda landar på runt 64 grader, samma med CPU-Z

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Vad jag sett bör en 3700x endast nå upp till 80 grader med stock kylarn i saker som Prime95, det borde inte ske i spel även om battlefield kan vara krävande, under spelande borde den ligga någonstans runt ~60 grader som mest. Detta blir dock hysteriskt beroende av låda, moderkort, inställningar, montering osv. Är du säker på att du monterat den korrekt? Du har inte satt den på "low" hastighet på brytaren på fläkten? Du har inte satt silent på fläktstyrning i bios?

https://proclockers.com/sites/default/files/AMD_Ryzen_7_3700X_20.jpeg

Edit: glömde fråga vilken temperatur det är du läser av & i vilket program, jag skulle rekommendera att du kör HWiNFO64 och startar sensors only & sen letar på Ryzen 3700x sektionen & där bör du se "Tdie" och CCD1 Tdie och CPU Die average, dessa är de riktiga temperaturerna din processor håller.

Jag har inte varit in och ändrat något i bios, jag använder mig av msi afterburner. Det roliga är att när jag går till menyn så går den upp till 81c men sen går ner pangbom till typ 70c.

Angående på montering kan jag inte tänka mig att den skulle blivit fel monterad, var noga när jag satte dit den. Använde kylpastan som var föraplicerad och det gick väldigt lätt att sätta dit den, kollade några videor innan också.
Vad jag har för övriga kompontenter står i beskrivningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Jag har inte varit in och ändrat något i bios, jag använder mig av msi afterburner. Det roliga är att när jag går till menyn så går den upp till 81c men sen går ner pangbom till typ 70c.

Angående på montering kan jag inte tänka mig att den skulle blivit fel monterad, var noga när jag satte dit den. Använde kylpastan som var föraplicerad och det gick väldigt lätt att sätta dit den, kollade några videor innan också.
Vad jag har för övriga kompontenter står i beskrivningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Menar du att du kollar cpu temp i afterburner? Eller menar du att du länkat ett annat program genom RTSS? Afterburner visar med mycket stor sannolikhet inte rätt temp för processorn. Med den temp du anger låter det dessutom som att det är GPU temp du ser.

Installera HWiNFO64 & starta sensors only, kika sedan under Ryzen sektionen efter Tdie temps, där har du riktig CPU temp

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Menar du att du kollar cpu temp i afterburner? Eller menar du att du länkat ett annat program genom RTSS? Afterburner visar med mycket stor sannolikhet inte rätt temp för processorn. Med den temp du anger låter det dessutom som att det är GPU temp du ser.

Installera HWiNFO64 & starta sensors only, kika sedan under Ryzen sektionen efter Tdie temps, där har du riktig CPU temp

Ja jag ser tempraturen via afterburner. Har lagt in så jag ser temraturen på gpu och cpu under spelets gång, även kollar jag hastigheterna. Kan även kolla på en graf vad tex cpu har varit i för tempratur som max eller hur snabbt den har arbetat. Är säker på att det inte är grafikortets temp, den ligger på ca 65 - 70c

Ska kolla med hwinfo, tack för tipset!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Man kan ju gå in på configure sensors i hwinfo64 och sedan fliken OSD (RTSS) och därefter få värden direkt från hwinfo64 att visas medan man spelar.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Man kan ju gå in på configure sensors i hwinfo64 och sedan fliken OSD (RTSS) och därefter få värden direkt från hwinfo64 att visas medan man spelar.

Absolut bästa sättet jag hittat för att få korrekt avläsning och visning genom OSD, rekommenderas starkt om man har behov av det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Intressant att det inte finns något "perfekt" moderkort, känns alltid som att varje modell man tittar på saknar någon liten QoL grej man önskar att det hade. Tex Gigabyte Aorus Elite, saknar både debug LED och ClearCMOS knapp. Muppigt!

Skrivet av Whaea:

Hej!

Byggde precis min första Amd pc med en Ryzen 7 3700x och kör med stock kylaren som medföljer.

Jag spelade precis Battlefield v i 3h och såg att tempraturen varit uppe i 81c. Under matchens gång så låg den ganska stadigt på 72c men i menyn kynde den hoppa upp till 80c. Är detta något jag behöver oroa mig över?

jag köpte mig en ganska stadig pc och när jag såg att Amd cpu kommer med en kylare så tänkte jag att den får duga tills jag får råd med en ny kylare.

I idle så ligger cpun på 34 c

Jag testade också Wraith Prism på min 3800X och hade samma problem som du med höga temperaturer men i mitt fall kändes det inte så konstigt pga konstruktionen samt att jag har ett varmt 2080Ti i det dåvarande chassit. Hettan från backplate sögs rakt in i CPU kylaren vilket fick den att svettas ordentligt. Bytte till tornkylaren jag har nu och har inga temperaturproblem alls.

Skrivet av tellus82:

Menar du att du kollar cpu temp i afterburner? Eller menar du att du länkat ett annat program genom RTSS? Afterburner visar med mycket stor sannolikhet inte rätt temp för processorn. Med den temp du anger låter det dessutom som att det är GPU temp du ser.

Installera HWiNFO64 & starta sensors only, kika sedan under Ryzen sektionen efter Tdie temps, där har du riktig CPU temp

Varför skulle Afterburner visa fel CPU temp? Programmet använder väl samma sensorer som HWInfo eller dyl?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Varför skulle Afterburner visa fel CPU temp? Programmet använder väl samma sensorer som HWInfo eller dyl?

Nej, rent generellt visar afterburner moderkortets sockel temp eller tCTL temp med offset för fläktstyrning och väldigt sällan stämmer afterburners temp jämfört äkta Tdie temp, senaste HWiNFO kan du dessutom se CCD temp och iodie temp samt genomsnitt temp för kislet. Alla dessa från HWiNFO är mycket mer exakta än vad afterburner kan få fram, afterburner har nämligen inget sätt att visa Tdie annat än genom exempelvis RTSS med HWiNFO men i sig självt har inte afterburner tillgång till dessa sensorer direkt. Det har inte haft det tidigare i vilket fall men vet ärligt talat inte om det blivit ändrat i senaste beta versionerna.

Edit, Afterburner har faktiskt med version 4.62 (senaste) lagt till sensor avläsning för en Tdie temp, de verkar dock snitta den lite underligt jämfört andra avläsningar och de påvisar fel temp per kärna (samma sensor för alla kärnor vilket blir lite fel när per CCD går att få fram). Har ni med andra ord version 4.62 så kan ni få fram en "hyfsat" ok temp avläsning direkt i afterburner.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Någon som har en tanke om varför tempraturen går upp till 80c i battlefield menyn men i spel med 64spelare och kör alltid breakthrough och så är den ganska stadig på 72c.

Vad för peogram kan jag använda mig av för att stresstesta min cpu? Det jag menar är att köra ett program för att se hur mycket i temp min cpu kommer i.

Sen undrar jag också vad är egentligen en bra tempratur med en medföljande kylare?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Någon som har en tanke om varför tempraturen går upp till 80c i battlefield menyn men i spel med 64spelare och kör alltid breakthrough och så är den ganska stadig på 72c.

Vad för peogram kan jag använda mig av för att stresstesta min cpu? Det jag menar är att köra ett program för att se hur mycket i temp min cpu kommer i.

Sen undrar jag också vad är egentligen en bra tempratur med en medföljande kylare?

Skickades från m.sweclockers.com

Prime95, OCCT, Aida64, Realbench, CPUID, burntest, osv. Vissa kommer vara elakare än andra och en del kommer pressa ner klockfrekvenser hårdare än andra, du kan också sätta cinebench R20 på en loop för & se vad tempen kan orka upp i.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

En lång & lite pratig video angående degradering men ändå vettig ifall man vill veta vad som orsakar det och hur det funkar rent basalt.

Det finns såklart rätt många forskningspapper på detta men de är inte helt enkla att plöja igenom om man bara vill ha lite grundkunskap.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Nej, rent generellt visar afterburner moderkortets sockel temp eller tCTL temp med offset för fläktstyrning och väldigt sällan stämmer afterburners temp jämfört äkta Tdie temp, senaste HWiNFO kan du dessutom se CCD temp och iodie temp samt genomsnitt temp för kislet. Alla dessa från HWiNFO är mycket mer exakta än vad afterburner kan få fram, afterburner har nämligen inget sätt att visa Tdie annat än genom exempelvis RTSS med HWiNFO men i sig självt har inte afterburner tillgång till dessa sensorer direkt. Det har inte haft det tidigare i vilket fall men vet ärligt talat inte om det blivit ändrat i senaste beta versionerna.

Edit, Afterburner har faktiskt med version 4.62 (senaste) lagt till sensor avläsning för en Tdie temp, de verkar dock snitta den lite underligt jämfört andra avläsningar och de påvisar fel temp per kärna (samma sensor för alla kärnor vilket blir lite fel när per CCD går att få fram). Har ni med andra ord version 4.62 så kan ni få fram en "hyfsat" ok temp avläsning direkt i afterburner.

Package temp är väl mer intressant än per-core temp? I alla fall för generellt spelande? Måste säga att jag aldrig tänkt på om temperaturerna stämmer eller inte, alltid utgått från att de gör det. Har heller inte jämfört med HWInfo eller HWMonitor men inser att jag borde dubbelkollat. Hursomhelst är det trevligt att 4.62 har bättre läsning än tidigare.

Skrivet av Whaea:

Någon som har en tanke om varför tempraturen går upp till 80c i battlefield menyn men i spel med 64spelare och kör alltid breakthrough och så är den ganska stadig på 72c.

Vad för peogram kan jag använda mig av för att stresstesta min cpu? Det jag menar är att köra ett program för att se hur mycket i temp min cpu kommer i.

Sen undrar jag också vad är egentligen en bra tempratur med en medföljande kylare?

Skickades från m.sweclockers.com

Angående höjda temperaturer i menyn, nu minns jag inte hur den ser ut men det kan vara någon form av DoF eller något som stressar CPUn som gör att temperaturerna går upp. Har du V-sync på? Vad kör du i för upplösning? Vad ligger GPUn på i menyn jämfört med under en match?

Ett enklare stresstest kan du göra via CPU-Z, tuffare tester kan du göra via Cinebench R15 eller R20.

Måste säga att du har låg idle temperatur, har för mig att jag låg på runt 50 idle när jag testade den men så var nog inte min fläktsetup idealisk vid det tillfället. Personligen tycker jag inte att 70-75 är någon konstig temperatur med tanke på att det trots allt inte är någon speciell biffig kylare. Jämför man den med en Noctua eller BeQuiet så är det ändå stor skillnad i storlek.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Åhh vad de kliar i mina uppgraderingsfingrar.
Tror jag bestämt mig för ett Aorus x570 master. Grym vrm vad jag förstått. Någon som har erfarenhet av detta moderkort?
Kommer skaffa en 3600x bara för att uppgradera till 4000 när den kommer. De är väl sagt att x570 kommer stödja 4000 serien? Sen blir de såklart och smälla på ett vattenblock över CPU och vrm. Till detta g.skills 3600mhz cl14.

Inte så ofta jag uppgraderar. Så brukar slå på stort. Så man klarar sig 6år+.
https://imgur.com/a/dUnZZN1

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Package temp är väl mer intressant än per-core temp? I alla fall för generellt spelande? Måste säga att jag aldrig tänkt på om temperaturerna stämmer eller inte, alltid utgått från att de gör det. Har heller inte jämfört med HWInfo eller HWMonitor men inser att jag borde dubbelkollat. Hursomhelst är det trevligt att 4.62 har bättre läsning än tidigare.

Per CCD är väl det bästa hitintills så man kan se exakt vad som orsakar värme, speciellt på dubbel CCD processorer, även io-die kan förskjuta temp rätt duktigt under viss belastning så att se CCD temp är inte fel och för min del en bättre avläsning i slutändan. Generell Tdie är dock inte helt missvisande heller men det är fortfarande högsta tempen på någon av chippen, inte hela processorn pga hur de är uppdelade. En monolitisk processor som Intel kör är det en annan femma med men på Zen2 har man 2 eller 3 separata fysiska chip som kommer hålla olika temperaturer på en nivå som inte är möjligt med en monolitisk design.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::