Inkoppling av nintendo 64

Permalänk

Inkoppling av nintendo 64

Hej !

Jag hittade precis mitt gamla Nintendo 64 som stått och dammat i 10 års tid, som jag skulle vilja få liv i igen.
Har en Samsung smart tv, modell UE49MU6475U, men en component in likt den på bilden:

https://www.google.com/search?q=component+in+av+in+samsung&rl...:

Till Nintendo 64 har en Videokabel likt denna:

https://cdon.se/hem-tradgard/av-kabel-till-nintendo-64-1-8-me...

Har försökt koppla in det på alla olika sätt men ingenting händer. Har försökt läsa på lite grann, men har fått olika svar gällande om detta är en kompatibel lösning eller inte. Vad säger experterna, är det kört, och isåfall vad krävs för att få det att funka ?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Precis som du redan själv har konstaterat så har Nintendo 64 ingen komponentutgång, utan helt vanlig RCA. Det kommer alltså inte att fungera att koppla in den på en komponentingång. Den ska kopplas in på kontakterna som heter Video, L och R på bilden med gul kontakt i Video, vit kontakt i vitt uttag och röd kontakt i rött uttag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SiggeEklund:

Hej !

Jag hittade precis mitt gamla Nintendo 64 som stått och dammat i 10 års tid, som jag skulle vilja få liv i igen.
Har en Samsung smart tv, modell UE49MU6475U, men en component in likt den på bilden:

https://www.google.com/search?q=component+in+av+in+samsung&rl...:

Till Nintendo 64 har en Videokabel likt denna:

https://cdon.se/hem-tradgard/av-kabel-till-nintendo-64-1-8-me...

Har försökt koppla in det på alla olika sätt men ingenting händer. Har försökt läsa på lite grann, men har fått olika svar gällande om detta är en kompatibel lösning eller inte. Vad säger experterna, är det kört, och isåfall vad krävs för att få det att funka ?

Tacksam för svar

Tvn har kompositingång enligt bilden (den gula kontakten) inte bara komponent.

Skrivet av MrPasty:

Precis som du redan själv har konstaterat så har Nintendo 64 ingen komponentutgång, utan helt vanlig RCA. Det kommer alltså inte att fungera att koppla in den på en komponentingång. Den ska kopplas in på kontakterna som heter Video, L och R på bilden med gul kontakt i Video, vit kontakt i vitt uttag och röd kontakt i rött uttag.

Rca är endast en kontakttyp, säger inget om vad det är frö typ av signal, ungefär som usb c....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en sån här:
RCA AV to HDMI converter
https://a.aliexpress.com/_UstRb

Fungerar ypperligt 👍

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tack så mycket allihopa för svar. Jag får helt enkelt ta och köpa till en hdmi konverter, så tycks det lösa sig !

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiggeEklund:

Tack så mycket allihopa för svar. Jag får helt enkelt ta och köpa till en hdmi konverter, så tycks det lösa sig !

Ska inte behövas. Dessutom kommer det inte bli särskilt bra om du inte köper en som förstår gamla konsollers lite speciella videosignal. Bästa för N64 är RetroTink2x.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Om du har tänkt spela långvarigt på den så pågick det ju ett projekt sen en tid tillbaka som kan vara värt att titta på.

https://www.retrorgb.com/ultrahdmi.html
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1413164-n64-ultra-hdmi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tvn har kompositingång enligt bilden (den gula kontakten) inte bara komponent.

Rca är endast en kontakttyp, säger inget om vad det är frö typ av signal, ungefär som usb c....

Tack för påpekandet! Jag satt och valde mellan att skriva komposit eller RCA men har aldrig riktigt fattat skillnaden mellan dem. Ska lägga det där på minnet!

Skrivet av SiggeEklund:

Tack så mycket allihopa för svar. Jag får helt enkelt ta och köpa till en hdmi konverter, så tycks det lösa sig !

Bättre och billigare vore om du kopplade in sladdarna i kompositingångarna på din TV.

Permalänk
Skrivet av MrPasty:

Precis som du redan själv har konstaterat så har Nintendo 64 ingen komponentutgång, utan helt vanlig RCA. Det kommer alltså inte att fungera att koppla in den på en komponentingång. Den ska kopplas in på kontakterna som heter Video, L och R på bilden med gul kontakt i Video, vit kontakt i vitt uttag och röd kontakt i rött uttag.

Tack för svar återigen. Jag är såklart intresserad att få det att fungera med det jag redan har, och jag kanske tolkade MrPasty felaktigt. Ni måste ursäkta min totala avsaknad av kunskap i detta. Men jag har förstått att component in inte är ett alternativ, utan jag ska använda mig av AV IN istället. AV IN har ju endast ett hål(gul) på tv'n. Så jag kan ju endast ansluta Nintendot med en av mina 3 kablar(Röd,Gul,Vit). Är det bara den gula från videokabeln som ska in i det gula hålet på tv'n, eller behöver jag någon adapter som gör om alla tre kablarna till en, som jag sedan trycker in i gula hålet på tv'n ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SiggeEklund:

Tack så mycket allihopa för svar. Jag får helt enkelt ta och köpa till en hdmi konverter, så tycks det lösa sig !

Vad är problemet med att koppla ihop det via komposit, att du helt saknar anslutningar, rätt kabel eller kanske mer specifikt en rca dubbelhona för att dina kablar antagligen har hanar i ändarna ?
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SiggeEklund:

Tack för svar återigen. Jag är såklart intresserad att få det att fungera med det jag redan har, och jag kanske tolkade MrPasty felaktigt. Ni måste ursäkta min totala avsaknad av kunskap i detta. Men jag har förstått att component in inte är ett alternativ, utan jag ska använda mig av AV IN istället. AV IN har ju endast ett hål(gul) på tv'n. Så jag kan ju endast ansluta Nintendot med en av mina 3 kablar(Röd,Gul,Vit). Är det bara den gula från videokabeln som ska in i det gula hålet på tv'n, eller behöver jag någon adapter som gör om alla tre kablarna till en, som jag sedan trycker in i gula hålet på tv'n ?

Vit och röd är analogt ljud, vänster resp. höger kanal. Om TV:n har en analog ljudingång så behöver du bara ev. adapterkabel. Annars måste du köpa någon A/D-omvandlare med RCA-ingångar och t ex S/PDIF ut, sen koppla den till TV:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiggeEklund:

Tack för svar återigen. Jag är såklart intresserad att få det att fungera med det jag redan har, och jag kanske tolkade MrPasty felaktigt. Ni måste ursäkta min totala avsaknad av kunskap i detta. Men jag har förstått att component in inte är ett alternativ, utan jag ska använda mig av AV IN istället. AV IN har ju endast ett hål(gul) på tv'n. Så jag kan ju endast ansluta Nintendot med en av mina 3 kablar(Röd,Gul,Vit). Är det bara den gula från videokabeln som ska in i det gula hålet på tv'n, eller behöver jag någon adapter som gör om alla tre kablarna till en, som jag sedan trycker in i gula hålet på tv'n ?

Jag förstår att det här kan vara knepigt för den som inte är insatt. Jag har fått förklara det här många gånger förut. När videokabeln (gul) är korrekt inkopplad så ska du ha två sladdar kvar. En röd och en vit för var sin ljudkanal. De ska kopplas in i ljudingångarna, röd i röd och vit i vit. Om det ser ut som på bilden du länkade ska alltså den vita sladden kopplas in i det vita uttaget märkt L och den röda sladden ska kopplas in i det röda uttaget märkt R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiggeEklund:

Tack för svar återigen. Jag är såklart intresserad att få det att fungera med det jag redan har, och jag kanske tolkade MrPasty felaktigt. Ni måste ursäkta min totala avsaknad av kunskap i detta. Men jag har förstått att component in inte är ett alternativ, utan jag ska använda mig av AV IN istället. AV IN har ju endast ett hål(gul) på tv'n. Så jag kan ju endast ansluta Nintendot med en av mina 3 kablar(Röd,Gul,Vit). Är det bara den gula från videokabeln som ska in i det gula hålet på tv'n, eller behöver jag någon adapter som gör om alla tre kablarna till en, som jag sedan trycker in i gula hålet på tv'n ?

Gul är video, röd och vit är ljud.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av MrPasty:

Jag förstår att det här kan vara knepigt för den som inte är insatt. Jag har fått förklara det här många gånger förut. När videokabeln (gul) är korrekt inkopplad så ska du ha två sladdar kvar. En röd och en vit för var sin ljudkanal. De ska kopplas in i ljudingångarna, röd i röd och vit i vit. Om det ser ut som på bilden du länkade ska alltså den vita sladden kopplas in i det vita uttaget märkt L och den röda sladden ska kopplas in i det röda uttaget märkt R.

Tack för tålamodet, men jag förstår ändå inte. Bilderna jag länkat stämmer överens med den tv'n jag. Att gul kabel går in i det gula hålet på tv'n är jag med på, men sen skriver du att de andra två kablarna(röd,vit) ska kopplas in i ljudingångarna. Vilka ljudingångar ? Jag har ju inga fler hål än det på bilden ? Dvs ett blått och ett gult hål? Jag kan inte trycka in de resterande två kablarna någonstans ?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiggeEklund:

Tack för tålamodet, men jag förstår ändå inte. Bilderna jag länkat stämmer överens med den tv'n jag. Att gul kabel går in i det gula hålet på tv'n är jag med på, men sen skriver du att de andra två kablarna(röd,vit) ska kopplas in i ljudingångarna. Vilka ljudingångar ? Jag har ju inga fler hål än det på bilden ? Dvs ett blått och ett gult hål? Jag kan inte trycka in de resterande två kablarna någonstans ?

Mvh

Jag har för mig att det gula hålet i en sådan TV (om den är som min) inte motsvarar gul sladd utan det ska finnas en liten adapter som pluggas in i ett av hålen och ger gul/röd/vit hål för inkoppling.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiggeEklund:

Tack för tålamodet, men jag förstår ändå inte. Bilderna jag länkat stämmer överens med den tv'n jag. Att gul kabel går in i det gula hålet på tv'n är jag med på, men sen skriver du att de andra två kablarna(röd,vit) ska kopplas in i ljudingångarna. Vilka ljudingångar ? Jag har ju inga fler hål än det på bilden ? Dvs ett blått och ett gult hål? Jag kan inte trycka in de resterande två kablarna någonstans ?

Mvh

På bilden ser jag fem märkningar; Pb, Pr, Y, L och R. Du ska koppla in gul i Y, vit i L och röd i R. Eftersom jag bara ser två kontakter bredvid antar jag att det behövs en adapter som brukar följa med moderna TV-apparater för att kunna koppla in några analoga sladdar.

Permalänk

Okej, tack för alla svar. Då förstår jag. Då är det en adapter som bör följa med tv'n jag ska leta efter här hemma. En sista fråga av nyfikenhet: Om två av kablarna bara va ljud, är det teoretiskt möjligt att endast använda den gula in på gul, skicka adaptern, och ändå kunna få videon?
Om så är fallet, vilken source borde ja ha på då? Jag behöver ju inte söka några kanaler väl, iochmed att den inte går in på antenn?
Känner mig sååå dum. Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiggeEklund:

Okej, tack för alla svar. Då förstår jag. Då är det en adapter som bör följa med tv'n jag ska leta efter här hemma. En sista fråga av nyfikenhet: Om två av kablarna bara va ljud, är det teoretiskt möjligt att endast använda den gula in på gul, skicka adaptern, och ändå kunna få videon?
Om så är fallet, vilken source borde ja ha på då? Jag behöver ju inte söka några kanaler väl, iochmed att den inte går in på antenn?
Känner mig sååå dum. Tack på förhand.

Ja du ska ha en adapter som du fick med TVn.

Vet inte hur det ser ut på din TV då du länkat till en bildgoogling med massor av svar.

Om du bara kopplar in gul så får du bild, men inget ljud. Source på TVn bör heta typ "A/V" eller "Composite video", eller liknande.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB