Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Mizzarrogh:

Katter är överskattade, enda djuret som verkligen gör soprent är hermeliner, men de är inte lämpliga som sällskapsdjur.
Katter är bara fånerier, jag därför att farsan alltid predikar om hur bra de är, men kattfan lever aldrig upp till bevis, ligger bara och vilar och äter gott... Mössen är då kvar i allafall. ha ha.

Det där beror nog lite på...
Har två katter som är syskon och ena är som du säger, en lat jävel..
Däremot den andra, släpar hem ”bytesdjur” hela tiden och flera varje dag på sommarhalvåret. Allt från möss till duvor till grannarnas förtret

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Nå, de finska giljotinfällorna fungerar bra, jag har själv stått vid dem då de tagit möss inuti skåp och förråd, pang, sedan blir det på sin höjd några nervryckningar, var gång jag inspekterat fällan har den krossat skallen eller de delar av centrala ryggmärgen som motsvarar hjärnans nedre delar, vilket ger ögonblicklig död.

(Tyvärr kan jag som sagt inte ha egna katter här då det är långa perioder det inte är någon här som kan mata dem osv. Dessutom vill jag inte ha någonting här som tar fåglar eller märker ut revir med urin inomhus, det räcker att mössen gör det. Hundar går ju åtminstone att träna så att de blir rumsrena...)

(Jag brukar undvika öppna fällor utomhus eftersom fåglar kan fastna i dem.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Vi köpte ljud-manicker som man bara pluggar in i eluttaget. Låter på någon frekvens som dom inte alls gillar.
Har inte haft en mus/råtta sen dess.
Och så slipper man hålla på och vittja fällor o skit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Woaini:

Vi köpte ljud-manicker som man bara pluggar in i eluttaget. Låter på någon frekvens som dom inte alls gillar.
Har inte haft en mus/råtta sen dess.
Och så slipper man hålla på och vittja fällor o skit.

Skickades från m.sweclockers.com

Har hört att dessa bara fungerar en viss tid, och att de sen vänjer sig vid ljudet och inte bryr sig om det.
Men du säger de fungerar bra? Någon speciell modell eller är alla same shit?

Permalänk
Medlem

Jag kör nog en relativt standardfälla, fick mina från Nomor. Fyller med ost, mössen dör på några sekunder.
Har väl plockat 5 inomhus, 1 på vinden och 5 i garaget.
I garaget har jag även en sån där silverline som ska skrämma bort mössen, men med tanke på att jag plockat flera stycken där så skulle jag säga att den är helt kass

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Åh, hur missade jag den här tråden?

Jag har hus ute på landet nära skog och åkrar, får in antingen husmöss eller åkersorkar varje höst. Jag har kört både vanliga gamla hederliga typ små träbrädor med en metallatrapp/fjäder (kostar typ 5kr styck eller något löjligt lågt), och dessa:

https://www.granngarden.se/musfalla-supercat-gra-2-pack/p/114...

Till länken ovan köpte jag en liten burk jordnötssmör på typ ICA/Coop eller nåt, billigaste de hade. Efter varje fångad mus/sork klickar jag på nytt jordnötssmör. Inga överdrivna mängder, men min rådande teori (med mina möss) är att de äter upp toppen och det är när de börjar slicka i sig bottenskrapet de triggar fällan (då bara bottenskrap återstår). Funkar klockrent, aldrig hittat en tömd otriggad fälla.

Har två i källaren, två på grundplan i köket (har sett en springa där) och på ovanvåning i andra köket/hallen. Mitt tips är att lägga fällan "åt rätt håll", beroende på var de kommer ifrån. Bakom en spis eller kyl eller liknande blir det en naturlig korridor så de tar betet från rätt vinkel liksom.

En stor fördel för de med svag mage är att efter fällan fångat en mus greppar du mojängen på andra sidan och du lösgör musen med klampen på den sidan. Ingen risk för fysisk kontakt med den mao. Klar tummen upp med rekommendation att skaffa ett gäng av dessa och sprida ut dom.

Jag vill höja en varningens finger för de billiga träbräda/metallfjäder-typerna. Jag körde de i början men inte längre. Förra året vaknade jag upp på småtimmarna en vintermorgon av ett rasslande i rummet utanför sovrummet. Samma ljud jag hade hört hela kvällen innan med 30+ minuters mellanrum. Så jag bestämde mig för att utreda med ficklampan i handen. Det visade sig att en av dessa billigare musfällor hade fångat en mus men inte knäppt nacken av den, så den hade helt enkelt fastnat i fällan och drog runt den. Den hade gömt sig bakom en möbel som var otymplig att flytta (gammalt pedaldrivet piano som följde med huset, har inte slängt den ännu). Situationen kan vara ganska olustig för folk som liksom jag älskar djur i alla dess former då den hade varit fast i kanske 9 timmar, och presenterade ett något otrevligt scenario på hur man nu skulle gå tillväga. Har inte kört dom sen dess.

Edit: Vill tillägga att i källaren där det kan vara en fuktig miljö viker sig träbrädorna i mitten på längden och spricker så de blir obrukbara. Så bara torra (och uppvärmda?) miljöer. /EndEdit

Så skaffa inte dessa om du har råd med förstnämnda plastfällor.

Skrivet av Klubba:

Har hört att dessa bara fungerar en viss tid, och att de sen vänjer sig vid ljudet och inte bryr sig om det.
Men du säger de fungerar bra? Någon speciell modell eller är alla same shit?

Jag har en sådan i min (ouppvärmda) källare. Har inte sett möss springa där före eller efter, men fällorna där nere har hyfsat regelbundet fångat möss på andra delar av källaren som är gömda bakom betongväggar. Ska nog sätta ut en fälla i direkt line of sight för klick-grejen för att se om de undviker området eller inte, men kan väl ta 3-4 år innan jag fått hyfsat pålitlig data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Naturvårdsverkets författningssamling kap. 6, §5

"5 § Fångstredskap vars funktion baseras på användning av blinda eller lemlästade djur som levande lockbete, användning av sprängämnen, gasning eller utrökning, kvävning, dränkning eller användning av lim och krokar är förbjudna för fångst eller dödande av vilt. "

Försöker inte vara obstinat och är ingen expert på regelverket, men säger bara att det finns regler för hur man får fånga och döda levande djur, så man kanske ska tänka sig för vad man skriver att man gör eller rekomenderar andra att göra på ett öppet forum.

Fick ju TS att börja googla naturvårdsverkets regler i.a.f så mission accomplished där

Räknas verkligen möss/råttor som vilt? När jag arbetade på larmcentral ingick till exempel inte mindre djur i bemärkelsen viltdjur när de var med i olyckor. Tror dock inte jag hade påkörning av råtta dock.

Jag har ingen bra koll, men lagar brukar ibland vara en tolkningsfråga. 😁

Ska tillägga att vi haft möss då och då i huset. Nytt för i år är att vi kör med en sån där "ljudmanick" som nämndes tidigare. Jag har inte hört en mus/råtta i år, så den kanske fungerar. Vi fick två olika I samma paket. Silverline Mus & Råttfritt MR 80 och MR 30 heter de visst.

Skickades från m.sweclockers.com

Tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Har hört att dessa bara fungerar en viss tid, och att de sen vänjer sig vid ljudet och inte bryr sig om det.
Men du säger de fungerar bra? Någon speciell modell eller är alla same shit?

Der råder delade meningar om de hjälper eller ej, men så länge vi haft den igång har det varit fritt. 2 år.
Minns inte vart vi köpte den men det var typ hjula/Biltema eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad gäller elektroniska skrämmor så = *pfffft* Har i garaget men fångar möss varje dag i fällor.

Har fällor från Anticimex. De smackar ihop bra men vet inte hur det är med "triggerpunkten". Händer att betet är borta men fällorna inte är ihopslagna. Anticimex senaste fällor har som tre små utrymmen i hållaren och ibland är alla de tre små facken tomma.

Har testat med tärnad bacon. Jula´s enkronors cocosbollar, Coop´s köttbullar och Odense nougat. De går på allt. (Odense nougaten hittade jag i kylen med utgånget datum och tänkte att jag kan testa med det.)

Odense nougaten trycker jag ner i hållarna och det är det som är "lustigt" att se att hållarna är tomma ibland, renslickade, men fällorna är "aktiva".

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: Angående mus(&rått)fällan på bilden, du måste kleta fast betet i taket på luckan bakom piggen. Om betet ligger löst drar mössen eller råttorna helt enkelt iväg med krubbet och äter i lugn och ro någon annanstans. Choklad är bra att smälta och smeta fast, då måste mössen in med skallen i luckan och böka och stångas...

(alt. skaffa mink https://www.youtube.com/watch?v=NZA1an1gd1c *varning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Vi köpte ljud-manicker som man bara pluggar in i eluttaget. Låter på någon frekvens som dom inte alls gillar.
Har inte haft en mus/råtta sen dess.
Och så slipper man hålla på och vittja fällor o skit.

Skickades från m.sweclockers.com

Testa det ute i vårt förråd , funka inte alls

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk

idag hade en råttjävel varit i fällan iaf den fick sig precis en flygtur över gräsmattan ut i skogen... lå och snurra på köksgolvet så tror inte den mådde så bra denna gången efter smällen.

troligen stendöd nu iaf efter en flygtur in i ett träd rörde sig inte längre iaf om inte helt dö lär grannkatten ta den så småningom.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem

Skaffa en uggla som husdjur...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Skaffa en uggla som husdjur...

räcker med ett skadedjur i hushållet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Hej

verkar vara ett bra råttår i år då jag efter att ha bott här i mitt hus i 3 år och inte sett så mycket som en mus förrän nu när det började bli ruggit ute fått en smärre råttinvasion i köket av outgrundlig anledning. (ja eller möss eller vad det nu är för något iaf inga kattätande bestar utan rätt små brun/grå ca 7-8cm plus svans
(vet detta då ja stötte på en av dem i hallen som fick smaka på ett happy gilmore slagskott en morgon när ja skulle på muggen)

https://www.anticimex.com/globalassets/_sverige-sv-se/media/images/hero-bilder/skadedjur/web_hero_skogsmus.png

har ställt ut mus/råttfällor men de är för smarta för dessa fått beta om flera gånger då de fällt på nätterna utan något i dem och sedan blivit lensade på bete.

kör med denna typ av fällor
https://stick.se/images/zoom/75150_musfalla_mjolnerkopia.jpg

antingen om de lootar betet utan att stå under fället eller om de helt enkelt är för stora för dessa så de inte tar dö på dem utan bara klappar till dem och fången senare kryper ur så den är tom på morgonen när man vitjar fällorna.

även släppt ut min orm på lösdrift i lägenheten i hopp om att hon ska ta dem
(inget större förtroende då hon inte fattar att de går att äta om maten rör på sig...)
men hon tycker det är kallt och antingen går in i terrariet direkt till värmeplattan eller ligger och trycker på golvet under ett element så det var mer eller mindre meningslöst men låter terrariet stå öppet iaf och hon får jaga efter behag.

mitt nästa steg ska bli att preppa en av fällorna med "taggar/spikar" om fällorna är för klena för att ta dö på dem men ett par panelspik i nacken borde ge lite mer effekt förhoppningsvis om de nu överlever slaget.

hjälper inte detta får det bli inköp av gammal hederlig burfälla istället och avlivning med min luftpistol då det är kompatibelt även till stora kattätande bestar.

eller om ja lånar grannens laggårdskatt ett par nätter i köket tror de skulle ge bättre effekt än min bortskämda snok...

har ni några andra tips på vad man kan göra annars?

råttgift är inget alternativ pga att både jag själv har husdjur plus att grannarna har det och vill inte råka ta död på någon hund/katt av misstag för att de ätit förgiftade möss.

Lite kul med dom där blågula fällorna, ställde ut den och laddade den med nåt. Fångade inte ett skit. Nu har två möss vid två olika tillfällen begått självmord i den utan att den varit laddad med nånting över huvud taget den har bara stått "aktiverad" bakom tvbänken 😁

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

fått en smärre råttinvasion i köket av outgrundlig anledning.

https://www.anticimex.com/sv-se/skadedjursproblem/identifiera...
inget annat kommer hjälpa.

Har du en mindre invasion i köket så kan du räkna med att det finns många, många fler i närområdet.

Permalänk
Inaktiv

@Rouge of Darkness: Det är definitivt möss du har, inte råttor. Jag har haft många råttor som husdjur, det är en betydlig skillnad. Hade du haft en råtta springandes över golvet hade du inte tvekat på om det var en mus eller råtta längre.

Råttor och möss bor aldrig på samma ställe, kan dubbelkollas med Anticimex om någon bestämmer sig för att ifrågasätta det.

Jag fick problem med möss i mitt hus, helvete vad de små jävlarna kan låta och skrapa i väggarna. Hade samma fällor som dig, 3 st för att vara specifik, laddade dessa med nötcreme. Tog 10 st totalt på 6 dagar på vinden. Därefter slutade ljuden. Beställde även hem gift, vilket man kan få gratis - försäkringsbolaget bekostar dessa. Har hittat en som somnat in på grund av detta också.

De kan beställas här: https://www.anticimex.com/sv-se/skadedjursproblem/identifiera...

Nu 3 veckor senare, är både fällor och gift orört, så i år vann jag.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §8 (uppmaning till brott)*

Vänligen låt bli att tipsa om otillåtna fällor och avlivningsmetoder.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Använder du en icke dödande fälla måste de vittras MINST var 12e timma, och du får naturligtvis inte avliva dem med din luftpistol......

Har du en jaktsugen matglad labrador så funkar det också som avlivningsmetod när man har burfälla.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Skaffa en uggla som husdjur...

Den fungerar utomhus i allafall...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Någon som har testat elektrisk musfälla av den typ som säljs av classe?

https://www.clasohlson.com/se/Elektrisk-musfälla,-Victor...

efter att haft några incidenter men fällor som inte lyckats döda musen direkt samt incidenter där något börjat äta på musen så tänkte vi gå ifrån sån där standardfälla med en bygel som slår över nacken

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk

Har fått råttor under mitt trädäck. Fick slagfällor av anticimex som jag matat med jordnötsmör men nu senaste dagarna har de lärt sig vittja fällorna utan att de löses ut.

Funderar på elektrisk råttfälla, typ denna https://www.granngarden.se/rattfalla-victor-elektrisk/p/12506...

Någon som provat, fungerar dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Katter är överskattade, enda djuret som verkligen gör soprent är hermeliner, men de är inte lämpliga som sällskapsdjur.
Katter är bara fånerier, jag därför att farsan alltid predikar om hur bra de är, men kattfan lever aldrig upp till bevis, ligger bara och vilar och äter gott... Mössen är då kvar i allafall. ha ha.

Labradorer är också bra på att fånga möss! En labrador är alltid hungrig!