Permalänk
Medlem

Instabil wi-fi uppkoppling

Hej!
Fick i dagarna tillgång till Geforce Now och upptäckte då att wi-fi uppkopplingen är både instabil och slött.

Kört lite tester på bredbandskollen och det börjar på 30mbit går ner till 2mbit och slutar på 150mbit med en svarstid på runt 5ms och detta resultat får jag även med datorn nära routern.
inte helt jämförbart kanske men med mobilen ligger jag på 450mbit.

Har provat lite olika kanaler på nätverkskortet men utan några större skillnader, även ändrat roaming till low men utan resultat.

Datorn är en Laptop med 7 år på nacken.
Någon som har nått förslag på vad jag kan testa mer eller är datorn för gammal?

//Aerious

Visa signatur

- ASUS Zenbook UX32VD -

Permalänk
Medlem

Antar att du kör på 2.4 GHz då och att nätverkskortet inte har stöd för 5 GHz i och att den är så pass gammal.

På de flesta datorer går kortet att byta, annars får du kanske köra med kabel om det är möjligt.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Ah det missade jag, jag kör på 5Ghz, routern är inte ett år gammal än, datorn kör på 802.11 a/b/g/n och routern har ac också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- ASUS Zenbook UX32VD -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aerious:

Ah det missade jag, jag kör på 5Ghz, routern är inte ett år gammal än, datorn kör på 802.11 a/b/g/n och routern har ac också

Skickades från m.sweclockers.com

Hur funkar det med kabel?

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

kabel är med usb dongel och begränsat till 100mbit

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- ASUS Zenbook UX32VD -

Permalänk
Medlem

@Aerious:
Med en dator som är 7 år gammal så skulle jag nog säga att du får nog räkna med det. Du ser även att med mobilen som är nyare så får du 450 mbit, är det uppkopplingshastighet eller faktiskt hastighet vid speedtests?

Det enda du kan göra är att antingen byta dator eller köpa usb-wifi till den som är nyare. Vad gäller att det hoppar upp och ner är inte helt ovanligt heller med wifi. Det börjar högt men minskar och går sedan upp igen, kan vara datorn som inte orkar med den höga hastigheten så den får minska på hastigheten och sen när datorn kommer ikapp igen så ökar det.

Vad är det för datorn samt router? Vad har du för internet typ/hastighet?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

100mbit kabel > 450mbit trådlöst

Om du kan undvika trådlöst, så gör det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@Aerious:
Med en dator som är 7 år gammal så skulle jag nog säga att du får nog räkna med det. Du ser även att med mobilen som är nyare så får du 450 mbit, är det uppkopplingshastighet eller faktiskt hastighet vid speedtests?

Det enda du kan göra är att antingen byta dator eller köpa usb-wifi till den som är nyare. Vad gäller att det hoppar upp och ner är inte helt ovanligt heller med wifi. Det börjar högt men minskar och går sedan upp igen, kan vara datorn som inte orkar med den höga hastigheten så den får minska på hastigheten och sen när datorn kommer ikapp igen så ökar det.

Vad är det för datorn samt router? Vad har du för internet typ/hastighet?

Jag har använt mig av bredbandskollen. Datorn är en asus zeenbook ux32vd och routern en thecnocolor från telenor och jag kör med fiber 500/500

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- ASUS Zenbook UX32VD -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aerious:

Jag har använt mig av bredbandskollen. Datorn är en asus zeenbook ux32vd och routern en thecnocolor från telenor och jag kör med fiber 500/500

Skickades från m.sweclockers.com

Okej testkollen/tptest etc kan ge olika svar beroende på vilken webläsare du använder. Så prova gärna flera, min erfarenhet säger att FF är inte optimalt för speedtests via tptest, speciellt uploaden är helt fel i mitt fall. Där ser jag bättre och jämnare prestanda via www.speedtest.net. Men är inte helt nöjd där heller, så prova lika lika sidor/läsare också.

Hur är prestandan inom lanet om du kopierar filer etc?
Det inbyggda wifit har bara stöd för upp till N-standarden. Enligt asus hemsida, om du inte har nån annan conf än det som visas där. Dvs du kommer inte få så mycket högre hastigheter än det du redan har dvs 300 mbit i teorin, men mer troligt runt 150mbit.

Din mobil klarar troligen AC och kan därför få över, 450 i ditt fall. Din router har stöd för AC, så det är din dator mao som sätter gränsen för dina problem/lösning. Om du gör något annat än surfar så skulle jag använda kabeln då det är mer pålitligt och stabilt fast det är med usb-dongel.

Eller köpa ny dator med stöd för AC-standarden.

Visa signatur

.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aerious:

Fick i dagarna tillgång till Geforce Now och upptäckte då att wi-fi uppkopplingen är både instabil och slött.
Någon som har nått förslag på vad jag kan testa mer eller är datorn för gammal?

stäng av wifi och koppla in en nätverkskabel så blir det bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Eller köpa ny dator med stöd för AC-standarden.

går såklart att köpa ett nätverkskort också, man måste inte byta hela datorn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@medbor: @Aerious:
Jo det är ju klart men med den datorn så är det ett "onödigt" köp. Sen att datorn är 7 år gammal. Jag skulle påstå att i det läget så lever man med fungerande ok wifi och köper ny dator när den ger upp.
USB donglar är sämre än det inbyggda wifit i form av räckvidd etc. Och är en nödlösning på ex stationära datorer som helt saknar wifi

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@medbor: @Aerious:
Jo det är ju klart men med den datorn så är det ett "onödigt" köp. Sen att datorn är 7 år gammal. Jag skulle påstå att i det läget så lever man med fungerande ok wifi och köper ny dator när den ger upp.
USB donglar är sämre än det inbyggda wifit i form av räckvidd etc. Och är en nödlösning på ex stationära datorer som helt saknar wifi

Nätverkskortet i datorn går att montera loss, ska inte vara några problem att uppgradera

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Okej testkollen/tptest etc kan ge olika svar beroende på vilken webläsare du använder. Så prova gärna flera, min erfarenhet säger att FF är inte optimalt för speedtests via tptest, speciellt uploaden är helt fel i mitt fall. Där ser jag bättre och jämnare prestanda via www.speedtest.net. Men är inte helt nöjd där heller, så prova lika lika sidor/läsare också.

Hur är prestandan inom lanet om du kopierar filer etc?
Det inbyggda wifit har bara stöd för upp till N-standarden. Enligt asus hemsida, om du inte har nån annan conf än det som visas där. Dvs du kommer inte få så mycket högre hastigheter än det du redan har dvs 300 mbit i teorin, men mer troligt runt 150mbit.

Din mobil klarar troligen AC och kan därför få över, 450 i ditt fall. Din router har stöd för AC, så det är din dator mao som sätter gränsen för dina problem/lösning. Om du gör något annat än surfar så skulle jag använda kabeln då det är mer pålitligt och stabilt fast det är med usb-dongel.

Eller köpa ny dator med stöd för AC-standarden.

Okej då är jag med, hur skulle det funka med ett usb adapter med av standard? för jag har ingen fast plats för datorn och vill inte dra fram en 5meter kabel varje gång jag ska spela, och spelar inte så mkt att det motiverar till en ny dator heller

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- ASUS Zenbook UX32VD -