Permalänk
Medlem

Hjulmodd resväska 2

Hej,

Jag fick inspiration av det tidigare galleriet som publicerats.
Hjulmodd resväska

Här följer en beskrivning av renoveringen av min gamla fina Samsoniteväska.

Efter att som turist ha släpat tungt så var hjulen i ett bedrövligt skick.

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

@joppe999: Bra jobb, bra hjul, bra tänkt. 👍

Vad kostade detta ca?

En följdfråga.. Vad skulle det kosta en annan om du valde att göra det på beställning?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Kostnader

@SCORPIUS:

Hej,

Jag köpte hjul och spacers på Skatepro för 489 kronor. Dessutom fick jag lägga ner 39 kronor på stålpinnen (pinnarna) med diametern 2,5 mm och jag har för mig att längden var 24mm per pinne. Pinnarna köptes till ett riktigt rövarpris, men jag orkade inte leta efter något billigare. Dessutom gick det åt ett par sandpapper, säg 12 kronor, vilket ger ett totalpris om 540 kronor. För mig var det klart värt det eftersom väskan, förutom hjulen, var i gott skick och dessutom en modell (2-hjul) som jag verkligen gillar och som är svår att hitta idag. Dessutom blev ju väskan betydligt bättre och coolare än vad den var i originalskick.

Nu när man vet hur jobbet ska gå till så uppskattar jag arbetstiden till ca 2 timmar. Jag är inte intresserad av att göra det på beställning, men bor du i stockholmstrakten kan jag låna ut gängsnitten och dessutom kan du få två 8mm distanser/spacers som jag fick över från mitt projekt. Det är den bredare typen av distans som jag använde på utsidan av hjulaxeln. På insidan av hjulaxeln satte jag en smalare spacer för att hjulet skulle hamna på rätt ställe.

/Johan

Permalänk
Medlem

Tillägg

@joppe999:

Ska man vara riktigt petig så köpte jag hjul (2 st), kullager (4 st) och spacers (2 smalare och 2 bredare) för 489 kronor. Dessutom köpte jag två extra bredare spacers, eftersom jag inte var riktig säker på vad som skulle behövas när det kom till att montera distanserna. De är dessa två extra jag nu har kvar.

Permalänk
Medlem

@joppe999:
Detta är också min favoritmodell av väska och jag har flera stycken (gillar inte heller de 4-hjulare som finns idag). Mycket bra modd! Önskar jag hade tid och ork att göra detta själv...

Permalänk
Medlem

Den som vill komma lite billigare undan kan med fördel plocka upp de enklaste setet hjul man hittar, så mjuka som möjligt ger lägre ljud vid ojämnt underlag och mindre vibrationer. verkar vara svårt att hitta inlines hjul under 80-85A (lägre siffra = mjukare polyurethan)
tex dessa 4st 69:- + ev frakt.
Inlineshjul 4-pack 63 mm 82 A

De funkar även att köra longboardhjul som är mjukare och såga bort offseten som sticker ut på ena sidan.
Själva "core'en" är samma bredd på de flesta brädor/skridskor. ännu mjukare och tystare gång.
https://euroskateshop.se/nkd-longboard-hjul-70-mm.html?v=11505

Permalänk
Medlem

Fantastiskt fina blink-ljus och en inspirationskälla!

Permalänk
Medlem

@joppe999: Om man ville spara kronor skulle jag gissa man kan hitta begagnade inlines i de flesta återbruksbutiker för 50 kr.