Hårddisk full windows 10

Permalänk
Medlem

Hårddisk full windows 10

Hellåj!

Formaterade om datorn för ett tag sedan och nu verkar minnet fyllas upp av sig själv på datorn.
Har endast installerat googlechrome, discord, Spotify, gyazo, ccleaner, och några drivrutiner.
Ändå har jag bara 20gig kvar av 500?
Gjorde en diskrensning och tog bort windows.old mapen, det frigjorde ca 19gb vilket betyder att jag bara hade 1 gb kvar från början..

Någon som har något tips vad jag kan göra?

Tack i förhand!

Mvh.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Göra en riktig ominstallation av Windows, ta bort alla partitioner och låta installationen bestämma resten.

Finns div. program för att se vad som tar mest plats på disken också. En gissning är återställningspunkter som tar plats.

Permalänk
Medlem

@akkinoh:
Låter som du har "tappat" lite utrymme på vägen!

500GB ska räcka till mer är det du nämner.
Vad kan W10 ta i utrymme, säg 10-15GB + nämnda progs 5-10GB = 15-25GB

Formaterade du om hela disken och gjorde en nyinstallation av W10 eller vad?
I det läge du är i nu ska du öppna diskhanteraren och titta vilka partitioner du har.
Kan vara så att du hittar igen ditt utrymme där.

Permalänk
Medlem

Win10 har haft några situationer med uppdateringsloopar som kan i resultat göra att all diskutrymme försvinner och det är sådana löjliga saker som att 32-bits program används och överstigande 2GB-gräns inkommande data (tex. logfil efter en stor uppdatering) i tex komprimerings-program som kraschar och så försöker den igen, igen igen...

Nu säger jag att det inte är sådant men ser du vilka filer/dirrectorys som ökar i storlek så lär du ganska snart med sökningen på problemet i google se orsak och verkan och hur man gör något åt det.