Hur ofta ominstallerar ni er dator?

Permalänk
Medlem

Hur ofta ominstallerar ni er dator?

Jag sitter och väntar på att de sista filerna ska över till en extern disk innan jag ominstallerar och passade på att googla hur ofta sweclockers medlemmar ominstallerar sina datorer. Hittade en del trådar, från 2003 till 2013, men inga riktigt moderna.
I de trådarna var en gång varannan månad vanligt men också en gång per år. Jag har under de senaste åren haft mobilt internet och har därför inte ominstallerat datorn på tre år, men nu har jag precis flyttat till en lägenhet med 1000/1000 fiber så det är dags.

Så hur ofta ominstallerar ni nuförtiden? Antar att det är mycket mer sällan än under mitten av 2000-talet men oftare än jag har gjort det sista.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Aldrig.
Senast var vid uppgradering Windows 7 ==> Windows 10 på min förra dator.
För dem som håller på med formatera om installationen av Windows 10 så kan jag rekommendera.

Refresh

T.ex ny Laptop med oönskad programvara eller något märkligt fel i Windows 10.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag sitter och väntar på att de sista filerna ska över till en extern disk innan jag ominstallerar och passade på att googla hur ofta sweclockers medlemmar ominstallerar sina datorer. Hittade en del trådar, från 2003 till 2013, men inga riktigt moderna.
I de trådarna var en gång varannan månad vanligt men också en gång per år. Jag har under de senaste åren haft mobilt internet och har därför inte ominstallerat datorn på tre år, men nu har jag precis flyttat till en lägenhet med 1000/1000 fiber så det är dags.

Så hur ofta ominstallerar ni nuförtiden? Antar att det är mycket mer sällan än under mitten av 2000-talet men oftare än jag har gjort det sista.

Det beror nog på vad man räknar som ominstallation också. Om man även räknar en installation där man uppgraderar från en Windowsversion till en annan så har ju de flesta användare med Windows 10 "ominstallerat" två ggr per år iom att varje "feature update" fram till 1909 levererats som en helt ny Windowsversion där Windows Update kickat igång en automatiserad installation i uppgraderingsläge.
Det nollställer ju förstås inte allt (dina inställningar osv lyfts ju över, installerad mjukvara ligger kvar), men det återställer ju Windows i sig.

Helt ren installation gör åtminstone inte jag alls ofta, detta oavsett OS.
För min del är inte förfluten tid en faktor, så det finns inget schema, utan i så fall antingen om något verkar ha gått alldeles fel eller om jag t.ex. uppgraderar väsentlig hårdvara (kan iofs tänka mig att testa om det funkar ändå).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Hittills så har det varit en gång i halvåret eller året men jag tror att jag kommer att minska på det nu, har varit en jäkla massa ominstallationer senaste månaden så nu känner jag mig trött på det.
Men det är riktigt skönt att ha en ny och fräsch installation, man tar så enkelt bort gammalt skräp genom formatering och ominstallation.

Men det tar lite tid att installera om all mjukvara som behövs. Visual Studio, Spotify, Source Tree, VS Code, Firefox, Discord, Docker for Windows, olika projekt osv..

Permalänk
Medlem

Oftast gör jag det vid uppgradering av ett nytt moderkort, CPU eller systemdisk.

Allt resterande behöver man inte göra det för.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Installerade om datorn för c:a 1 år sedan när jag uppgradetade med bl a ny ssd som system disk.
Innan dess är det nog 4-5 år sen en ominstallation gjordes.

Visa signatur

.::. Be Quiet Silent Base 800 :: Corsair RM1000i :: Asus ROG Strix B550-F Gaming :: AMD Ryzen 7 5800X :: Be Quiet Dark Rock 4 PRO :: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB 3600MHZ :: Crucial MX500 1TB :: Seagate ST8000DM004 :: RTX 2080 Super :: Sound BlasterX AE-5 :: Samsung G3 32" 165Hz .::.

Permalänk
Medlem

Jag brukar få göra smärre ominstallationer, eller helinstallationer, efter att Windows 10 kommit med en stor uppdatering (=ominstallation av systemet, verkar det vara, då den håller på som fan och startar om och härjar) och grafikkort etc inte längre funkar som de ska, nån gång försökte den boota från fel hårddisk så då fick jag installera om både Windows och Linuxdisten som Windows förstört.

Annars är det nog inte så ofta. Installerar om MacOS just nu, det är väl första gången jag gör det rejält sedan 2013 tror jag. Kör en del virtuella maskiner, de räknar jag inte.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Nån gång om året, varannan större uppdaterring som kommer mao.

Bygger en image och lägger till den i MDT och gör installation över nätverket. Detta gäller min stationära dator medans jag leker med laptopen lite oftare.

Permalänk
Medlem

Blir bara vid behov nuförtiden, typ om något krånglar eller om jag byter moderkort. Windows 10 sköter komponentbyte väldigt bra tycker jag.

Ca 2007-2008 ominstallerade jag nästan varje dag för jag tyckte det var roligt att prova olika custom versioner av Windows XP på min dåliga dator (typ XP Performance Edition, XP Lite och t.om. XP 64-bit). I efterhand vet jag inte hur jag orkade det. Tycker det är riktigt jobbigt att göra det idag när man måste logga in på alla sidor och launchers och ta fram 2FA koder osv.
Men på den tiden var man yngre, det fanns bara Steam och man hade inte 2FA och så körde man samma lösenord överallt istället för en lösenordshanterare.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

typ aldrig, ser ingen poäng i det

Permalänk
Medlem

När windows pajjar så ca vart 6 år eller så kanske.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När windows ger upp eller när jag byter moderkort och processor.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Min stationära har bara uppgraderats Vista -> W7 -> W10 (på sista dagen)

Min laptop följer samma mönster W8 -> W8.1 -> W10

Inga ominstallationer så länge inte register och spnt krashar, och försöker undvika det. Har dock hjälpt andra att installera om...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

När jag byter moderkort eller HD, eller möjligen vid en ompartition av HD.

Så länge det är helt stabilt som W10 varit för mig så ser jag ingen anledning utöver dessa tillfällena, ser man till hur bra operativet fungerar så har W10 fungerat bäst hittills på mina datorer.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Datorn har fungerat bra fram tills nu, men den börjar bli smutsig på sätt som bara en ominstallation fixar. Till exempel valde Windows att komprimera alla filer på systemdisken för att kunna uppdatera sig själv, Xbox game pass har lämnat tre mappar på rooten till varje hårddisk och jag har nu 6 olika profiler. En som jag använder, en från när jag var tvungen att logga in med ett Microsoft konto, två från när jag loggade in med gmail i mailklienten, och två som jag inte ens vet vad de är till för. Har två vanliga hårddiskar i burken som jag precis tömt allt från och de är fortfarande 40% fyllda.

Men egentligen funkar allt fortfarande, det känns bara ovårdat.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Ominstallerar vid ett par tillfällen.
1. Jag byter Moderkort/CPU till annan modell.
2. Jag börjar få problem med datorn som jag inte lyckas fixa på annat sätt. Konstiga buggar som uppstår etc, ofta handlar ju detta om att något program man har beter sig dåligt och att rensa och börja om brukar hjälpa.
3. Datorn har blivit "slö". Har inte varit med om detta sedan jag bytte till SSD som primärdisk dock.

Permalänk
Medlem

2ggr / år kanske. Antar det mest är känslan att allt skit man installerat under året är väck ;D
När man tar bort partitionerna och skapar ny, känns fräscht, vet inte.
Finns väl enklare sätt men det tar ändå inte speciellt länge så inte orkat kolla upp.
Gör backup av "AppData" mappen och liknande så jag får samma inställningar i programmen osv.

Nödvändigt, nej men det känns "bra" hehe.

Permalänk
Hedersmedlem

När det kommer ett nytt OS. W7 hade originalinstallationen kvar när jag bytte till W10. Samma mellan XP -> 7. Innan XP var det sämre, men XP tog ett rejält kliv framåt på flera sätt.

Edit: Eller när man byter dator givetvis (mobo+cpu då, inte för grafik t ex).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Nästan ingen som kör med ’löpande underhåll’ ser jag. Hur många av er har koll på ’msconfig’ eller ’services.msc’?

Sjukt förvånad att jag är i en sån minoritet på ett sånt här nörd forum till och med

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nästan ingen som kör med ’löpande underhåll’ ser jag. Hur många av er har koll på ’msconfig’ eller ’services.msc’?

Sjukt förvånad att jag är i en sån minoritet på ett sånt här nörd forum till och med

Skickades från m.sweclockers.com

Jag var sådan i mina yngre dar när man hade mer energi hehe.
Orkar bara om det ger extra % i spelprestanda eller liknande men med hårdvaran man har nuförtiden gör några extra processer inte så stor skillnad tror jag. Klocka hårdvaran får räcka.

Permalänk
Medlem

Ominstallation endast vid varje stor uppgradering. Rör inte det som fungerar bra. Vill man testa och leka med olika program kan man göra det i en virtuell miljö. Så nästa gång blir väl tidigast om 4 år.

Permalänk
Medlem

Jag ominstallerar aldrig om saker fungerar.
Nu senast var det lite extremare, jag hade en ssd med windows 10 installerat och stoppade den i en dator med helt annan cpu, gpu, moderkort osv, och allt fungerade utan ominstallation så jag har kört så nu ett tag. Det är lite trökjobb att ominstallera så jag skippar gärna det om möjligt. Dock skulle jag väl inte rekommendera att göra som jag gjorde även om det kan fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Snusfri

Ska göra en ominstallation av Windows när jag orkar, av någon anledning så la Windows några av partitionerna på en gammal ssd vilket gör att systemet krånglar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv

Ca 3 gånger/år. Tycker om att hålla rent. Kör ibland diskrensning, men det brukar inte hjälpa jättemycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

I stort sätt aldrig (senast när jag skaffade nuvarande dator 2011). Kanske gjorde jag det då jag skaffade en SSD minns inte. När jag uppgraderar och byter moderkort ska jag dock göra det tror jag. Blir en sån jobbig och lång process med alla inställningar som ska göras, alla program som ska installeras och alla spel som ska verifieras.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Behövs inte längre då W10 är så stabilt och städer sig självt. Är inte som på W7 tiden då man fick installera om med jämna mellanrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Behövs inte längre då W10 är så stabilt och städer sig självt. Är inte som på W7 tiden då man fick installera om med jämna mellanrum.

Här kan jag faktiskt bars hålla med jag är inte ett jätte fan av windows 10 och saknar win 7 men min win 10 dator funkar fin fint efter 3 år utan att behöva installera om.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

1. När jag byter moderkort och processor.
2. När Windows börjar bli alltför trögt, kan ibland hända efter några år. Har dock ännu inte behövts med Windows 10 av den anledningen!

Permalänk
Medlem

Aldrig sen jag gick över till ssd annars var det 1-2 gånger om året efter diskarna säckade ihop

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

När OS packar ihop eller omfattande uppgradering

XP: konstant
W7: 4-5 gånger om året
W10: Bara vid omfattande uppgradering alt. om jag klantar mig med något.
3-4 gånger sedan lansering kanske.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]