Permalänk
Avstängd

Plex

Har en Plex server
4 kärnig Xeon, 16gb ecc
256gb ssd till os
4x4Tb för lagring
Frågan är om man på ngt sätt kan ha en extra ssd till cash för lagringsdiskarna? det är ju de som streamar till tv osv, skulle laddningstiderna bli snabbare och hur skulle jag gå tillväga rent praktiskt?

Permalänk
Medlem

Det går absolut, men är beroende på vad du kör för OS och hur du har satt upp lagringen.

Permalänk
Avstängd

@Xcorp: 3x4tb för media och en 4tb för backup till allt automatiskt, den får snart skiftas till en 8tb, kör win 10 pro, karens replicator för backupen som görs 1 gång i veckan, o så Plex på de

Permalänk
Avstängd

@Xcorp: Förövrigt är alla diskar helt nya så det känns betryggande, viss slöheten i tv kan ju va både server, tv eller nätverk men min omedelbara tanke är ju att en hd kan inte leverera som en ssd, därav denna fråga, det är inget konstigt när man ser film eller så men tycker det kunde varit lite rappare när man navigerar på tv

Permalänk
Medlem

Hur är lagringsdiskarna uppsatta? I nån form av Raid eller är det enskilda diskar. Att cacha till SSD kräver ändå läsning från HDD om du inte redan innan kan påbörja kopiering till cache. Brukar vara vid skrivning eller frekvent lägsta filer man har nytta av cache, men för filmtittande har jag svårt att se att en cache kommer att göra så stor nytta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

En cache skulle väl troligtvis i så fall fungera på det sättet att de filer som ligger där är sånt som filsystemet tror kommer att användas eller används ofta? Vilket i såna fall inte kommer vara en film som du tittar på en gång eller väldigt sällan.

Jag skulle säga att det absolut inte kommer ge dig några som helst snabbare laddning/buffringstider.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av LudvigLindell:

En cache skulle väl troligtvis i så fall fungera på det sättet att de filer som ligger där är sånt som filsystemet tror kommer att användas eller används ofta? Vilket i såna fall inte kommer vara en film som du tittar på en gång eller väldigt sällan.

Jag skulle säga att det absolut inte kommer ge dig några som helst snabbare laddning/buffringstider.

Det är en märkbar skillnad i laddningstid för media (omslag och bibliotek) Kanske inte i filmer nej.

En SSD cache skulle absolut snabba upp systemet (Laddningstid för bibliotek) i inställningar på server kan du peka om det till en SSD. Förslagsvis bör allt installeras på en SSD.

Du kan även använda RAM som ett cache för filmer/ljud

Permalänk
Medlem

Cache är bara intressant när samma fil/del av en fil ska användas fler än 1 gång. När man spelar upp en film läses den bara en gång. Alltså blir en cache värdelös i det sammanhanget.

Permalänk
Medlem

Kan eventuellt vara intressant att använda SSD till transcodebuffern.

Permalänk
Medlem

Kör all plex metadata på ssd (nära inpå krav) och sen sätt upp transcode mappen till tmp/ram disk. Det gör mycket för upplev rapphet och hållbarhet.
Men sen kan du med fördel köra Plex på mindre krävande OS om du inte gör annat på datorn också.

Jag kör unraid och är svinnöjd. Xeon 1225v2, 24gb ram, 2x8tb+4x3tb, 500gb Samsung ssd som cahche samt en 128gb wdd ssd som plex metadata.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Ingen aning om hur man gör på Windows, för Linux hade jag kört med ZFS, ni som säger att en cache är värdelös när man bara ska läsa en fil en gång kanske ska läsa på lite om read ahead cache...

Permalänk
Medlem

Så många svar från folk som inte kan något om Plex server, du tjänar absolut på en SSD för lagring av metadata.

Här är en video som förklarar vad/hur/varför man gör;
https://www.youtube.com/watch?v=uZ7zH8nMFGs

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det är en märkbar skillnad i laddningstid för media (omslag och bibliotek) Kanske inte i filmer nej.

En SSD cache skulle absolut snabba upp systemet (Laddningstid för bibliotek) i inställningar på server kan du peka om det till en SSD. Förslagsvis bör allt installeras på en SSD.

Du kan även använda RAM som ett cache för filmer/ljud

Antog att ts menade buffring av media och inget annat. Jag använder själv en dedikerad ssd för plex data och transkodar till ram. Man kommer dock få en tråkig upplevelse om man inte har så mycket ram tillgängligt vid transkodning. Rekomenderar minst 20 GB ledigt, såklart med om man har flera användare.

Skrivet av Mordekai:

Så många svar från folk som inte kan något om Plex server, du tjänar absolut på en SSD för lagring av metadata.

Här är en video som förklarar vad/hur/varför man gör;
https://www.youtube.com/watch?v=uZ7zH8nMFGs

Antar att du bla menar mig. Har använt plex sen 2012, så jag har lite koll iaf.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av LudvigLindell:

Antog att ts menade buffring av media och inget annat. Jag använder själv en dedikerad ssd för plex data och transkodar till ram. Man kommer dock få en tråkig upplevelse om man inte har så mycket ram tillgängligt vid transkodning. Rekomenderar minst 20 GB ledigt, såklart med om man har flera användare.

Antar att du bla menar mig. Har använt plex sen 2012, så jag har lite koll iaf.

Självklart lär det vara så.
Hemma blir det ju direktspelning men på plattan och 4G transkodas en del material.
Då jag har en del semesterfilmer antar jag att det är lägre krav på RAM

Permalänk
Medlem

Nu ser jag bara till mig själv men har 4K 70 gb filmer på en 5 år gammal 5400rpm disk och det funkar galant, uppspelning startar direkt och ingen buffring.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Jimsofie:
Kör du kabel till alla enheter (förutom mobila då)? Så du är säker på att flaskhalsen är servern i sig och inte enheten? TV brukar man ju köra wifi på och det påverkar en del, som ex. Och det är inga energisparfunktioner aktiverade på fil/plexservern heller?

Jag kör wiif till min mibox2 (äldre modellen) och hade inga problem med 1080 filmer iaf. Körs på en enkel fujitsuserver med den billigaste xeon (1225 eller nått) och det körs freenas på den med plexserver som plugin. Så din server ska kunna leverera utan problem. Jag skulle titta mer på nätverket och/eller nätverket i sig, främst wifi om du använder det,

Visa signatur

.

Permalänk
Avstängd

@fragwolf: Tv och dator är numera kopplade med kabel, ny dator för Plex, 4930k, 64gb minne, 1tb ssd, vilken data och transcoding kunde jag då ha på en ramdisk? beskrivning på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimsofie:

@fragwolf: Tv och dator är numera kopplade med kabel, ny dator för Plex, 4930k, 64gb minne, 1tb ssd, vilken data och transcoding kunde jag då ha på en ramdisk? beskrivning på det?

Wow. Ja den datorn kommer inte ha några problem.
Installera Plex på SSDen så hamnar meta-data på den. Ändra i settings under transcoder till /temp.
Här är en video hur man gör det.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"