Permalänk
Medlem

Val av CPU kylare!

Hej, jag har nu valt att köpa mig en processorkylare under helst inte över 500 kr.

Har kollat på denna: https://cdon.se/hemelektronik/arctic-freezer-34-esports-duo-p...

och denna: https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock?utm_so...

Hittar inte riktigt några tester då båda dessa är med så det känns svårt att veta vilken som presterar bäst, men jag skulle tippa på freezern då den har två fläktar jämfört med pure rock. Båda har 4 heat pipes och freezern har hela 10 års garanti jämfört med pure rocks 2 år. Däremot så är freezern 60 kr dyrare. Generellt sett så verkar båda två bra omdömen utifrån vad jag sett/läst.

Ett ytterligare alternativ skulle vara att köpa någon begagnad kylare från blocket/tradera/sweclockers så sparar man in någon hundra lapp.

Permalänk
Medlem

En bra start kan vara vad för CPU du tänker kyla, det skulle göra det enklare att rekommendera en kylare.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-e... funkar alltid. Är väl lite krånglig att montera, men kyler bra till ett vettigt pris.

Under 500 sa han.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Under 500 sa han.

Vad jobbig du är... Det är inte riktigt vad han sa

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Veen:

Vad jobbig du är... Det är inte riktigt vad han sa

"helst inte över" tolkar jag som "under" iaf. Är det så jobbigt att folk påpekar när du gör nåt fel? Lugna dig

Permalänk
Medlem

Köp Noctua, dom är fantastiskt bra

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Rock har mycket tystare.
Äger båda och ändå klev jag upp till noctua, svindyra men värda varje krona

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Jag har ingen erfarenhet av Arctic Freezer 34 men Pure Rock har jag haft flera stycken av och dom fungerar otroligt bra för priset och är väldigt tyst, se doch upp för Slim versionen för den är ingen höjdare.
Noctua är väl fortfarande på topp men priset är där efter också om man vill ha en med minst 120mm fläkt på.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Skrivet av LL02:

Hej, jag har nu valt att köpa mig en processorkylare under helst inte över 500 kr.

Har kollat på denna: https://cdon.se/hemelektronik/arctic-freezer-34-esports-duo-p...

och denna: https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock?utm_so...

Hittar inte riktigt några tester då båda dessa är med så det känns svårt att veta vilken som presterar bäst, men jag skulle tippa på freezern då den har två fläktar jämfört med pure rock. Båda har 4 heat pipes och freezern har hela 10 års garanti jämfört med pure rocks 2 år. Däremot så är freezern 60 kr dyrare. Generellt sett så verkar båda två bra omdömen utifrån vad jag sett/läst.

Ett ytterligare alternativ skulle vara att köpa någon begagnad kylare från blocket/tradera/sweclockers så sparar man in någon hundra lapp.

Jag har kört med varianten utan den extra fläkten. Alltså inte duo. Den funkade fint! Känns likvärdig med Evo 212, men snyggare!
Tyst och fin!

Snyggare i gul?!

https://dxshop.se/datorkomponenter/arctic-freezer-34-esports-...

Permalänk

Lånar tråden. Jag tänkte uppgradera kylningen på min Ryzen 2600x. Vad är fördelarna med en AIO kylare och en ordentlig luftkylare?, förutom att vatten är tystare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@knaz: Just ja! Har nuvarande en i7 4790k och anledningen till att jag överväger begagnat är väl att jag planerar bygga nytt om ungefär 2 år och inte vet om de kommer att passa ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av idchopper:

Lånar tråden. Jag tänkte uppgradera kylningen på min Ryzen 2600x. Vad är fördelarna med en AIO kylare och en ordentlig luftkylare?, förutom att vatten är tystare.

Skickades från m.sweclockers.com

Vatten är inte nödvändigtvis tystare, en d15 klår de flesta aio vad jag vet

Permalänk
Medlem

@Mac83: Försöker att hålla budgeten nere så mycket som möjligt utan att det blir skräp, eftersom jag tänker bygga nytt om 2 år och inte vet om den kommer passa då.

Permalänk
Medlem

@Cypress_86: Mitt setup är i stort svart och rött så vet inte om gul skulle passa så bra!

Permalänk
Medlem

@Veen: Tjenare! Tack för tipset, kommer nog inte stiga över 500 kr.

Permalänk
Medlem

Gränsfall för spräckt budget men köpte själv precis en Schyte Ninja 5 för 52€ på Amazon DE. Väldigt tyst kylare för ett schysst pris, dessvärre verkar den ha gått upp 5€ sedan jag köpte den förra veckan men då kanske den fluktuerar i pris och går ner igen snart.

Rättade priserna
Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@LL02: Hej. Du säger att du ska bygga nytt om två år. Då tycker jag personligen att en Noctua är värd det.
Den kan du ha till samtliga byggen så det är en väl värd investering.

Köper du en bra kylare en gång så behöver du inte göra det igen.

Btw.. Noctua gör nya fästen till sina kylare om det kommer en ny sockel dom inte passar för.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS: Hej, det visste jag inte! Överväger nog en noctua isåfall.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av LL02:

Hittar inte riktigt några tester då båda dessa är med så det känns svårt att veta vilken som presterar bäst, men jag skulle tippa på freezern då den har två fläktar jämfört med pure rock. Båda har 4 heat pipes och freezern har hela 10 års garanti jämfört med pure rocks 2 år. Däremot så är freezern 60 kr dyrare. Generellt sett så verkar båda två bra omdömen utifrån vad jag sett/läst.

Ehm: https://www.sweclockers.com/testpilot/26799-testpilot-arctic-...

Jag är mer förtjust i Arctic-kylaren egentligen på samtliga plan mot Bequiet. Även om den inte är kass på något sätt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin