Retromys – Hur Myst klämdes in på en CD-skiva

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Retromys – Hur Myst klämdes in på en CD-skiva

Vill rekommendera Ars Technicas videodokumentär och artikel om klassiska äventyrsspelet Myst. I videon berättar Rand Miller, en av Miller-bröderna som skapade spelet, om hur de började sin bana med att utveckla äventyrsspel med Apples förrädiskt lättarbetade utvecklingsverktyg Hypercard, och hur investering från Funsoft gjorde att de kunde satsa stenhårt på ett äventyrsspel som inte bara växlade till optisk media utan även visade grafik I FÄRG! Hör och häpna. Kul att höra om hur de hackade in en färgkrets i sin Apple-dator för att ens kunna utveckla med färgstöd.

Andra roliga detaljer de berättar om är hur de tvingades placera renderade bilder nära varandra på CD-ROM-skivornas sektorer för att söktiderna inte skulle bli för långa. Allt för långa söktider riskerade nämligen att överstiga spelarens intressespann, och då få spelaren att tro att spelet hängt sig. Intressant som sagt, en genomtittning är starkt rekommenderar!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Moderator
Forumledare

@loevet: Ooooh detta kittlar mig på oanade ställen!
Blir att kolla ikväll ☺️
Just myst och labyrinth of time har jag väldigt starka minnen från ❤️

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Väldigt bra! Kan också rekommendera Ars Technicas övriga videos, finns bland annat en om C&C Tiberian Sun.

Permalänk
Medlem

För folk som jag som missade när det begav sig, har Myst åldrats med värdighet? Alltid grämt mig på att ha missat den men är lite rädd för att solka ner vad som verkar vara ett fint spel.

Permalänk
Medlem

Apfett, spelade på detta på en Macintosh Performa 5200 på den tiden. CD-ROM och "multimediadator" var se hett då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av olle1884:

För folk som jag som missade när det begav sig, har Myst åldrats med värdighet? Alltid grämt mig på att ha missat den men är lite rädd för att solka ner vad som verkar vara ett fint spel.

Mjaaaa, det skulle jag inte vilja påstå. Det finns dock en lite uppdaterad version som egentligen inte är myst men en version på det...typ 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@olle1884: Precis som @Nordhnet skriver har det inte åldrats så värst väl, det är mest om man var med när det begav sig som denna video får det att kittla till i nostalginerven. Sett som berättelse är uppföljaren Riven klart bättre. Men jag tycker att den här sortens insikt i hur spelutveckling gick till i mediets begynnelse är intressant ändå!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av olle1884:

För folk som jag som missade när det begav sig, har Myst åldrats med värdighet? Alltid grämt mig på att ha missat den men är lite rädd för att solka ner vad som verkar vara ett fint spel.

Njaä original Myst och Riven funkar inte på moderna datorer pga att de behöver Quicktime men det finns uppdaterade versioner på GoG.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Spelade det när jag var liten och förstod knappt nånting om alla puzzel men jag gillade det ändå. Det kändes väldigt mysteriöst och atmosfären var underbart för det.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem

Tack för denna

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Än värre var det när spel kom på diskett. 1.44MB var inte mycket att leka med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Quicktime

Ångest

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle1884:

För folk som jag som missade när det begav sig, har Myst åldrats med värdighet? Alltid grämt mig på att ha missat den men är lite rädd för att solka ner vad som verkar vara ett fint spel.

Om man vill komma så nära som möjligt till Myst och Riven så är det nog Obduction (2016) som gäller. Jag gillade det spelet! Det är också skapat av Cyan Worlds.

Tror jag ska lira om det på VR eftersom det var så pass länge sedan jag lirade det och har ej lirat det på VR.

Permalänk
Medlem

Oj, vad minnet sviker. Jag minns Myst som ett spel helt och hållet gjort av fotorealistiska bilder.

Verkligen fint för sin tid! Myst har dock inget sentimentalt värde för mig - mitt tioåriga jag tog mig nog inte ens förbi första pusslet.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

@Forsgren: Tack för tips, will check!

Permalänk
Medlem

Original Myst system requirements

Mac LC or faster.
System 7.0. 1 or higher.
4 MB RAM.

Spelade detta när det var nytt, på just en mac LC, med en gen1 extern cd drive och 2MB ram istället för 4 och det var såååååååååååååååååå segt

Har för mig att jag faktiskt gav upp på de sinnessjuka laddningstiderna varje bild-byte och spelade färdigt det senare när jag hade uppgraderat ram (och maths co-processor?).

Vi skall dessutom inte klaga på dagens priser:
Mac LC (som snarare var en budget-dator än en toppmodell): Introductory price US$2,499 (equivalent to $4,890 in 2019)

Relativt hög tröskel att ens nå minimispec när detta var nytt.

Permalänk

Var ju sinnesjuk grafik på den tiden, tyvärr inget spelformat jag gillar så aldrig spelat det men visst dreglade jag lite över bilderna

Permalänk
Medlem

Jag minns Myst med värme. Har alltid haft en svaghet för pusselspel, så Myst och spelen från Lucas Arts är vad som gjorde mig intresserad av datorspel.

Den här minidokumentären var precis som @Loevet skrev riktigt retromys! Jag hade faktiskt ingen aning om att det var utvecklat på Mac, eftersom jag spelade PC-versionen när den kom '94. Då hade jag fortfarande Amiga så jag fick övertala en vän att låna hans PC för att kunna spela Myst. När man körde fast i något pussel växlades det över till Warcraft eller CC, sedan tillbaka igen

Tänk att en sådan milstolpe i spelindustrin tillverkades på ett så simpelt sätt. Fantastiskt inspirerande.

Skrivet av Grumie:

Oj, vad minnet sviker. Jag minns Myst som ett spel helt och hållet gjort av fotorealistiska bilder.

Verkligen fint för sin tid! Myst har dock inget sentimentalt värde för mig - mitt tioåriga jag tog mig nog inte ens förbi första pusslet.

Eller hur?

Minns också Myst som "state of the art". Men det var ju det på den tiden. Svårt att förstå när man ser på grafiken idag, hur man kunde tappa hakan och känna att världen var så realistisk när spelet släpptes.