Ersätta GPU thermal paste men har kvar gamla thermal pads?

Permalänk
Medlem

Ersätta GPU thermal paste men har kvar gamla thermal pads?

Liten snabb fråga.

Jag funderar på att ersätta thermal pasten för första gången på min 2-3år gamla Asus 1080ti. Men eftersom det är lite svårt att få tag i exakt rätt tjocklek thermal pads så undrar jag om det är okej att ha kvar de gamla thermal padsen eller är det starkt rekommenderat att också ersätta de?

Permalänk
Medlem

Gamla thermal pads brukar kunna falla isär, men bör inte vara några konstigheter att ersätta med någon universal variant.

Men håller dem ihop så återmontera för all del.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

@rabiesekorre: Ah okej. Om jag inte hittar rätt tjocklek (2mm), vet du om det fungerar med 1.5mm eller 3mm istället som ersättning för 2mm? Och i så fall 1.5mm eller 3mm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mambans:

@rabiesekorre: Ah okej. Om jag inte hittar rätt tjocklek (2mm), vet du om det fungerar med 1.5mm eller 3mm istället som ersättning för 2mm? Och i så fall 1.5mm eller 3mm?

Nej, det ska vara exakt samma, särskilt om man inte vet vad man håller på med.
Annars får du använda plastbrickor för att få mer tryck och det är en risk i sig, när allt ska tillbaka.

Exakt samma tjocklek, men de brukar hålla ihop.
Byt kylpasta på "GPUn", aldrig varit med om pads som torkar.
Däremot kylpasta så det kan vara läge om den är 3 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mambans:

@rabiesekorre: Ah okej. Om jag inte hittar rätt tjocklek (2mm), vet du om det fungerar med 1.5mm eller 3mm istället som ersättning för 2mm? Och i så fall 1.5mm eller 3mm?

Jag hade nog försökt hitta rätt tjocklek i det längsta, ingen omöjlighet liksom.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiesekorre:

Jag hade nog försökt hitta rätt tjocklek i det längsta, ingen omöjlighet liksom.

Är man försiktig så håller de ihop.
Men jag håller med dig, som jag skrev ovan.

Använd exakt samma tjocklek. Minsta lilla det felar så får kylaren ingen kontakt eller för hårt tryck med risk för knäckt "GPU"(core)
1,5mm > 3mm kanske inte låter så mycket, men det gör att kylaren inte får kontakt, tro mig.
Och går du 0,5mm under kan du som sagt knäcka hela GPUn när allt ska tillbaka.

Permalänk
Medlem

@Falcon @abiesekorre: Ah okej. Testar då först att bara byta kyl pastan. Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mambans:

@Falcon @abiesekorre: Ah okej. Testar då först att bara byta kyl pastan. Tack för hjälpen.

Lycka till, var försiktig bara när du tar isär grejerna, så lär det hålla.

Permalänk
Medlem

Tackar.
Resultat om någon ville veta. Det fungerade perfekt utan några problem. Temperaturen sänktes med 8 grader, från 75c till 67c. Förre - Efter med liten extra OC. Använde "Unigine Superposition Benchmark" för benchmark.

Trodde där skulle vara mer än en thermal pad men där var bara en. Där var mycket område där det knappt var någon kyl pasta.

GPU die
GPU heatsink

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av mambans:

@Falcon: Tackar.
Resultat om någon ville veta. Det fungerade perfekt utan några problem. Temperaturen sänktes med 8 grader, från 75c till 67c. Förre - Efter med liten extra OC. Använde "Unigine Superposition Benchmark" för benchmark.

Trodde där skulle vara mer än en thermal pad men där var bara en. Där var mycket område där det knappt var någon kyl pasta.

GPU die
GPU heatsink

Det finns fler pads under plattan som sitter på kortet. Ser hyfsat bra med kylpasta från bilderna, liten del av något hörn som verka sakna men inte mer än så.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@Vzano: Ah under den svata plattan som går runt om gpu "coren", kondensatorna och thermal padden?
Var det verkligen O.K med kyl pasta? Där är ju mycket område där man kan se GPU diet och kyl plattan? (ser inte ut att kan pusslas ihop det häller så det täcker hela diet)