Beställde dator hos Inet men den har ”fastnat”

Permalänk

Beställde dator hos Inet men den har ”fastnat”

Hej. Aldrig haft problem med Inet tidigare. Beställde en egenkomponerad dator den 2:e januari och den beräknade levereras 21:e januari. Den 21:e januari ringde Inet upp mig och sa att datorn hade skickats till fel mottagare. Det är nu tio dagar sedan och jag har chattat och ringt dem för att få uppdateringar kring mitt ärende. Igår fick jag reda på att den personen som felaktigt fått min dator vägrar lämna tillbaks den. Jag ska nu vänta till måndag för att få reda på hur ”mitt” ärende ligger till. Jag kan inte häva köpet eftersom den är beställd via deras datorbyggare. Hade jag kunnat det hade jag beställt en likadan direkt. Jag kan tycka att Inet inte ens borde fundera på saken utan skicka mig en ny direkt istället för att låta mig vänta. De borde kunna lösa ”mitt problem” utan min påverkan tycker jag. Om man nu får den datorn som nu är hos felaktig mottagare så får man hoppas att hen behandlat den bra.

Kanske någon som har råd eller tips på andra lösningar?

Permalänk
Medlem

Om någon annan har använt den. Då skulle jag inte betala nypris för den.
Då har den förvandlas till en fyndvara.

Permalänk
Inaktiv

Vad tråkigt!
Vad är det som säger att du inte kan häva köpet? Är det något avtal man skriver på när man beställer? Har nämligen inte beställt via deras "datorbyggare" så vet inte hur det går till.
Är ingen jurist heller men det kanske man inte behöver vara för att kunna tolka mindre komplicerade lagar.

"Konsumentens rättigheter vid försenad vara.
Om en vara levereras senare än den dag som ni har avtalat om har konsumenten rätt att

hålla inne betalning
kräva att du levererar varan
häva köpet om förseningen är av stor betydelse för konsumenten
begära skadestånd."

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan inte se hur detta blir ditt problem? Inet får väl skicka en ny a.s.a.p till dig och sedan tvista med personen som vägrar lämna ifrån sig den andra (första) datorn kan jag tycka.
Konstigt att du skall hamna i mellan här anser jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk

@inet
fixa detta nu va

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223471 = gillar :P

!OBS dyslektiker OBS!

Permalänk
Medlem

Dom borde fixa en ny åt dig. Du ska inte behöva vänta på dina grejer, det kan ju ta månader innan dom får tillbaka den, kan ju bli så att dom aldrig får tillbaka den. Mottagaren kanske struntar helt i eventuella polisanmälningar, det finns ju sådant folk också.

Sedan kan man ju se det så att du inte betalat för en begagnad dator, vilket den i princip är nu. Hur kul är det för dig att veta att, om du nu får den dom skickat fel, din dator varit hos en person som vägrat att skicka tillbaka den. Måste vara en rätt konstig typ, jag hade iaf inte velat ha just den datorn längre. Som du antyder, i vilket skick kommer den tillbaka, och hur länge dröjer det innan eventuella problem visar sig?

Ska man vara 100% säker, så hade jag vägrat att ta emot den och bett om återbetalning av pengarna. Du kan ju alltid kolla med konsumenrådgivningen i din kommun.

Jag tycker det är rimligast att Inet tar på sig detta och inte du som kund.

Permalänk
Medlem

@Firetojump: Jag skulle inte oroa mig så mycket. Får du hem en dator som någon annan använt så reklammerar du den och säger att du beställt en ny och inte använd.

Läs deras försäljningsvillkor HÄR

/S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyver:

Om någon annan har använt den. Då skulle jag inte betala nypris för den.
Då har den förvandlas till en fyndvara.

Håller helt med. Skulle aldrig acceptera det. Har det dessutom redan gått tio dagar sedan datorn skulle ha levererats har du troligen rätt att häva köpet. Kontakta Inet igen och ge dem en tilläggstid (datum då datorn senast ska vara levererad) som Konsumentverket skriver:

Citat:

Kräva att företaget fullgör köpet

Du har rätt att kräva att företaget håller sin del av avtalet och levererar din vara. Om varan är försenad behöver du kontakta företaget och klaga på förseningen. Tänk på att ta en skriftlig kontakt, gärna via mejl. Ge samtidigt företaget en tilläggstid, alltså ett sista datum för när varan senast ska levereras till dig. Tänk på att tilläggstiden inte får vara för kort, företaget måste få en rimlig chans att leverera varan.

Är förseningen dessutom av väsentlig betydelse, t.ex. att datorn är ämnad för arbete eller liknande verkar det som att du har rätt att häva köpet direkt utan tilläggstid.

Allt ansvar ligger givetvis på Inet i det här fallet. De är ansvariga för transporten till slutkund. Det riktiga vore naturligtvis att bygga en ny till dig och skicka omgående, sedan får de ta striden med den andra personen. Att deras eget misstag ska drabba dig är naturligtvis helt orimligt.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Vem vet vad personen gör med datorn när denne tvingas skicka tillbaks den? Edtersom denne vägrar returnera så kan han ställa till det också. Polis lär bli inkopplad iallafall, sedan vet man inte hur lång tid det tar att lösa.

Stå på dig och kräv en en ny dator inom 1 vecka, annars kräver du köpet. De har inte levererat produkten till dig inom angiven tid och det lär dra ut på tiden. Tur @inet finns på forumet.

Kontakta även arn och konsumentrådgivare för att få hjälp.

Nu får vi se om sveriges bästa kundservice är köpt pga pingvinstänger

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Avstängd

Jag tycker du ska ta kort på hur datorn är packad samt om den är skadad vid leverans och är din "begagnade" dator hel kanske det är smidigast att köra på den.

Tråkigt att detta händer med Inet av alla butiker men vänta till måndag och se vad de säger.

Permalänk
Medlem

Två arbetsdagar för Inet att fatta beslut om hur de skall lösa ärendet kan väl knappast ses som ett större problem i sammanhanget? Sitt du snällt i båten till på måndag och se vilken lösning som då presenteras. Naturligtvis skall du ha med dig hurpass lång tid det hela har tagit och att lösningen står i förhållande till detta.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Ptja.. du har skapat denna tråd å det är tydligen den vägen man måste gå nu för tiden för att företag ska göra rätt för sig. Oroa dig inte, så fort Inet ser tråden så kommer dem lösa det.

Permalänk
Medlem

Har också råkat ut för lite trubbigt bemötande av Inet i samband med ett liknande fall, men jag får anta att det som verkade som motvilja att snabbt och enkelt lösa mitt problem (återköp, alt. ny produkt) faktiskt berodde på att de jag var i kontakt med inte hade befogenhet att genomföra detta. Så fort jag fick tag på en person med vad som verkade vara större ansvarsområde löstes det hela snabbt och smidigt!

Jag kan faktiskt ha förståelse för att man har ett "första led" i kundtjänsten som får hantera de enklare fallen, men helt enkelt inte kan ta hand om vad som helst, var vänlig och korrekt men principfast och be att få tala med någon som kan lösa ditt problem, samt tacka för hjälpen, så tror jag Inet fixar det här åt dig i ett huj.

Permalänk
Medlem

Låter ju helt sjukt!!! Vem behåller nått man inte beställt? Som andra skrivit i tråden så ska du INTE acceptera detta utan du ska såklart få en ny dator! Sen får INET lösa detta med personen som inte vill lämna tillbaka datorn!
Fixar inte INET detta så har dom tappat mig som kund!
Lycka till / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Personen som har den nu har väl svårt att acceptera att hon måste skicka tillbaka den och bli utan igen.
Vad som ligger bakom det ärendet går ju inte att veta.
Hon håller inte på Din dator. Hon håller på En dator som Inet skickat till henne.
Skulle personligen inte bry mig så mycket att den varit igång hos någon annan men men jag förstår att det kan kännas "förstörande". Ska ju va kul att få hem den splitternya datorn.
Konstigt att de inte redan byggt en annan till dig för att snabbt leverera. Nu när det dragit ut på tiden.
Så kan ju hon som har den nu behålla den om den är bättre än vad hon beställt.
Är väl bara att ta "smällen" för Inet när de gör fel.
De ställer till det för dig och för henne.

Alla gör vi fel och när det ska rättas till märks tydligt kvalitéerna hos den som felar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med om att TS inte borde behöva drabbas av detta. Enda förmildrande omständigheten skulle väl vara om TS beställt sin dator med någon obskyr komponent som är i princip omöjlig att få tag på.

Permalänk
Medlem

Helt felbehandlat av Inet. Du ska inte behöva lida pga att de skickat fel till nån som dessutom bestämmer sig för att behålla datorn. Måste ju vara straffbart att behålla något som man måste förstå har hamnat fel dessutom.
Dessutom vet man inte vad denna person gör med datorn. Du beställer en ny dator och ska ju självklart inte få en begagnad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gillar Inet väldigt mycket men detta borde dem agera bättre på. Skicka dig en ny dator och sen lösa det med den andra personen.
Jag hade inte ens tagit emot en "ny" dator som någon annan har använt.

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firetojump:

Hej. Aldrig haft problem med Inet tidigare. Beställde en egenkomponerad dator den 2:e januari och den beräknade levereras 21:e januari. Den 21:e januari ringde Inet upp mig och sa att datorn hade skickats till fel mottagare. Det är nu tio dagar sedan och jag har chattat och ringt dem för att få uppdateringar kring mitt ärende. Igår fick jag reda på att den personen som felaktigt fått min dator vägrar lämna tillbaks den. Jag ska nu vänta till måndag för att få reda på hur ”mitt” ärende ligger till. Jag kan inte häva köpet eftersom den är beställd via deras datorbyggare. Hade jag kunnat det hade jag beställt en likadan direkt. Jag kan tycka att Inet inte ens borde fundera på saken utan skicka mig en ny direkt istället för att låta mig vänta. De borde kunna lösa ”mitt problem” utan min påverkan tycker jag. Om man nu får den datorn som nu är hos felaktig mottagare så får man hoppas att hen behandlat den bra.

Kanske någon som har råd eller tips på andra lösningar?

Om den som mottagit din dator vägrar skicka tillbaks datorn så förstår jag verkligen inte vad som är Inets problem. Ett seriöst företag hade skickat ut en ny dator direkt, utan att kunden ska bli drabbad av misstaget.

Och du ska kunna häva köpet eftersom du aldrig mottagit produkten, gäller bara att stå på sig när man har att göra med ett företag som Inet, som är urusla på kundtjänst/support.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Kan bara hålla med om att TS inte borde behöva drabbas av detta. Enda förmildrande omständigheten skulle väl vara om TS beställt sin dator med någon obskyr komponent som är i princip omöjlig att få tag på.

Varför?
Skulle det plötsligt bli TS fel om han beställt en ovanlig pryl, men inte TS fel om det är vanligt förekommande prylar?

Skrivet av maLakai:

Jag hade inte ens tagit emot en "ny" dator som någon annan har använt.

Kan bara hålla med!
Tar inte många sek att lägga in en massa virus/keyloggers/osv/osv.
Och Det går även utmärkt att lägga in massa skit på eventuella recovery partitions med som i sådant fall skulle överleva en recovery.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Varför?
Skulle det plötsligt bli TS fel om han beställt en ovanlig pryl, men inte TS fel om det är vanligt förekommande prylar?

Jag tror du missuppfattar. Jag tolkar @Nakis inlägg som att det enda som skulle "rättfärdiga" att Inet inte snabbt som attan byggt ihop och skickat en ny dator till TS skulle vara att TS beställt någon komponent som Inet inte kan få tag på, och därmed inte kan bygga en ny dator. Det betyder inte att det är TS fel, men det är förmildrande för Inet, då det är ett "oöverkomligt" hinder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Det där lät ju nästan smart
Och ja håller med läste nog lite fort!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jag tror du missuppfattar. Jag tolkar @Nakis inlägg som att det enda som skulle "rättfärdiga" att Inet inte snabbt som attan byggt ihop och skickat en ny dator till TS skulle vara att TS beställt någon komponent som Inet inte kan få tag på, och därmed inte kan bygga en ny dator. Det betyder inte att det är TS fel, men det är förmildrande för Inet, då det är ett "oöverkomligt" hinder.

Å andra sidan så skulle Inet kunnat höra av sig till TS och säga att just den här delen kan vi inte få tag på just nu, går det bra om vi byter ut den mot en annan.
Finns alltid lösningar när sånt här uppstår, men som sagt Inet är inte kända för sin kundservice.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

En åtminstone etisk grundregel är att kunden ska hållas skadefri när säljaren ställer till det. Att du får en fördröjd leverans, dessutom av en vara som knappast kan betecknas som ny när/om den väl dimper in, är knappast att beteckna som att du gick skadefri.

Jag vet inte vad juridiken säger, men etiskt det finns verkligen ingen väg runt att Inet bör ta på sig hela ansvaret för det här, och låta dig välja på en helt ny dator av likadana delar, med högprioriterad leverans, eller en kraftig prisreduktion på den befintliga om du orkar vänta och vill ha en nu begagnad dator.

Dessutom säger du att den som fick felleveransen vägrar lämna ifrån sig den. Vem vet vad en sådan jöns hittar på för skit när han till sist tvingas till det? Han kanske rent av saboterar datorn på nåt lagom subtilt vis som nån slags hämnd mot Inet?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av fragande:

Håller helt med. Skulle aldrig acceptera det. Har det dessutom redan gått tio dagar sedan datorn skulle ha levererats har du troligen rätt att häva köpet. Kontakta Inet igen och ge dem en tilläggstid (datum då datorn senast ska vara levererad) som Konsumentverket skriver:

Är förseningen dessutom av väsentlig betydelse, t.ex. att datorn är ämnad för arbete eller liknande verkar det som att du har rätt att häva köpet direkt utan tilläggstid.

Allt ansvar ligger givetvis på Inet i det här fallet. De är ansvariga för transporten till slutkund. Det riktiga vore naturligtvis att bygga en ny till dig och skicka omgående, sedan får de ta striden med den andra personen. Att deras eget misstag ska drabba dig är naturligtvis helt orimligt.

Skrivet av Mangee75:

Låter ju helt sjukt!!! Vem behåller nått man inte beställt? Som andra skrivit i tråden så ska du INTE acceptera detta utan du ska såklart få en ny dator! Sen får INET lösa detta med personen som inte vill lämna tillbaka datorn!
Fixar inte INET detta så har dom tappat mig som kund!
Lycka till / Mange

visst man kan ju råka ta ut ett paket som skickats fel om man vätar på ett liknande paket.
men att vägra lämna tillbaka den eller att inte äns kontakta säljaren när det uppenbarligen inte är din är samma sak som stöld.

så personen i fråga kommer troligen få diverse problem med lagen.

sen kan jag hålla med om att inet borde skicka en ersättningsvara medans lagens långa arm tar tag i problemet med "stölden" då det kan dra ut på tiden och lovar att inet garanterat är försäkrade och kommer i slutänden ändå få pengar på något vis för varan som skickats fel oavsett hur det slutar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

att vägra lämna tillbaka den eller att inte äns kontakta säljaren när det uppenbarligen inte är din är samma sak som stöld

Brottet ifråga kallas fyndförseelse och är inte alls "samma sak som stöld".

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Varför berättar Inet om ett internt problem till dig? Enda infon som du vill ha är ett datum då din nya dator ska Levereras. Förstår inte varför Inet delge info som inte hjälper dig som köpare. Ska köparen tycka synd om Inet som skickat paketet fel?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Varför berättar Inet om ett internt problem till dig? Enda infon som du vill ha är ett datum då din nya dator ska Levereras. Förstår inte varför Inet delge info som inte hjälper dig som köpare. Ska köparen tycka synd om Inet som skickat paketet fel?

Det är väl lämpligt att Inet håller TS uppdaterad om vad som händer i ärendet.

Steg 1: Vi vet inte vad som hänt, något har gått fel, vi undersöker.
Steg 2: Vi vet vad som gått fel, nämligen XX.
Steg 3: Vi presenterar en lösning.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

Brottet ifråga kallas fyndförseelse och är inte alls "samma sak som stöld".

ok då, kalla det vad man vill nära nog iaf. vet att det iaf är straffbart att vägra lämna tillbaka felskickad vara är iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag räknar med att en dator halverar värdet varje år de första åren. En försening eller utdragen reparation borde ge 10% prisavdrag för varje påbörjad månad om felet ligger hos säljaren.
Håller ni med?