Netflix prishöjer Premium för prenumeranter

Permalänk
Medlem

Vi kör Netflix och cmore på en LG C9 oled.. "HBO" m.m. tittar jag på via annat sätt... *uhum*

En fundering jag haft... Hur blir Netflix bildkvalité om man jämför 4k streaming mot 1080p uppskalning? Någon som testat?

Permalänk
Medlem

Man får ju inte men man delar väl sina konton med familjemedlemmar och delar på betalningen?
Tror Netflix (och andra streamingtjänster) har koll på det här men väljer att se mellan fingrarna, än så länge.

Permalänk
Medlem

Nej, jag snålar av en annan. >:D

Permalänk
Medlem

Ungefär vad man får betala för en bio biljett på filmdstaden idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Gör inte alla så?
Jag pyntar Netflix, pappa har Spotify, brorsan har HBO och en kompis har Viaplay.
D-play, SVT-play, och Tv4-play är alla gratis.
Och ändå finns det folk som köper TV paket från Telenor för flera hundra i månaden???

Va fasen. Här trodde man att man var ensam om den abusen... Knappt man vågade erkänna, men verkar ju som att halva tråden delar konton. Inte konstigt priserna höjs.

Fast å andra sidan, hade nog aldrig haft tjänsterna om man varit tvungen att betala fullpris själv.
35->40:- i månaden per person som denna höjning innebär är obetydlig, det drygaste är nog att se till att dom andra 3 slackersarna höjer sin stående månadsöverföring

Permalänk
Medlem

Blir nog enbart Emby för mig nu.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimmerd:

Jg fattar inte hur fan HBO kan fortsätta ha så jävla kass app år efter år. Sämst app, sämst hemsida, sämst tizen. Den är fan under all kritik. Deras utvecklingsteam borde ha fått sparken för länge sen

Den var dock inte alltid kass imho. Däremot upplevde jag att den bara blev sämre och sämre under tiden jag hade det, tills den slutligen blev helt obrukbar varpå jag sade upp skiten

Kör standard NF nu, så verkar komma undan höjningen. Känns som prisspannet där emellan bara ökar.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Det fina är ju att en inte behöver prenumerera hela tiden. Så är det ingenting särskilt som ska ses så går det ju att säga upp det en månad eller två och sedan aktivera igen.
Inte för att jag gör det själv, men borde definitivt göra det (har flera olika tjänster)

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Är så sjukt nöjd, både med apparna på mobilerna och på TVn, och med utbudet. Jag och frugan tittar på serier och lite filmer, kommer nytt hela tiden man vill se. Och ungarna har hur mycket som helst att titta på. Kommer fortsätta betala dom. Lätt värt det oavsett.

Jag minns hur det var innan netflix, dyra kanaler, hyra filmer, ladda ner filmer, skivor hit och dit. NEJ tack.

Det dryga är dock att alla vill ha en del av kakan numera, kommer bli svårt att hålla sig en tjänst framöver..

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nänänä.
Nu verkar vi ha någon här som inte minns ur det var kring millenieskiftet ;).

Vad hade vi för alternativ då? Jo man behövde betala en hög månadsavgift för ett kanalpaket. Som bara fick skickas till en TVapparat. Med långa bindningstider. Man fick inte välja vad man ville se. Ofta behövde man skruva upp paraboler och skit. Tiden från att film gick på bio tills att de väl dök upp på dessa tjänster var flera år. Regionslås. Kommer ni ihåg den bajsmackan?
Jag fattar att folk var missnöjda när innehållet bara fortsatte levereras från dessa gamla stela tjänster när internet öppnade upp sig med nya sätt att dela information.

Då, kring millenieskiftet ville vi ha nå bättre. Vi önskade oss framtida plattformar där vi fick välja vad vi ville se istället för linjesändningar. Utan bindningstider som löpte hela år. Och med billigare prismodeller. Gärna också att man inte var tvungen att se på innehållet framför just TVn.

Och det där har vi minsann fått idag. Streamingtjänsterna är så SVINIGT mycket bättre än hur det var kring millenieskiftet. Bara en sån sak att man kan ta med sitt abonnemang när man är ute och reser. Inte bara i Sverige utan även utanför sverige alltså. Vilken jädra grej!

Nä. Det är inte utopiskt perfekt idag. Och det finns rimlig kritik kring en del saker även i dagsläget. Yas.
Men att påstå att ingen gör ett smack för att skapa en smidig tjänst - det tycker jag nog är ganska orättvist ändå. Innehåll, leveranssätt, utbud och smidighet har våra leverantörer faktiskt förbättrat jättemycket under de senaste åren.

Det jag menar var att förr kunde man gå in på -valfri fildelnigstjänst- där fanns mer än vad som finns på spotify, netflix, HBO, cmore osvosv, allt samlat i EN tjänst. Hur kan inte det vara bättre än allt annat? Där ligger de ljusår efter något som fanns för 20 år sedan.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Hoppar på någon månad lite nu och då, när det kommit lite nytt. Kanske 2 månader om året. Samma princip med de övriga streamingtjänsterna.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

159:- i månaden...noll och inga pengar alls, tycker Netflix har de senaste åren höjt standarden riktigt bra på utbudet. För mig skulle Netflix gärna få det dubbla om utbudet följde efter.

***bort/mod***

Tagit bort olämplig formulering /Kent, moderator
Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem

Konstaterade för länge sedan att det skulle bli dyrt med kabel-tv/strömmningstjänster så jag avstod. Speciellt då jag kan gå veckor utan att titta. Köper istället på DVD och Bluray, då har jag iallafall kvar det jag betalat för.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har fått ut fruktansvärt många timmar av underhållning i hög kvalité från Netflix, så det är lätt värt priset än så länge.

Några önskemål från min sida är en tredje säsong av Happy, lite bättre utbud(vart är Jurassic world? Konstig att dom nyligen släppt uppföljaren...) och ett läge med högre bit rate(ge oss Gbit läge för "super premium" abonnemang:p), då skulle jag nog kunna betala lite till.

Permalänk
Inaktiv

Jag hade gärna betalat fast 300-400kr i månaden för en tjänst och sluppit prenumera på flera stycken samtidigt

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Såååja såja, dags att lugna ner sig lite.
Vissa tycker om Netflix utbud, andra inte. Man behöver inte slåss om vem som tycker ”rätt”

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Tycker inte priset är så farligt och utbudet ganska bra, men blir ändå lite irriterad när de höjer priset därför att jag inte tycker tjänsten utvecklas på något bra sätt. Det är väldigt få av deras egna produktioner som tilltalar mig och gränssnittet och features är under all kritik. Att man inte på ett bra sätt kan organisera, söka, filtrera, betygsätta, markera filmer/serier/säsonger/avnistt som spelade/ej spelade är pinsamt dåligt. Har sagt upp Spotify av ungefär samma anledning så möjligt att Netflix går samma öde till mötes för min del.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem

Jag loggade in hos brorsan när vi satte upp hans tv, han har inte loggat ut, så tja, jag tror många delar. Vi bor inte ens i samma stad och jag tror Netflix ser genom fingrarna med sånt här. Det är inbakat i priset, men de skulle ju kunna differentiera mer framöver.

För egen del kör jag Netflix, och har avslutat Amazon prime,viaplay och Spotify. Jag skulle nog klara mig utan Netflix, men övriga familjen håller inte med mig.

Personligen saknar jag Lovefilm, som hade många svensktextade filmer. Hade maxpaketet där, vad det nu kostade, trots att jag hade DC++ och annat i mitt studentrum.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Den enda tjänst jag prenumerar på är Youtube. Youtube ger mig intressanta videos med folk som har olika projekt, lärorikt till tusen. Kollar mycket på recept, äter ganska special kost, några humor kanaler, några nyhetskanaler gällande mest Linux och även all musik konsumeras via Youtube. Linjär tv fimpade jag för 7-8 år sedan, film har jag aldrig varit intresserad av, alla serier folk tittar på, allt från the office till game of thrones är jag helt ointresserad av. Kan dock bli en film var 4e månad om lusten faller på.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

En uppdatering på detta hade inte skadat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Jag hade gärna betalat fast 300-400kr i månaden för en tjänst och sluppit prenumera på flera stycken samtidigt

Spotify kom 7 år efter Napster, men TV- och filmbrancherna verkar vilja begränsa sina rättigheter till egna streamingtjänster och andra TV-kanaler.

Permalänk
Medlem

Pungar ut 450 spänn för Viaplay där man kollar F1 varannan vecka mellan Mars och November, samt 60 spänn för Prime, så några kronor extra för Netflix gör ingen större skillnad...

HBO har jag dock sagt upp med en smajl på nyllet, endast två serier man följde under en kort tid, så riktigt ruttet utbud, rutten kvalite på strömmen och då hade man inte äns möjligheten att sätta textstorlek (gick att zooma webbläsaren med bieffekten att knappt se webbsidan).

Prime tänkte jag säga upp PGA kvaliten på strömmen, men det visade sig att man var tvungen att ha HDCP 2.x genom hela pipelinen för högsta kvaliten. Köpte en liten dosa som rapporterar HDCP, klarar 4k 60Hz, och som skickar vidare strömmen till dina icke HDCP kompatibla enheter (gammal projektor och ljudanläggning). Funkar nu bra!

Permalänk
Medlem

Vad kostade det att hyra film förr? Netflix är så löjligt billigt idag om man jämför...

Permalänk
Medlem

Förstår att vissa reagerar på en prishöjning men tycker det ändå är rätt så skämmigt då man får så mycket för så lite varje månad.
Skulle inte förvåna mig att knappt hälften ens har abonnemang på netflix som gnäller.
Röka/snusa, dricka alkohol och ut på krogen som många gör är extremt mycket dyrare men en höjning som detta gnäller folk på. "Detta baserar jag från några av mina bekanta och dom lär inte vara unika direkt

Hbo Som redan sagts har värdelöst interface/app, skiten är verkligen förbannat dålig.
Fick lov att skaffa ett abonemmang bara för att se vissa serier men det blir ett avslut så fort det är klart.

Famijen tycker att Netflix har så mycket att erbjuda så det finns alltid något att kolla på.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Spotify kom 7 år efter Napster, men TV- och filmbrancherna verkar vilja begränsa sina rättigheter till egna streamingtjänster och andra TV-kanaler.

Det kan ju vara så att det handlar om större summor pengar när det kommer till film än musik. Tänkt bara kostnaden för att producera en film jämfört med att producera en låt eller ett album.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camridge:

Förstår att vissa reagerar på en prishöjning men tycker det ändå är rätt så skämmigt då man får så mycket för så lite varje månad.
Skulle inte förvåna mig att knappt hälften ens har abonnemang på netflix som gnäller.
Röka/snusa, dricka alkohol och ut på krogen som många gör är extremt mycket dyrare men en höjning som detta gnäller folk på. "Detta baserar jag från några av mina bekanta och dom lär inte vara unika direkt

Hbo Som redan sagts har värdelöst interface/app, skiten är verkligen förbannat dålig.
Fick lov att skaffa ett abonemmang bara för att se vissa serier men det blir ett avslut så fort det är klart.

Famijen tycker att Netflix har så mycket att erbjuda så det finns alltid något att kolla på.

Man behöver inte ha ett abonnemang för att veta vad tjänsten ger, och de gånger jag haft Netflix har det inte varit mycket att hänga i granen.

Få serier och filmer jag är intresserad av, och av dessa serier har det varit mer regel än undantag att de saknat säsonger.

Du tycker inte om UI:t hos HBO? Jag gillar inte UI:t hos Netflix.

Netflix är en betaltjänst, ändå har deras undertexter varit bedrövliga, ofta bara funnits nordiska språk, för "haha, det här är Netflix Sverige", aldrig att någon skulle vilja ha engelska undertexter. När jag frågat om detta har de i princip sagt att de tar vad de får av leverantörerna.

Så vad används prenumerationerna för? Kanske köpa in de där säsongerna som saknas? Nej, full rulle på nya originalserier ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimmerd:

... Den är fan under all kritik. Deras utvecklingsteam borde ha fått sparken för länge sen,

Säkert därför den fortsätter vara lika dålig, drog hem got men prenumererade på tjänsten för att göra någorlunda rätt för mig...

OnT: sa upp netflix igen när det här dök upp, hittar mer intressant på Youtube

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Netflix är en betaltjänst, ändå har deras undertexter varit bedrövliga, ofta bara funnits nordiska språk, för "haha, det här är Netflix Sverige", aldrig att någon skulle vilja ha engelska undertexter. När jag frågat om detta har de i princip sagt att de tar vad de får av leverantörerna.

Jag har sett Netflix USA via VPN, vilket väl i stort sett är lika illa som att torrenta, men, även där var undertexterna totalt värdelösa. Jag såg Foyle's War, som då inte gick på Netflix SE vad det verkade, och hade engelska undertexter. Rent allvarligt tror jag de var automat-transkriberade för det var så enormt galet mycket fel. "Women's army corps" eller vad det nu kan ha hetat, lottakåren, blev typ "We man's arm a core". Nej, det var ett fiktivt exempel, jag minns inte riktigt, men det var nästan på den nivån felen låg. (Jag inser att det säkert är bättre nu på Netflix, och det verkar som att de flesta nyare serier har även engelsk undertext i Sverige?)

Jag fick avsluta tjänsten och hitta serien på andra sätt.

Jag är lite förvånad att megatjänster som Netflix, HBO, osv, inte har flera olika appar eller interface som kan passa olika användare. Netflix är dock bland de bättre, även på mina barns gamla trötta surfplattor som inte längre klarar av SF Kids eller knappt ens Barnkanalens appar. Det är tydligen väldigt jobbigt att få till ett vettigt UI.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk

Jag säger upp och kör en i taget pausar lite mellan i bland och pausar om jag ska göra något. Åker jag bort vill jag ändå inte titta så då är det avstängt.

Just nu kör jag HBO men har precis tittat färdigt på allt jag vill titta på, Så vid månashiftett så stänger jag av det. Ska hålla flytta och tapetsera den nya lägenheten och fixa lite och lite annat så det blir en hel månad utan någon tjänst överhuvudtaget än telefon för 100 kr, bredband för 139 kr mån.

Blir det en kall och regnig vår så brassar jag nog på med Netfix i April, Maj. men till sommaren blir det nog lite fiske och annat...

la till med..
Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektron:

Det kan ju vara så att det handlar om större summor pengar när det kommer till film än musik. Tänkt bara kostnaden för att producera en film jämfört med att producera en låt eller ett album.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis. Och det är ju lite samma läge för radiokanaler jämfört med TV-kanaler. Alla radiokanaler kan spela all musik de vill så länge de betalar för sig men TV-kanaler köper normalt exklusivitet på inköpta serier och filmer.