Förvirrad kring hörlursförstärkare / Behöver jag verkligen en?

Permalänk
Medlem

Förvirrad kring hörlursförstärkare / Behöver jag verkligen en?

Hej Sweclockers, är tillbaka igen med ytterligare en ljudfråga.

Tog hem 2 saker på prov, en MOTU M2 och ett par Sennheiser HD 600 men känner mig väldigt vilsen i det här med hörlursförstärkare.

Kollar man här så har hörlurarna rätt hög impedans och vad jag förstått så brukar högre impedans generellt betyda att ljudet blir lägre om man inte har utrustning för att driva dem. MOTU M2 är ett Audio Interface som drivs via USB och efter många google resultat så verkar de flesta skriva att de inte rekommenderar hörlurar med mer än 250 Ohm till interfaces som drivs via USB.

Jag blev därför förvånad när det räcker att vrida upp volymen till ungefär 45% på M2an för att det ska bli lagom, mer än så och jag kommer bli hörselskadad, och vad som gör mig ännu mer förvirrad är att kopplade till min Galaxy S10 så var det 50-60% sedan blev det för högt. Så behövs det verkligen en hörlursförstärkare? Eller (ren gissning) är det så att en förstärkare ger mer "tryck" i frekvenserna där impedansen är hög? Typ runt 100 Hz? Där S10an och M2an inte klarar av att leverera tillräckligt hög spänning?

Permalänk
Medlem

Dac+amp behövs om du inte är nöjd med ljudet, du behöver inte tänka över det.
Och ja, det gör skillnad.

Permalänk

Man ska inte kika så mycket på mätningar och specs då de ofta kan leda till förvirring. Vad jag skulle
rekommendera är att prova det som du tycker låter bäst. Skadar inte heller att prova fler hörlursförstärkare.

Visa signatur

Audiofil och hobbykodare

Permalänk
Rekordmedlem

En hörlur med låg impedans är ljudkvalitativtt mer känslig för vilken förstärkare den kombineras med, Med en hörlur med hög impedans påverkas inte ljudkvaliten särskilt mycket men ljudnivån kan ibland bli för låg om luren kombinerar hög impedans med låg verkningsgrad.
Så om du har en lur med hög impedans och kan spela så starkt du önskar finns det inte mycket att vinna med en förstärkare sett till ljudkvalitet.
Hörluren bör ha mint 8 ggr högre impedans än förstärkaren för att det inte ska bli direkt hörbara skillnader i ljudet pga impedansförhållandet och uppnår man det så är det oftast bra nog.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.