Permalänk
Medlem

Ny dator bootar ej

Hej, har precis byggt en ny dator men något strular.
Datorn i sig startar, allting lyser förutom tangentbord, mus och skärm.

En orange led på moderkortet indikerad Dram lyser konstant.

Har provat byta plats på ramen, köra med bara 1 sticka men tycks ej fungera.

Specs ryzen 3600
Asus rog strix b450-E
G. Skill ripjaws 3200 16gb

Visa signatur

Ryzen3600 - Strix b450-E - Vega 56 - 32GB@3200MHz -
Acer 27" Predator XG270HU

Permalänk
Medlem

Det vanliga felet är att moderkortets BIOS måste uppdateras för att stödja processorn. Sitter det en lapp på moderkortet där det står "Ryzen 3000 ready"? eller snarlikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Det vanliga felet är att moderkortets BIOS måste uppdateras för att stödja processorn. Sitter det en lapp på moderkortet där det står "Ryzen 3000 ready"? eller snarlikt?

Ryzen 2000 ready är det endast på kartongen men vill minnas att det skyltade om ryzen 3000 ready på nätet när jag köpte den.
Hur uppdaterar en okunnig man som jag BIOS mån tro?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen3600 - Strix b450-E - Vega 56 - 32GB@3200MHz -
Acer 27" Predator XG270HU

Permalänk
Medlem

@Bananus: https://www.asus.com/us/Motherboards/ROG-STRIX-B450-E-GAMING/...
Tanka senaste bios-uppdateringen och lägg på ett USB.

Sen om du är osäker, så skulle jag bara gå in på google/youtube: How to update BIOS

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wipen:

@Bananus: https://www.asus.com/us/Motherboards/ROG-STRIX-B450-E-GAMING/...
Tanka senaste bios-uppdateringen och lägg på ett USB.

Sen om du är osäker, så skulle jag bara gå in på google/youtube: How to update BIOS

Gav det ett försök men kommer inte fram till bios, inte vad jag vet iaf. Skärmen visas som standby.
Som jag förstod det enl videon måste jag i i BIOS för att uppdatera det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen3600 - Strix b450-E - Vega 56 - 32GB@3200MHz -
Acer 27" Predator XG270HU

Permalänk
Medlem

Du måste ha en äldre cpu för att kunna uppdatera på det moderkortet. Inet webhallen mm gör det för en liten slant. Annars kan du beställa en lånecpu från amd

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Dubbelkollade webhallen där jag köpte kortet. Står att moderkortet skall vara ryzen 3000 ready, även Asus hemsida säger detsamma.

Har en timme till närmsta webhalleb/inet.

Det går inte att uppdatera utan att byta cpu på något vis alt om det kan vara något annat som strular?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen3600 - Strix b450-E - Vega 56 - 32GB@3200MHz -
Acer 27" Predator XG270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananus:

Dubbelkollade webhallen där jag köpte kortet. Står att moderkortet skall vara ryzen 3000 ready, även Asus hemsida säger detsamma.

Har en timme till närmsta webhalleb/inet.

Det går inte att uppdatera utan att byta cpu på något vis alt om det kan vara något annat som strular?

Skickades från m.sweclockers.com

Det moderkortet har inte stöd för det, kontakta dom som sålt det och be om ett som är uppdaterat då dom skickat fel.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, blev att jag skaffade en äldre cpu för att uppdatera BIOS, nu tycks alls fungera.

Visa signatur

Ryzen3600 - Strix b450-E - Vega 56 - 32GB@3200MHz -
Acer 27" Predator XG270HU