Mätning av luftkvalitet inomhus med loggning , eller andra tips

Permalänk
Medlem

Mätning av luftkvalitet inomhus med loggning , eller andra tips

Är ute efter fukt, temp mätare med optional C02 och loggning som har okej/bra mätnogrannhet, prisintervall 0-2000:- , fördel om det går att tanka ut på ett smidigt sätt delvis interface som är vanliga för hemmabruk (wifi, usb, ethernet, etc, inte seriellt) samt fördel om det är någon form av CSV fil eller något liknande så att man inte behöver en tredjeparts programvara.

Denna är lite väl dyr https://instrumentcenter.se/sortiment/handhallna-instrument/m...
I eco läget håller batteriet ett år, kontinuerlig mätning 15dagar innan batteribyte , minnet behöver tömmas vid behov

Lite billigare ingen CO2, fortfarande dyrt: https://instrumentcenter.se/sortiment/handhallna-instrument/m...

Tips mottages gärna, fukt/temp är det viktiga allt annat är bonus

Permalänk
Medlem

@lappen81:
Neatmo har ett par produkter som uppfyller dina krav. Dock krävs de lite manuellt pyssel för att få ut datat i csv. Luftkvalité menar dom CO2-halten.

Neatmo väderstation
Neatmo Healthy Home Coach

För att få ut data till excel/csv föreslår jag att du googlar lite så att du vet vad du ger dig in på. T.ex.
https://www.michaelmiklis.de/export-netatmo-weather-station-data-to-csv-excel/

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 32GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | LG 42C2
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk
Medlem

Tänk på att ju billigare produkter desto större feltolerans är det. Billiga komponenter kan ha flera procent +- felmarginal.

Permalänk
Medlem

https://www.m.nu/sensorer/air-quality-monitor-co2

Har jag kollat lite på, kräver ju dock en Z-Wave-controller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Claews:

@lappen81:
Neatmo har ett par produkter som uppfyller dina krav. Dock krävs de lite manuellt pyssel för att få ut datat i csv. Luftkvalité menar dom CO2-halten.

Neatmo väderstation
Neatmo Healthy Home Coach

För att få ut data till excel/csv föreslår jag att du googlar lite så att du vet vad du ger dig in på. T.ex.
https://www.michaelmiklis.de/export-netatmo-weather-station-data-to-csv-excel/

Bra tips, men är lite anti smarta hem och moln då dom alltid bygger på komplexitet/inlåsningar och dom flesta lösningarna som rimligtvis borde gå att köra lokalt slutar ofta att fungera om dom tappar uppkoppling mot molnet. Finns ju många saker som kan gå fel och även om det inte är vanligt så är det irriterande :). Nu kanske den här lösningen är bättre men gissningsvis kan jag inte ens kolla temperaturen om något händer. / med det sagt gillar att den loggar decibel också , får kolla vidare lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Tänk på att ju billigare produkter desto större feltolerans är det. Billiga komponenter kan ha flera procent +- felmarginal.

Yes och det är ju en djungel då dyra produkter kan gömma sig med billiga komponenter och vet inte om man kan lita på specarna eller om det är så att man använder andra ord för att friskriva sig, hittade en 300:- mätare som enligt specen har motsvarande eller lägre feltolerans än den professionella mätaren jag länkade som låg på 4000:- , lite därav trådens tillkomst

Skrivet av Mordekai:

https://www.m.nu/sensorer/air-quality-monitor-co2

Har jag kollat lite på, kräver ju dock en Z-Wave-controller.

Tack för tipset lägger den på minnet, har funderat på ett smarthem via samsung smartthings och den stödjer zwave men inte hittat något som passar mig ännu / ska gå att köra helt offline, och bor på 30kvm och har inte riktigt hittat något som underlättar min fritid för att ta steget ännu. Kör jag en mätare via smarthem så vill jag få ut någonting av det mer än loggning delvis att den styr ventilationen eller något liknande i mitt fall har jag självdrag , nu verkar ju smarthem prylarna vara mycket billigare än professionella mätare som loggar , så får se kanske får tänka om. Det är ju skönt att slippa "tömma" minnet bara för att mätaren är full

Permalänk
Medlem

https://firstbyte.shop/products/s11

Har en sån där på ingång, kräver ju dock man bygger själv. Kan försöka komma ihåg att återkomma med resultat om du är intresserad!
Har själv letat en vettig prissatt CO2 med någon typ av öppet API så pass länge att jag gav upp och satsade på att testa den där nu...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Bra tips, men är lite anti smarta hem och moln då dom alltid bygger på komplexitet/inlåsningar och dom flesta lösningarna som rimligtvis borde gå att köra lokalt slutar ofta att fungera om dom tappar uppkoppling mot molnet. Finns ju många saker som kan gå fel och även om det inte är vanligt så är det irriterande :). Nu kanske den här lösningen är bättre men gissningsvis kan jag inte ens kolla temperaturen om något händer. / med det sagt gillar att den loggar decibel också , får kolla vidare lite

Fullt förståeligt. Jag har inget i mitt smarta hem som kräver internet åtkomst för att fungera. Baksidan med att ha saker lokalt är de ofta kräver någon typ av hub för att lagra/behandla data. Har du någon sån i dagsläget så blir det lättare att rekomendera produkter?

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 32GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | LG 42C2
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

https://firstbyte.shop/products/s11

Har en sån där på ingång, kräver ju dock man bygger själv. Kan försöka komma ihåg att återkomma med resultat om du är intresserad!
Har själv letat en vettig prissatt CO2 med någon typ av öppet API så pass länge att jag gav upp och satsade på att testa den där nu...

Nice, japp men orkar nog inte bygga, är det ett komplicerat bygge?

Kikar lite

Skrivet av Claews:

Fullt förståeligt. Jag har inget i mitt smarta hem som kräver internet åtkomst för att fungera. Baksidan med att ha saker lokalt är de ofta kräver någon typ av hub för att lagra/behandla data. Har du någon sån i dagsläget så blir det lättare att rekomendera produkter?

Planen var nog först att bara tanka in loggarna vid behov/manuellt och ha den som en termometer/display som visar men blev grymt sugen decibel mätningen också på tidigare sensor, svårt att hitta något som gör allt till ett rimligt pris utan smart-funktion verkar det som. Jag har en odroid-hc2/nätverksdisk som kör OMV5, bygger på debian så borde kunna lägga in vad jag vill. Nackdelen är att disken som sitter där låter fan när den vaknar, och jag sover i mitt enda rum, OMV/debian bootas på ett minneskort så kan ju säkert skriva till det och ha ett lite script som flyttar en gång i veckan eller ngt sånt för att undvika att väcka disken i onödan. Utöver det har jag en nvidia shield pro/stora disken går ju säkert att modda/använda som en hub, den stödjer utdelning av sin interna disk via samba, och det stödjer samsung smarthings om jag vill bygga ett smarthem

Vad kör du för smarthem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Tänk på att ju billigare produkter desto större feltolerans är det. Billiga komponenter kan ha flera procent +- felmarginal.

Exakt. De inte bara kan ha högre felmarginal, det är en garanti.

Du kan nästan glömma alla mätdon under 5k om du vill ha "13 rätt".
Om du bara behöver göra ett par mätningar under ett dygn eller liknande(vilket jag antar) är det bättre att låna eller hyra ett riktigt bra mätverktyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Exakt. De inte bara kan ha högre felmarginal, det är en garanti.

Du kan nästan glömma alla mätdon under 5k om du vill ha "13 rätt".
Om du bara behöver göra ett par mätningar under ett dygn eller liknande(vilket jag antar) är det bättre att låna eller hyra ett riktigt bra mätverktyg.

Jo men "12 rätt" räcker just nu känner jag finns ju så många olika saker man kan mäta , och det ge indikeringar om man bör gå vidare och göra riktiga mätningar.

Permalänk
Medlem

Vad vill du egentligen uppnå med dessa mätningar? Vill du bara få fram värdet för att de är kul se Co2 värdet eller vad är tanken?
Co2 har iofsig en del av ansvaret för bra luftkvalitet inomhus men det är långt ifrån bara den som man bör kontrollera för att skapa något slags värde för luftkvalitet. Jag vet massor med företag som dock gör just detta men det är fel på så väldigt många olika sätt vilket skapar en snedvriden bild om Co2 och luftkvalitet. Anledningen att det görs är troligen att det blivit fokus på just Co2 för 10-20 år sedan när det då var nytt och började bli enkelt att mäta. Idag lever många oseriösa företag vidare på detta och arbetsmiljöverket vill även om de har tagit fram data om andra gaser inte riktigt ta i den pilsnerna. Jag tror man helt enkelt försöker reglera dessa problem från ett annat håll, källan. Problemet uppstår när man inte har koll på denna.
Man tar med Co2 mätningar tex inte inte hänsyn till alla de farliga partiklar som finns i framförallt i storstäderna och tar sig in i våra hus och sätter sig i våra lungor. Inte heller alla andra lösningsmedel som kan komma in utifrån eller kanske efter att man byggt om hos sig eller hos grannen. Sedan finns det ganska många mer gaser som är relativt otrevliga men inte helt ovanliga. Många av dessa gaserna är långt mycket farligare och kräver mycket lägre koncentrationer innan det faktiskt börjar bli farligt för oss 2 benta.
Co2 är något som är ganska harmlöst för oss människor egentligen, även i större dosen. Faktum är att du måste upp över 10-30 gånger vad vi idag har som riktvärden för att det ens skall börja märkas med huvudvärk. För att vi skall dö behövs det enorma nivåer som jag misstänker att Ubåts besättningar har mer koll på.
Att komma upp i 1000-2000ppm är inte så svårt. Det kan man lyckas med genom att ha ett dåligt ventilationssystem i samband med för mycket människor. Men att nå upp till 10000ppm har jag ärligt talat aldrig sätt på någon mätning jag gjort eller läst av. Då har vi alltså inte en kommit upp i värden som egentligen inte ens är farliga.
Bara grund PPM halten är runt 500 i Sverige och ökar för varje år (växthusffekten).

Skulle kunna fortsätta skriva en hel del om detta med att skriva luftkvalitet och Co2 i samma mening och sedan glömma bort allt annat då jag hört det så extremt mycket när jag är ute och mäter, besiktigar felsöker ventilationsanläggningar.
Jag hittade dock en trevlig länk för de som är intresserade att förkovra sig lite från en av Sverige större ventilations aggregat och komponent tillverkare.

Luftkvallitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Tänk på att ju billigare produkter desto större feltolerans är det. Billiga komponenter kan ha flera procent +- felmarginal.

Ofta mäster dessa ganska okey vad jag märkt. Det som dock händer är att de försämras över tid och behöver kalibrering och eller utbyte av mätenhet.
Detta verkar det dock finns väldigt blandat med information om. De större kändare märkena skriver om detta medans de billigare tydligen inte gör det