Hur blir handeln mellan EU och UK?

Permalänk
Avstängd

Hur blir handeln mellan EU och UK?

Kl.00:00 idag svensk tid kommer UK att officiellt ha lämnat EU, men det jag är intresserad över är vilken slags handel som UK kommer att förhandla igenom med EU.

För mig är det bara av intresse om det fortsätter att bli smidigt med momsköp från Storbritannien istället för att allt skall fastna i tullen som med köp från exempelvis Kina och USA?

Hur tror Du handeln kommer att bli mellan EU och UK i slutändan efter färdigt handelsavtal?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Resten av året är det ingen skillnad. Först därefter sker den egentliga övergången.

Storbritannien är extremt beroende av övriga Europa för import och export med runt hälften av totalen till och från EU-länder, så det ligger i deras intresse att förhandla fram bra avtal som inte stänger ut dem för hårt från den europeiska marknaden.

Jag tror dock att det kommer att bli visst strul med tull och moms för privatpersoner.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Intressant att följa. Postnord har varnat för att tull och moms kan tillkomma redan dagen efter när det skickas via dem.

Permalänk

Jag tror det bli något form av handelsavtal som det är med Norge och Schweiz.

Som konsument tror jag inte vi kommet märka av det på samma vis som företag. Storbritannien gör ett stort misstag helt klart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Hoppas det inte blir någon större skillnad, sitter i tankarna att köpa nya fälgar till crossen. Och det är bra mycket billigare att köpa från UK, plus att jag brukar shoppa från amazon.co.uk rätt ofta.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Nedan finns lite att läsa om vad som gäller i alla fall året ut.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/guide-vad-betyder-brexit-f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Jag tror det bli något form av handelsavtal som det är med Norge

Norge är med i EES och Schengen, så de är i praktiken inne i EU.

Möjligen att det kan bli nåt liknande det Schweiz har.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Jag tror det bli något form av handelsavtal som det är med Norge och Schweiz.

Som konsument tror jag inte vi kommet märka av det på samma vis som företag. Storbritannien gör ett stort misstag helt klart.

Skickades från m.sweclockers.com

Att ta tillbaka makten till sitt eget land är aldrig fel.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Intressant att följa. Postnord har varnat för att tull och moms kan tillkomma redan dagen efter när det skickas via dem.

Nej.
https://www.tullverket.se/sv/foretag/framtidatullhanteringoch...

Edit: Eller, jag antar att de kan ställa det från brittiskt håll om de inte lyckas rösta igenom det hela på sin sida i morgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Nej.
https://www.tullverket.se/sv/foretag/framtidatullhanteringoch...

Edit: Eller, jag antar att de kan ställa det från brittiskt håll om de inte lyckas rösta igenom det hela på sin sida i morgon.

Hade bara läst vad Postnord har skrivit om det:

https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/forberedelser/tullinformation/tullinformation-rorande-brexit

Permalänk
Medlem

Lyssnar man på diskussionerna i UK så satsar UK själva på att få ett liknande avtal med EU som Kanada har, källa (https://www.bbc.co.uk/programmes/m000drpv). Så vill man förutse framtiden så bör man titta på tex Kanada och kanske resten av EFTA och ta någon medelväg mellan dessa.