Kan man dumpa Mediakonvertern / Fiberkonverten om man har SFP i Router?

Permalänk
Medlem

Kan man dumpa Mediakonvertern / Fiberkonverten om man har SFP i Router?

Gör om mitt hemma Lan och har skaffat lite Ubiquiti grejor, Router med SFP, även Switch med SFP.

Kan köra runt Fiberkabeln lite som jag vill men jag hade sparat utrymme i skåpet om jag kunde dumpa min Inteno Media/Fiber konverter och koppla in fibern direkt på SFP i Router.

Vad är det egentligen som är inställt på respektive röd/gul/grön port på Inteno lådan som jag inte kan ställa in i en Administrerad Router... denna: https://www.ui.com/edgemax/edgerouter-6p/

Har 100/100 och behöver för närvarande inte mer, all övrig utrustning klarar minst 1GB. Installatör är Telia via SvartFiber och mitt abonnemang ligger nu på Bahnhof.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du måste kolla med din leverantör, inte alla som stödjer att du har egen utrustning.

Endast ett fåtal jag känner till som tillåter det + du måste veta alla deras inställningar för att inte riskera bränna något i andra änden!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Än så länge har jag bara ett svar som säger att Intenon skall stå kvar enligt avtal. Får gräva lite till.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Homdax:

Vad är det egentligen som är inställt på respektive röd/gul/grön port på Inteno lådan som jag inte kan ställa in i en Administrerad Router... denna: https://www.ui.com/edgemax/edgerouter-6p/

Intenon är en tjänstefördelare, man använder ofta inte internet för tv och telefon utan de använder privata nät och kommunicerar via vlan, Intenon matas alltså med en trunk som den beroende på valda operatörer och tjänster kan dela upp så att respektive tjänst kommer ut på varsin fysisk port.
Det finns oftast inget som hindrar dig att lösa detta själv men du får oftast ingen hjälp av operatören/erna med konfigureringen, många talar inte ens om hur de har gjort i originalutrustningen utan du kan behöva analysera trafiken och klura ut hur de konfat det för att sedan konfa din egen utrustning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är självklart häftigt att köra stadsnätet rakt in i sin egen switch.

Men min rekommendation är att inte koppla bort din CPE (Inteno boxen) såvida du inte vill ta den möjliga konsekvensen att fibern slocknar permanent i andra änden med kommentaren att du brutit mot avtalet (t.ex. olovligen skaffat dig access du inte skall ha och begått intrång i deras utrustning).

Tekniskt så kan det i vissa stadsnät fungera, men även om det fungerar för dig så kan du generera problem/avvikelser/larm hos stadsnätet och när dom börjar felsöka så kommer dom inte bli glada om deras CPE är ersatt av kundens egna utrustning.

I bästa fall så får du en arg och skarp varning, i värsta fall släcks fibern permanent på din adress och det är ganska troligt att det kommer en räkning på den arbetstid teknikerna fått lägga på felsökning + kostnaden för eventuellt trasig utrustning, så som sönderbränd SFP andra änden på din fiber.

Visa signatur

Desktop 386 16/SX, 16MB RAM, 160MB Quantum HDD, 3,5" HD FDD, Colorful Soundblaster 16 Compatible, DOS 6.22/Windows 3.11, AOC 14" VGA skärm (Skiftar mot gul tills man slår till den rätt), Keytronic tangentbord, 2 knappars mus

Permalänk

Hur kan SFP gå sönder av att man sätter den i annan enhet. Sker inte el till ljus konverteringen i själva SFP-modulen, oberoende av var den sitter?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ralleballe:

Hur kan SFP gå sönder av att man sätter den i annan enhet. Sker inte el till ljus konverteringen i själva SFP-modulen, oberoende av var den sitter?

Om man byter till en sfp med högre effekt kan den bränna sönder "andra änden" så man måste ha kompatibla enheter i båda ändarna, skaffar man en egen sfp kan det bli ett problem för man vet ju inte vad som sitter i andra änden av fibern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om man byter till en sfp med högre effekt kan den bränna sönder "andra änden" så man måste ha kompatibla enheter i båda ändarna, skaffar man en egen sfp kan det bli ett problem för man vet ju inte vad som sitter i andra änden av fibern.

Menar du SFP-porten eller SFP-modulen? Vilken av dem är det som bestämmer effekten på ljuset som används? I detta fallet låter det som att TS vill flytta SFP-modulen till en annan enhet.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ralleballe:

Menar du SFP-porten eller SFP-modulen? Vilken av dem är det som bestämmer effekten på ljuset som används? I detta fallet låter det som att TS vill flytta SFP-modulen till en annan enhet.

Att flytta modulen påverkar inte de optiska egenskaperna men att skaffa en egen modul kan ju göra det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zector:

Det är självklart häftigt att köra stadsnätet rakt in i sin egen switch.

Villa. Alltså inget hyreshus eller så, visst kan villor vara med i stadsnät, men detta är friliggande. Du menar kanske in i min egen Router? Switchen kommer efteråt.

Skrivet av zector:

Men min rekommendation är att inte koppla bort din CPE (Inteno boxen) såvida du inte vill ta den möjliga konsekvensen att fibern slocknar permanent i andra änden med kommentaren att du brutit mot avtalet (t.ex. olovligen skaffat dig access du inte skall ha och begått intrång i deras utrustning).

Skulle oavsett aldrig falla mig in. Jag undersöker tekniska möjligheter, inte avtalsbrott.

Skrivet av mrqaffe:

Att flytta modulen påverkar inte de optiska egenskaperna men att skaffa en egen modul kan ju göra det.

Just modulerna är inte billigt krafs heller för den delen, men oavsett så har jag en professionell nätverksinstallatör som hjälper mig med att flytta fibern, för den skall flyttas till annat ställe i huset med konvertern, ingående anslutning blir kvar på samma ställe - vi patchar befintlig fiber till loftet, och kan råda mig vad gäller utrustning, dock givetvis inte huruvida jag bryter nåt avtal eller så.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fiberomvandlaren ju del i fiberinstallationen, det är inget man ska byta ut. Det är inte alls samma sak som med operatörsroutrar som man ofta vill slippa. Du kan nog få det att funka (kanske...), men när det sen strular i framtiden och du ringer supporten så kommer ju fjärrdiagnosen visa att du inte har rätt mediakonverter, vem tror du kommer få betala felsökning och reparation då?

Permalänk
Medlem

Bortsett från allt som skrivits om SFP:er och fiber så går det bra att "byta" ut CPE:n mot konfiguration i annan utrustning under förutsättning att utrustningen har stöd för det. Jag vet inte hur pass mycket man kan stöka runt och konfigurera i Ubiquitis produkter men jag har gjort det i min mikrotikrouter (har inte fiber in i bostaden) och det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om man byter till en sfp med högre effekt kan den bränna sönder "andra änden" så man måste ha kompatibla enheter i båda ändarna, skaffar man en egen sfp kan det bli ett problem för man vet ju inte vad som sitter i andra änden av fibern.

Detta lär väl vara ett mindre problem? Bara att titta på den som redan sitter i mediaomvandlaren och köpa en med samma specifikation fast som är programmerad för att fungera med routern?

Kollade på detta själv för ett tag sedan och direktonik sålde sfper med korrekt specifikation proggade för ubiquti.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Villa. Alltså inget hyreshus eller så, visst kan villor vara med i stadsnät, men detta är friliggande. Du menar kanske in i min egen Router? Switchen kommer efteråt.
Skulle oavsett aldrig falla mig in. Jag undersöker tekniska möjligheter, inte avtalsbrott.
Just modulerna är inte billigt krafs heller för den delen, men oavsett så har jag en professionell nätverksinstallatör som hjälper mig med att flytta fibern, för den skall flyttas till annat ställe i huset med konvertern, ingående anslutning blir kvar på samma ställe - vi patchar befintlig fiber till loftet, och kan råda mig vad gäller utrustning, dock givetvis inte huruvida jag bryter nåt avtal eller så.

Jag förvirrade dig lite, det jag refererade till var att det är tekniskt möjligt att sätta SFP:n rakt in i en managerad (intelligent) switch, om du med VLAN separerat WAN trafiken från LAN trafiken. Följden av en sådan lösning är att du kan få ut WAN access på valfri port (i en managerad switch) i ditt hem, det är så jag själv byggt mitt nät hemma.

Men skillnaden är att jag i mitt fall ersatte en omanagerad mediakonverterare och i ditt fall så har du en CPE (dvs en av ditt stadsnät managerat switch) som troligen fyller många funktioner för din ISP och sannolikt kommer man att märka att du kopplat bort den och istället satt din egen utrustning där.
Så min rekommendation är att flytta fibern som du nämner och att på den nya platsen fortsätter att använda din Inteno CPE.
(Dvs: inkommande fiber uttag -> omdragning med nytt uttag eller lös fiberkabel -> Inteno CPE -> Din router.)

Skrivet av teejee:

Fiberomvandlaren ju del i fiberinstallationen, det är inget man ska byta ut. Det är inte alls samma sak som med operatörsroutrar som man ofta vill slippa. Du kan nog få det att funka (kanske...), men när det sen strular i framtiden och du ringer supporten så kommer ju fjärrdiagnosen visa att du inte har rätt mediakonverter, vem tror du kommer få betala felsökning och reparation då?

Instämmer.
Rör det sig dessutom om en CPE som i detta fallet, så är sannoliken stor att den innehåller konfiguration som rör både säkerhet och vilken tjänst/operatör som kunden skall ha, vilket innebär att om du kopplar bort utrustningen och ansluter din egen så kan du göra saker som du inte skall kunna i nätet, dvs du har skaffat dig otillåten access enligt de flesta avtal.

Skrivet av Hothep:

Bortsett från allt som skrivits om SFP:er och fiber så går det bra att "byta" ut CPE:n mot konfiguration i annan utrustning under förutsättning att utrustningen har stöd för det. Jag vet inte hur pass mycket man kan stöka runt och konfigurera i Ubiquitis produkter men jag har gjort det i min mikrotikrouter (har inte fiber in i bostaden) och det funkar.

Att det rent praktiskt går att genomföra i nästan vilket stadsnät som helst, med varierande mängder av arbete för att få saker som vlan etc att stämma är jag helt med på.
Men du får jättegärna länka till en enda ISP som säger att dom tillåter och supporterar att du byter ut deras CPE mot en av kunden ägd och kontrollerad utrustning.
Spontant så låter det som att du snarare bytt ut en av tjänsteleverantör eller hyresvärd tillhandahållen router mot din egen, vilket troligen är tillåtet i avtalet.

Skrivet av sKRUVARN:

Detta lär väl vara ett mindre problem? Bara att titta på den som redan sitter i mediaomvandlaren och köpa en med samma specifikation fast som är programmerad för att fungera med routern?

Kollade på detta själv för ett tag sedan och direktonik sålde sfper med korrekt specifikation proggade för ubiquti.
Skickades från m.sweclockers.com

Som så mycket annat här i världen så är det inget problem alls om man gör rätt (dvs använder en SFP av rätt typ och styrka).
Men som jag skrev, om du använder en SFP av fel typ så kommer du i bästa fall få problem och i sämsta fall så får ISP:n problem, där av varningen om att säkerställa att man använder rätt SFP.

Visa signatur

Desktop 386 16/SX, 16MB RAM, 160MB Quantum HDD, 3,5" HD FDD, Colorful Soundblaster 16 Compatible, DOS 6.22/Windows 3.11, AOC 14" VGA skärm (Skiftar mot gul tills man slår till den rätt), Keytronic tangentbord, 2 knappars mus

Permalänk
Medlem

Jag avråder starkt från att flytta sfpn från fiberomvandlaren, fibern är extremt skör och går mycket lätt av om den får lite fysisk påverkan. Låt den sitta och plocka istället ut en otaggad "trunk" från en av rj45 portarna och kör in den direkt i routern.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RedHat <3 CentOS <3 OpenSuse <3 FreeBSD

Permalänk
Medlem

Det är ingen fara att peta in SFPn i en egen switch.

Räkna däremot att behova monstera tillbaks Intenon ifall du behöver support i framtiden då KO:n använder den för felsökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DuckMuck:

Jag avråder starkt från att flytta sfpn från fiberomvandlaren, fibern är extremt skör och går mycket lätt av om den får lite fysisk påverkan. Låt den sitta och plocka istället ut en otaggad "trunk" från en av rj45 portarna och kör in den direkt i routern.

Skickades från m.sweclockers.com

Så länge man jobbar på kundsidan (kabel mellan fiberuttag och CPE) så är fibern gjord för att tåla ompatchning etc, dessutom är den enkel och inte så kostsam att byta ut om olyckan skulle vara framme.
Men fibern inuti uttaget är däremot skör och bör endast hanteras av kunnig person.
Om jag förstått OP rätt så är tanken att dra en lång patchkabel från kundsidan på befintligt uttag till annan plats och där antingen ansluta fibern rakt in i en Ubiquiti med hjälp av SFP eller som jag rekommenderar, ta med sig CPEn till denna nya plats och ansluta fiberuttag -> lång patch -> CPE -> Ubiquiti.

Visa signatur

Desktop 386 16/SX, 16MB RAM, 160MB Quantum HDD, 3,5" HD FDD, Colorful Soundblaster 16 Compatible, DOS 6.22/Windows 3.11, AOC 14" VGA skärm (Skiftar mot gul tills man slår till den rätt), Keytronic tangentbord, 2 knappars mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av zector:

Jag förvirrade dig lite, det jag refererade till var att det är tekniskt möjligt att sätta SFP:n rakt in i en managerad (intelligent) switch, om du med VLAN separerat WAN trafiken från LAN trafiken. Följden av en sådan lösning är att du kan få ut WAN access på valfri port (i en managerad switch) i ditt hem, det är så jag själv byggt mitt nät hemma.

Precis som om man ansluter SFP:n i routern, fast med färre möjligheter?

Skrivet av zector:

Men skillnaden är att jag i mitt fall ersatte en omanagerad mediakonverterare och i ditt fall så har du en CPE (dvs en av ditt stadsnät managerat switch) som troligen fyller många funktioner för din ISP och sannolikt kommer man att märka att du kopplat bort den och istället satt din egen utrustning där.
Så min rekommendation är att flytta fibern som du nämner och att på den nya platsen fortsätter att använda din Inteno CPE.
(Dvs: inkommande fiber uttag -> omdragning med nytt uttag eller lös fiberkabel -> Inteno CPE -> Din router.)

Ja, en CPE kan vara en L2/L3-switch från stadsnätet men en CPE kan också vara en "omanagerad mediakonverterare". Utrustning som av tjänsteleverantör behövs på plats hos kund för att kunna leverera en tjänst är en CPE, oavsett om det handlar om en med SFP-anslutning eller rj45-anslutning.
Dom gör ingenting magiskt man inte kan göra själv om man har utrusningen, kunskapen och viljan.
Kan du ge några exempel på alla dessa funktioner? En switch är väl en switch och den gör således switch-saker. Som sagt, inget magiskt.
Ja, om man inte är villig att salta lite extra i sin konfiguration så kommer, tex din switch, säga att den är en swtich av märket blablabla osv om frågan ställs. Min router svarar att den är "samma" inteno-box som satt där innan. Det beror ju på hur man konfigurerar.

Skrivet av zector:

Instämmer.
Rör det sig dessutom om en CPE som i detta fallet, så är sannoliken stor att den innehåller konfiguration som rör både säkerhet och vilken tjänst/operatör som kunden skall ha, vilket innebär att om du kopplar bort utrustningen och ansluter din egen så kan du göra saker som du inte skall kunna i nätet, dvs du har skaffat dig otillåten access enligt de flesta avtal.

Väldigt intressant. Kan du förklara hur du tror det funkar med säkerhetsinställningar i en CPE samt hur dom inställningarna skulle kunna påverka vilken tjänst/operatör man har?
Tänk nu på att folk har bytt ut sina routrar i väldigt många år för att man inte är nöjd med den man fick från sin ISP.

Skrivet av zector:

Att det rent praktiskt går att genomföra i nästan vilket stadsnät som helst, med varierande mängder av arbete för att få saker som vlan etc att stämma är jag helt med på.
Men du får jättegärna länka till en enda ISP som säger att dom tillåter och supporterar att du byter ut deras CPE mot en av kunden ägd och kontrollerad utrustning.
Spontant så låter det som att du snarare bytt ut en av tjänsteleverantör eller hyresvärd tillhandahållen router mot din egen, vilket troligen är tillåtet i avtalet.

Det är just det TS frågar om: "Jag har SFP-anslutning i både switch och router. Kan jag slänga ut inteno-boxen och konfigurera min utrustning så att allt funkar som det ska ändå" Svaret är: Ja
Men det kommer nog inte fungera utan att konfiguration. Precis som om du byter ut din router mot en pfsense-maskin.

Det finns förmodligen ingen ISP som har support på andra saker än sina egna. Dom ska inte bry sig så mycket om vad man har för prylar, men man inte kan ringa till sin ISP och be dom fixa din pfsense-maskin eller juniper-router när det är strul med nätverket.
Men länka gärna ISP:er som uttryckligen säger att man inte FÅR använda egen utrustning. dvs inte ur ett supportperspektiv.

Spontant så låter det som att du inte tror en "tjänsteleverantör" är en CPE. Det är båda faktiskt, inteno-XG6846-r1 (en CPE) och någon slags router. Ersatte båda med en mikrotik-router och det fungerar utmärkt. Men jag räknar inte med att min ISP ska kunna "laga" min router om något går sönder. Jag räknar inte med att min ISP ska fixa så IPTV fungerar om dom skulle få för sig att ändra VLAN för den trafiken. Det är sånt jag gör själv om det behövs.

Permalänk
Medlem

Resultat

Telia har levererat min Fiber via deras installatörer och hör till www.oppenfiber.se tjänsten.

Efter att ha pratat med OppenFiber så vill de att jag anlitar deras tekniker för att
1. 1750 spänn > flytta MedieKonverten inom huset, max 15 meter, utan att röra "OptoBoxen", alltså den lilla lådan som sitter i väggen och tar emot fibern in.
2. Inget annat.

För annat hänvisar de till Infra- (-någonting?) och jag fick ett nummer jag ringde. Jag förklarade situationen, nämnde att jag hade en certifierad nätverksinstallatör som skulle göra jobbet, hans namn och företag (rikstäckande) och nämnde i sammanhanget två saker, nämligen flytt av Inteno Media konvertern till tidigare beskrivet utrymme, samt omgörning av OptoBoxen till något som passar bättre i sammanhanget, eventuellt ta bort helt och dra in fibern direkt utifrån och in i VP rör, samt skarva vidare med relevanta, korrekta komponenter, hela vägen till Switch. Dock inte in i SPF porten. Han gav mig grönt ljus hela vägen, under dessa förutsättningar.

De har kraven för att man skall försäkra sig om att installationen infriar deras kvalitetskrav och för att nissar inte skall pilla. Jag är nöjd med svaret, kan flytta som jag vill, kanske även göra något åt OptoBoxen som stör där den är. Dock blir jag inte av med Intenon, eftersom den måste finnas på plats enligt avtal. Min tekniker gör lite dokumentation, tar ett par bilder och vi sparar det samt namnet på´personen som godkänt detta. Sker på fredag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Homdax:

Låter kanon, jag antar att du tänkt renovera / tapetsera / måla så att platsen där OptoBoxen sitter än så länge blir snygg, jag håller tummarna för att du får det som du vill ha det.
Lycka till!

I mitt hem så satte jag kabelkanaler i mitt vardagsrum och lät OptoBoxen sitta kvar, sedan drog jag vit "villa patch" fiber från uttaget, via kabelkanalerna ut till ett annat utrymme där min mediacentral sitter.
Om jag hade gjort det i samband med en renovering så hade jag nog valt samma metod som du tänkt.

Visa signatur

Desktop 386 16/SX, 16MB RAM, 160MB Quantum HDD, 3,5" HD FDD, Colorful Soundblaster 16 Compatible, DOS 6.22/Windows 3.11, AOC 14" VGA skärm (Skiftar mot gul tills man slår till den rätt), Keytronic tangentbord, 2 knappars mus

Permalänk
Medlem

@zector
Ursprungligen drogs fibern in på fel sida av huset så dels har det hängt en 10 meter patch sladd till min router, dels har jag dragit om sladdjäveln via tidigare nämnt nytt VP rör upp på loftet/kryp utrymme, ovanför andra våningen... (1 1/2 plans villa). Mycket till makans irritation inledningsvis.

Att jag vill flytta på OptoBoxen är egentligen inte ett extremt måste. Den sitter långt inne i ett hörn under trappan på botenvåningen, så de är ur vägen (egentligen är MediaKonvertern inte något jätte problem heller). Men, jag har hund, och frun gillar det inte heller.

Under trappan är hans favoritställe när han känner sig varm, kakelgolv och svalt. Förutom eventuellt håravfall och sånt, har han fått för sig att ibland sparka till utrustningen, när han drömmer oftast.

Så jag har dragit VP rör och förberett flytten upp på loftet med nytt nätverk och hela rubbet...

Visa signatur
Permalänk

Bump, om någon råkar ut för samma problem.

Efter plattformsuppdatering av Open Universe i Staffanstorp fick jag byta från autoneg link speed till 1000/full för att få igång internet på min Edgerouter ER-4.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum