Bevis finns – reparera Acer-skärm efter att reklamationstiden passerat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Pro:

Trist att människor har svårt att läsa.

Jag har varit ganska så klar, i alla inlägg, med att det är MIN erfarenhet, MINA åsikter och MINA tips. Jag redogör för ett ärende som har hänt mellan MIG och Acer. Svårare än så är det inte.

Du kan redogöra hur mycket du vill, du har ändå fel, och det här svaret visar tydligt att du inte är redo att ta in alla råd som du har fått.

Ibland måste man helt enkelt bara erkänna för sig själv att man har fel, och det gör inte en till en sämre människa. Jag har gjort liknande fel i mitt liv och tagit lärdom därefter.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Själv är jag en vuxen människa som accepterar när man inte har rätten på sin sida.

Good will i all ära, men det är inget jag förväntar mig.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Mr.Pro:

@Northbane: Och där har vi företag som exempelvis Samsung, som baserar garanti- och reklamationstiden på serienumret. Inget kvitto behövs, utan garantin registreras/aktiveras när enheten köps. Varför tar inte andra företag efter? Macforum, samma koncept, ger dig till och med ytterligare två år + ett år reklamationstid om du får ut en ny enhet.

Nej, så funkar inte Samsung eller andra företag som sköter reklamationer på serienummer. De går efter datumet de levererat varan till distributör, plus ett schablonpåslag på några veckor för att återförsäljare ska hinna sälja produkten, i runda slängar uträknat för att vara någon vecka kortare än garantitid enligt kvitto, och något som duger för de allra flesta.

Produkter som blir kvar på hyllan en längre tid hos återförsäljare blir förstås lidande av det här, varför kvitto alltid är att föredra.

Sedan, vad är tipset i den här tråden? Om du blir nekad, på fullständigt rimliga grunder, skriv en tråd?

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Det används en del olika begrepp här, som "garanti", "RMA" och "reklamation" som INTE är synonymer I juridisk mening

Garanti är ett frivilligt åtagande från en tillverkare (eller butik) som säger att vår vara håller x kvalité. Om den går sönder inom y tid får du en ny

Reklamation är det vi lutar oss på I lagen - vi kan förvänta oss att saker håller i minst tre år. Om en sak går sönder inom sex månader så är grundantagandet att det finns ett ursprungsfel I varan. Efter den tiden måste kunden bevisa att det var fel på varan. Det är nog detta Acer lutar sig på, och jag är beredd att hålla med. Annars skulle saker kunna gå sönder några veckor efter reklamationstiden, och folk bara säga "men den gick egentligen sönder för 6 veckor sedan, jag rapporterade bara inte direkt"

Om du dock kan bevisa ett ursprungsfel, till exempel att det är ett vanligt förekommande fel på den modellen av skärm, så är det en annan sak

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tyvärr bara gilla läget, har själv haft skärmar mm som bara dött någon dag efter garanti tiden gått ut.
Även en dag före, men starta support ärende lite för sent

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Har alltid varit förtjust i Asus grejor, tyckt att de gjort sitt jobb bra men...
Köpte ett par strix 7.1 lurar begagnade och tyckte de var kanonjlud, till micken började strula.
Hade kontakt med asus då det var garanti kvar men utan resultat.
Slutade med att jag fick skarva och löda om micken.
Inget roligt ärende.
Men de har fortfarande kanonljud och micken fungerar än idag

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

@Mr.Pro: fast det är också din skyldighet att anmäla fel inom rimlig tid. Att vänta på att fel blir värre gör att du inte har rätt heller enligt lag.

Sluta gnäll, lär dig hur man reklamerar saker korrekt och inse att du har fel.

Permalänk
Medlem

Acer är inte värre än Asus där man får brottas för att få saker fixade på garanti.
För att få Asus att hjälpa till INOM garantitiden så krävs det att man skriver saker på forum som här.

En ide är att kanske använda hemförsäkringen (om det var en dyr skärm) ibland finns tillval till hemförsäkringen att man får en hög ersättning trots ålder på elektronik.

Permalänk
Medlem

@reverend benny: Japp, if hade så att man fick ut full pris i 10 år på hemförsäkring, dock tror jag att dom dragit ner på det nu.
Så kolla upp din hemförsäkring, förutsatt att skärmen kostar mer än självrisken då.

Och som många (alla?) andra har påpekat så har inte Acer någon skyldighet att hjälpa dig ÄVEN fast du har "bevis" på att felet uppstod före garantitiden gick ut. Felanmälan måste göras före tiden går ut, sedan om varan skickas in/byts ut veckor efter tiden gick ut spelar mindre roll.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Även om du hävdar att du inte smutskastar företaget så är det precis så det uppfattas för att de inte av goodwill vill laga din skärm gratis. Finns absolut inget att diskutera i det här fallet. Du hade inte kvittot tillgängligt, har inget med företaget att göra. Du behövde inte vänta tills något hände för att fråga säljaren igen om det. Du väntar lång tid att anmäla felet (vilket jag hör för mig att man inte ska vänta med). Gnäller sedan att företaget inte tycker att du anmält det efter att garantitiden har gått ut.
Hur ska företaget veta att skärmen inte är stulen? Hos många tillverkare kan man registrera sin produkt och får då lätt hjälp. Du kan ha det i åtanke att själv vara proaktiv och inte förvänta dig att andra ska städa upp efter dig.

Sluta med smutskastningen! Den här tråden borde antingen låsas/tas bort eller i alla fall redigeras så inte företagets namn står överallt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Japp, if hade så att man fick ut full pris i 10 år på hemförsäkring, dock tror jag att dom dragit ner på det nu.

Det får man hoppas, annars får man byta till ett annat försäkringsbolag som inte skänker bort ens premier till folk som (till exempel) "tappar" TV:n någon vecka innan de tio åren gått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Det är korrekt att det inte var rubriken. Jag kunde inte minnas vad rubriken var eftersom den var väldigt lång. Rubriken var "Funderar du på att köpa en Acer-skärm? Mitt tips om varför du bör undvika Acer och köra på ett annat märke"

Du har mycket empati <3 Du har helt rätt, vi klagade helt klart lite väl hårt på någon som är frustrerad. Jag tycker fortfarande dock att TS lägger för mycket skuld på Acer och att TS behöver sig en verklighetscheck och att bli tillsagd att hens frustration är orimlig för ett företag som helt enkelt följer lagen. Det är ibland nyttigt att bli tillsagd att man är orimlig.

Tack för komplimangen. ^^

@muSashi
@Gainsgoblin
@Pake

Har varit med om ganska många konflikter i mitt liv och det fungerar i princip alltid bättre att hålla sig på en resonabel och saklig nivå.

Jag anser @Mr.Pro har hållit sig väldigt saklig och rationell, det finns betydligt värre scenarion där det knappt går att prata med personen i fråga. Det finns många som skulle lära av Mr.Pro, det är så mycket lättare att hålla en sansad diskussion då.

Skrivet av Pake:

Sluta med smutskastningen! Den här tråden borde antingen låsas/tas bort eller i alla fall redigeras så inte företagets namn står överallt.

Måste jag påminna om att vi har yttrandefrihet i Sverige, och att det inte är något som helst fel i laga mening att klanka ner på ett företag, dess produkter och berätta om sin upplevelse, positiv eller negativ. Det du föreslår är censur och jag hoppas inte att sådant blir allmänt accepterat.

@Mr.Pro:
Skit i de personliga påhoppen och lägg fokus på de sakliga kommentarerna. Finns lite matnyttigt att hämta som du kanske kan dra nytta av. Tänk på att ditt sakliga sätt att visa dina känslor är önskvärt bland många, inte bara bland fruar nu utan också på arbetsplatser. Nog för att du kommer gå på fler nitar med folk som tycker du är orationell men det är bara att strunta i. Vi går mot bättre tider.

OT raderat /Kent, moderator
Permalänk
Medlem

Reklamationsrätten gäller bara ursprungliga köparen, är det någon annan som ska reklamera än ursprungliga köparen så är det upp till företagen själva att bestämma om det godkänner eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Pro:

Så, alltså, oavsett vem du tycker har rätten på sin sida, så vill jag ändå med detta meddelande göra er medvetna, och även de mest inbitna Acer-fansen kan lära sig något av denna läxan, se till att hålla koll på när dina enheters RMA-tid går ut.

Finns väldigt få paneltillverkare. Så vilket märke som står på skärmen är inte viktigt.
Även Acer har tillgång till de fina A-klassade panelerna, liksom att Samsung använder B/C-klassat i vissa skärmar.

Det kan stå Samsung, Acer, AOC Agon, LG, Visiontek etc etc det säger väldigt lite egentligen.
Man måste kolla noga vad man köper och det är inte det lättaste.

Köper man en begagnad skärm från blocket 2017 och tror att Acer ska stå för något 2020, så tror jag man är ute på väldigt djupt vatten...
Dessutom gäller väl bara reklamationsrätten den första köparen?
(Även om man givetvis med en säljare ev kan komma överens om något...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

alltid tyckt Acer var lite i samma grupp som BenQ(finns dom fortfarande?!),

BenQ är ju störe än nånsin, dom har ju breddat sig till det mesta inom spel/dator marknaden nu med tex inköp av Zowie som tillverkar fantastiska möss (fast med rätt dåliga scrollhjul).

Skrivet av roosterx:

Nej altså man kanske kan tycka dom borde gett dig goodwill, men samtidigt är det inget i lagen(som jag vet) som säger att dom måste göra mera än dom gjorde.

Dom hade kunnat göra samma sak även om det varit inom garanti/reklamationstiden då TS ej är den ursprungliga köparen.

Skrivet av Mr.Pro:

Som sagt, jag är ganska så mån om att Acer inte behöver hjälpa mig. Kommer dock försäkra mig om 100 % genom att ringa Konsumentverket imorgon bitti och se vad de säger.

Reklamationsrätten gäller bara ursprungliga köparen så konsumentverket kommer så länge du säger att varan är köpt begagnad av dig inta att kunna hjälpa dig alls.
Även om garanti/reklamationstiden hade lång tid kvar innan den gått ut.

Skrivet av Mr.Pro:

@Northbane: Och där har vi företag som exempelvis Samsung, som baserar garanti- och reklamationstiden på serienumret. Inget kvitto behövs, utan garantin registreras/aktiveras när enheten köps. Varför tar inte andra företag efter? Macforum, samma koncept, ger dig till och med ytterligare två år + ett år reklamationstid om du får ut en ny enhet.

Finns ett problem som kommer upp när det går till på detta sätt när det handlar om varor som bytt ägare efter dom köptes nya.
Vilket är att företagen tar imot varan lagar/byter ut den och skickar till ursprungsköparens namn/adress som dom har i sitt register och det är inte direkt ovanligt att det händer.

Sen tar du upp Samsung som ett företag som gör detta och ja dom gör detta och har tex världsgaranti som gör att du ska kunna lämna in på garanti/reklamation världen över oavsett inköpsställe.
MEN prova att lämna in nytt köpt genom gråimport på samsung sverige och dom kommer med all säkerhet neka dig, kanske går att bråka sig till att dom gör det dom ska men långtifrån alla gånger.
Samma sak med varor som är sålt begagnat och nya ägaren vill tex uttnytja garanti där har samsung en intern policy att allt följer varan istället för personen (tvärtimot vad svensk lag säger).
Men tyvärr väldigt vanligt att dom per automatik nekar första gången och man får sen lägga ner tid på att bråka/gå högre upp i bolaget innan man kanske får uttnytja garantin, och sen finns risken att dom skickar varan till ursprungliga köparen.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Pro:

@Northbane: Och där har vi företag som exempelvis Samsung, som baserar garanti- och reklamationstiden på serienumret. Inget kvitto behövs, utan garantin registreras/aktiveras när enheten köps. Varför tar inte andra företag efter? Macforum, samma koncept, ger dig till och med ytterligare två år + ett år reklamationstid om du får ut en ny enhet.

Om du får en utbytesenhet så har du ny reklamationsrätt på den oavsett i vilken butik du köpt den.

Kan väl tycka att kvitto ska krävas oavsett eftersom det annars blir lite för lätt för stulna produkter, eller andra fall där det saknas kvitto av en eller annan anledning, att få garanti t.ex.