Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Lite tidigt att bedöma det av ett avsnitt, väl...

Två, och den bedömningen kvarstår. STP lär man sig inget av, utan fortsätter Hollywood-trenden av att degradera en en gång i tiden lärorik serie till att bli obildat trams.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Det är en sak att ta upp och diskutera politiska saker i en serie genom att spela upp scenarion i en serie. Men vill man koppla det till realpolitik så får man vara ganska subtil för att folk inte ska uppleva att det hela handlar om någon slags politisk uppläxning. Först och främst ska det ju vara underhållning och inte något slags barnprogram på SVT...

Sen brukar det vara en bra idé att vända på saker och ting ett par gånger så att alla som ser scenariot måste fundera över sina egna positioner i relation med de som presenteras på skärmen. Kopierar du blatant scenarion från verkligheten så blir det verken bra verklighetsflykt eller intressant moraliska dilemman då folk redan har en åsikt som de kan ta och applicera rakt på.

Dvs, ingen lär sig ett endaste dugg även om det var avsikten (eller snarare var väl avsikten att skriva folk på näsan?)

Permalänk
Medlem

Sett de två första avsnitten. Absolut nöjd så här långt.
Inte så mycket action än kanske, men väl uppbyggande av storyn vilket behövs.

Gillar verkligen att vi för en gång skull inte har en serie baserat på ett visst rymdskepp, utan att vi får se en del av livet på jorden inklusive starfleet headquarters och annat.
Gillar också att storyn för en gångs skull inte är en prequel, utan äntligen en uppföljare till allt vi sett tidigare.
Är intressant att se hur relationerna mellan olika aliens utvecklats den senaste tiden. Speciellt att få in en massa Romulans i allierade roller och inte bara som "the bad guys" ska bli kul att se mer av.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Såg avsnitt 2 och kan fortfarande inte riktigt göra en bedömning av serien.
Serien verkar vara seg att komma igång.

Permalänk
Medlem

Tror ST:P hade varit en utmärkt som en långfilm eller kanske en del i en större triologi efter Nemesis.

Sorgligt att The Orville ska behöva vara mer Star Trek i serieformatet... Jag hoppas verkligen vi kommer få se några fristående avsnitt där galaxen utforskas med spännande möten. Men det ser jäkligt mörkt ut.

Permalänk
Medlem

Försökte ta mig igenom ep2 men det var segt!
Lägger nog ner Star Trek nu.

Kommer de göra en s3 av The Orville?!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är bra lustigt att The Orville - trots den ibland lite fåniga humorn - lyckas bättre med att fånga Star Trek-känslan än de senaste serierna som kallats Star Trek.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elektroman:

Det är bra lustigt att The Orville - trots den ibland lite fåniga humorn - lyckas bättre med att fånga Star Trek-känslan än de senaste serierna som kallats Star Trek.

Håller jag verkligen inte med om. Vill man ha Orville vill man inte ha Star Trek.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon42512:

Håller jag verkligen inte med om. Vill man ha Orville vill man inte ha Star Trek.

Har du sett hela serien? Jag håller absolut med föregående inlägg om att ett flertal avsnitt har gett mig mer av den klassiska Star Trek-känslan än vad t ex Discovery har gjort.
De första avsnitten är inte representativa för serien i helhet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Har du sett hela serien? Jag håller absolut med föregående inlägg om att ett flertal avsnitt har gett mig mer av den klassiska Star Trek-känslan än vad t ex Discovery har gjort.
De första avsnitten är inte representativa för serien i helhet.

Håller helt med.

The Orville (särskilt 2:a säsongen) känns mer som klassisk TNG.
Star Trek: Discovery känns som Battlestar Galactica (mörk, drama)
Star Trek: Picard känns änsålänge som Star Trek: Logan (vilket inte nödvändigtvis är en dålig grej)

Picard är nog den serie jag närmast förknippar med Star Trek, till stor del pga Sir Patrick Stewart's inblandning både som huvudkaraktär, och producent. Discovery säsong 1 var nog enligt mig den sämsta "säsong 1" av alla Star Trek serierna. Star Trek är bekant med att ha ganska dåliga första och andra säsonger. Säsong 2 av Discovery var en klar förbättring, till stor del pga Anson Mount's "Captain Pike". Han gjorde sin egen tolkning av karaktären, med vissa drag från bägge tidigare skådisarna som gestaltat rollen (Jeffrey Hunter i TOS, Bruce Greenwood i JJ filmerna). Finns ju en anledning många fans vill att CBS ger klartecken för "Star Trek: Pike" som tv-serie.

Tillbaka till Orville, visst hade tidiga avsnitt mycket komedi i stil med Seth MacFarlane's andra verk som Family Guy och American Dad. Men ganska snabbt gick dom över till mer Drama/Komedi håller (även kallad Dramedy, i stil med serier som MASH). Vissa avsnitt i säsong 2 av Orville har vart lika bra som vissa av dom bästa 2-dels avsnittena i Star Trek. Ser fram emot säsong 3.

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Håller jag verkligen inte med om. Vill man ha Orville vill man inte ha Star Trek.

Jag vill ha The Orville och jag vill även ha en bra Star Trek-serie.
Och som det är nu så fyller The Orville båda ovanstående platserna eftersom det inte finns någon "riktig" Star Trek-serie, än.
Tyvärr så verkar det som att Rod inte riktigt har samma vision om Star Trek som sin far (Gene Roddenberry) men det blir förhoppningsvis bättre framöver.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Är der bara jag som har svårt att hålla reda på vilka som är Romulan, Vulcan etc?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Är der bara jag som har svårt att hålla reda på vilka som är Romulan, Vulcan etc?

Romulaner och Vulcans delar samma historia fram till sisådär 2000 år sen. Dom är i grunden samma ras.

Vulcans förtrycker sina känslor
Romulaner visar sina känslor

Romulaner är oftast mer arroganta, och argsinta i sitt beteende. Bägge personerna som hjälper Picard hemma på vingården är Romulaner (f.d Tal Shiar spioner dessutom).

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Relik 📜

Sett de första två nu! Snackade lite med @Gustav Höglund imorse, och vi verkar ganska överens.

Tycker serien har potential, men får inga "TBG-vibbar" av den direkt. Saknar å andra sidan inte det heller, så är rätt nöjd. Kan väl känna att det varit lite väl seg start, E01-02 kunde för min del varit ett enda lite längre pilotavsnitt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd

Kul att Picard citerade star wars.
there is another one

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Det bör nämnas att Vulcans ser LOGIK som sin högsta ideal vilket gör dem till en intressant ras. Tyvärr är de inte med speciellt mycket i senare tidens ST-serier.

Men det är väl mer "trendigt" med "onda" Romulaner och liknande.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meurik:

Romulaner och Vulcans delar samma historia fram till sisådär 2000 år sen. Dom är i grunden samma ras.

Vulcans förtrycker sina känslor
Romulaner visar sina känslor

Romulaner är oftast mer arroganta, och argsinta i sitt beteende. Bägge personerna som hjälper Picard hemma på vingården är Romulaner (f.d Tal Shiar spioner dessutom).

Tänkte mest på att man inte känner igen nån ras i jämförelse från vad man är van med från 90-tals Star Trek.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Tänkte mest på att man inte känner igen nån ras i jämförelse från vad man är van med från 90-tals Star Trek.

Romulans var med där.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Sett de första två nu! Snackade lite med @gh0glund imorse, och vi verkar ganska överens.

Tycker serien har potential, men får inga "TBG-vibbar" av den direkt. Saknar å andra sidan inte det heller, så är rätt nöjd. Kan väl känna att det varit lite väl seg start, E01-02 kunde för min del varit ett enda lite längre pilotavsnitt.

Producenter har sagt att dom första 3 avsnittena tillsammans är typ "prologen" till resten av säsongen. Vi är alltså i mitten-akten av pilotavsnittet just nu. Vilket är ganska logiskt (no pun intended), eftersom avsnitt 3 kommer vara mycket med att Picard får sin nya "crew".

Picardserien ignorerar inte TNG, men dom försöker heller inte kopiera TNG. Vilket är en bra grej. Dom håller sig ganska väl till det som tidigare etablerats (canon), istället för att ignorera eller skapa nytt som aldrig funnits (*host* Discovery Spore Drive osv). Fanns väl nån replik från avsnitt 2 som går tvärtemot canon, men inget större.

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meurik:

Producenter har sagt att dom första 3 avsnittena tillsammans är typ "prologen" till resten av säsongen. Vi är alltså i mitten-akten av pilotavsnittet just nu. Vilket är ganska logiskt (no pun intended), eftersom avsnitt 3 kommer vara mycket med att Picard får sin nya "crew".

Picardserien ignorerar inte TNG, men dom försöker heller inte kopiera TNG. Vilket är en bra grej. Dom håller sig ganska väl till det som tidigare etablerats (canon), istället för att ignorera eller skapa nytt som aldrig funnits (*host* Discovery Spore Drive osv). Fanns väl nån replik från avsnitt 2 som går tvärtemot canon, men inget större.

Mördarandroider?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Jag avvaktar tills hela första säsongen är släppt. Avslutade gårdagen med att börja kolla igenom TNG igen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Mördarandroider?

Tänkte mer på en replik i avsnitt 2 där dom säger att Romulaner inte forskar i cybernetics. Men i TNG var det en Romulansk Amiral som sa att han kände flera cybernetiker som gärna hade viljat "dissikera" Data

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meurik:

Star Trek: Discovery känns som Battlestar Galactica (mörk, drama)

Att använda de två i en jämförelse är inte rättvist mot Battlestar Galactica.
Star Trek Discovery kunde likväl hetat Star Trek: Michael Burnham.
Jag hoppas att Star Trek: Picard utvecklas till en bra Star Trek.

Permalänk
Medlem

Använde mest BSG som exempel just pga att trenden mot mörkare och mer dramaserier började runt den tiden. BSG är självfallet klart bättre än Star Trek: Michael Burnham

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem

Ska citera en bit i ett inlägg från cosmicbook.news/hardcore-fans-hate-star-trek-picard

OK! Det är ganska dåligt skrivet så ta ord som dumb, brain, lol, bla.bla. med lite humor. Men!

Spoiler-tag,

...just a small fraction of all the unbelievably DUMB things in this first episode that make this series another insult to any real STAR TREK fan with a brain:

1) Dahj was cloned from one positron from Data. one positron. that is freaking ridiculous. according to Memory Alpha, "A positron is a subatomic particle, and is an antiparticle of the electron". so it's insultingly dumb writing to say that Data's "essence" was in one subatomic particle. lol

2) Dahj is a positronic brain in a human body, but for some dumb reason she has superhuman strength like an android. lol

3) Romulans apparently have deadly acid blood now that kills a human with a positronic brain. lol

4) the Romulans beam in their troops to try to capture Dahj, when they could simply beam her out instead, using the same transporter they're using to beam their own troops in. wherever they were planning to take her, they could beam her there. or beam her into a holding cell. or beam her into space or a kilometer in the air, if they're trying to kill her. but no, they beam down their troops instead, knowing that if she "activates" she will be incredibly dangerous to them. lol

5) they say Data was unique and no other synthetic was like him, forgetting about Lore, forgetting about Lal (Data's actual daughter from real STAR TREK), and forgetting about B4. lol this crap is not STAR TREK. it's an insult to anyone's intelligence (anyone who has any, that is). it's worse than fan fiction because it wasn't made by fans. fans would care about these things, fans wouldn't make mistakes like that. it's an insult to every real fan who has more than 2 brain cells. but apparently a lot of people don't care about logic or adherence to canon or any of those things. sad.

Dold text

Jag tycker inte det är bra skrivet men det summerar problemet jag känner med Picard ganska bra.

Permalänk
Medlem

@riche:
Welcome to RetCon!
Samma sak hände med Star Wars i.o.m Episode 7, WoW i senare expansioner etc.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Skrivet av riche:

Ska citera en bit i ett inlägg från cosmicbook.news/hardcore-fans-hate-star-trek-picard

OK! Det är ganska dåligt skrivet så ta ord som dumb, brain, lol, bla.bla. med lite humor. Men!

Spoiler-tag,

...just a small fraction of all the unbelievably DUMB things in this first episode that make this series another insult to any real STAR TREK fan with a brain:

1) Dahj was cloned from one positron from Data. one positron. that is freaking ridiculous. according to Memory Alpha, "A positron is a subatomic particle, and is an antiparticle of the electron". so it's insultingly dumb writing to say that Data's "essence" was in one subatomic particle. lol

2) Dahj is a positronic brain in a human body, but for some dumb reason she has superhuman strength like an android. lol

3) Romulans apparently have deadly acid blood now that kills a human with a positronic brain. lol

4) the Romulans beam in their troops to try to capture Dahj, when they could simply beam her out instead, using the same transporter they're using to beam their own troops in. wherever they were planning to take her, they could beam her there. or beam her into a holding cell. or beam her into space or a kilometer in the air, if they're trying to kill her. but no, they beam down their troops instead, knowing that if she "activates" she will be incredibly dangerous to them. lol

5) they say Data was unique and no other synthetic was like him, forgetting about Lore, forgetting about Lal (Data's actual daughter from real STAR TREK), and forgetting about B4. lol this crap is not STAR TREK. it's an insult to anyone's intelligence (anyone who has any, that is). it's worse than fan fiction because it wasn't made by fans. fans would care about these things, fans wouldn't make mistakes like that. it's an insult to every real fan who has more than 2 brain cells. but apparently a lot of people don't care about logic or adherence to canon or any of those things. sad.

Dold text

Jag tycker inte det är bra skrivet men det summerar problemet jag känner med Picard ganska bra.

Tack för detta!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 10600K |Dragon RX 580 8GB|MSI Z490 TOMAHAWK |Samsung 970 EVO 500GB + 2TB SATA |Kingston HyperX 16GB 3200 MHz |ASUS RYUO 240 | Meshify 2 Compact|

Permalänk
Medlem

Kära dagbok,
Jag såg precis avsnitt tre och det var inte bra.
Tack och hej, leverpastej.

PS
Jag fick ändå gåshud av musiken i slutet även om scenen var blä
DS

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av riche:

Ska citera en bit i ett inlägg från cosmicbook.news/hardcore-fans-hate-star-trek-picard

OK! Det är ganska dåligt skrivet så ta ord som dumb, brain, lol, bla.bla. med lite humor. Men!

Spoiler-tag,

...just a small fraction of all the unbelievably DUMB things in this first episode that make this series another insult to any real STAR TREK fan with a brain:

1) Dahj was cloned from one positron from Data. one positron. that is freaking ridiculous. according to Memory Alpha, "A positron is a subatomic particle, and is an antiparticle of the electron". so it's insultingly dumb writing to say that Data's "essence" was in one subatomic particle. lol

2) Dahj is a positronic brain in a human body, but for some dumb reason she has superhuman strength like an android. lol

3) Romulans apparently have deadly acid blood now that kills a human with a positronic brain. lol

4) the Romulans beam in their troops to try to capture Dahj, when they could simply beam her out instead, using the same transporter they're using to beam their own troops in. wherever they were planning to take her, they could beam her there. or beam her into a holding cell. or beam her into space or a kilometer in the air, if they're trying to kill her. but no, they beam down their troops instead, knowing that if she "activates" she will be incredibly dangerous to them. lol

5) they say Data was unique and no other synthetic was like him, forgetting about Lore, forgetting about Lal (Data's actual daughter from real STAR TREK), and forgetting about B4. lol this crap is not STAR TREK. it's an insult to anyone's intelligence (anyone who has any, that is). it's worse than fan fiction because it wasn't made by fans. fans would care about these things, fans wouldn't make mistakes like that. it's an insult to every real fan who has more than 2 brain cells. but apparently a lot of people don't care about logic or adherence to canon or any of those things. sad.

Dold text

Jag tycker inte det är bra skrivet men det summerar problemet jag känner med Picard ganska bra.

Massa antaganden i inlägget som denne inte har något belägg för. Tramsigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon42512:

Massa antaganden i inlägget som denne inte har något belägg för. Tramsigt.

Jo, jag håller mestadels med.
De säger för övrigt att allt kan återskapas "from a single positronic neuron". En neuron är inte en subatomär partikel, och man bör nog inte ta detta med "positronic brain" för bokstavligt heller.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200