Permalänk
Medlem

Noctua nh-d15 montering

Jag har köpt ny dator och blev 9900ks och noctua nh-d15.
När jag monterade kylaren skruvade jag fast kylaren så blev det bara stopp tillslut, slut på gängor typ, jag hade vilja spänna fast hårdare.
När jag startar datorn ligger idle på 50 grader vilket jag tycker är högt.

Så frågan lyder, brukar monteringen av nh-d15 vara så att det bara tar stopp till slut när man skruvar?

Permalänk

Dom 2 skruvarna till kylaren tar stopp när dom är dragna tillräckligt. Idle 50 låter högt. Kolla vcore. På mitt Asus z390 låg den stock på 1.36.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

verkar som den kör 4,7 ghz hela tiden, så 50 grader kanske inte är så konstigt då, vet dock inte varför den ligger på 4,7

Permalänk
Hedersmedlem

@Daemon85: När kollar du temperaturen och frekvensen? Precis efter uppstart tenderar Windows att starta upp en del joks i bakgrunden vilket drar upp belastningen. Vänta någon minut i så fall och se om det blir bättre.

Permalänk
Medlem

Kontrollera vad du kör med för energischema i Windows.
Kan vara så att det inte tillåter CPUn att klocka ner vid vila.

Permalänk

Med en NH-U12A, med NT-H1 som kylpasta så ligger min 9900ks ligger just nu på 29 grader package, 31-35 grader på olika cores från och till. Ibland när någon process i bakgrunden hoppar igång lite så kan en enstaka kärna hoppa upp till 40 grader under bråkdelen av en sekund, mer sällan närmare 50 grader.

Prime95 Large FFTs (vilket inte blir så värst varmt) ligger cores på ~70 grader, sticker upp till 80 ibland men sen snabbt ner igen. Small eller Smallest FFTs blir förstås väldigt varmt, höga 90 grader. Har en Kraken X72 som jag ska montera totalt 6 fläktar på nån gång framöver, får se hur mycket det hjälper.

Men ja, om du har 50 idle även efter att du låtit datorn stå ett tag efter boot, då är det definitivt något fel med monteringen.

edit: jag kör high performance power plan.
I idle har jag mellan 6 och 8 watt i power usage på CPUn. Att byta till balanced eller power saver sänker det till totalt 5 till 6 watt istället. Det gör inte mycket för temperaturerna.

Permalänk
Medlem

Kan vara för lite kylpasta?

Har du kollat att båda fläktarna snurrar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Galadhnen:

Med en NH-U12A, med NT-H1 som kylpasta så ligger min 9900ks ligger just nu på 29 grader package, 31-35 grader på olika cores från och till. Ibland när någon process i bakgrunden hoppar igång lite så kan en enstaka kärna hoppa upp till 40 grader under bråkdelen av en sekund, mer sällan närmare 50 grader.

Prime95 Large FFTs (vilket inte blir så värst varmt) ligger cores på ~70 grader, sticker upp till 80 ibland men sen snabbt ner igen. Small eller Smallest FFTs blir förstås väldigt varmt, höga 90 grader. Har en Kraken X72 som jag ska montera totalt 6 fläktar på nån gång framöver, får se hur mycket det hjälper.

Men ja, om du har 50 idle även efter att du låtit datorn stå ett tag efter boot, då är det definitivt något fel med monteringen.

edit: jag kör high performance power plan.
I idle har jag mellan 6 och 8 watt i power usage på CPUn. Att byta till balanced eller power saver sänker det till totalt 5 till 6 watt istället. Det gör inte mycket för temperaturerna.

Det låter ju galet att byta kylare bara för att få bättre temps under stresstest när de är perfekta för allt annat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

verkar som den kör 4,7 ghz hela tiden, så 50 grader kanske inte är så konstigt då, vet dock inte varför den ligger på 4,7

Vad har du för moderkort? ASUS?
Testa som experiment att stänga av allt XMP-relaterat i BIOS och se om det får det hela att släppa... Har för mig jag har nått liknande på min dator med ASUS Z170 moderkort.
*edit*
tempsen låter ändå rätt höga dock...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Man ska ju inte glömma att fläktkurva kan påverka väldigt mycket. Bästa är väl att dra igång fläktarna på max och köra en tung benchmark och se vart de hamnar. Väldigt svårt att säga "Men min 9900k och D15 är bara 40 grader" så kör du på 30% fläkthastighet och stig göran på 70%

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Det låter ju galet att byta kylare bara för att få bättre temps under stresstest när de är perfekta för allt annat

Skickades från m.sweclockers.com

Ja du har inte fel. Det jag tänkte mig är att pressa överklockningen en aning, den är "bara" 5.0 GHz, alltså standard för ks. Sedan friar jag upp min luftkylare till en annan dator som just nu står utan.

Permalänk
Medlem

Mja, monteringen måste nog vara fel. Jag kör samma cpu&kylare och klockad till 5.2Ghz all-core, all power saving/limits/speedstep/c-states etc avstängd i bios, och ~35C idle.
Jag kan inte minnas att gängerna tog slut, utan att jag fick dra lagom hårt som manualen beskriver.
(finns ett värde på kraften den skall dras med. med reservation för att jag blandade ihop det första och andra setet skruvar. det var också ett set med plast-distanser man skulle montera, och det syntes inte tydligt i manualen vilka man skulle ta. jag tog de kortaste då de övriga verkade för långa, vilket verkar varit korrekt).

Enklast att montera den kylaren på moderkortet innan du sätter in det i chassit, ifall du gjort tvärtom.

Permalänk
Skrivet av JBE:

Mja, monteringen måste nog vara fel. Jag kör samma cpu&kylare och klockad till 5.2Ghz all-core, all power saving/limits/speedstep/c-states etc avstängd i bios, och ~35C idle.
Jag kan inte minnas att gängerna tog slut, utan att jag fick dra lagom hårt som manualen beskriver.
(finns ett värde på kraften den skall dras med. med reservation för att jag blandade ihop det första och andra setet skruvar. det var också ett set med plast-distanser man skulle montera, och det syntes inte tydligt i manualen vilka man skulle ta. jag tog de kortaste då de övriga verkade för långa, vilket verkar varit korrekt).

Enklast att montera den kylaren på moderkortet innan du sätter in det i chassit, ifall du gjort tvärtom.

Har monterat 4 D14 och 2 D15. Gängorna har tagit slut på samtliga. Brukar även vrida lite löst på kylaren så man pressar ut all pasta. Gängorna sitter ju i själva fästet. Dom är ju inte mycket mer än en centimeter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Jag hade tydligen kladdat för mycket i bios på saker jag trodde betydde annat, jag hade satt på all core boost hela tiden...
nu ligger tempen på dryga 30 när jag gjort rätt.
moderkortet är asrock z390 phantom gaming x om någon var nyfiken

Jag tackar alla för hjälpen och visat intresse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Jag hade tydligen kladdat för mycket i bios på saker jag trodde betydde annat, jag hade satt på all core boost hela tiden...
nu ligger tempen på dryga 30 när jag gjort rätt.
moderkortet är asrock z390 phantom gaming x om någon var nyfiken

Jag tackar alla för hjälpen och visat intresse

Låter som en rimlig förklaring. För några år sedan kunde det dock göra skillnad, men senaste åren är processorer snabbare på att öka hastigheten så man inte tjänar så mycket på fast hastighet. Nu för tiden förlorar man troligen på det för att man missar reak turbo när man slår på en fast hastighet (kolla tester på överklockade ryzen 3000)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Har monterat 4 D14 och 2 D15. Gängorna har tagit slut på samtliga. Brukar även vrida lite löst på kylaren så man pressar ut all pasta. Gängorna sitter ju i själva fästet. Dom är ju inte mycket mer än en centimeter.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah, då blandade jag ihop de sista skruvarna med montering av basen, en av dem skulle man bara dra med en kraft angiven i Nm.
Men temperaturen verkar ändå suspekt, skall inte behöva slå av all core boost vid stock-frekvens för att komma under 50C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Ah, då blandade jag ihop de sista skruvarna med montering av basen, en av dem skulle man bara dra med en kraft angiven i Nm.
Men temperaturen verkar ändå suspekt, skall inte behöva slå av all core boost vid stock-frekvens för att komma under 50C.

Vid en allcore på 4.7 tror jag processorn ligger en bra bit över 100w även om den inte används, det beror sedan på vart ’rampen’ på fläktkurvan ligger

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vid en allcore på 4.7 tror jag processorn ligger en bra bit över 100w även om den inte används, det beror sedan på vart ’rampen’ på fläktkurvan ligger

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, är det ingen load drar den nog inga 100W oavsett frekvens. 25-30W kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Nja, är det ingen load drar den nog inga 100W oavsett frekvens. 25-30W kanske?

Det kan stämma om han inte hade stängt av just att den får klocka ner när den inte används. Vid vanlig klockning skulle inte idle påverkas, bara load power

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det kan stämma om han inte hade stängt av just att den får klocka ner när den inte används. Vid vanlig klockning skulle inte idle påverkas, bara load power

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, även om du stänger av strömsparfunktioner så har du inte full load effekt i idle. Skall se vad min går i, med allt sådant avstängt, men tills vidare se på lite screenshots, tex https://www.overclock.net/forum/attachment.php?attachmentid=3...
4.9-5.5Ghz 28-30W, tex.
Och med 4.7Ghz allcore 50C idle, så är något fel.

Permalänk
Medlem

Dubbelkollade nu hemma, med samma cpu/kylare och 5.2Ghz allcore med relativt hög spänning och alla typer av energisparfunktioner av, så får jag ~33C och 35W idle.
https://imgur.com/AFWelmi

Så får du 50C i idle med stock frekvens/spänning, så verkar ju något vara fel. eller så är den faktiskt inte idle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Dubbelkollade nu hemma, med samma cpu/kylare och 5.2Ghz allcore med relativt hög spänning och alla typer av energisparfunktioner av, så får jag ~33C och 35W idle.
https://imgur.com/AFWelmi

Så får du 50C i idle med stock frekvens/spänning, så verkar ju något vara fel. eller så är den faktiskt inte idle.

Om du hade läst tråden så hade du sett att allt var löst redan...
#18270267

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Om du hade läst tråden så hade du sett att allt var löst redan...
#18270267

Tja, jag läste tråden, men att slå av all core boost på en 9900ks (som stock skall gå 5Ghz allcore, inte 4.7 allcore i 50C) verkar inte som en lösning direkt..