Permalänk
Medlem

Ryzen 3 3600 och noctua nh-d15

Kort fråga bara. Hur pass overkill är en noctua nh-d15 till en 3600? Blev övertalad av en försäljare att det helt klart är värt pengarna men är själv lite osäker. 1049kr är ju hälften av vad själva parollen kostar.

Visa signatur

.
.
.

Permalänk
Medlem

Det är overkill men de funkar. Någon grad lägre.

Själv kör jag esports 34 duo på alla mina.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Se det såhär: vad tillför en NH-D15 till din dator som stockkylaren inte gör?
Den kan köras otroligt tyst under idle och även under last. Den möjliggör överklockning (som ändå inte rekommenderas för Ryzen 3000-serien). Och den är bajsbrun.

Ska du inte överklocka eller är kräsen för ljudnivå (mest aktuellt om datorn står på bordet) så kan du stanna med stockkylaren och inte spendera den summan pengar.

Däremot kan jag rekommendera en mindre tornkylare istället för stockkylaren för typ en tredjedel av priset i stället. Det krävs inte mycket för att du ska få ner ljudnivå och temperaturer markant trots att dem kylare jag tänker på är billiga(re):
https://www.inet.se/produkt/5320051/be-quiet-pure-rock-slim
https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-e... <- den här är legendarisk
https://www.inet.se/produkt/5320890/thermaltake-contac-silent...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Den möjliggör att din 3600 kan boosta bättre och hålla boosten. Sen hur svårt eller icke svårt detta är vet jag inte. Klart billigare kylare kan säkert hantera det perfekt också, så i det avseendet är kanske en D15 overkill.

Men jag tycker inte alls det är ett dåligt köp. Noctua är utmärkta på att se till att deras kylare blir kompatibla om något gör att kompatibilitet bryts. Dvs du kan utan problem återanvända din D15 till nästa bygge, och säkert bygget efter det också för noctua tar fram fästen till nya socklar.

Dock 1050kr för en D15...tycker det låter dyrt. Kostar ju 830kr från komplett tex.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Samtidigt har jag hört att en här parollen gärna vill ha bra kylning. Att dem via pbo kan klocka sig själv. Men för 1k får jag h ett 5700xt eller ett 2060 super istället för ett 5600 xt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.
.
.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kahn:

Samtidigt har jag hört att en här parollen gärna vill ha bra kylning. Att dem via pbo kan klocka sig själv. Men för 1k får jag h ett 5700xt eller ett 2060 super istället för ett 5600 xt

Skickades från m.sweclockers.com

Köp en billigare kylare (typ CM212 eller liknande) och lägg pengarna på en bättre GPU.

Visst, din processor kanske kan utnyttja PBO något pyttelite mer med D15, men de extra bildrutor som en bättre GPU ger dig kommer du aldrig få med marginellt högre PBO boost.

Permalänk
Medlem

Ja det börjar j kännas som ett bättre alternativ.
Men funkar den rakt av? Am4 verkar inte finnas i spec
M2+, FM2, FM1, AM3+, AM3, AM2+ & AM2. Råkar dessutom finnas en som fyndvara här hos mig för 199kr.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.
.
.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av kahn:

Ja det börjar j kännas som ett bättre alternativ.
Men funkar den rakt av? Am4 verkar inte finnas i spec
M2+, FM2, FM1, AM3+, AM3, AM2+ & AM2. Råkar dessutom finnas en som fyndvara här hos mig för 199kr.
Skickades från m.sweclockers.com

Jag ser allt AM4 i listan om du kikar vidare, på inet t.ex så står den nästan sist Jag vet dessutom att den passar då jag själv byggt en dator med AM4 och CM212

Permalänk
Medlem

Själv beställde jag en Noctua NH-U12S SE-AM4 till min 3900x... velade länge men kom fram till att jag klarar mig på den mindre varianten

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

Skulle definitivt kört på en bättre GPU istället, alternativt bytt CPU'n till en 3700X

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Jag kör den på en 3950X och den funkar finfint där så den lär vara aningen större än vad som krävs för en 3600. Men, det är ju bättre att ha mer än man behöver än mindre.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Jag kör den på en 3950X och den funkar finfint där så den lär vara aningen större än vad som krävs för en 3600. Men, det är ju bättre att ha mer än man behöver än mindre.

Men om man är på en relativt tight budget och vill få ut så mycket prestanda som möjligt för pengarna är det ju rätt onödigt att spendera 1100:- på en kylare, när orginalkylaren förmodligen skulle funka såvida TS inte har tänkt överklocka sin CPU. Jag skulle då mycket heldre lägga pengarna på en bättre GPU, CPU eller köpa en billigare kylare och sen lägga resterande pengar på en snabb SSD.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Men om man är på en relativt tight budget och vill få ut så mycket prestanda som möjligt för pengarna är det ju rätt onödigt att spendera 1100:- på en kylare, när orginalkylaren förmodligen skulle funka såvida TS inte har tänkt överklocka sin CPU. Jag skulle då mycket heldre lägga pengarna på en bättre GPU, CPU eller köpa en billigare kylare och sen lägga resterande pengar på en snabb SSD.

Läste den initiala posten och där togs inget sådant upp. Men om man skall bygga ett system och har tight med pengar så är det självkalrt "dumt" att spendera för mycket på någon komponent. Sedan beror det självklart på hur länge man tänker ha grejerna, vad/hur man tänker uppgradera osv.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Klart man inte vill betala för mycket, men pengar är väl inte jätteviktigt just nu. Netonnet har dessutom delat upp min beställning i 4 olika paket, 3 bör komma under dagen och 1 efter helgen. Jag misstänker att det är grafikkortet 5600xt som inte kommer i tid, då kommer jag nog ta ett KFA2 2060 Super istället. Blir nog en CM h212 black edition då de verkar ha den i lager här lokalt och den ska stödja AM4.
Sen när 5600xt kommer på måndag så lämnar jag det direkt tll kundtjänst så jag får tillbaka pengarna.

Visa signatur

.
.
.

Permalänk
Skäggig legend

Jag har bytt ut min D15 till en H100i white, pga att det ser snyggare ut. Hade jag inte brytt mig om RGB eller hur snygg en dator kunde vara - hade jag aldrig bytt ut den.

Är det värt över ett tusen kronor? Nej. Den CPUn genererar inte så mycket värme. Satsa på en billigare tornkylare!

Noctua kan se snyggt ut också, jag har alltid gillat den bruna färgen. ^^

Men detta är snyggt också.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Jag kör med just den kombon. Tystnad var mitt främsta mål, inte överklockning. Troligtvis overkill men jag är mycket nöjd med att jag knappt hör datorn jämfört med den gamla.

Permalänk
Medlem

@kahn:
Jo, men bra kylningen får du nästan även med en stockkylare. Med en av de ovan rekommenderade kylarna för under 400 kr så kommer du tillräckligt bra kylning.

Jag ser 3 sätt du kan resonera på:
1. Du betalar (och har inte problem med att lägga ut pengarna NU för något långsiktigt) gärna för en premiumprodukt som du tänker använda länge i flera olika byggen under lång tid fram över och väljer DH15 (eller varför inte https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=1822028)

2. Du köper en prisvärd kylare för ca 300 och är glad och nöjd,

3. Du använder stockkylare och lägger pengarna på grafikkort.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattgunnar:

den är bajsbrun.

Bara det är ju värt 999:-

Permalänk
Medlem

Jag köpte den otroligt billiga Noctua NH-U12A till min 3600
Stod inte ut med D15, den har ett ljud när varvtalen ändras som är otroligt störande.

Nödvändigt med en så dyr kylare ? troligen inte.
Men skillnaden i temp/ljud och möjligheten till OC är dag och natt, vardagslyx typ.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Jag slog till på den där 212 kylaren, inte hunnit testa jättemycket ännu dock

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.
.
.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Bara det är ju värt 999:-

Jag nämnde inte om det var en positiv eller negativ sak

Visa signatur