Permalänk

Laptop för Starcraft 2?

Med risk för att låta lite efter ställer jag frågan här då jag brukar få bra svar. Min laptop hemma från 2013 har gett upp (eller rättare sagt-skärmen har kastat in). Så nu behöver jag en ersättare till den. Jag spelar i princip aldrig spel på datorn, men skulle gärna vilja spela Starcraft 2. Är det något jag bör tänka på? Går det att spela med en dator med integrerad grafik eller behöver jag en med ett dedikerat kort?

Permalänk
Medlem

SC2 vad jag fattat är rätt cpu intensivt samt att du bör använda dedikerad grafik. Ju mer cpu frekvens ju högre FPS om grafikkortet pallar och kylning tillåts.

Ryzen cpuer släpps snart till laptop och skulle rekommendera att vänta pga det. Det bör bli en häftig prestandaökning.

Sen bör ju tilläggas du kanske ska överväga en stationär om du i dagsläget använder laptopen som en sådan. Det kan till och med bli en billigare historia samt bättre upplevelse/ergonomi.

Laptop kalaset kan tänkas landa runt 12-15k. Medans stationär 10-13k inkl bra skärm på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

SC2 vad jag fattat är rätt cpu intensivt samt att du bör använda dedikerad grafik. Ju mer cpu frekvens ju högre FPS om grafikkortet pallar och kylning tillåts.

Ryzen cpuer släpps snart till laptop och skulle rekommendera att vänta pga det. Det bör bli en häftig prestandaökning.

Sen bör ju tilläggas du kanske ska överväga en stationär om du i dagsläget använder laptopen som en sådan. Det kan till och med bli en billigare historia samt bättre upplevelse/ergonomi.

Laptop kalaset kan tänkas landa runt 12-15k. Medans stationär 10-13k inkl bra skärm på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Frågan är om nästa gen Ryzen kommer ge så mycket mer i ett spel som Starcraft, vet att det arbetar väldigt enkeltrådat. Det behövs ju ingen monsterdator för att få respektabel fps i det dock. Valfri laptop med minst 1050 och i7 eller i5 borde göra det jobbet om TS absolut vill ha något bärbart.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Spelade starcraft 2 på en gammal Dell 5450 med i5 5200U och integrerad grafik. Det funkade fint på mediuminställningar och 1080p. Detta var i kampanjen. Så spelet lär rulla på det mesta

Permalänk
Medlem

Hade en laptop förr G750JW ROG eller liknande med quadcore och gtx765m tror jag de va. Det funkade inte så bra för SC2. Så fort det började bli några units så droppa fpsen ner under 30 och ej spelbart imo. Minst 60Hz vill man ju ha. Körde allting low och 1080p.

Som sagt har inte en blekaste vad det kräver men de bör gå ganska fort att googla/youtuba fram. Se till att du har kräm nog för att spela med 400 supply limit på skärmen (2 spelare) under godkänd FPS.

Snåla och spela under lagg är anti-klimax och får en att ledsna snabbt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"