EU-parlamentet röstar igenom laddstandard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Inte alls, snarare raka motsatsen.

USB-C är en hylsa som omsluter en plastpigg med elektroder inuti själva enheten, vilket har en tendens att gå av och gör kontakten på mobilen/paddan obrukbar. Lightning kontakten däremot är en klassisk hane/hona kontakt.

Det har du helt rätt i. Jag tänkte väldigt fel!

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Är det här verkligen relevant på en mobil?

Kan vara, Wacom har exempelvis börjat med produkter som går att koppla till vissa Android-mobiler. Annars gäller det här beslutet även surfplattor där är i allra högsta grad relevant.

Citat:

Är det verkligen relevant för mobiler?

Det gäller även surfplattor, 2-in-1's som Surface och förmodligen en del laptops också. Maskiner som blir allt mer kraftfulla och kapabla

Citat:

Jag tror inte att man kommer behöva koppla in sladd för att kunna se på video i mobilen i framtiden. Faktiskt alltså. Det låter som ett väldigt osannolikt scenario.

Det finns mycket mer till det än att se på video.

Citat:

Jag gissar på att dagens utbud av routrar inte i alla lägen är beredda att tackla morgondagens utmaningar. Kanske blir det så att mesh routrar, eller flera trådlösa punkter kommer bli mer relevant för att klara strömningsbehovet till mobilerna. Jag tror iaf inte att man kommer börja använda mer sladd till mobilerna för deras användning - även om det är jobbrelaterat. Köper inte det

Så varför tror du Apple gick över till USB-C på deras iPad Pro och bland annat marknadsförde det med att koppla in snabb SSD-lagring? Samtidigt har vi professionell video i 8K 60fps 16-bitar. Världen är mycket större än att strömma Netflix och synka kattbilder till iCloud.

Citat:

Alltså förstå mig rätt nu. Det behövs säkert fasta uppkopplingar i hemmet. Något annat påstår jag inte.
Däremot tror jag faktiskt inte att just mobilerna kommer bli mer och mer beroende av att användas tillsammans med sladd. Tvärt om används dataöverföringen för just mobiler i större och större utsträckning trådlöst.
För tyngre jobb med tyngre enheter. Ja där är det kanske en annan femma. Vem vet hur framtiden ser ut.
Men just för mobilerna så tror jag att mindre och mindre andel av datafrafiken går genom sladden och mer och mer istället går trådlöst.
Är det verkligen så svårt att tänka sig?

Det handlar inte bara om mobiler, utan om mobila enheter. Att Plucke och Berra kan göra det mesta trådlöst är som sagt ointressant.

Resultatet av ditt sätt att tänka är att vi kommer få en påtvingad standard som ingen vet hur bra den kommer bli i framtiden. Inte heller är det någon som vet vilka produkter eller standarder som hade kunnat komma istället - att något funkar är inte heller det en garanti för att det är den bästa tekniken. Mindre och bättre kontakter är dessutom bara att glömma.

Men hey, Apple kanske byter ut sin snart 8 år gamla kontakt lite tidigare än tänkt...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Kan vara, Wacom har exempelvis börjat med produkter som går att koppla till vissa Android-mobiler. Annars gäller det här beslutet även surfplattor där är i allra högsta grad relevant.

Det gäller även surfplattor, 2-in-1's som Surface och förmodligen en del laptops också. Maskiner som blir allt mer kraftfulla och kapabla

Det finns mycket mer till det än att se på video.

Så varför tror du Apple gick över till USB-C på deras iPad Pro och bland annat marknadsförde det med att koppla in snabb SSD-lagring? Samtidigt har vi professionell video i 8K 60fps 16-bitar. Världen är mycket större än att strömma Netflix och synka kattbilder till iCloud.

Det handlar inte bara om mobiler, utan om mobila enheter. Att Plucke och Berra kan göra det mesta trådlöst är som sagt ointressant.

Resultatet av ditt sätt att tänka är att vi kommer få en påtvingad standard som ingen vet hur bra den kommer bli i framtiden. Inte heller är det någon som vet vilka produkter eller standarder som hade kunnat komma istället - att något funkar är inte heller det en garanti för att det är den bästa tekniken. Mindre och bättre kontakter är dessutom bara att glömma.

Men hey, Apple kanske byter ut sin snart 8 år gamla kontakt lite tidigare än tänkt...

Snickesnack.
Jag påtvingar ingen någonting.
Jag tror bara inte just mobiltelefoner kommer vara så kabeluppkopplade framöver som du verkar tro.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Inte alls, snarare raka motsatsen.

USB-C är en hylsa som omsluter en plastpigg med elektroder inuti själva enheten, vilket har en tendens att gå av och gör kontakten på mobilen/paddan obrukbar. Lightning kontakten däremot är en klassisk hane/hona kontakt.

Tycker inte lightning är mycket bättre, känner många som har haft ipads och iphones bli dödade av att något (typ trådar i ens ficka) fastnat och förstört pins i enheten, vilket kräver ett precis lika stort ingrepp på enheten, vill också påpeka att micro-usb har ungefär samma design som USB-C då kabeln har de rörliga pins som kan nötas upp.

Dock har USB-C all rätt att få kritik, den ovala formen gjorde att spelrummet är högre vilket gör det lättare att ha sönder plastbiten i mitten, och den elektriska designen är regelrätt helt jävla galen för en kontakt, jorden ute på kanterna och ström brevid datalinjerna (plus att jord/ström är dubletter med en på var sitt hörn).

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Om inte jag har fel för mig så varnade EU branschen om att om de inte fixar en gemensam standard själva så kommer lagstiftning. De flesta hoppade då på micro-USB och nu USB-C. Men någon enstaka stor tillverkare ville inte vara med utan körde på sin egna kontakt som de har patent på så att de kunde tjäna några kronor på allting som har deras kabel.

Det är egentligen galenskap att vi har massor med olika kablar och standarder för att leverera 5v på några ampere.

Så nu kommer lagstiftningen.

Permalänk
Medlem

Så trött man blir på alla rubrikläsare...

En eloge till er som klickat vidare och vet vad det handlar om!

Här är vad som röstats igenom:

Parlamentet vill införa bindande regler för gemensamma laddare
Pressmeddelande
Plenarsammanträde
IMCO Igår

Europaparlamentet betonar behovet av att snarast anta en standard för en gemensam laddare
Ge ökad makt åt konsumenterna att göra hållbara val
Minska elavfallet i Europa (i genomsnitt 16.6 kilo per person)

Different mobile phone charger plugs.
Europaparlamentet har i mer än tio år krävt ett införande av en gemensam laddare för mobiltelefoner och liknande utrustning

Europaparlamentet uppmanar EU-kommissionen att senast i juli 2020 presentera ett nytt lagförslag om att införa gemensamma laddare för mobil radioutrustning.

EU måste omgående vidta lagstiftningsåtgärder för att minska det elektroniska avfallet samt ge konsumenterna möjlighet att göra hållbara val, skriver Europaparlamentet i en resolution som kammaren godkände på torsdagen med 582 ja-röster, 40 nej-röster och 37 nedlagda röster. Texten uppmanar EU-kommissionen att presentera ett lagförslag som skulle göra gemensamma laddare för all mobil radioutrustning obligatoriskt.

Europaparlamentet vill att EU-kommissionen ska anta den delegerade akt som föreskrivs i direktivet om radioutrustning från 2014 senast i juli 2020 eller, om nödvändigt, anta en annan lagstiftningsåtgärd senast samma datum.

Europaparlamentet poängterar att EU-kommissionen, utan att hämma innovationen, bör säkerställa att den rättsliga ramen för en gemensam laddare granskas regelbundet för att ta hänsyn till teknikens framsteg. Kammaren upprepar också vikten av forskning och innovation på detta område för att förbättra den befintliga tekniken och ta fram ny teknik.

Ledamöterna vill också att EU-kommissionen ska:

vidta åtgärder för att på bästa sätt säkerställa interoperabiliteten mellan olika trådlösa laddare och olika typer av mobila radioenheter;

överväga lagstiftningsinitiativ för att öka mängden sladdar och laddare som samlas in och materialåtervinns i EU-länderna;

se till att konsumenterna inte längre tvingas köpa en ny laddare med varje ny enhet. Parlamentet anser att strategier där enheter och laddare säljs separat skulle möjliggöra större miljöfördelar, men betonar samtidigt att man bör undvika att åtgärder som syftar till att enheter och laddare ska säljas separat eventuellt leder till högre priser för konsumenterna. Kammaren framhåller dessutom att sådana strategier för separat försäljning dessutom bör införas parallellt med en gemensam laddare för att direktivets syften ska uppnås.

Enligt beräkningar genereras ungefär 50 miljoner ton elavfall, i genomsnitt mer än 6 kilo per person, per år i världen. Totalt genererades 12,3 miljoner ton elavfall i Europa under 2016, vilket motsvarar i genomsnitt 16,6 kilo per person. Den korta livslängden för viss elektronisk utrustning resulterar också i mer elavfall, enligt resolutionen.

Bakgrund

I direktivet om radioutrustning från 2014 uppmanar EU:s lagstiftare till att en gemensam laddare bör utvecklas och gav EU-kommissionen makten att gå vidare med denna fråga genom en delegerad akt.

Kommissionens strategi om att uppmuntra industrin att utveckla gemensamma laddare har dock inte motsvarat lagstiftarnas mål. De frivilliga avtalen mellan de olika branschaktörerna har inte genererat de önskvärda resultaten. Däremot har vissa framsteg gjorts, vilket EU-kommissionen framhöll under en plenardebatt den 13 januari i år: år 2009 fanns det fler än 30 olika laddningslösningar medan det i dag finns tre varianter.

Inom ramen för den europeiska gröna given efterlyste Europaparlamentet en ambitiös ny handlingsplan för den cirkulära ekonomin i syfte att minska det totala miljö- och resursavtrycket från produktionen och konsumtionen i EU, med resurseffektivitet, nollföroreningar och förebyggande av avfall som huvudprioriteringar.

På onsdagen den 29 januari antog EU-kommissionen sitt arbetsprogram för 2020 och åtog sig då att presentera ett lagstiftningsinitiativ om gemensamma laddare under det tredje kvartalet 2020.

Källa: https://www.europarl.europa.eu/news/sv/press-room/20200128IPR...

Kan vi nu få slut på spekulationer om hämmad utveckling, dyrt för konsument, ger mer elektronikskrot med flera dumheter... Helt baserat på totalt ovetande, tack!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Snickesnack.
Jag påtvingar ingen någonting.
Jag tror bara inte just mobiltelefoner kommer vara så kabeluppkopplade framöver som du verkar tro.

Håller med Söderbäck här. Om marknaden har ett behov av 5Gbit/s+ överföring med Wifi mellan 100 enheter samtidigt kommer industrin hitta en lösning. Stråldårarna kommer fortsätta skrika om hur farligt det är med 10Ghz och 5G, och förhoppningsvis släcker de dessutom alla lampor och undviker solen så de slipper exponering från extremt höga frekvenser. Bonusen för resten av oss blir då att vi slipper exponeras för dessa individer.

Med det sagt undrar jag hur EU tänker implementera direktivet. (citerat från direktivet 2014/53/EU):

Driftskompatibilitet mellan radioutrustning och tillbehör såsom laddare förenklar användningen av radioutrustning och minskar onödigt avfall och onödiga kostnader. Förnyade insatser för att utveckla en gemensam laddare för särskilda kategorier eller klasser av radioutrustning krävs framför allt för konsumenterna och andra slutanvändare, detta direktiv bör därför innehålla särskilda krav på det området. Framför allt bör mobiltelefoner som tillhandahålls på marknaden vara kompatibla med en gemensam laddare.

Det står ingenting här om en gemensam standard för laddarens effektuttag och hur elektroniken i laddaren ska kommunicera med mobiltelefonens elektronik för att optimera laddtid (snabbladdning). Det finns ju redan ett antal olika standarder för dessa funktioner, vilket gör att två olika Android-telefoner båda med USB-C ofta kräver sina egna särskilda laddare för att det inte ska ta 3-4 timmar att ladda telefonen.

När det gäller "e-waste" måste ju själva laddaren vara en mycket större miljöbov än sladden och kontaktdonet, så jag förstår inte varför diskussionen är centrerad runt enbart kontaktdonet. Det bästa scenariot ur miljösynpunkt tror jag är om alla laddare för mobiltelefoner helt enkelt delar samma standard för snabbladdning oavsett vilken kontaktdon telefonen har, och att de har antingen en ensam USB typ A-kontakt ut (gemensamt för nästan alla laddare idag), alternativt även en USB C-kontakt beroende på vad den gemensamma standarden kräver. Viktigt är också att vissa krav ställs på kablarna utöver kraven för CE-märkning eftersom att alla kablar som säljs måste tåla högre effekter.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Spektra:

haft samma typ av laddare sen 2012, jag vet inte många Android-användare som kan säga samma sak?

Haft samma exemplar av mobil och laddare sedan 2015 då första USB-C mobilen kom ut. Misstänker att det är samma år för de flesta SweClockers med Android då de brukar vara snabba på att ta till sig ny teknik.
Så tre år kort. Men lär ju snabbt passera ifall Apple släpper sin ryktade kontaktlösa iPhone...

Skrivet av DasIch:

Det gäller även surfplattor, 2-in-1's som Surface och förmodligen en del laptops också. Maskiner som blir allt mer kraftfulla och kapabla

Vet inte riktigt om de räknas som radioutrustning men det hade ju varit trevligt om Microsoft ordentligt går över till USB-C istället för sin Surface Connector.
Microsoft har alldeles för många olika laddkontakter. Jag har en Surface Pro och en Surface Pro 3 hemma som laddar med olika Surface Connecters och pappa har en Surface 3 som laddar med Micro USB. Tre olika kontakter under tre år... -_-
Dessutom supersvårt att låna laddare av någon, två andra i min högskoleklass (där alla har nyinköpta laptops) har en Surface laddare.

Skrivet av Microsoft:

Ja, du kan vanligtvis ladda din Surface via USB-C-porten. Men vi rekommenderar att du använder laddaren som medföljde din Surface eftersom laddningshastigheten med USB-C-kabel kan vara väldigt långsam beroende på den nätadapter och kabel du använder.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zilanto:

"Tvingats" i den meningen att om du inte har behov utav en till usb laddare så får du en ändå.

Skrivet av Starric:

Det är väl det som är grejen? En ny laddare till varje pryl. Hur många laddare behöver man egentligen? Så nog fan hamnar de äldre i elskroten trots att det inte är nåt fel på dem, och så är vi uppe i 50 miljoner ton till slut.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har haft iPhone sen femman kom ut och tack vare att man fått med en laddare till varje enhet efter det så har jag nu en laddare vid datorn, tvn, sängen och i bilen etc. Utan att behöva köpt en ny eller att behöva tänka på att jag ska ta med mig min mobilladdare till respektive plats.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z390-F Gaming, i9 9900K, Corsair 32GB 3200mhz, Aorus RTX 3080 Master, Asus ROG Strix LC 360, Be Quiet Dark Power Pro 12 1200W, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 500 GB, Samsung QVO 2TB, Lian Li PC-011 Dynamic
MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Medlem

stackars Apple

Permalänk
Medlem

Tycker ändå detta är klokt, köpte mig en Qi laddare nyligen från en känd tillverkare och tänkte inte på att själva ladduttaget i QI laddaren inte var av någon känt standard utan krävde en egen special adapter.
Hoppas tänket med gemensamma kontakter inte bara stannar vid mobiler utan även handlar om allt ifrån skäggtrimmers till datorer osv.

Och kanske viktigast av allt, att folk slutar köpa importera billiga skitladdare från utlandet för att spara några kronor.

Permalänk
Inaktiv

En laddare?

@ExcZist: Jag behöver i alla fall tre laddare.

Den som följer med har jag hemma, en extra som reseladdare, en extra som jag har på jobbet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Enditta:

stackars Apple

Jag håller med! Vi måste starta en Kickstarter för Apple's aktieägare, hur skall de ha råd med sin nästa yacht nu som?!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

De flesta hoppade då på micro-USB och nu USB-C. Men någon enstaka stor tillverkare ville inte vara med utan körde på sin egna kontakt som de har patent på så att de kunde tjäna några kronor på allting som har deras kabel.

Det är gott om tillverkare som fortfarande använder micro-usb, särskilt om vi tittar på mer än mobiler som förslaget gäller.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Typiskt exempel på att sila mygg och svälja kameler. Tänk om de istället hade lagstiftat om att alla telefoner skulle kunna repareras av en lekman och att tillverkaren var skyldig att tillhandahålla reservdelar till vettiga priser. Hur mycket slängs idag inte för att det är för dyrt att laga?

Är det inte bara Apple som detta är ett problem med?
Har inte varit med om ovan nämnda problem för någon Android lur än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

Är det inte bara Apple som detta är ett problem med?
Har inte varit med om ovan nämnda problem för någon Android lur än så länge.

Vad menar du, att det är lätt att få tag i delar till en android-telefon? För det är inte min erfarenhet.

Permalänk
Skrivet av hakro807:

Vad menar du, att det är lätt att få tag i delar till en android-telefon? För det är inte min erfarenhet.

För 5-10 år sedan när min telefon gick sönder var det rätt stor skillnad som jag förstod det. Apple brukade ha fastlött batteri t.ex. så det var svårt att byta själv. Jag bytte batteri och lite annat i min telefon via guide på youtube och batteriet behövdes ingen guide till då det bara var att öppna skalet och plocka ut och sätta i det nya. Nu verkar det vara svårt att reparera de flesta mobiler själv, men är inte så insatt.

Det skulle vara bra däremot med en standard för laddkablar. Själv har jag laddare till de flesta telefoner eftersom de flesta använder olika USB versioner, men några gör det inte (Apple t.ex). Smidigt att även hörlurar, handkontroller och annat använder USB också för att ladda.

Smidigt också då jag hade glömt att ladda telefonen en period och behövde ladda på jobbet. Då jag har Android så har telefonen USB laddning så det var lätt att hitta en kabel på jobbet och plugga in eftersom olika versioner av USB används till alla möjliga andra saker med.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Nobels fredspris minst till EU-parlamentet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tycker som de flesta andra att USB-C är en bra kontakt och att fördelarna med att ha ett format som är fritt för alla att nyttja och på så vis kunna använda samma sladdar.

Vad jag inte vill ha är en globalistisk överstatlig organisation som verkar över Sveriges huvud där onda poletrucker implementerar lager och delar ut straff för företag och människor som istället borde vara fria inom sitt egna lands lagar och regler.

Ta inte betet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gappa:

Jag sätter hela min månadspeng på att Apple och deras nästa iPhone kommer "revolutionera" trådlös laddning.
De kommer ta bort alla anslutningar och kalla den typ "The first truly wireless phone" eller någon sådan smörja.
De kommer ta fram en ny standard med medföljande (säkerligen otroooligt prisvärd) docka, och på så sätt kringgå alla regler.
Fan vad härliga de är!

Haters gotta hate

Permalänk

EU är så jäkla bra

Permalänk
Medlem

Detta kommer lite för sent.
Trådlös laddning är snart det enda som används.
Och just laddning är enda gången jag kopplar in något i min telefon.
Snart behöver man ingen kontakt alls.

Permalänk
Medlem

Vore trevligt om man kunde uppgradera sina enheter till usb-c, massa "gamla" saker. T ex Sony hörlurar mdrx-1000 som är 1500kr dyrare om man vill ha med usb-c istället för micro-usb

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten_Kanel:

Detta kommer lite för sent.
Trådlös laddning är snart det enda som används.
Och just laddning är enda gången jag kopplar in något i min telefon.
Snart behöver man ingen kontakt alls.

Eh? Har köpt en massa trådlösa ladddare. Använder inte en enda.
Varför? För laddaren med sladd trycker ut 40W, det är nästan som en laptopladdare.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Jag tycker som de flesta andra att USB-C är en bra kontakt och att fördelarna med att ha ett format som är fritt för alla att nyttja och på så vis kunna använda samma sladdar.

Vad jag inte vill ha är en globalistisk överstatlig organisation som verkar över Sveriges huvud där onda poletrucker implementerar lager och delar ut straff för företag och människor som istället borde vara fria inom sitt egna lands lagar och regler.

Ta inte betet!

När branschen själv inte kan/vill komma överens om en standard så blir det ju ett "måste".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Eh? Har köpt en massa trådlösa ladddare. Använder inte en enda.
Varför? För laddaren med sladd trycker ut 40W, det är nästan som en laptopladdare.

Ja, sitter man med telefonen i handen hela dagarna så förstår jag att det är viktigt att ladda snabbt.
Men trådlöst är var vi är på väg.
Folk bölade när man tog bort hörlurskontakten också.
Förbered dig redan nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten_Kanel:

Ja, sitter man med telefonen i handen hela dagarna så förstår jag att det är viktigt att ladda snabbt.
Men trådlöst är var vi är på väg.
Folk bölade när man tog bort hörlurskontakten också.
Förbered dig redan nu.

Nej, kommer inte hända på ett bra tag.
Iaf inte förrän trådlös laddning kommer upp över 30W.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kapten_Kanel:

Detta kommer lite för sent.
Trådlös laddning är snart det enda som används.
Och just laddning är enda gången jag kopplar in något i min telefon.
Snart behöver man ingen kontakt alls.

Nej då. Det är inte för sent. Förslaget hanterar även frågor kring trådlös laddning. Det finns möjligheter för standardisering även där surru.

Och den alltid så relevanta följdfrågan dyker alltid upp här. Hur förser du din trådlösa laddplatta med ström?

Läs gärna:
#18269878

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gappa:

Jag sätter hela min månadspeng på att Apple och deras nästa iPhone kommer "revolutionera" trådlös laddning.
De kommer ta bort alla anslutningar och kalla den typ "The first truly wireless phone" eller någon sådan smörja.
De kommer ta fram en ny standard med medföljande (säkerligen otroooligt prisvärd) docka, och på så sätt kringgå alla regler.
Fan vad härliga de är!

De försökte ju men misslyckades lansera en sådan produkt.

Men visst. Kan lyckas om något år

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Nej, kommer inte hända på ett bra tag.
Iaf inte förrän trådlös laddning kommer upp över 30W.

Nja.
Jag tror inte det är samt för mobiltelefoner.
Samsungs laddare idag maxar ut på 15W med kabel.
Det är tillräckligt för att ladda batteriet från helt tomt till helt fullt på 1 timme. Om batteriet är tomt så får jag 70-80% av full laddning på en halvtimme. Jag har svårt att se att det skulle vara något krav med mycket högre effekt än så.

Jag har faktiskt till och med snabbladdning avstängt i telefonen. Detta eftersom jag vet att ju snabbare laddning desto fortare dödar man batteriet. Och jag låter hellre telefonen ladda lite långsammare och ser helt enkelt till att stoppa i laddaren om jag är under hälften och jag inte är på språng.
Kör jag konstant snabbladdning så har jag ju 1 år senare dödat batteriet såpass att den plötsligt inte klarar 1 dag.

Det är ju något att tänka på. Om du inte klarar en dag med en nyh telefon som har nytt batteri så är det ju en sak men om du gör det och ändå väljer att alltid snabbladda så kommer det ju att resultera i att den tidpunkt när batteriet degraderat såpass att du inte längre klarar en hel dag och därmed mer eller mindre behöver snabbladningen för att klara dagen uppstår mycket tidigare.