Tyskland avslöjar Huaweis spionage åt Kina

Permalänk
Medlem

@Cooling23: Nu är det ju inte fullt så enkelt, 5G utvecklas ju även för att avlasta 4G-näten. Men visst, det är ju närmast pinsamt att börja en utbyggnad av 5G som kommer bli begränsad till större orter när det finns så många områden i landet med fullständig radioskugga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Jag tror att man är väldigt naiv om man tror att USA:s informationsinsamling är mindre farlig än Kinas informationsinsamling.

Det tror inte jag.

Vem av oss som är mest naiv beror nog på om man värderar våra västerländska principer, eller principerna bakom kommunister som inte respekterar viktiga principer om fritt tänkande, yttrandefrihet och mänskliga rättigheter.

Skrivet av Snubb1:

Hur många Kinesiska tjänster använder du?

Försöker undvika det.

Kör inte TikTok (där för övrigt kinesiska staten gått in och censurerat västerländska klipp och inlägg som varit positiva om protesterna för demokrati och frihet i Hong Kong).

Har en gång i tiden köpt en ZTE-telefon, och ett ZTE-modem, men köper inte helst av kinesiska pure players.

Dock så kan ju vissa tjänster jag använder, som tex. delar av dagens 3G/4G-nät, ha drift drivna av kinesiska bolag. Vilket självklart inte är positivt. Men svårt för mig som individ att göra något åt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Nu är jag förvirrad, vad exakt har Ericsson med saken att göra?

Stämmer att du inte hängt med.

Den stora konkurrenten till Huawei gällande 5G är inte främst amerikanska eller tyska bolag och produkter, utan just Ericsson.

Ericsson är som sagt ett svenskt bolag. Inte amerikanskt eller tyskt.

Mitt inlägg var ett svar på de som hävdar en konspiration att detta har att göra med politiska beslut för att gynna amerikanska bolag (eller eventuellt tyska), och att informationssäkerheten inte är något som USA eller Tyskland egentligen oroar sig för.

Men den konspirationen faller som sagt på sin egen orimlighet i detta fallet (att handelskriget mellan USA och Kina främst är just ett handelskrig - har jag inte invända emot - tycker det är bra och rimligt).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Det är ju exakt du som står för den typen av "argument" och personangrepp.

Nu är du väl förvirrad? Eller svarade du på fel inlägg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Stämmer att du inte hängt med.

Den stora konkurrenten till Huawei gällande 5G är inte främst amerikanska eller tyska bolag och produkter, utan just Ericsson.

Ericsson är som sagt ett svenskt bolag. Inte amerikanskt eller tyskt.

Mitt inlägg var ett svar på de som hävdar en konspiration att detta har att göra med politiska beslut för att gynna amerikanska bolag (eller eventuellt tyska), och att informationssäkerheten inte är något som USA eller Tyskland egentligen oroar sig för.

Men den konspirationen faller som sagt på sin egen orimlighet i detta fallet (att handelskriget mellan USA och Kina främst är just ett handelskrig - har jag inte invända emot - tycker det är bra och rimligt).

Nu tror jag att det är du som inte hänger med.

Hela poängen i mitt inlägg var att varken USA eller Tyskland avslöjar sina källor för att de inte är dumma nog att göra det. Hur du fick det till att handla om Ericsson är ett mysterium.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det tror inte jag.

Vem av oss som är mest naiv beror nog på om man värderar våra västerländska principer, eller principerna bakom kommunister som inte respekterar viktiga principer om fritt tänkande, yttrandefrihet och mänskliga rättigheter.

Jag tror USA:s informationsinsamling är minst lika farlig som Kinas inget antingen eller utan att båda är farliga.
Däremot ser jag att USA har större möjligheter att använde eller missbruka den insamlade informationen.
Men då de flesta människor frivilligt delar med sig om allt på sociala medier så finns det enormt med allmänt tillgänglig information mer än säkerhetstjänster tidigare kunnat drömma om.
Just de du beskyller kommunister för är samma argument som oppositionen i Sverige anklagar de styrande för att göra här.
Jag tror sociala mediers makt är farligare då de kan välja vilka åsikter som får yttras och tysta obekväma röster samt välja vad som premieras till den stora massan.
Långsiktigt tror jag även att insamlad information kommer att användas mot enskilda medborgare i än större utsträckning.
Jag tror inte att om vi går i den riktningen eller inte beror på om Kina får bygga 5G eller inte.

Permalänk

Nää? Skulle ett företag som är styrt och sponsrat av väldens största och brutalaste diktatur hålla på med fuffel? Dra mig baklänges.

Den enda anledningen till att 5G överhuvudtaget lanseras nu är ju att vissa företag vill slå sig in på marknader de inte haft tillgång till med 4G eller 3G. Behovet av jättesnabbt mobilt internet när man står utomhus med fri sikt till en 5G-mast och har sin kropp vänd åt rätt håll så den inte blockerar signalen ser jag som väldigt litet. Utbredda wifi-nät skulle vara bra mycket mer användbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Den stora konkurrenten till Huawei gällande 5G är inte främst amerikanska eller tyska bolag och produkter, utan just Ericsson.

Ericsson är som sagt ett svenskt bolag. Inte amerikanskt eller tyskt.

I Tyskland tror jag att även Nokia Networks som tidigare gick under namnet Nokia Siemens Networks är populärt då det ger mest tillbaka till Tyskland.
Även fast Nokia köpte Siemens del i bolaget 2016 så har de fortfarande kvar verksamhet i Tyskland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Jag tycker 5G är värdelöst, måste vara master precis överallt och inget får blockera. Kul att ha ett samtal och signalen hela tiden försvinner och byter master när man åker bil, måste va mer master längst hela vägen än skyltar.
5G är för populära platser i storstäder för att imponera.
Håller med 4G är bra mycket bättre täckningsvis och ok hastighet för en mobil.

6G blir väl en mast var 10e meter...

edit: behöver ha mer smileys i mitt liv

Åker bil? Har inte du förstått vart det lutar åt i det här landet. Häst och vagn i bästa fall.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Det kommer nyheter hela tiden om Huawei si och så, men ingen bevisning alls av att de verkligen samarbete med kinas stat. När det kommer rapporter som denna känns det lite sådär. En nyhetssida i Tyskland säger sig ha fått info från Tysklands utrikesdepartement som i sin tur har fått det från USA. När man har bevisning så brukar man väl visa det för att stärka sitt uttalande?

Visa en log på att saker har loggats och skickats till kina, eller på vilket sätt det går till. Det är inte helt omöjligt att det skulle vara så som USA säger, men detta känns mer som att USA eldar på något rykte för egen vinning och hela världens nyheter hjälper till med detta till alla hörn. (t.om. SweC i detta fall) @Bengt-Arne har rätt om rubriken.

Inget företag vill associeras med att ha varit utsatta för detta. Av samma skäl som företag heller inte berättar att de hackats annat än om användardata är på vift.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Så nyheten är att USA redan ser all epost-trafik och har visat Huawei<->China dialogerna för den tyska staten?

Skönt att USA styrs av en resonlig person med högt konsekvenstänk.

Ja, ytterst handlar det om vilken sida man vill stå på när det väl gäller...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Älskar inläggen i tråden som vill att USA ska avslöja deras metoder för inhämtning.

Metod?

Däremot någon form av bevis vore på sin plats, just nu så är rubriken en Mytomans blöta dröm.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Se det så här: det är mycket möjligt att Huawei inte har gjort något aktivt som skulle kunna tolkas som spionage åt sin stat. Samtidigt är jag rätt säker på att Winnie The Virus inte kommer att kunna låta bli att tvinga Huawei till att plocka underrättelsematerial om de skulle ha fått bygga färdigt 5G lite här och var i världen. Aldrig att en sådan stat, som har all den makt att kunna göra så om den så behagar, skulle låta bli att utnyttja potentiella svagheter (eller kanske till och med installerade svagheter) i kommunikationsutrustning som "de" varit med och byggt åt andra länder.

Det är ju faktiskt rätt sjukt ändå om du tänker efter. Det är nästan som om du låter inbrottstjuvar få bygga och installera bevakningskameror i ditt hem. Eller snarare är det snubbar åt maffiabossen som installerar bevakningskamerorna och vill maffiabossen nyttja detta någon gång så kommer dessa snubbar inte kunna sätta något emot utan måste bara lyda maffiabossen eller så blir det "hejdå!". Snubbarna är inte onda efter riktigt egen vilja utan blir bara tvungna att agera onda på uppdrag av maffiabossen för de har inget annat val.

Så visst, Huawei har säkert inte gjort något ont eller så. Men kom ihåg att de, till skillnad från exempelvis Apple, har ingenting att säga emot när Winnie The Virus vill ta en titt i deras kommunikationsutrustning som de har installerat i diverse länder. USA:s FBI lyckades ju knappt tvinga Apple att öppna en terrorist-smartphone utan fick så lov att hacka den själva. För Huawei är det bara att välja, "Gör som vi säger eller ta en enkelresa till vårt 'livstidssommarläger' i Xianjing!".

En full insyn i hård och mjukvara borde ge alla aktörer en fair chans.

Sen Apple vs FBI, där kunde ju inte Apple öppna och få ut innehållet från mobilen även om dom velat, Var liksom lite för säkert

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Bevisen kanske också bevisar att USA har sina fingrar under främmande makts kjol, varför de vill att det ska hållas tyst. Vilket de också litar på att de allierade i Tyskland gör. (Eller så har jag tittar för mkt på Bourne-filmerna)

Ja, Jason Bourne filmerna är ett perfekt exempel

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Det finns så mycket radio överallt så att passiva radarsystem kan se flygplan med smygteknik men det fungera oavsett om man har kontroll över näten eller inte.
Exempelvis Tyska Hensoldt som påstod att de kunde följa 2st F-35 i över 150km med passiv radar (TwInvis).
Det finns redan radiovågor från radiosändare för radio, TV, mobiltelefoni, GPS, sateliter osv. det spelar ingen roll om signalerna är analoga eller digitala för en passiv radar.
Även en väder radar kan se flygplan med smygteknik sedan är radar endast en metod för att identifiera och positionera något som är synligt via olika spektrum.
Jetmotorer bildar värme, ljud, hägringar osv det finns många fler spektrum att identifiera.
Däremot så lär 5G system även användas i militära syften och system.
Spioneri bland storföretag sker på så många fronter att det vore väldigt naivt att tro att det endast är något Kina håller på med, även Kinesiska storbolag är utsatta av företagsspioneri.

Jag kan inte se att om Huawei tillåts bygga 5G nät skulle påverka något om det du nämner.

Det var bara ett exempel vad man kan göra med dessa system, givetvis är informationsavlyssning den stora grejen.
Fel, storföretag spionerar inte generellt, Volvo AB har haft väldigt tydliga instruktioner för hur resande till Kina skall bete sig, aldrig lämna papper obevakade på flygplan, inte ringa affärskritiska samtal på flygplatser etc etc. Inga motsvarande instruktioner finns för USA EU länder. Skillnaden är dessutom att Kinesiska statens uttryckligen kräver informationsinsamling av alla Kineser speciellt anställda utomlands. Motsvarande finns inte heller bland väststater, att USA och GB håller på med industrispionage råder väl det ingen tvekan om, men på absolut högsta nivå.
Som jag skre helt ohämmat spionage från Kinas sida, nationalism ligger till grund för detta beteende.

Permalänk

Och nu finns bank id appen i huaweis appstore. Vem vågar prova?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TappadBakom:

Och nu finns bank id appen i huaweis appstore. Vem vågar prova?

Skickades från m.sweclockers.com

Gör den

Det måste jag testa

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TappadBakom:

Och nu finns bank id appen i huaweis appstore. Vem vågar prova?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag provade.
Nu har jag inga pengar på mitt bankkonto längre.
Så segt

/s

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Har alla missat att det finns 5g med bättre täckning än 3g på lågfrekventa banden, detta ska användas utanför städer med markant bättre tillgänglighet än tidigare. Om jag mins rätt var det väl nåt gammalt tv-band som skulle omvandlas, då får man iaf en känsla för antal master och räckvidd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Jag provade.
Nu har jag inga pengar på mitt bankkonto längre.
Så segt

/s

Åhh.. Jag fick mer
Fördelningspolitik?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Åhh.. Jag fick mer
Fördelningspolitik?

Haha kanske! Kan du swisha tillbaka?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Nokia och Ericsson faller under samma lagar för verksamheten de har i Kina och de har fullt av kinesiska medborgare utanför Kina. Rapporter som dessa blir icke-rapporter.

Är kinesiska myndigheter så hemska angående detta så måste även underrättelsetjänsterna motivera varför Nokia och Ericsson inte är lika utsatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Haha kanske! Kan du swisha tillbaka?

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte Swish, men vi kan kanske ordna det på något sätt.

Var förresten en 5'a jag fick!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rj45:

Hur kom Arla in i bilden? Ska man acceptera en diktatur att avlyssna hela västvärlden bara för att folk inte alltid "har rent mjöl i påsen"?

Å andra sidan måste det finnas åtgärder man kan ta för att släppa in Huawei som leverantör. Kina är ju helt klart de som producerar mest åt hela västvärlden efter Indien, Bangladesh osv. Risken kanske är större och åtagandet för kostsamt.

Alla vet ju att Arla är i maskopi med staten i att försöka hjärntvätta den svenska befolkningen genom att sända nanorobotar i deras mjölkprodukter och därigenom tvinga dem att dricka mer mjölk. Det är en enda stor konspiration!!!!!!!

Skrivet av videopac:

Det blir lite löjeväckande när man pratar i termer om det ONDA landet Kina och det GODA landet USA. Övervakar de onda så går världen under, övervakar de goda så är det ju ok för de vill oss ju väl. Det är ju på den nivån som diskussionen går. Att sedan försöka förlöjliga andras åsikter/synpunker med sådant som "Med de dåå...", det är bara härskartekniker och ytterst lågt.

Men jag är inte förvånad.

Underligt. För du är nog den första som pratar i sådana extrema termer. Iallafall i denna tråd. Utan det jag har läst är att det är värre om Kina spionerar än USA just pga. det statsskick som finns i båda länderna. Dessutom har det lyfts fram att det är större chans att ett statligt företag i en enpartidiktatur, som dessutom dels hotar andra länder med "repressalier" och som dels försöker utvidga sitt inflytande på marknaderna i länderna, vill spionera via sagda företag än att ett privat företag som inte ens är länkat till det andra landet gör det. Detta är logik och det handlar om chansanalyser här. Däremot kan man ju undra varför vissa är så ihärdiga förespråkare av argumentationsfelet "Men USA då..." när det kommer till Kina.

Skrivet av martinot:

Ingen fan, men Sverige har ju inte heller någon höjdare på det området.

Skillnaden är väl att i Sverige så är det direkt olagligt med ministerstyre. Även när det gäller statsministern. Samma lag finns inte i USA på samma sätt.

Skrivet av Djhg2000:

Nu är jag förvirrad, vad exakt har Ericsson med saken att göra?

De står som direkt konkurrent till Huawei. I Sverige specifikt handlar det om Ericsson eller Huawei.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Och USA är en demokrati, Kina en diktatur.

Tvivlar inte alls på att det stämmer, skulle vara bra om man gick ut med konkreta bevis dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, klart att USA också spionerar men jag tror Kina är betydligt farligare för den svenska demokratin. Även med Trump bakom rodret så kan inte USA agera hur som helst eller i varje fall inte som Kina kan. Skulle inte vilja att Huawei var med och byggde någon infrastruktur i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Har inte Swish, men vi kan kanske ordna det på något sätt.

Var förresten en 5'a jag fick!

Har inte Swish? Aj aj det är 2020 nu!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Underligt. För du är nog den första som pratar i sådana extrema termer. Iallafall i denna tråd. Utan det jag har läst är att det är värre om Kina spionerar än USA just pga. det statsskick som finns i båda länderna. Dessutom har det lyfts fram att det är större chans att ett statligt företag i en enpartidiktatur, som dessutom dels hotar andra länder med "repressalier" och som dels försöker utvidga sitt inflytande på marknaderna i länderna, vill spionera via sagda företag än att ett privat företag som inte ens är länkat till det andra landet gör det. Detta är logik och det handlar om chansanalyser här. Däremot kan man ju undra varför vissa är så ihärdiga förespråkare av argumentationsfelet "Men USA då..." när det kommer till Kina.

Jag är ju tvungen att vara extra tydlig då en del uppenbarligen har svårt att förstå finare nyanser i språket. Att du inte kan förstå att man bör ha samma måttstock för olika stater kan jag inte riktigt ta på mig. Att du kallar jämförelser för argumentationsfel styrker inte din tes.

Sedan är det nog bra om du inte läser så mycket på amerikanska sidor; man ser tyvärr direkt att det utarmar ditt språk. Du menar säkert rätt men i texten ovan bör du ersätta chans och chansanalyser med risk och riskanalyser. Men det kanske är Googles fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Jag är ju tvungen att vara extra tydlig då en del uppenbarligen har svårt att förstå finare nyanser i språket. Att du inte kan förstå att man bör ha samma måttstock för olika stater kan jag inte riktigt ta på mig. Att du kallar jämförelser för argumentationsfel styrker inte din tes.

Sedan är det nog bra om du inte läser så mycket på amerikanska sidor; man ser tyvärr direkt att det utarmar ditt språk. Du menar säkert rätt men i texten ovan bör du ersätta chans och chansanalyser med risk och riskanalyser. Men det kanske är Googles fel

Riskanalys var ordet jag sökte. Tackar.

Däremot ställ dig frågan. Vad är störst risk för här? Att ett företag som Ericsson (som har noll med USA att göra) skulle spionera för USAs räkning eller ett statsägt bolag som Huawei skulle göra det?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Riskanalys var ordet jag sökte. Tackar.

Däremot ställ dig frågan. Vad är störst risk för här? Att ett företag som Ericsson (som har noll med USA att göra) skulle spionera för USAs räkning eller ett statsägt bolag som Huawei skulle göra det?

Frågeställningen om huruvida Ericsson samarbetar med olika stater för att samla in information eller ej ser jag inte som intressant. Vilka medel som olika stater använder för att samla in information om allt och alla skiljer sig säkert åt från fall till fall. Vad man kan ta för givet är att sådan insamling förekommer, både från kinesiskt och amerikanskt håll. Att amerikansk insamling av data skulle drivas av altruistiska motiv känns för mig ganska orimligt, samma sak gäller för kinesiskt insamling.

Permalänk
Avstängd

USA är ju jättebra exempel på demåkrati; du får rösta på senatorer i "ditt område" och president över hela landet... om du inte står med i något brottsregister dvs. Sen har vi ju CIA som bråkar utomlands och avsätter ledare som inte passar dem. Eller ger terrorister vapen för att delta i krig som gynnar dem. Tills det inte gynnar dem. Då överges dem. Sen har vi ju FBI som internt jagar kåmmunizter. Så mycket för det fria tänkandet och yttrandet! Men det är såklart Kina som är de farliga, det är de som ställer till det runtom i världen. För det säger USA!