Permalänk
Medlem

Ljudlös när du sover?

Efter en onödigt livlig diskussion häromkvällen med min sambo så skulle jag vilja nå ut till en större massa människor med den enkla frågan ifall du har telefonen på ljudlös när du sover.

Supertacksam för alla svar då denna diskussion inte kan vinnas mellan våra fyra väggar här hemma pga olika åsikter.

Svara i länken och diskutera gärna här nedan.

https://www.strawpoll.me/19324559

Permalänk
Medlem

Nej, sover själv. Dock har jag alla notifikationer på ljudlös utom SMS som vibrerar och samtal som ringer+vibrerar. Folk som verkligen vill få tag i mig har mitt nummer och alla är anständiga nog att inte ringa på natten. Försöker folk nå mig via email eller discord när det är brådskande får de skylla sig själv om jag inte märker det, de har alltid alternativet att smsa eller ringa om de vill få tag i mig bums.

PS. Jag lackar ur på folk vars telefoner plingar stup i ett, om det så är på jobbet eller på fritiden. Jag hade blivit galen inom en vecka.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Alltid ljudlös.
Tjejen är sämre på det men påpekar jag det så sätter hon ljudlöst under natten.
Då ska man sova och inte bli stört av massa stress plingande

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Helt ljud och vibrationslöst. Har schemalagt "stör ej" mellan kl 22 och 07.
Det finns extremt få saker i mitt liv som skulle vara så viktiga att jag måste väckas mitt i natten för.
Och i dagens samhälle finns det redan så mycket vibrationer, pling och notifikationer överallt att det är nog bara hälsosamt att det är tyst ett tag.

Även om jag inte hade haft det så så är det en väldigt liten uppoffring att göra om sambons sömn störs annars.

Permalänk
Medlem

Självklart, har på ”stör ej”. Varför skulle man vilja störas när man sover?

Permalänk
Medlem

Har ett nattläge som aktiveras automatiskt vid en viss tid som sätter telefonen på ljudlöst.
Utöver detta så stänger jag av alla notifieringar från alla appar (dygnet runt), det är ändå bara nonsens.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Rekordmedlem

Nej stänger inte av ljudet men den är ju tyst när den inte används så varför skulle man särskilt behöva stänga av ljudet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

ljudlöst dygnet runt, på sin höjd under dagen så har jag den på vibrera, man är väl ingen mobiltorsk heller, är det viktigt så ringer de igen lr så kan man ringa upp ifall man missar ett samtal

Permalänk
Medlem

Vi kör ett steg längre och har Airplane mode på, detta för att helt utesluta mobilerna som störmoment under vila.

Permalänk
Medlem

Nattläge från 22.00 till 06.00

Eftersom man inte har fast telefon är det viktigt att de få som verkligen behöver få tag på en om det hänt något verkligen kan det.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Min privata mobil är på ljudlös 24/7 och min arbetsmobil är oftast med ljud på.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

Har själv schemalagt ljudlöst läge på nätter under vardagar, dock inte på helgen.

Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Helt ljud och vibrationslöst. Har schemalagt "stör ej" mellan kl 22 och 07.
Det finns extremt få saker i mitt liv som skulle vara så viktiga att jag måste väckas mitt i natten för.
Och i dagens samhälle finns det redan så mycket vibrationer, pling och notifikationer överallt att det är nog bara hälsosamt att det är tyst ett tag.

Även om jag inte hade haft det så så är det en väldigt liten uppoffring att göra om sambons sömn störs annars.

Jag har gjort samma sak fast från klockan 21-05, så skönt att slippa plingandet på kvällarna.
Både jag och frugan kör stör ej, vi kom gemensamt överens om det för att slippa bli störda av varandras mobiler.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Automatiskt ljudlöst mellan 21:00 - 06:00.
Skulle man ringa mig en andra gång inom 3 min så slås ljudet på.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Nästan inget i min telefon får skicka notifieringar, av de få saker som får skicka notifieringar får de absolut flesta inte göra ljud eller vibrera. 3 saker som får vibrera och göra ljud: samtal, sms och mail.
Samtal får jag sällan på natten sist var det svärfar som behövde skjuts till akuten - så då var det ganska rimligt att bli väckt.
Sms får jag sällan på natten och varken jag eller min sambo störs av det då det är en kort och låg signal.
Mail får jag lite av, gmails spamfilter plockar det mesta och nyhetsbrev/erbjudanden avregistreras direkt de kommer, för om jag behöver något så letar jag fram det. Men iaf samma låga signal på mail som sms men mail får inte vibrera heller.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Jag har mobilen på helt ljudlös (dvs även vibrationer är avstängda) hela tiden, utom när jag väntar samtal. Har så haft de senaste femton åren eller så. Jag brukade även stänga av ringsignalen på min fasta telefon och se vem som ringt på nummerpresentatören eller genom att lyssna av röstbrevlådan.

För mig är det helt absurt att folk orkar lyssna på det eviga plingandet, blippandet och surrandet från mobiler. Har jag gäster som sover över ber jag dem stänga av till helt tyst eftersom jag väcks av obetydliga ljud som en surrande mobil.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Min telefon är ljudlös (så nära ljudlös det blir med vibration på) dygnet runt. Nattetid ligger den placerad på mjukt underlag så att det inte uppstår någon resonans och därmed inte hörs om den skulle få för sig att vibrera lite grand.

Väntar jag något exceptionellt akut samtal dagtid kanske eventuellt jag slår på en ringsignal. De allra flesta människor förstår att de kanske inte får svar på sina mail eller sms eller andra meddelanden direkt eller ibland inte förrän efter några timmar, och de som inte förstår det är ärligt talat inte värda att ödsla tid på.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jag har min telefon helt avstängd när jag sover. Det sparar dessutom batteri.

Permalänk
Medlem

Nej, sover oftast själv, men har aldrig på helt ljudlös nuförtiden men fram till för 5-6 år sedan. Har sällan stor aktivitet i telefonen egentligen, men stänger oftast av meddelandeljuden men inte ringsignalen. Vill kunna bli nådd om det händer något, man vet aldrig. Har t.ex. gamla och mer eller mindre sjuka föräldrar och en flickvän som vill kunna nå mig om det är något.

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Medlem

Själv har jag ljudlös konstant. Skulle vilja ha ett omvänt nattläge så ljudet sätts på under natten men är avstängt på dagen. Då skulle jag ha högre sannolikhet att ta ett akut samtal nattetid men inte behöva störas på möten av telefonförsäljare. Men Ack, det är inte apples vision...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"Stör ej" mellan 23 och 6, dvs. inga notiser eller någonting om det inte kommer från vissa undantagna kontakter. Ljudlös med vibration på dagtid.

Permalänk
Inaktiv

Har min på auto off och auto on, så mellan 22.00 och 07.00 är den avstängd, ser ingen vits att ha på den på natten när man sover.

Permalänk
Medlem

Har alltid telefonen på ljudlöst och vibrationslöst förutom när jag verkligen väntar ett viktigt samtal eller sms.

Permalänk
Medlem

Nä spelar ingen roll, den enda tredje parts appen på min mobil som får göra ljud eller vibration ifrån sig är WhatsApp.
Så låter min telefon på natten är det förmodligen något viktigt. Får panik av alla appar som vill få uppmärksamhet stup i kvarten. Sambon kör alltid ljudlöst men har vibration igång men samma där bara viktiga grejer som gör ljud ifrån sig.
Det värsta med mobiler är att många förväntar sig att man ska vara kontaktbar alltid och kan man inte nås så måste något ha hänt.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Stänger av dator, mobil runt 20:00 varje dag. Man ska ta det lugnt på kvällen, för övrigt så har jag en radio från år 1995 som väcker mig de tider jag ställer in den påt! Tänk att den fortfarande fungerar

Permalänk
Hedersmedlem

Har alltid mobilen på ljudlös.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Jag har min telefon helt avstängd när jag sover. Det sparar dessutom batteri.

Samma här.

Anledning? Om något är så akut att någon behöver nå mig på natten är det troligen redan för sent.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Är extremt lättväckt och har vänner boendes inom andra tidszoner så har alltid telefonen på ljudlöst över natten.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Självklart, har på ”stör ej”. Varför skulle man vilja störas när man sover?

Vill och vill... man kanske har ett jobb där man under vissa perioder måste kunna bli nådd dygnet runt.

Hur som så brukar jag aldrig ha ljudlös på telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Helt ljud och vibrationslöst. Har schemalagt "stör ej" mellan kl 22 och 07.
Det finns extremt få saker i mitt liv som skulle vara så viktiga att jag måste väckas mitt i natten för.
Och i dagens samhälle finns det redan så mycket vibrationer, pling och notifikationer överallt att det är nog bara hälsosamt att det är tyst ett tag.

Även om jag inte hade haft det så så är det en väldigt liten uppoffring att göra om sambons sömn störs annars.

Instämmer, det är för mycket "brus" nuförtiden. Har också "stör ej" påslaget. Dock tillåter jag inkommande från favoriter där det finns ett fåtal nummer med kompisar samt beredskapsnumret. Kompisar ringer inte efter 10 om det inte är akut och har man beredskap så har man....

Skrivet av Exxovion:

Vill och vill... man kanske har ett jobb där man under vissa perioder måste kunna bli nådd dygnet runt.

Hur som så brukar jag aldrig ha ljudlös på telefonen.

Vi har ett beredskapsnummer som kopplas till den som har schemat. Kanske något att ta efter?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net