Betala på Amazon.de

Permalänk
Medlem

Betala på Amazon.de

Jag har haft problem med att betala på amazon de senaste gångerna jag har handlat där. Med mitt betalkort kan jag bara öppna kortet för osäkra betalningar under 60 minuter och amazon drar inte pengarna direkt vilket skapar problem. Hur gör ni när ni handlar på amazon?

Permalänk

Hur kan Amazon räknas som osäkert? Speciellt om det är Amazon själva som säljer varan.

Permalänk
Avstängd

Funkar inte Paypal? Det brukar jag köra överallt i princip

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av HDG:

Jag har haft problem med att betala på amazon de senaste gångerna jag har handlat där. Med mitt betalkort kan jag bara öppna kortet för osäkra betalningar under 60 minuter och amazon drar inte pengarna direkt vilket skapar problem. Hur gör ni när ni handlar på amazon?

När du öppnar och genomför ett köp så ska det registreras även om de drar pengarna vid ett senare tillfälle så ska det fungera. Jag misstänkte precis samma problem som dig när Swedbank slutade med deras e-kort tjänst och tyckte man skulle öppna å stänga kortet för internetbetalningar när man behövde. Till svar av dem så fick jag det ovan. Alltså så länge kortet är öppet under själv köptillfället så ska de kunna dra pengarna vid ett senare tillfälle.
Jag testade dock aldrig utan skaffade ett extra mastercard som alltid är öppet men jag binder det till ett eget konto där jag bara har pengar när det behövs.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@HDG: precis som ovan nämnt.
Öppna kortet i banken. Handla sen. Klart

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Funkar inte Paypal? Det brukar jag köra överallt i princip

Använder paypal när jag handlar på Amazon.de om jag inte missminner mig.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Hur kan Amazon räknas som osäkert? Speciellt om det är Amazon själva som säljer varan.

De har inte en metod där jag kan använda BankId för att godkänna köpet.

Skrivet av Lagerlöf:

Funkar inte Paypal? Det brukar jag köra överallt i princip

Har inte testat Paypal på Amazon men har inte så bra erfarenheter av Paypal.

Skrivet av fragwolf:

När du öppnar och genomför ett köp så ska det registreras även om de drar pengarna vid ett senare tillfälle så ska det fungera. Jag misstänkte precis samma problem som dig när Swedbank slutade med deras e-kort tjänst och tyckte man skulle öppna å stänga kortet för internetbetalningar när man behövde. Till svar av dem så fick jag det ovan. Alltså så länge kortet är öppet under själv köptillfället så ska de kunna dra pengarna vid ett senare tillfälle.
Jag testade dock aldrig utan skaffade ett extra mastercard som alltid är öppet men jag binder det till ett eget konto där jag bara har pengar när det behövs.

Skrivet av Nima2001:

@HDG: precis som ovan nämnt.
Öppna kortet i banken. Handla sen. Klart

Jag har testat och det funkar inte. Amazon säger att de inte kan dra pengarna.

Permalänk
Medlem

Bytte bank till en som inte hade samma problem...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

@HDG: vilken bank?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@HDG: vilken bank?

Jag har nordea. Senast vid jul försökte jag och det strulade rejält.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar paypal. Deras köpskydd är löjligt bra, även om jag aldrig haft en oklar erfarenhet på amazon. Paypal har gett mig full återbetalning vid varje disbyt jag haft. (Varan kom bort från kina, defekt vara från kina, defekt vara inom sverige som "försvann" vid returen). Samt några fler.

Eller, byt bank, varför ens ha en finsk bank?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HDG:

Jag har haft problem med att betala på amazon de senaste gångerna jag har handlat där. Med mitt betalkort kan jag bara öppna kortet för osäkra betalningar under 60 minuter och amazon drar inte pengarna direkt vilket skapar problem. Hur gör ni när ni handlar på amazon?

Jag använder Revolut när jag handlar på Amazon.

Skrivet av Lagerlöf:

Funkar inte Paypal? Det brukar jag köra överallt i princip

Skrivet av philipborg:

Använder paypal när jag handlar på Amazon.de om jag inte missminner mig.

Paypal fungerar inte på Amazon bara så ni vet!
Det beror på att Paypal var ägt av eBay fram till 2014 och därmed direkt konkurrent.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

@HDG: nordea funkar. Gjorde ett köp senast idag

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Rekommenderar paypal. Deras köpskydd är löjligt bra, även om jag aldrig haft en oklar erfarenhet på amazon. Paypal har gett mig full återbetalning vid varje disbyt jag haft. (Varan kom bort från kina, defekt vara från kina, defekt vara inom sverige som "försvann" vid returen). Samt några fler.

Eller, byt bank, varför ens ha en finsk bank?

Jag kommer inte byta bank då lån etc betyder mer än att handla på Amazon

Skrivet av Nima2001:

@HDG: nordea funkar. Gjorde ett köp senast idag

Vilket kort har du? Behöver du öppna kortet?

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar också Revolut här. Jag för över pengarna från min vanliga bank. Valutaväxlar sedan från SEK till EUR på Revolut och betalar med deras kort som jag själv väljer att spärra efter att planerade transaktioner genomförts. Gör att jag slipper Amazons växlingsavgifter och andra dolda kostnader då jag betalar i EUR. Dessutom har koll på vad för avgifter som dras från mitt kort då jag kan spärra/återaktivera när jag vill.

Permalänk
Medlem

Vad har du för kort förresten?

Permalänk
Medlem

Min lösning på det problemet blev att ha en flik öppen i webbläsaren i vilken ett userscript uppdaterar var 30e sekund och öppnar kortet igen om det blivit stängt. Jag lämnade en sådan flik öppen tills pengarna hade dragits och det funkade senast jag köpte på amazon i alla fall.
klicka här för att installera (kräver violentmonkey eller liknande i webbläsaren)
Det kör igång så fort man navigerar till öppna och stänga kort och lär inte fungera om man skulle ha flera kort hos nordea, men kanske duger det för ts behov.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HDG:

Vilket kort har du? Behöver du öppna kortet?

Jag har väl ett vanligt kort där? vet inte.. inget speciellt.. Kort kopplat till mitt bankkonto helt enkelt..
loggar in på banken, öppnar kortet 60 min precis innan transaktionen. Sen in i amazon clicka betala. Done
Det var problem en gång i tiden men detta var länge sen.. Numera ska det fungera bra mellan amazon och nordea varje fall.. Har handlat på amazon i flera år och över 100 beställningar där..

Skrivet av CooingPendulum:

Jag rekommenderar också Revolut här. Jag för över pengarna från min vanliga bank. Valutaväxlar sedan från SEK till EUR på Revolut och betalar med deras kort som jag själv väljer att spärra efter att planerade transaktioner genomförts. Gör att jag slipper Amazons växlingsavgifter och andra dolda kostnader då jag betalar i EUR. Dessutom har koll på vad för avgifter som dras från mitt kort då jag kan spärra/återaktivera när jag vill.

Du kommer ju behöva valuta växla förr eller senare oavsett vad du gör.. Antingen gör amazon det, eller din bank. Eller i ditt fall någon tredje part tjänst (känner inte till revolut). Men man har alltid valet att låta banken göra den konverteringen genom att välja att betala amazon i EUR direkt. Då är det din svenska bank som sköter växlingen vilket definitivt har bättre kurs+avgift än amazon kör, troligen också bättre än revolut..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Funkar bra här.
Nordea med Visa, måste öppna kortet vilket jag gör precis innan betalning.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Rekommenderar paypal. Deras köpskydd är löjligt bra, även om jag aldrig haft en oklar erfarenhet på amazon. Paypal har gett mig full återbetalning vid varje disbyt jag haft. (Varan kom bort från kina, defekt vara från kina, defekt vara inom sverige som "försvann" vid returen). Samt några fler.

Eller, byt bank, varför ens ha en finsk bank?

Vad gjorde du med dom defekta varorna från Kina, skickade du tillbaka dom och vad krävde paypal från dig?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Du kommer ju behöva valuta växla förr eller senare oavsett vad du gör.. Antingen gör amazon det, eller din bank. Eller i ditt fall någon tredje part tjänst (känner inte till revolut). Men man har alltid valet att låta banken göra den konverteringen genom att välja att betala amazon i EUR direkt. Då är det din svenska bank som sköter växlingen vilket definitivt har bättre kurs+avgift än amazon kör, troligen också bättre än revolut..

Skrivet av :

När du använder ditt kort utomlands skickas köptransaktionen via inköpsställets lokala bank till Nordea. Valutakursen sätts samma dag som inköpsstället får betalt av sin bank för den inlösta transaktionen. Om du handlar dagen innan en större förändring mot den svenska kronan, kan det medföra att varan eller tjänsten blir billigare eller dyrare jämfört med den kurs som noterades på inköpsdagen. Valutan upphandlas på valutamarknaden och köpkursen mot svenska kronor sätts flera gånger om dagen. Vid omräkning till svenska kronor tar Nordea ut ett administrativt påslag på 1,55%, som ingår i kursen.

https://www.nordea.se/privat/produkter/kreditkort-bankkort/be...

Skrivet av :

What is the interbank exchange rate?

In the simplest terms, the interbank exchange rate is the rate at which banks transfer money between themselves. In other words, when Bank A exchanges money with Bank B, they do so at a rate not normally accessible to you or I.

When you as a customer make an exchange, for example from GBP to USD, the bank usually charges you a fee in addition to the rate they use to transfer between themselves. Your exchange might go through multiple banks, too, with each one charging a fee.

By using the interbank exchange rate, you avoid fees, if you exchange on a weekday (more on that in a moment).

When does Revolut apply the interbank exchange rate?

Currency markets operate on a 24/5 basis, meaning they’re closed at the weekend. Revolut allows you to exchange currencies at the interbank rate Monday-Friday. Exchange at the weekend, and we charge a small markup fee. This is to cover ourselves against any changes in the currency market over the weekend, when it’s closed.

https://blog.revolut.com/understanding-the-interbank-exchange...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Vad gjorde du med dom defekta varorna från Kina, skickade du tillbaka dom och vad krävde paypal från dig?

Jag sa att dom var defekta, minns inte om jag skickade någon bild. Iaf inte någon video. Skickades ej tillbaka. I alla situationer kontaktade jag säljaren i första hand. I samband med defekta varor från kina så har jag fått erbjudanden om ersättning på ca 30-50-70-100% ersättning. I alla situationer där jag inte fått full ersättning så har jag startat ärende hos paypal eller tex ebay, och fått full återbetalning. Jag skulle anta att min köphistorik har hjälpt, då jag verkligen inte krävt ersättning på mer än 5-10% av mina beställningar hos dessa.

Edit: Däremot har varje ärende hos paypal tagit tid, brukar ta cirka 2-3veckor. Framför allt för att köpare, säljare och paypal ska ha möjlighet att yttra sig om ärendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Jag sa att dom var defekta, minns inte om jag skickade någon bild. Iaf inte någon video. Skickades ej tillbaka. I alla situationer kontaktade jag säljaren i första hand. I samband med defekta varor från kina så har jag fått erbjudanden om ersättning på ca 30-50-70-100% ersättning. I alla situationer där jag inte fått full ersättning så har jag startat ärende hos paypal eller tex ebay, och fått full återbetalning. Jag skulle anta att min köphistorik har hjälpt, då jag verkligen inte krävt ersättning på mer än 5-10% av mina beställningar hos dessa.

Edit: Däremot har varje ärende hos paypal tagit tid, brukar ta cirka 2-3veckor. Framför allt för att köpare, säljare och paypal ska ha möjlighet att yttra sig om ärendet.

I mitt fall bad paypal att jag skulle skicka tillbaks den defekta varan och ge dom ett tracking nummer, för att få tillbaks det jag betalat minus frakten, som säkert skulle gått på 500 kronor, så sket i det hela.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

VÄxelavgifter till och från Euro får de inte ha. Det är ett handelshinder som EU har sagt nej till. När det gäller andra valutor så kommer avgiften till.

Permalänk
Medlem

Jag tror jag helt enkelt får försöka igen och se hur det går denna gång då det verkar som om de flesta får det att fungera med vanligt betalkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HDG:

VÄxelavgifter till och från Euro får de inte ha. Det är ett handelshinder som EU har sagt nej till. När det gäller andra valutor så kommer avgiften till.

Du låter Revolut växla dina Svenska kronor.

Vilket var mitt syfte med mitt inlägg.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

I mitt fall bad paypal att jag skulle skicka tillbaks den defekta varan och ge dom ett tracking nummer, för att få tillbaks det jag betalat minus frakten, som säkert skulle gått på 500 kronor, så sket i det hela.

Kan det vara så att det var något väldigt dyrt? Eller har du väldigt få transaktioner genom paypal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Kan det vara så att det var något väldigt dyrt? Eller har du väldigt få transaktioner genom paypal?

4000, nej har en hel del, och har aldrig behövt vända mig till paypal tidigare, men var alldeles för krångligt att få igenom det, så struntade i det.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av HDG:

De har inte en metod där jag kan använda BankId för att godkänna köpet.

Har inte testat Paypal på Amazon men har inte så bra erfarenheter av Paypal.

Jag har testat och det funkar inte. Amazon säger att de inte kan dra pengarna.

Jobbar själv med just betalningar på webben och något förenklat kan man säga att vissa merchants accepterar att risken flyttas från banken till sig själva vid ev. fraud, därmed görs inte alltid en 3DSecure kontroll som kund behöver godkänna med BankID.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av HDG:

Jag har nordea. Senast vid jul försökte jag och det strulade rejält.

Du vet att du måste öppna ditt kort?
Det gör du i Nordea appen > välj kort > uppe till vänster, öppna kort.

Säkert och enkelt.