Hur gör ni för att spara pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fast det står väl att det är matkontot som är 10000 kr? Jag antar att även frukost och middag ingår i denna kostnad.

Du har rätt, jag som läste in för fort. Likväl ett jäkla stort matkonto.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

@HiGrip:

Hur tusan gör du matlådor för 500:-/låda om det är 20 dagar per månad?

Wagyu är gott

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Wagyu är gott

Inte min liga, hade varit gott att testa.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Inte min liga, hade varit gott att testa.

Gå ihop några stycken och köp en bit för att smaka på.
Fantastiskt gott, men inte så gott att det är värt att köpa en hel bit själv.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Gå ihop några stycken och köp en bit för att smaka på.
Fantastiskt gott, men inte så gott att det är värt att köpa en hel bit själv.

Ska jag faktiskt föreslå till vännerna, lever bara en gång.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Du har rätt, jag som läste in för fort. Likväl ett jäkla stort matkonto.

Då storhandlar jag och fyller frysen när det är extrapriser ändå. Tex Mathem körde kampanj på nötfärs, 55kr/kg så jag köpte 18kg (dom hade inte mer på lager)

Jag ser matlagning som en hobby desstuom så jag kostar väl på mig lite mer pga det. Hade dock aldrig stoppat i mig smaklös mat med lite näring enbart för att få en billig matlåda...

Imorgon blir det förmodligen grillade burgare. Brukar då köpa kött i charken och dubbelmaler det hemma, standardreceptet är 50% högrev, 30% ryggbiff och 20% rökt sidfläsk.. blir mumma! Blir dock köpebröd, annars brukar jag baka potatoebuns och även göra egen dressing osv.

Nu skall jag laga lunch, blir det som finns i kylen, hade iof kunnat äta ägg då jag har 35000st höns så ägg finns det alltid gott om, 0kr per ägg dessutom

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HiGrip:

Då storhandlar jag och fyller frysen när det är extrapriser ändå. Tex Mathem körde kampanj på nötfärs, 55kr/kg så jag köpte 18kg (dom hade inte mer på lager)

Nu börjar jag förstå varför butiker anklagas för lockpriser. Det är så här folk gör, då är det ju inte konstigt att det aldrig finns några kampanjvaror kvar när en annan har tid att handla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Nu börjar jag förstå varför butiker anklagas för lockpriser. Det är så här folk gör, då är det ju inte konstigt att det aldrig finns några kampanjvaror kvar när en annan har tid att handla.

På vissa affärer brukar det stå "max 3 förp per hushåll" eller liknande. Just för att undvika svineri.

Skrivet av HiGrip:

jag har 35000st höns

Varför får jag känslan av att "ekologi" inte är ett ord man har hört talas om än där du bor.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiGrip:

Imorgon blir det förmodligen grillade burgare. Brukar då köpa kött i charken och dubbelmaler det hemma, standardreceptet är 50% högrev, 30% ryggbiff och 20% rökt sidfläsk..

Tråden handlar om hur man sparar pengar inte spenderar dem..

Jag håller med om att käket är de man bör lägga lite mer kräm på istället för att äta ugnade potatisar och morötter. Det betyder däremot inte att det är det enda man äter, bara för att man skär ner på kostnaderna.

Visa signatur

● Active

Permalänk

Jag bor själv så det med mat kan bli en riktig bov ibland. Det är ibland rätt svårt att handla mat med mycket variation och sedan hinna tillaga det innan det blir dåligt. Grönsaker går för det mesta inte att frysa, och ofta när man köper kött så är det i större förpackningar, eller mindre förpackningar till högre pris/kg.

Något som är smidigt är att kolla vad alla butiker har för erbjudanden på Söndagen eller Måndagen varje vecka. Har de billig kycklingfilé så kan det vara värt att köpa det och planera efter det, t.ex. en gryta ena dagen, ugnsgrillad andra dagen, så kan man ha det i åtanke när man gör grytan vilka grönsaker man vill ha i och tänker om de även passar bra till den ugnsgrillade kycklingfilén, för just grönsaker blir det lätt mycket över av för min del. En purjolök räcker till ganska många portioner.

Sen är viss mat rätt dyrt att laga, som t.ex. hamburgare, ska du göra en hyfsad hamburgare så hamnar de på ungefär 30 spänn styck och äter du då två så blir det en del, en grytportion kan du laga för 15kr om du minskar lite på köttet och ökar mer på grönsakerna. Sedan handlar det mycket om vad man har för krav på råvarorna, nöjer du dig med en ost från Eldorado (om det ens finns) eller vill du ha någon som smakar mer fast för dubbla priset?

Mycket handlar nog över vad man har för krav på olika saker, har du cykelavstånd till jobbet och gångavstånd till en matbutik så kanske det inte är värt att ha bil, räkna på hur mycket bilen kostar (ev lån, skatter, bränsle och försäkring) i månaden och dela det med antal mil du kört under en månad.

Kläder går att köpa billigt om man inte känner att man behöver märkeskläder, håll utkik efter reor i större butiker som t.ex. sportshopen eller liknande. Kolla begagnatmarknaden, det finns rätt gott om kläder som inte ens är använda, just oanvända skor är något man kan göra stora fynd i på begagnatmarknaden.

Något annat som slukar mycket pengar är alla dumma småköp man gör, t.ex. köper en kaffe under rasten, godis eller äter pizza eller annan lunch ute. Ett tag gick jag till Espressohouse nästan varje vardag och tog en kaffe, det är 1000 spänn i månaden. Och försök sluta röka och snusa, just cigaretter är vansinnigt dyrt och onödigt, ett paket om dagen i ett år kan du byta ut mot två veckor i Thailand istället.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Nu börjar jag förstå varför butiker anklagas för lockpriser. Det är så här folk gör, då är det ju inte konstigt att det aldrig finns några kampanjvaror kvar när en annan har tid att handla.

Det är det fina med Mathem, man kan snabbt kolla extrapriser och beställa lika snabbt.. tror dom numera också har ett begränsat antal per kund, kanske införde det efter min raid haha

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av rj45:

Tråden handlar om hur man sparar pengar inte spenderar dem..

Jag håller med om att käket är de man bör lägga lite mer kräm på istället för att äta ugnade potatisar och morötter. Det betyder däremot inte att det är det enda man äter, bara för att man skär ner på kostnaderna.

Kilopriset på mina burgare är lägre än att köpa frusna burgare från Scan såatteh man kan ju kalla det ett spartips, ett smarrigt och mättande sådant

Folk lägger för lite tid och pengar på bra mat idag, det är inte konstigt att folk blir sjuka..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem

Jag/vi kör också på principen "behöver jag verkligen det här". Det gäller allt från kläder till prylar.
Det behöver inte alltid betyda det dyraste, men min erfarenhet är att man "får det man betalar för".

Snålar dock aldrig på mat, då jag älskar matlagning och handlar bara bra råvaror. Ekologiskt och närproducerat. Det kan ibland kosta mer och faktiskt ibland mindre men är väldigt noga med vad vi stoppar i oss.

Förstår inte dom som snålar på mat och köper det billigaste möjliga, det finns en anledning till att det är billigt och det vill man ju inte ha in i sin kropp.

Visa signatur

i7 6700K @4,2GHz|Be-Quiet Pure Rock|Palit GTX 1070 |Vengeance 2x8GB @2666MHz|SSD 850 EVO 250GB|WD Red 2TB|Asus Z170 Pro Gaming|Fractal Design R5 (vit)|Fractal Design Intergra@650w| Logitech G15|Logitech Mx518||Logitech G25|

Permalänk
Entusiast

Angående det här med matlådor kontra uteluncher tycker jag att många övervärderar de sparade kronorna och undervärderar sin tid i pengar, alternativt den ovärderliga lediga tiden man kan lägga på roligare saker.

För mig är lagande av mat oftast ett nödvändigt ont jag trots allt gör, men jag ser likställer det med en hushållssyssla och skulle gärna slippa det. Anledningen till att jag fortfarande gör det är för att det trots allt sparar lite pengar men framför allt att jag sparar tid under arbetsdagen gentemot om jag skulle gå till närmaste lunchställe. D.v.s att med en matlåda kan jag med enkelhet ta en lunch på 30 min, medans jag på en utelunch får räkna med att 45-60 minuter går åt. Utöver det så får jag ändå påstå att jag lagar hyfsad mat trots att jag inte gillar matlagning så värst mycket

Tittar man dock på den ekonomiska kalkylen är det inte så otroligt fördelaktigt i det stora hela som många vill få det till att bli. Om man räknar in slitage av köksredskap, matlagningstid, inhandling av råvaror (eventuellt bränsle), tiden det tar att laga, och disken så ser det ganska dystert ut. För det första skulle jag vilja påstå att den reala totalkostnaden för råvarorna i matlådan blir åtminstone 25-30 kr med alla kostnader inräknade för en normalstor person. Min alternativkostnad på ett hyfsat lunchställe nära min arbetsplats ligger på fördelaktiga 74 kr för en dagens.

Men desto dyrare är sannolikt din tid om du faktiskt tänker på det. "Men vad säger han nu?", kanske du tänker... "När arbetsdagen är slut tjänar jag ju ändå inga pengar!?". Nej men du skulle kunna göra det genom att antingen jobba extra i form av övertid om arbetsplatsen tillåter/efterfrågar det, alternativt egenföretagande/frilansande inom en bransch du är erfaren inom. Om inte det tilltalar dig skulle du säkerligen kunna vidareutbilda och fördjupa dig på fritiden inom den bransch du är verksam i. En medianlön i Sverige låg 2018 på 30 900 kr före skatt enligt SCB. Det innebär att timlönen för median-svensken ligger på 30 900/~171 timmar (en månads arbetstimmar) = 181 kr brutto. Det innebär att om det tar dig en timme att laga fyra portioners matlåda så har varje matlåda teoretiskt sett kostat dig cirka 45 kr styck i bruttolön eller cirka 30 skattade kronor. Och då har jag inte räknat in tiden för disk och inköp av mat!

Nu kan ju dock tid vara så otroligt mycket mer värt än pengar. Jag har personligen inte familj själv just nu men att istället för att desperat göra ett storkok en timme på en tisdagskväll kan det ju vara ovärderligt att skippa det och tillbringa en extra timme med nära och kära! Så mitt budskap är kort och gott att matlådor är något överskattade ekonomiskt och att folks produktiva/lediga tid oftast är mer värt än storkok. Det är givetvis inte förbjudet att njuta av matlagningen i sig och jag gör ju som sagt själv matlådor allt som oftast! Jag vill bara ge ett lite bredare perspektiv på den klassiska debatten än "En matlåda kostar 20 kr och en utelunch fyra gånger så mycket, jisses vad jag sparar pengar!".

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Bildexpert

Jag tänker att allt handlar om planering. Personligen käkar jag ute 1-2 gånger i veckan på arbetslunchen, men matlådorna gör jag oftast genom att köra större batcher på helgerna (när jag ändå gör lunch/middag) så slipper man det stressmomentet på vardagarna.

Men om man kan planera sin ekonomi och hålla en jämn balans med de måltiderna man tar med sig så ja, absolut! Då skall man inte avskräckas från att äta ute när man känner för det. Det är bara det att när kostnaden är i rena pengar så är det väldigt lätt att se hur hundralapparna rinner iväg, samtidigt som man skulle kunna ha planerat annorlunda vilket kunde ha varit till ens fördel.

Säg, för skojs skull, att jag lägger ner 300 kr i veckan på utemat (fullt realistiskt i mitt fall) och gör det alla veckor på året jag jobbar så blir det 14 100 kr. Skulle jag äta ut dubbelt så ofta, blir det 28 200 kr. Gott? Ja. Men uppskattar man det verkligen fullt ut varje gång? Det tror jag inte, och då är kanske den lilla tid jag får lägga ner värt det med tanke på pengarna som kan åka in på sparkontot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radioactiv:

Jag bor själv så det med mat kan bli en riktig bov ibland. Det är ibland rätt svårt att handla mat med mycket variation och sedan hinna tillaga det innan det blir dåligt. Grönsaker går för det mesta inte att frysa, och ofta när man köper kött så är det i större förpackningar, eller mindre förpackningar till högre pris/kg.

Köp storpack kött, dela upp och frys in.
Vacuumpack är en bra investering, sparar plats i frysen och packar du grönsaker håller de mycket längre i kylen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Tittar man dock på den ekonomiska kalkylen är det inte så otroligt fördelaktigt i det stora hela som många vill få det till att bli. Om man räknar in slitage av köksredskap, matlagningstid, inhandling av råvaror (eventuellt bränsle), tiden det tar att laga, och disken så ser det ganska dystert ut. För det första skulle jag vilja påstå att den reala totalkostnaden för råvarorna i matlådan blir åtminstone 25-30 kr med alla kostnader inräknade för en normalstor person. Min alternativkostnad på ett hyfsat lunchställe nära min arbetsplats ligger på fördelaktiga 74 kr för en dagens.

Men desto dyrare är sannolikt din tid om du faktiskt tänker på det. "Men vad säger han nu?", kanske du tänker... "När arbetsdagen är slut tjänar jag ju ändå inga pengar!?". Nej men du skulle kunna göra det genom att antingen jobba extra i form av övertid om arbetsplatsen tillåter/efterfrågar det, alternativt egenföretagande/frilansande inom en bransch du är erfaren inom. Om inte det tilltalar dig skulle du säkerligen kunna vidareutbilda och fördjupa dig på fritiden inom den bransch du är verksam i. En medianlön i Sverige låg 2018 på 30 900 kr före skatt enligt SCB. Det innebär att timlönen för median-svensken ligger på 30 900/~171 timmar (en månads arbetstimmar) = 181 kr brutto. Det innebär att om det tar dig en timme att laga fyra portioners matlåda så har varje matlåda teoretiskt sett kostat dig cirka 45 kr styck i bruttolön eller cirka 30 skattade kronor. Och då har jag inte räknat in tiden för disk och inköp av mat!

Nu kan ju dock tid vara så otroligt mycket mer värt än pengar. Jag har personligen inte familj själv just nu men att istället för att desperat göra ett storkok en timme på en tisdagskväll kan det ju vara ovärderligt att skippa det och tillbringa en extra timme med nära och kära! Så mitt budskap är kort och gott att matlådor är något överskattade ekonomiskt och att folks produktiva/lediga tid oftast är mer värt än storkok. Det är givetvis inte förbjudet att njuta av matlagningen i sig och jag gör ju som sagt själv matlådor allt som oftast! Jag vill bara ge ett lite bredare perspektiv på den klassiska debatten än "En matlåda kostar 20 kr och en utelunch fyra gånger så mycket, jisses vad jag sparar pengar!".

Håller inte med, en matlåda tar ingen extra tid att göra, några sekunder för att lägga upp den i lådan. Mina köksredskap har hållit i ett decennium och lär hålla ett till. Plastlådorna måste ju bytas i bland men de kostar typ 20kr på hemköp, det är ju ören man pratar om per lunch.

På tal om inget så avslutade jag min 2 veckors sparexperiment i fredags då min flickvän kom hem från Kina.

Slutsumman blev 1040kr totalt, 317:- av det var fika, 88:- utgång på stan med kompisar x2, 189:- var jag tvungen att betala i medicinska utgifter och då 446:- till mat. Mot slutet fick jag köpa mer ris och fylla på med olivolja så utslaget blev 32kr per dag om man inte räknar bort det.

Tillbaka får jag på kort: 7,43, och refunder 15,12:-

Totalt 1017,45:-

Ganska hyfsat hade hoppats på att komma under tusenlappen, men icke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Håller inte med, en matlåda tar ingen extra tid att göra, några sekunder för att lägga upp den i lådan. Mina köksredskap har hållit i ett decennium och lär hålla ett till. Plastlådorna måste ju bytas i bland men de kostar typ 20kr på hemköp, det är ju ören man pratar om per lunch.

På tal om inget så avslutade jag min 2 veckors sparexperiment i fredags då min flickvän kom hem från Kina.

Slutsumman blev 1040kr totalt, 317:- av det var fika, 88:- utgång på stan med kompisar x2, 189:- var jag tvungen att betala i medicinska utgifter och då 446:- till mat. Mot slutet fick jag köpa mer ris och fylla på med olivolja så utslaget blev 32kr per dag om man inte räknar bort det.

Tillbaka får jag på kort: 7,43, och refunder 15,12:-

Totalt 1017,45:-

Ganska hyfsat hade hoppats på att komma under tusenlappen, men icke.

Så i ditt experiment hade du redan köpt varor sedan innan?

Jag skulle lätt kunna fylla kylskåpet för att sedan under två veckor hålla min budget på 0 kr Så då hade min matkostnad också blivit 0 kr för de två veckorna....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Tar det här om mat men ofta är det ju en av de största utgifterna.

En metod jag använder är att när jag fyllt kundvagnen i mataffären så tar jag bort en (eller två-tre) av de dyraste varorna. Ofta är dessa inget superviktigt, och man klarar sig utan dem. Men det drar ner totalpriset rejält.

Allt sånt här är förstås en fråga om hur "spartanskt" man står ut med att leva. Är det viktigt för en med lyxvaror så blir det förstås svårare. Men jag tror de flesta klarar sig rätt bra på mycket mindre än vad de tror.

En annan grej är att välja en billigare mataffär. Kanske man får åka lite längre, så det är återigen en fråga om hur mycket man vill anstränga sig kontra bekvämlighet.

Kort kort sagt: Man klarar sig på mindre än man tror.

PS. Välj råvaror från grönsaksavdelningen i första hand framför processerade produkter så blir det väldigt mycket billigare per matmängd.

Men om du alltid kan ta bort 1-3 varor ur vagnen som du ändå klarar dig utan.. kanske att du skulle fundera på vad du lägger i vagnen till att börja med?

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Så i ditt experiment hade du redan köpt varor sedan innan?

Jag skulle lätt kunna fylla kylskåpet för att sedan under två veckor hålla min budget på 0 kr Så då hade min matkostnad också blivit 0 kr för de två veckorna....

Skickades från m.sweclockers.com

Jag köpte inget extra innan eller planerade överhuvudtaget för det här. Någonstans blir alltid brytpunkten. Mat jag tog med mig in, var ris (vilket jag köpte nytt för 50kr), eventuellt hade jag ett fåtal ägg men osäker, smör, olivolja (också köptes under perioden), chilisås (vilket jag köpte nytt för 35kr), jag fyllde också på med lite konserver som jag inte åt.

I slutändan spelar det inte någon större roll, jag köpte mer än vad jag åt, och jag kom in med "gratis" mat i början.

Det här gjordes för att se om jag kunde få ner min normala konsumtion, inte för att posta om att jag hade en tvåveckors budget på 0kr.

Permalänk
Medlem

Skaffade nyss nordea wallet appen och såg hur mycket skit jag köper varje månad,så denna månaden har jag dragit in på allt onödigt och ska se hur mycket jag sparar:)
Fan köper kaffe för 500kr i månaden när man kan få det gratis...sen har jag börjat göra storkok och lägger det i matlådor och ha efter jobbet.
Man sparar ju både pengar o tid på det.Sedan på helgen kan man unna sig lite utemat och en öööl eller två:)

Permalänk
Medlem

Mitt enda spartips är att inte ha pengarna där dom inte kan växa av sig själv.

Pengar ska så snabbt som möjligt jobba för dig, inte du för pengarna.

Värt att tänka på än att sitta med en kvarts mille på 0-ränta tex. (Vilket jag gjort en gång i tiden)

Ju mer du kan få pengarna att växa av sig själv ju mer kan du unna dig i längden och innan de är färdigt skära ner på arbete som ger dig mer fritid till annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Frun försöker få ner våra matkostnader nu genom att beställa mat på nätet och planera hela veckans rätter så vi inte köper lika mycket från Wolt/Foodora. Verkar funka rätt bra ändå men vi får se om det håller i längden eller om jag tröttnar på att inte kunna äta vad jag känner för varje dag.

Får se om jag kommer på vad vi skall lägga de sparpengarna på, kanske blir extra amortering då vi verkligen inte behöver mer pengar på konto till 0 ränta.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Frun försöker få ner våra matkostnader nu genom att beställa mat på nätet och planera hela veckans rätter så vi inte köper lika mycket från Wolt/Foodora. Verkar funka rätt bra ändå men vi får se om det håller i längden eller om jag tröttnar på att inte kunna äta vad jag känner för varje dag.

Får se om jag kommer på vad vi skall lägga de sparpengarna på, kanske blir extra amortering då vi verkligen inte behöver mer pengar på konto till 0 ränta.

Har du hög belåning kanske det är bra men så länge som jag har ägt lägenhet har amortering varit ett dåligt sätt att spara. Bättre då att byta bank eller förhandla dig till till förmånligare ränta. Jag har alltid nollat amorteringen.

Nätmat är oftast dyrt men praktiskt, i bland har de riktigt bra erbjudanden dock, fick 50% rabatt från en av dem vid något tillfälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Har du hög belåning kanske det är bra men så länge som jag har ägt lägenhet har amortering varit ett dåligt sätt att spara. Bättre då att byta bank eller förhandla dig till till förmånligare ränta. Jag har alltid nollat amorteringen.

Nätmat är oftast dyrt men praktiskt, i bland har de riktigt bra erbjudanden dock, fick 50% rabatt från en av dem vid något tillfälle.

Njae, jag vill inte ha kvar några bostadslån när jag blir pensionär så kag tänker definitivt annorlunda där. Just att vi har låga räntor nu tycker jag är ett ypperligt läge att amortera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Njae, jag vill inte ha kvar några bostadslån när jag blir pensionär så kag tänker definitivt annorlunda där. Just att vi har låga räntor nu tycker jag är ett ypperligt läge att amortera.

Skickades från m.sweclockers.com

Amortera är sannolikt det bästa sparandet nu, eftersom reallåneräntan är positiv!

Permalänk
Medlem

Något som alla kanske inte gör redan är att man kan gå in och välja fonder och placera sin premiepension i på pensionsmyndighetens hemsida. Det är precis som vilken investering som helst och även den bör ju kunna investeras smartare om man inte tycker att en generationsfond eller liknande är något för en själv.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Har du hög belåning kanske det är bra men så länge som jag har ägt lägenhet har amortering varit ett dåligt sätt att spara. Bättre då att byta bank eller förhandla dig till till förmånligare ränta. Jag har alltid nollat amorteringen.

Nätmat är oftast dyrt men praktiskt, i bland har de riktigt bra erbjudanden dock, fick 50% rabatt från en av dem vid något tillfälle.

Är markant billigare med nätmat kontra butikerna i stan, även utan att räkna in tiden det tar.

Att sänka bolånet ger ju iaf något, mitt alternativ som jag orkat med hittills har varit lönekonto så :p.

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Njae, jag vill inte ha kvar några bostadslån när jag blir pensionär så kag tänker definitivt annorlunda där. Just att vi har låga räntor nu tycker jag är ett ypperligt läge att amortera.

Skickades från m.sweclockers.com

Själv har jag inga problem att betala hela mitt bolån på grund av att jag inte amorterade

Men visst det kan väl kännas bra att inte vara belånad, och det är ju inte direkt dåligt. I min ekonomi är dock bolånet "gratis" pengar som banken get mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Något som alla kanske inte gör redan är att man kan gå in och välja fonder och placera sin premiepension i på pensionsmyndighetens hemsida. Det är precis som vilken investering som helst och även den bör ju kunna investeras smartare om man inte tycker att en generationsfond eller liknande är något för en själv.

Ja det går, men är dock svårt att slå AP7 över tid så jag skulle inte rekommendera att man är där inne och pillar om man inte vet vad man gör.