EU-parlamentet röstar igenom laddstandard

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chrisism8:

Det låter ju riktigt nice i teorin att alla enheter kör på samma standard, t.ex USB C. Du kan ladda din telefon/högtalare/hörlurar/sexleksak med samma sladd, smidigt eller hur! Jag köper att det är smidigt att prylar man ofta kopplar in/ur som en telefon är gött att de har en stabil kontakt, men det finns många enheter som man kopplar in en gång, och inte mer. Dessa enheter kommer nu öka med 50-100kr i pris för att USB-C är dyrare. Det gör ganska mycket för en IoT pryl som öppnar garagedörren och kostade 200kr.

Låter inte det lite som en överdrift med 100 spänn i påslag?
Finns ju laddsladdar med USB-C för 20 spänn. Så det borde gå att tillverka för mycket mindre pengar.
https://www.netonnet.se/art/tillbehor/mixmatch/usb-c-kabel/on...

Skrivet av Chrisism8:

Sen har vi problemet med innovation. Micro-USB var ju superbra när det kom, men idag är det ju inget man blir upphetsad av. Vad händer den dagen när USB-C börjar bli "gammalt" och behöver ersättas, litar vi på att EU kommer göra detta i vettig tid eller kommer vi sitta med en gammal standard i 5 år innan de haft massa möten och bestämt sig att vi ska uppdatera till "USB-D"?

Njae, jag är skeptisk. Bra avsikt, men känns verkligen som att det i verkligheten kommer skapa mer problem än det löser.

Själv är jag ganska nöjd om man lyckas hålla kvar samma laddstandard under längre tid än exempelvis microUSB-tiden. Det är trots allt inte en dataöverföringsstandard som kommer spikas utan en gemensam standard för att ladda grejer. Enkel grunduppgift tänker jag - och USB-C lär fungera för det även om 20 år. Om man nu alls kontaktladdar då ;).
Jag är mer intresserad av en gemensam standard som man slipper byta än att ha den senaste laddningsstandarden helt enkelt.

Men det här är såklart en subjektiv grej från mitt håll.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Detta känns som ett ickeproblem i ett trådlöst samhälle!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Irre:

Detta känns som ett ickeproblem i ett trådlöst samhälle!

Skickades från m.sweclockers.com

Följdfrågn är hur du tänkt ge ström till din laddplatta ;).
Trådlöst eller?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Jag tycker dock att det är ett problem eftersom det här kan hämma utvecklingen av nya bättre lösningar?

Varför utveckla nåt nytt om det ändå inte kan/får användas.

Man kommer få utveckla nytt. Det får bara inte vara patenterat.

Tvärtom så ser jag inte hur patentlösningar gynnar utvecklingen. Apple behöver inte utveckla sin lösning alls eftersom folk är tvungna att använda den för deras enheter oavsett.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Vet inte att jag har tvingats köpa en ny laddare till varje ny enhet?
Brukar ju följa med en ny laddare till den enhet man köper.

Det är väl det som är grejen? En ny laddare till varje pryl. Hur många laddare behöver man egentligen? Så nog fan hamnar de äldre i elskroten trots att det inte är nåt fel på dem, och så är vi uppe i 50 miljoner ton till slut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Jag tycker detta är en vettig idé.

Finns något värt att tänka på, som man kanske inte tänker på automatiskt om man inte har haft detta inträffa en. När jag köpte en samsung nånting runt 2013-14 följde det med en 2A laddare (jag tror det var min gamla S4 mini men inte helt säker), fett najs. Nyligen köpte jag en tablet (har en indirekt relaterat katastrofal tråd om du vill ha dig ett gott skratt) och givetvis följde det med en laddare. Den är på 1A. En ynka ampere. Den räcker knappt att ladda batteriet när tableten används, och att ladda den "avställd" tar timmar (har ej mätt). Varför följde den ens med? Jag tror inte ens jag kan återanvända den till en raspberry pi. Det är bokstavligen elektronikskrot. Innan detta inträffade utgick jag bara att man får en laddare som är anpassad för produkten, men nej, tydligen inte.

Jag vet att jag inte tänker köpa en ny mobil produkt utan att veta speccsen på laddaren om en ingår från och med nu, så detta lagförslag välkomnas. Vilket innebär ytterligare jobbiga tekniska frågor till säljare som inte vet. Jag vill inte vara den där kunden, men vilket val har man nuförtiden? Lita på försäljare? Japp, fet chans.

Nu får vi bara hoppa på att experter får vägleda och inte låta politiker/lobbyister förstöra. Jag tänker även i bästa fall verkar politikernas agenda i detta vara mindre skrot, medan konsumenter har en helt egen agenda (användarvänlighet/pris/etc). Experter lär väl fokusera på tekniken, framtidskompatibilitet och inte måla in sig i ett hörn rent tekniskt då något som låter bra idag kanske inte är lika bra imorgon.

Låt något existerande standardiseringsorgan ta hand om det ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Typiskt exempel på att sila mygg och svälja kameler. Tänk om de istället hade lagstiftat om att alla telefoner skulle kunna repareras av en lekman och att tillverkaren var skyldig att tillhandahålla reservdelar till vettiga priser. Hur mycket slängs idag inte för att det är för dyrt att laga?

Pengar går ALLTID först. Allt annat är sekundärt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Detta känns som ett ickeproblem i ett trådlöst samhälle!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Söderbäck:

Följdfrågn är hur du tänkt ge ström till din laddplatta ;).
Trådlöst eller?

Ser fram emot dessa varianter:

http://www.qiwireless.com/energous-makes-15-foot-ranged-wirel...

https://wi-charge.com/

Ännu mer saker i luften som vi inte ser och inte vet hur de påverkar oss, kanske inte alls, kanske något, kanske laddar de oss med!

Tänk om vi bara behöver en enhet för strömförsörjning och kontakt med omvärlden, sett till "smarta enheter".

Permalänk
Medlem

Tycker att ändå kommer vi som konsumenter köpa lika många sladdar eftersom vi kommer vilja ladda flera enheter samtidigt. Mängden kommer inte ändras men priset säkert kommer åka ner kraftigt eftersom en och samma släkt kommer vara massa producerad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Låter inte det lite som en överdrift med 100 spänn i påslag?
Finns ju laddsladdar med USB-C för 20 spänn. Så det borde gå att tillverka för mycket mindre pengar.
https://www.netonnet.se/art/tillbehor/mixmatch/usb-c-kabel/on...

Av det jag har hört och snappat upp i olika sammanhang så är det kontakten som är dyr att implementera. Jag vet inte varför, ifall det handlar om komplexitet eller licensavgifter. Men en del chassitillverkare fick skit för att de inte hade USBC på sina chassin och de pratade då om att det var väldigt dyrt och att det skulle trycka upp priset med "hundralappar". Hört samma anekdot från flera Youtubers som frågat tillverkare och tillverkaren har haft ungefär samma svar. För dyrt för att kunna hålla en viss prispunkt. Sen ska man ju räkna med att om tillverkningen är 50kr extra, så vill de ju ha samma vinstmarginal, så efter det påslaget är det 80kr. Sen är det moms och vips så är det 100kr. (Förenklat exempel)

Skrivet av Söderbäck:

Själv är jag ganska nöjd om man lyckas hålla kvar samma laddstandard under längre tid än exempelvis microUSB-tiden. Det är trots allt inte en dataöverföringsstandard som kommer spikas utan en gemensam standard för att ladda grejer. Enkel grunduppgift tänker jag - och USB-C lär fungera för det även om 20 år. Om man nu alls kontaktladdar då ;).
Jag är mer intresserad av en gemensam standard som man slipper byta än att ha den senaste laddningsstandarden helt enkelt.

Men det här är såklart en subjektiv grej från mitt håll.

Det är svårt att förutse vad man kan förbättra och hur. Personligen tycker jag att steget från Micro USB till USB-C var super nice. Tänk om vi hade haft EU som satt käppar i hjulet och fortfarande satt kvar på Micro USB. Jag vet inte hur mycket EU vill in och peta i trådlös laddning, men det är ju absolut en kategori som har mil kvar innan den kan räknas som bra. Jag vet inte hur mycket detta lagförslaget gäller trådlös, men det känns som ett område där utveckling är viktig och att vi inte bör stoppa nya innovativa lösningar.

Permalänk
Medlem

Ett bättre alternativ hade väl varit om branschen hade enats om att utveckla och upprätthålla standarden gemensamt och utan tvång eller onödiga licenskostnader? Det behöver inte nödvändigtvis vara USB C för allt men sjukt smidigt om det åtminstone vore standardiserat till den graden att det bara finns ett fåtal olika varianter att välja mellan som t.ex. USB.
Känns som att man fått slänga en hel del prylar bara för att den specifika ladd-adaptern till just den skruvdragaren eller externa hårddisken kommit bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Det låter ju riktigt nice i teorin att alla enheter kör på samma standard, t.ex USB C. Du kan ladda din telefon/högtalare/hörlurar/sexleksak med samma sladd, smidigt eller hur! Jag köper att det är smidigt att prylar man ofta kopplar in/ur som en telefon är gött att de har en stabil kontakt, men det finns många enheter som man kopplar in en gång, och inte mer. Dessa enheter kommer nu öka med 50-100kr i pris för att USB-C är dyrare. Det gör ganska mycket för en IoT pryl som öppnar garagedörren och kostade 200kr.

Sen har vi problemet med innovation. Micro-USB var ju superbra när det kom, men idag är det ju inget man blir upphetsad av. Vad händer den dagen när USB-C börjar bli "gammalt" och behöver ersättas, litar vi på att EU kommer göra detta i vettig tid eller kommer vi sitta med en gammal standard i 5 år innan de haft massa möten och bestämt sig att vi ska uppdatera till "USB-D"?

Njae, jag är skeptisk. Bra avsikt, men känns verkligen som att det i verkligheten kommer skapa mer problem än det löser.

Fast USB-C är väl ändå en väldigt skalbar standard. Så länge den fysiska kontakten är kompatibel så förhandlar enheterna med varandra avseende laddstyrka och datahastighet. Den har därmed större chans stt vara varaktig än tidigare standarder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Av det jag har hört och snappat upp i olika sammanhang så är det kontakten som är dyr att implementera. Jag vet inte varför, ifall det handlar om komplexitet eller licensavgifter. Men en del chassitillverkare fick skit för att de inte hade USBC på sina chassin och de pratade då om att det var väldigt dyrt och att det skulle trycka upp priset med "hundralappar". Hört samma anekdot från flera Youtubers som frågat tillverkare och tillverkaren har haft ungefär samma svar. För dyrt för att kunna hålla en viss prispunkt. Sen ska man ju räkna med att om tillverkningen är 50kr extra, så vill de ju ha samma vinstmarginal, så efter det påslaget är det 80kr. Sen är det moms och vips så är det 100kr.

Det man får tänka på var att chassitillverkarna fick skit för att kontakten inte implementerades direkt, dvs innan det faktiskt fanns någon som tillverkade dom eller det fanns någon egentlig efterfrågan. Då bli priset högt, och är man en liten beställare blir priset ännu högre.
Om EU beslutar om att USB-C är det som gäller kommer det såklart driva på produktionen och sänka priserna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@hakro807: Kan bara hålla med! Vilket förslag!

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Är det bekräftat att det faktiskt är USB-C som EU tänker tvinga fram?

Edit: Jag fattar inte alls, är det en standard för enheter eller för laddare man trycker i väggen som man försöker bestämma? En laddare för mig är klumpen jag trycker in i väggen, så jag antar att man försöker standardisera output från denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Vet inte att jag har tvingats köpa en ny laddare till varje ny enhet?
Brukar ju följa med en ny laddare till den enhet man köper.

Laddaren hamnar inte i mobilkartongen av svart magi. Tillverkaren av laddaren får ju såklart betalt för den vilket ingår i priset du betalar för telefonen. Du betalar X hundralappar för tillbehör som du troligtvis inte behöver varje gång du köper en ny telefon. Det är ju ganska värdelöst med tanke på alla som köper en ny mobiltelefon världen över.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inte ofta man får anledning att skriva det; men vilken djävulsk idioti.

Nu är även telefonutvecklingen underställd eurokraterna i Bryssel.

Permalänk
Medlem

Synd att det inte täcker laptops

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Chrisism8:

Det låter ju riktigt nice i teorin att alla enheter kör på samma standard, t.ex USB C. Du kan ladda din telefon/högtalare/hörlurar/sexleksak med samma sladd, smidigt eller hur! Jag köper att det är smidigt att prylar man ofta kopplar in/ur som en telefon är gött att de har en stabil kontakt, men det finns många enheter som man kopplar in en gång, och inte mer. Dessa enheter kommer nu öka med 50-100kr i pris för att USB-C är dyrare. Det gör ganska mycket för en IoT pryl som öppnar garagedörren och kostade 200kr.

Sen har vi problemet med innovation. Micro-USB var ju superbra när det kom, men idag är det ju inget man blir upphetsad av. Vad händer den dagen när USB-C börjar bli "gammalt" och behöver ersättas, litar vi på att EU kommer göra detta i vettig tid eller kommer vi sitta med en gammal standard i 5 år innan de haft massa möten och bestämt sig att vi ska uppdatera till "USB-D"?

Njae, jag är skeptisk. Bra avsikt, men känns verkligen som att det i verkligheten kommer skapa mer problem än det löser.

För hundrade gången. EU har inte bestämt att det ska vara USB-C. Det har bara bestämt att tillverkarna måste komma överens om en standard. Vilken som helst - och de kan när som helst komma överens om att byta ut den mot en ny.

Skrivet av Sveklockarn:

Inte ofta man får anledning att skriva det; men vilken djävulsk idioti.

Nu är även telefonutvecklingen underställd eurokraterna i Bryssel.

Nu tror jag du får läsa lagförslaget igen - för du har väl läst det, eller åtminstone om det? Det är inte så att du spyr galla över något du inte har satt dig in i?

EU vill inte bestämma något om teknikutvecklingen för mobila enheter - förutom att de tvingar tillverkarna att komma överens om en standardkontakt för laddarna. Vilken kontakt det blir, eller hur ofta den byts ut - är helt upp till alla tillverkare. Bara de gör det gemensamt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Inte ofta man får anledning att skriva det; men vilken djävulsk idioti.

Nu är även telefonutvecklingen underställd eurokraterna i Bryssel.

Vad är problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Det man får tänka på var att chassitillverkarna fick skit för att kontakten inte implementerades direkt, dvs innan det faktiskt fanns någon som tillverkade dom eller det fanns någon egentlig efterfrågan. Då bli priset högt, och är man en liten beställare blir priset ännu högre.
Om EU beslutar om att USB-C är det som gäller kommer det såklart driva på produktionen och sänka priserna.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu vet jag inte riktigt ifall jag håller med. Fractal Design fick ju skit för det när R6an kom ut kommer jag ihåg, vilket var 2 år sedan. Jag har haft USB-C på mina mobiltelefoner i 4 år så nog fanns det tillverkare när R6 släpptes. Fractal valde ju sedan att sälja ett löst kit med USB-C man kunde ersätta panelen fram med för typ 300-400kr eller något dock. Men jag har ingen förstahandsinfo om detta utan det är bara vad jag snappat upp från olika källor under de senaste åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Följdfrågn är hur du tänkt ge ström till din laddplatta ;).
Trådlöst eller?

Givetvis blir laddplattor inbyggda där de behövs! Precis som för elbilarna!
Har ni inga visioner?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Slutar med en 40-pins IDE kabel

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Själv är jag ganska nöjd om man lyckas hålla kvar samma laddstandard under längre tid än exempelvis microUSB-tiden. Det är trots allt inte en dataöverföringsstandard som kommer spikas utan en gemensam standard för att ladda grejer. Enkel grunduppgift tänker jag - och USB-C lär fungera för det även om 20 år. Om man nu alls kontaktladdar då ;).
Jag är mer intresserad av en gemensam standard som man slipper byta än att ha den senaste laddningsstandarden helt enkelt.

Men det här är såklart en subjektiv grej från mitt håll.

Nu brukar ju dock laddning och dataöverföring ske genom samma kontakt, och ingen vill ha en extra kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Typiskt exempel på att sila mygg och svälja kameler. Tänk om de istället hade lagstiftat om att alla telefoner skulle kunna repareras av en lekman och att tillverkaren var skyldig att tillhandahålla reservdelar till vettiga priser. Hur mycket slängs idag inte för att det är för dyrt att laga?

Se Louis Rossmann.

Permalänk
Medlem

Egentligen är det nog bara Apple som kommer att lida av detta då de alltid vill vara litet "speciella".

Permalänk
Medlem

Stackars apple, nu kan dom inte sälja dyra laddare i EU längre :'(

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem

Underbar nyhet!
Usch för Apple o deras skit lightning!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Musikälskare

Löjligt, ser inget bra komma från det här imo...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Skulle gärna se en kontakt som passar andra saker i hemmet också t.ex. rakapparater osv. För dom förbannade pluggkontakterna blir jag galen på i badrummet

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600
Moderkort: Gigabyte B550
Minnen: G.Skill Trident Z 2x8gb 3600mhz
GPU: MSI RX6800XT GAMING X TRIO
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic