Räcker min psu på 650w för att driva runt systemet?

Permalänk
Medlem

Räcker min psu på 650w för att driva runt systemet?

Hej!

Jag har under black friday köpt nytt grafikkort, slog till med ett Asus rog Strix amd radeon 5700xt, men har mer eller mindre haft lite besvär sedan dag 1 med Microstuttering och diverse krascher.
Har efter många om och men med googlande och tweaking av systemet hittat en relativt stabil punkt med OC på grafikkortet. Fick underklocka kortet till 1905 GPU clock och 1011 volt, fick även dra ner överklockningen på CPU från 5 ghz till 4.3 och 1.250volt.

Stutteringen försvann och det känns stabilt nu, dock när jag försöker starta unreal engine program kraschar spelet vid start, har jag lite flyt startar det och har inga problem inne i spelet. Grafikkortet (tror jag) får coilwhine när spelet startar och sen kraschar det och även Radeon software, ibland blir skärmen svart och får starta om datorn. Hade aldrig några problem innan jag bytte upp mitt grafikkort, men detta tar bra mycket mer ström än asus gtx 1070 och misstänker att psun inte kan försörja systemet tillräckligt, tror ni detta kan vara orsaken till instabiliteten som dyker upp ibland och stutteringen jag får?

Specs:
Moderkort: asus prime 370-p
Hårddisk: 2 Ssd, nvme ssd, mekanisk 7200 rpm.
Grafikkort: asus rog Strix Amd Radeon 5700xt OC 8gb, nedklockat till 1905 och 1.011 volt
Be quiet pure rock CPU kylare
CPU: intel i7 8700k oC till 4.3 1.250 volt.
3 stycken 140mm chassifläktar
EVGA 650W plus 80 Gold.
Trådlöst corsair headset, trådlös steelseries mus.
Fläktkontroller i chassit

Vad säger ni? Borde jag köpa en starkare psu eller detta kanske inte är problemet?

Permalänk
Medlem

För referens 650W duger till 9900k och 2080Ti så vida du inte har exotisk kylning.
Sedan om din PSU duger är en annan fråga, men watt talet är ej problemet, jag tippar det är något med GPUn/drivers.

Permalänk
Medlem

PSU räcker gott och väl. Gissar också på drivarna till grafikkortet. Det är en hel del som har problem med just drivarna till 5700/xt. Prova att installera äldre drivrutiner, det verkar lösa en del problem för vissa.

Funkar inte det så kolla runt lite i de trådar som finns som rör diverse problem, tex https://www.sweclockers.com/forum/trad/1579711-5700xt-spel-kr..., där kanske du hittar ngt annat matnyttigt att prova.