EU-parlamentet röstar igenom laddstandard

Permalänk
Melding Plague

EU-parlamentet röstar igenom laddstandard

Förslaget om en gemensam laddarstandard inom EU godkänns av parlamentet, som ger kommissionen i uppdrag att genomföra den.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vet inte att jag har tvingats köpa en ny laddare till varje ny enhet?
Brukar ju följa med en ny laddare till den enhet man köper.

Permalänk

Dator, kameror, iPad, Nintendo -- allt är ju redan USB-C, det är bara du kvar iPhone !

Permalänk
Medlem

Heja!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Vet inte att jag har tvingats köpa en ny laddare till varje ny enhet?
Brukar ju följa med en ny laddare till den enhet man köper.

Samma mängd elektronik skrot om du får med den eller köper den separat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Dags för läsplattor att få USB-C. Ja tack.

Vore även skönt att äntligen bli av med följdfrågan som alltid kommer efter frågan "kan jag låna laddare?": "Vilken sort?"

Permalänk
Medlem

Typiskt exempel på att sila mygg och svälja kameler. Tänk om de istället hade lagstiftat om att alla telefoner skulle kunna repareras av en lekman och att tillverkaren var skyldig att tillhandahålla reservdelar till vettiga priser. Hur mycket slängs idag inte för att det är för dyrt att laga?

Permalänk
Sötast

En standard vore Briljant.

Priser kan gå ner om de inte behöver bundlas (LOL, skojar, det lär aldrig hända, det är vinster för företagen)

Men då kan man istället kanske subventionera låt säga en laddare på 100W så att alla helt enkelt har en, eller ett par starka nog för att ladda alla enheter. Det hade kunnat göra en enorm skillnad.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ExcZist:

Vet inte att jag har tvingats köpa en ny laddare till varje ny enhet?
Brukar ju följa med en ny laddare till den enhet man köper.

Det är ju det man vill sippa i längden. Ungefär som att det aldrig följer med en USB A-B sladd när man köper skrivare, det är förutsatt att man redan har en sedan tidigare eller har önskemål på särskild längd alternativt kommer köra via nätverk och säljes således separat.

Om du redan har en standardladdare är det väl trevligt att slippa betala för en extra laddare "på köpet" (finns inget som är gratis) och således kan få din nästa telefon/sak/pryttel lite billigare för att du kan ladda med saker du redan har.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jag sätter hela min månadspeng på att Apple och deras nästa iPhone kommer "revolutionera" trådlös laddning.
De kommer ta bort alla anslutningar och kalla den typ "The first truly wireless phone" eller någon sådan smörja.
De kommer ta fram en ny standard med medföljande (säkerligen otroooligt prisvärd) docka, och på så sätt kringgå alla regler.
Fan vad härliga de är!

Visa signatur

🖥️ - R7 3800X ◾ 5700XT ◾ B450M ◾ 32GB 3800MHz 16-19-12-36 @1,4V
🖥️ - Synology DiskStation DS1817+ 28TB
⌨️ - Corsair Gaming K95 Cherry MX Red / 🖱️ - Logitech G903 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Jag gillar detta förslag. EN KABEL TO RULE THEM ALL!

Önskar bara att det periodvis övervägs nya kablar så att innovationen kan fortsätta. Någon som finns sony ericssons gamla flat-kontakt som var en redig visa att lyckas koppla in? Jämnför det med usb-c eller lightning som vi lyckligtvis har idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Vet inte att jag har tvingats köpa en ny laddare till varje ny enhet?
Brukar ju följa med en ny laddare till den enhet man köper.

"Tvingats" i den meningen att om du inte har behov utav en till usb laddare så får du en ändå.

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Samma mängd elektronik skrot om du får med den eller köper den separat.

Skickades från m.sweclockers.com

Njaa, möjligen samma mängd från dig och säkert flera andra där ute.
Men finns garanterat de som slänger fungerande laddare när de trashat ett antal mobiler.
Har bekanta som gjort just så då de samlat på sig mer laddare än vad de behöver genom åren.

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjohansson:

Dator, kameror, iPad, Nintendo -- allt är ju redan USB-C, det är bara du kvar iPhone !

Jag har många saker som inte är usb-c så nej inte bara iphone

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förvisso är väl det förmodade resultatet trevligt och så, men man kan ifrågasätta om det tillhör EUs uppgifter att detaljstyra sånthär.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gappa:

Jag sätter hela min månadspeng på att Apple och deras nästa iPhone kommer "revolutionera" trådlös laddning.
De kommer ta bort alla anslutningar och kalla den typ "The first truly wireless phone" eller någon sådan smörja.
De kommer ta fram en ny standard med medföljande (säkerligen otroooligt prisvärd) docka, och på så sätt kringgå alla regler.
Fan vad härliga de är!

Bitter? Apple använder i dagsläget samma trådlösa laddstandard som de flesta andra, dvs Qi.

Men ja, de lär vilja skippa porten helt och hållet och ha en magnetisk "magsafe" plutt som fäster på baksidan när man inte har tid att lägga telefonen på en laddplatta.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjohansson:

Dator, kameror, iPad, Nintendo -- allt är ju redan USB-C, det är bara du kvar iPhone !

Exakt! Tom datorer och iPad från Apple själva.

Vore så skönt om de bara kunde gräva ner deras proprietära kontakt som mina iPhone har idag!

Hoppas att nästa gång jag köper ny iPhone kan bara köra USB-C för i princip allt. 😄

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Om detta hade varit ett krav för några år sen kanske vi hade varit fast på urusla mikro-USB nu. Hur ser man till att detta inte stävjar utvecklingen av uppföljare till USB-C t ex?

Permalänk
Medlem

Detta borde ju innebära att även att trådlösa hörlurar äntligen blir tvungna att gå över till usb c? 🙂 Laptops också?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjohansson:

Dator, kameror, iPad, Nintendo -- allt är ju redan USB-C, det är bara du kvar iPhone !

Finns massor av elektronik som inte har USB-C.
En ersättare till USB-C vore det bästa, bättre att ha utstickande del på sladden än i telefonen. Oftast den som skadas så USB-C hoppas jag verkligen inte att iPhone byter till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Står det någonstans att det ska bli USB-C som standard? Kan ju lika gärna bli lightning kontakten som blir standard
Det är trots allt politiker som som spånar på det här och majoriteten använder säkert iphone.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gappa:

Jag sätter hela min månadspeng på att Apple och deras nästa iPhone kommer "revolutionera" trådlös laddning.
De kommer ta bort alla anslutningar och kalla den typ "The first truly wireless phone" eller någon sådan smörja.
De kommer ta fram en ny standard med medföljande (säkerligen otroooligt prisvärd) docka, och på så sätt kringgå alla regler.
Fan vad härliga de är!

Vore ju fantasktiskt, fatta skönt att slippa kablar kors och tvärs, förstår inte vad felet i det skulle vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mjaaa jag vet inte vad jag tycker om en forcerad standard...

Jag tycker det är bra om alla enheter skulle använda samma typ av laddare och kabel.

Jag tycker dock att det är ett problem eftersom det här kan hämma utvecklingen av nya bättre lösningar?

Varför utveckla nåt nytt om det ändå inte kan/får användas.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Nu blir Fanboysen arga.
Personligen så tycker jag bara det är bra, mindre sladdar och mera enheter på samma standard.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BengaBang:

Står det någonstans att det ska bli USB-C som standard? Kan ju lika gärna bli lightning kontakten som blir standard
Det är trots allt politiker som som spånar på det här och majoriteten använder säkert iphone.

Nej.
Det som har bestämts är:
"EU måste omgående vidta lagstiftningsåtgärder för att minska det elektroniska avfallet samt ge konsumenterna möjlighet att göra hållbara val"
Exakt lösning på hur det här kommer gå till beslutas om i senare skede. Förslag om gemensam laddstandard lagt, men inte beslutat om.

Så när ni undrar varför man nu tar beslut om det här i sommar "igen" så är det för att EU egentligen inte riktigt tagit beslut om hur man ska lösa uppgiften ännu.

Och nej.
Det kan inte bli tal om lightningkontakten. I nuläget iaf.
Den är proprietär och Apple håller stenhårt i vem som får använda denna kontakt. Den är i nuläget inte möjlig att använda som standard eftersom att andra inte får använda denna utan apples tillstånd ens.
Det krävs fundamentala ändringar för vem som äger standarden, hur denna utvecklas och certifieras och hur licenserna ska se ut för att ligthning ska kunna bli ett alternativ.
Alltså ja, det är väl i teorin möjligt att Apple ger bort alla patent och rättigheter kring denna kontakt till en tredje part så att alla framöver ska kunna använda standarden. Men utöver att det låter osannolikt att det kommer ske så tror jag inte att man skulle hinna med en sådan omställning.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Ja vad fan.. När precis alla andra kör med USB så ska inte Apple få vara obstinata. Någon måtta får det vara. Men, som jag skrev i förra nyhetstråden så är det bitterljuvt då jag älskar att reta folk för att "här i huset finns minsann inga apple-laddare"-

Sen kan man gapa om "fria marknaden" och hej och hå, men passar det inte så kan de ju sluta sälja apple-produkter i EU då om deras lilla lightning-kontakt nu är deras älskling som är viktigare än allt annat på jorden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LudvigLindell:

Jag tycker dock att det är ett problem eftersom det här kan hämma utvecklingen av nya bättre lösningar?

Varför utveckla nåt nytt om det ändå inte kan/får användas.

Jag tänker att det rör sig om en simpel laddstandard. Det är ju inte riktigt raketforskning.
Det här hade kunnat standardiseras med bra resultat redan för ett gäng år sedan vill jag påstå.

Samma sak som med våra vägguttag egentligen. Det går el genom kontakten. Den stora vinsten är inte att alla kan ha sina egna häftiga väggkontaktstandarder - utan att de är samma i alla våra hus.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Bra avsikt men fungerar dåligt

Det låter ju riktigt nice i teorin att alla enheter kör på samma standard, t.ex USB C. Du kan ladda din telefon/högtalare/hörlurar/sexleksak med samma sladd, smidigt eller hur! Jag köper att det är smidigt att prylar man ofta kopplar in/ur som en telefon är gött att de har en stabil kontakt, men det finns många enheter som man kopplar in en gång, och inte mer. Dessa enheter kommer nu öka med 50-100kr i pris för att USB-C är dyrare. Det gör ganska mycket för en IoT pryl som öppnar garagedörren och kostade 200kr.

Sen har vi problemet med innovation. Micro-USB var ju superbra när det kom, men idag är det ju inget man blir upphetsad av. Vad händer den dagen när USB-C börjar bli "gammalt" och behöver ersättas, litar vi på att EU kommer göra detta i vettig tid eller kommer vi sitta med en gammal standard i 5 år innan de haft massa möten och bestämt sig att vi ska uppdatera till "USB-D"?

Njae, jag är skeptisk. Bra avsikt, men känns verkligen som att det i verkligheten kommer skapa mer problem än det löser.

Permalänk
Medlem

Bara vi får bort Micro USB är jag nöjd.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

Vilken dynga helt ärligt...ser absolut inga fördelar med detta.

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!