AMD:s intäkter ökade med 50 procent fjärde kvartalet 2019

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cloudstone:

Det är aldrig bra när en tillverkare inte kan möta efterfrågan.

Jag vet inte... Det låter ju vettigt vid första anblick såklart.
Men AMD har väl mångdubblat sin marknadsandel på servermarknaden. Det är inte realistiskt att ha en sådan överkapacitet tillgänglig för att göra en resa från botten och hur högt som helst.

Jag skulle nog snarare säga som så att det inte riktigt är möjligt tillverkningstekniskt för en liten aktör att skala upp tillräckligt snabbt i alla lägen ens när produkten träffar helt rätt. Bästa tänkbara utveckling är att de tar större och större del av kakan per år så att produktionstakt kan växa till sig - och att det finns efterfrågan på marknaden.
Och det är väl ungefär så det ser ut.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Tvivlar att det är 12år, tror det är tillgången på kisel.
I serverhallarna kör man så länge man har support, 3-5 år. Sedan stoppar man in nya servrar, kör vmotion och migrerar över, plockar ut de gamla servrarna. Rinse and repeat.

Servermarknaden är en global marknad medan många gärna vill tro att det fungerar lika som i de rikaste delarna av världen bland de företag som har ett bra kapitalflöde.
Marknaden är betydligt mer komplex än så samt handlar även om betydligt fler områden, servrar används till väldigt många olika arbetsuppgifter.
Det är väldigt lätt att stirra sig blind på ett visst segment och region och sedan tro att alla segment i olika regionen fungerar lika.
I många branscher gör en server en uppgift och så länge den fortfarande klarar uppgiften så behöver servern inte bytas ut.
Jag kan inte nämna några uppgifter men jag vet att många företag i väst har den bytes intervallen.
Hur länge du har support beror på vad du köper och upphandlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Stämmer verkligen det? Man brukar ju inte vilja ha servrar rulla utan Support-avtal och ett sådant avtal för 12År lär blir rätt så saftigt. Brukar väl vara 3-7år iaf dom ställena jag varit på och talat med.

Det beror helt på vilken marknad du är aktiv i samt vem som sköter supporten.
Det är även skillnad i vilka länder det handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Se det som rea och passa på att köpa på dig mer!

Köpte precis häromdan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Aktien ner på grund av lägre resultat än väntat inom bl.a. området för konsoler. Som andra har skrivit, den marknaden är ju ganska sval fram till julen 2020 när både Xbox och PS5 släpps. Nu ska jag inte vara här och försvara allt vad deras aktiekurs är, men mer än 7 % ner känns som ett övertramp med tanke på utvecklingen gentemot Intel och de kommande konsolerna.

Visa signatur

"Far and away the best prize life offers, is the chance to work hard at work worth doing"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Neras:

Aktien ner på grund av lägre resultat än väntat inom bl.a. området för konsoler. Som andra har skrivit, den marknaden är ju ganska sval fram till julen 2020 när både Xbox och PS5 släpps.

Jag skulle gissa på att både sony och microsoft kommer göra inköp av hårdvara inför konsolsläppet redan ett tag innan lanseringen framåt jul ;). Gissningsvis sätter tillverkningen igång redan under sommaren. Så Q3 lär ha mer drag i siffrorna för konsolfronten. Kanske till och med q2?.

Skrivet av Neras:

Nu ska jag inte vara här och försvara allt vad deras aktiekurs är, men mer än 7 % ner känns som ett övertramp med tanke på utvecklingen gentemot Intel och de kommande konsolerna.

Äe jag har ingen aning heller. Tycker visserligen aktiekursen fortfarande är tokhög för AMD jämfört med vilka vinster de visar upp. Men tittar man bara på förändring före/efter rapport så håller jag med dig.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

Kul för AMD men jag undrar en sak, hur stor (liten) är AMD jämfört med Intel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Se det som rea och passa på att köpa på dig mer!

AMD P/E på 245. Jag skulle iaf inte köpa deras aktie. Sjukt övervärderad...

Intel har ett vettigare P/E på 14

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Kul för AMD men jag undrar en sak, hur stor (liten) är AMD jämfört med Intel?

Intel har ett börsvärde på ca 288 miljarder dollar, medan AMD har ett börsvärde på ca 56 miljarder dollar.

Visa signatur

"Far and away the best prize life offers, is the chance to work hard at work worth doing"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Neras:

Intel har ett börsvärde på ca 288 miljarder dollar, medan AMD har ett börsvärde på ca 56 miljarder dollar.

Okej tack så mycket! Trodde skillnaden var ännu större (fastän det är enorma summor), detta är då med allt inräknat antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Kul för AMD men jag undrar en sak, hur stor (liten) är AMD jämfört med Intel?

Intel har ungefär 100.000 anställda (!) - källa
AMD har ungefär 10.000 - källa

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Inaktiv

@Cloudstone: Ojdå, ja det säger en del.

Permalänk
Medlem

Så gött!

Blir nog en 4700x och 5900XT/5950XT i höst!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyhet:

Under året har AMD också betat av stora delar av sina skulder, som nu ligger på 563 miljoner att jämföra med 1 087 miljoner kvartalet innan. Det här talar för att AMD mycket väl kan bli skuldfritt under år 2020.

Jag skrev så här 2015-09-17 när det var mörka tider för AMD.

Skrivet av Password:

Jag har en potentiell teori. Jag hade länge undrat varför AMD inte gått i konkurs ännu eller blivit uppköpta. Så jag slog upp att de bara betalar räntor på sina skulder fram till 2019 och 2020 då de måste betala av klumpsummor. Så de kommer inte klara sig längre än 2019.

Det här företaget Loongson kanske räknar med att köpa upp AMDs konkursbo (med hjälp av Kinesiska skattepengar?) vid det laget och värmer upp sig lite.

Känns bra att AMD går starkt och inte bara haltar vidare eller ännu värre. Det är lite tråkigt att de sålt av väldigt många verksamheter under åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Det beror helt på vilken marknad du är aktiv i samt vem som sköter supporten.
Det är även skillnad i vilka länder det handlar om.

Absolut kan det vara så. Jag generaliserade nog lite mkt och tänkte på det jag har varit med om, men vist finns det dom som kör på servrar länge. Problemet är ju om man har en server i drift och inget supportavtal på denna och så rasar den, det kan bli hyfsat kostsamt då. Men absolut ser det inte likadant ut i hela världen.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Varsågod, AMD.

(Köpte en 3950X)

Visa signatur

5950X, 3090