Tyskland avslöjar Huaweis spionage åt Kina

Permalänk
Melding Plague

Tyskland avslöjar Huaweis spionage åt Kina

En rapport från det tyska utrikesdepartementet stämplat Huawei som olämplig för 5G-utbyggnad på grund av band med kinesiska staten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Och usa lyssnade på merkels mobil.
Det verkar inte finnas någon man kan lita på. Hur täta band har Ericsson med våran stat? Ingen tänker jag fast det finns ju ofantliga mängder pengar att tjäna så varför skulle vi vara skonade.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Inget nytt här väl? Tråkigt för oss konsumenter att 5G ska försenas på det här viset

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@medbor: Tycker du det är dåligt att dom stämplats som icke pålitliga?

Permalänk
Medlem

Väldigt vilseledande och konstig rubrik, var finns avslöjandet?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Sedan när hade någon på den här planeten rent mjöl i påsen?

Hur har Tyskland kommit över detta? Har dom spionerat kanske?

***off topic***

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Samma som alltid- gott och väl att de vill varna och jag är helt ombord med att flera länder spelar fult men utan att erbjuda några bevis så kan de väl knappast vänta sig att något ska hända? Hade de definitiva bevis känns det som att de skulle publicerat dem vid detta laget, om de (som i USA) har dem och väljer att hålla dem för sig själva för att skydda sina operatörer/metoder så bryr de sig uppenbarligen inte så mycket om risken.

Med Qualcomm, Intel, Apple, Google osv under amerikanska flaggan, samt deras egna tvister med Apple som verkar vara i princip det enda företaget som inte drar ner byxorna så fort myndgheterna ber om det så har jag svårt att se varför "konkreta bevis från USA:s underrättelsetjänst" gentemot Huawei skulle tas för något annat än bara politiskt spel.

Med det sagt så tror jag absolut att Huawei använder sin platform för spionage, precis som jag tror att underättelsetjänst i USA gör detsamma överallt där de kan.

Om de vill sätta stopp för det kan du ju erbjuda bevis, men gissar att det är lite mutually-assured-destruction mellan större nationer för tillfället.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Det kommer nyheter hela tiden om Huawei si och så, men ingen bevisning alls av att de verkligen samarbete med kinas stat. När det kommer rapporter som denna känns det lite sådär. En nyhetssida i Tyskland säger sig ha fått info från Tysklands utrikesdepartement som i sin tur har fått det från USA. När man har bevisning så brukar man väl visa det för att stärka sitt uttalande?

Visa en log på att saker har loggats och skickats till kina, eller på vilket sätt det går till. Det är inte helt omöjligt att det skulle vara så som USA säger, men detta känns mer som att USA eldar på något rykte för egen vinning och hela världens nyheter hjälper till med detta till alla hörn. (t.om. SweC i detta fall) @Bengt-Arne har rätt om rubriken.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

Och usa lyssnade på merkels mobil.
Det verkar inte finnas någon man kan lita på. Hur täta band har Ericsson med våran stat? Ingen tänker jag fast det finns ju ofantliga mängder pengar att tjäna så varför skulle vi vara skonade.

Är väl ganska stor skillnad mellan en diktatur som kina där allt styrs centralt från kommunistpartiet och en demokrati som usa som följer lagar och regler(visst inte fullt ut men ändå lagar och regler)
Vi har haft starka band med USA i hundratals år. Vad har vi för band med den kommunistiska diktaturen i kina?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Huawei nekar till anklagelserna. Ungefär lika trovärdigt som när Iran förnekade nedskjutningen av Flight 752 och kallade det västerländsk propaganda.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Tog inte lång tid för Kina shillsen att komma till tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem

Som @Bengt-Arne och @Lagers påpekar, var är själva avslöjandet? Det hade varit mer passande att lyfta fram att även Tyskland ställer sig bakom argumentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Som @Bengt-Arne och @Lagers påpekar, var är själva avslöjandet? Det hade varit mer passande att lyfta fram att även Tyskland ställer sig bakom argumentet.

Om jag inte missade något så är det ju noll nytt med detta. Förutom då att tyska staten ska ha fått "bevis" från USA att att det sker något utbyte mellan huawei och kinesiska staten.

Jag tror varken på det ena eller det andra som jag ser det är det ord mot ord just nu.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Kunskap är mackt.

Totalitära regimer har ett längre perspektiv och kan använda alla samhällets delar för att nån mål som demokratier har svårt att uppnå i fredstid. Dit hör saker som att ta kontroll över kommunikationer och kan man göra det på ett för de flesta transparent sett så ger det stora fördelar i det långa loppet.

För kunskap är verkligen mackt. Att både få kunskap om det man inte vet och vetskap om vad fienden/konkurrenter har för kunskaper blir allt viktigare och Kina har en långsiktig strategi på området.

Att i efterhand säga "vi har varit naiva" kommer inte räcka till...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

jag har verkligen ingen lust med att kinesiska kommunistiska partiets syn på individens frihet går på export. Minsta misstanke om oegentligheter från deras sida bör tas på allvar. Det vill säga om personliga integritet, frihet och rätt att utöva sim kultur, självständiga domstolar, fri press...listan kan höras längre är viktig för en.

Undanber mig alla "amen usa då" argument. Att relativisera vad x gör genom att peka på vad y gör är ett väldigt svagt motargument.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kossamu:

@medbor: Tycker du det är dåligt att dom stämplats som icke pålitliga?

Känns ganska säkert att de vill hämma kinesiska bolags kommande dominans genom att blockera deras ekonomiska resurser nu. Känns som att de riktiga ’bevisen’ skulle vara läckta nu så alla kan göra en egen uppfattning, men nu ska vi bara lita på hemliga organisationer... luktar lite illa tycker jag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Amerikansk propaganda och bullshit som vanligt...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Jag gillar klara rena bevis om det sker anklagelser.

Men när det kommer till Kina så skiter jag faktiskt i vilket. Kina bryr sig enbart om Kina. Kina bryr sig inte speciellt om folk, inte inte ens Kineser.
Kina bygger världens mest övervakade samhälle just nu. Alla får poäng för att ge staten information om sig själva och inte vara regimkritiska.
En sådan stat ska inte på något vis ha något att göra med internet osv i andra länder.
För mig är det självklart.

Betyder det att ett Kinesiskt företag får ta smällen för det så låt gå. Jag gråter inte direkt över det.

När det är dags för 5G, hur vore det om vi höll det svenskt? Nog fan finns kunskapen.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns ganska säkert att de vill hämma kinesiska bolags kommande dominans genom att blockera deras ekonomiska resurser nu. Känns som att de riktiga ’bevisen’ skulle vara läckta nu så alla kan göra en egen uppfattning, men nu ska vi bara lita på hemliga organisationer... luktar lite illa tycker jag

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ytterst sällan det kommer ut bevis till allmänheten i sådana här fall. Då det skulle avslöja hur USA har fått reda på uppgifterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Är väl ganska stor skillnad mellan en diktatur som kina där allt styrs centralt från kommunistpartiet och en demokrati som usa som följer lagar och regler(visst inte fullt ut men ändå lagar och regler)
Vi har haft starka band med USA i hundratals år. Vad har vi för band med den kommunistiska diktaturen i kina?

Skickades från m.sweclockers.com

USA är ju typ en diktatur med.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

USA är ju typ en diktatur med.

Nej, USA är inte "typ" en diktatur. Läs en bok vetja.

Permalänk
Medlem

Älskar inläggen i tråden som vill att USA ska avslöja deras metoder för inhämtning.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Känns ganska säkert att de vill hämma kinesiska bolags kommande dominans genom att blockera deras ekonomiska resurser nu. Känns som att de riktiga ’bevisen’ skulle vara läckta nu så alla kan göra en egen uppfattning, men nu ska vi bara lita på hemliga organisationer... luktar lite illa tycker jag

Skickades från m.sweclockers.com

USA är nog rätt skakis för Kinesisk dominans nu ja. Luktar ju rätt illa att Tysklands "upptäckt" av detta påstådda spioneri bygger på amerikansk underrättelse och inte egen. Tycks som så att USA har mest att vinna på detta. Men å andra sidan är det väl bra att hålla sig skeptisk och förlita sig mer på inhemsk teknologi i så stor mån som möjligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Undanber mig alla "amen usa då" argument. Att relativisera vad x gör genom att peka på vad y gör är ett väldigt svagt motargument.

I det här fallet är det inte så svagt när det går ut på att lösningen till att inte välja pesten är att välja kolera i stället.

Om kontroll från Kina är ett problem så är motsvarande kontroll från USA inte signifikant bättre. Lösningen måste bygga på att antingen är yttre kontroll inget problem, oavsett aktör, eller så förhindrar vi all yttre kontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

Och usa lyssnade på merkels mobil.
Det verkar inte finnas någon man kan lita på. Hur täta band har Ericsson med våran stat? Ingen tänker jag fast det finns ju ofantliga mängder pengar att tjäna så varför skulle vi vara skonade.

Och USA är en demokrati, Kina en diktatur.

Tvivlar inte alls på att det stämmer, skulle vara bra om man gick ut med konkreta bevis dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

I det här fallet är det inte så svagt när det går ut på att lösningen till att inte välja pesten är att välja kolera i stället.

Om kontroll från Kina är ett problem så är motsvarande kontroll från USA inte signifikant bättre. Lösningen måste bygga på att antingen är yttre kontroll inget problem, oavsett aktör, eller så förhindrar vi all yttre kontroll.

I det här fallet är det ett svenskt bolag vid namn Ericsson som är största konkurrenten mot Huawei.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Bara jag som är nöjd med 4G? Jag ser inget behov av 5G idag.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Så nyheten är att USA redan ser all epost-trafik och har visat Huawei<->China dialogerna för den tyska staten?

Skönt att USA styrs av en resonlig person med högt konsekvenstänk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

Och usa lyssnade på merkels mobil.
Det verkar inte finnas någon man kan lita på. Hur täta band har Ericsson med våran stat? Ingen tänker jag fast det finns ju ofantliga mängder pengar att tjäna så varför skulle vi vara skonade.

Ericsson har använts tidigare av Försvarsmakten för att smuggla saker från forna Soviet efter det föll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Bara jag som är nöjd med 4G? Jag ser inget behov av 5G idag.

Spelar ingen roll om just du har ett behov eller ej. det finns ett behov på marknaden dock.