Apple: "Påtvingad EU-standard för laddare hämmar innovation"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det som är konstigt är hur mycket saker folk hittar på om Apple.

Både skärm och batteri går fint att byta.

Du och jag verkar ha olika åsikter om ordet fungerar. Angående batteriet så skrev jag inte det som ett påstående utan som en fråga. Och efter jag kollade lite snabbt verkade det gälla deras batteriskal.

Angående skärmen: https://www.theverge.com/2019/9/25/20884287/apple-iphone-11-p...

Så vad egentligen är det som är påhittat?

Får man tag i en reservdelstelefon och tar skärmen från den, dvs 100% original så kommer man ända få varningsmeddelande. Och tex då man ska sälja skiten så lär ju detta påverka pris osv.

Hur man kan tycka det är ok är bortom mitt förstånd.

Så istället för att dra en usel one-liner kan du ju istället skriva vad som är påhittat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativ:

Du och jag verkar ha olika åsikter om ordet fungerar. Angående batteriet så skrev jag inte det som ett påstående utan som en fråga. Och efter jag kollade lite snabbt verkade det gälla deras batteriskal.

Angående skärmen: https://www.theverge.com/2019/9/25/20884287/apple-iphone-11-p...

Så vad egentligen är det som är påhittat?

Får man tag i en reservdelstelefon och tar skärmen från den, dvs 100% original så kommer man ända få varningsmeddelande. Och tex då man ska sälja skiten så lär ju detta påverka pris osv.

Hur man kan tycka det är ok är bortom mitt förstånd.

Så istället för att dra en usel one-liner kan du ju istället skriva vad som är påhittat.

Med tanke på hur många som säljer "original" både batteri och skärm tycker jag det är bra att de lägger till en sån grej. Det hindrar ju ingenting från att fungera.

Står ingenstans i artikeln att det gäller skärm från reservdelstelefoner, dvs en äkta skärm.

Du skrev att det inte fungerar, vilket är rent påhitt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det är ju exakt vad den gjorde. Du missade bara poängen.

Att kraftigt överdriva utan att det framgår uppenbart att det är en medveten överdrift gör lätt att man tolkar det som skrivs som nonsens.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Enkelt fixat för våra EU-byråkrater. Och eftersom det lär finnas många fler telefoner i användning med Lightning än USB-C, är förstås Lightning det givna valet.

Nej det är inte enkelt fixat för någon utom för Apple. De äger sin kontakt och har uppenbarligen inget intresse av att låta andra använda den och det kan inte EU styra över. Och även om de hade släppt den helt fri för andra att använda så måste också något standardiseringsorgan besluta sig för att standardisera kring den, vilket kanske hade kunnat hända om de hade släppt den fri innan USB-C kom men nu har man en bättre kontakt redan. Sen vet jag inte om Lightning är vanligare, den har funnits längre så det kan vara så att fler telefoner har sålts med den (i alla fall inom EU), men de håller inte för evigt och USB-C har också funnits ett tag nu så i faktiskt användning borde den ha gått om Lightning. Min första telefon med Lightning var exempelvis en 5S och den kasserades för flera år sedan då den inte dög längre trots mycket sparsam användning (då det var min jobbtelefon).

Permalänk
Skrivet av snajk:

Nej det är inte enkelt fixat för någon utom för Apple. De äger sin kontakt och har uppenbarligen inget intresse av att låta andra använda den och det kan inte EU styra över. Och även om de hade släppt den helt fri för andra att använda så måste också något standardiseringsorgan besluta sig för att standardisera kring den, vilket kanske hade kunnat hända om de hade släppt den fri innan USB-C kom men nu har man en bättre kontakt redan. Sen vet jag inte om Lightning är vanligare, den har funnits längre så det kan vara så att fler telefoner har sålts med den (i alla fall inom EU), men de håller inte för evigt och USB-C har också funnits ett tag nu så i faktiskt användning borde den ha gått om Lightning. Min första telefon med Lightning var exempelvis en 5S och den kasserades för flera år sedan då den inte dög längre trots mycket sparsam användning (då det var min jobbtelefon).

Man ska även ta med att usb c är den nya kontakten som alla tillverkare inklusive Apple sätter på sina bättre konsumentsaker som iPad Pro, macbook etc.
Så har man köpt en ny iPad Pro så är det självklart usb c som gäller och för bäst kompilatet bör man skaffa en mobil med samma port.

*edit*
Jag själv har usb micro på mina surfplattor och usb c på min telefon. Det suger stenhårt. Men mina surfplattor är snart 5 år gamla och snart ska bytas ut. Ja, jag har nya 800kr surfplattor i verkstaden, men priset gjorde att jag ändå accepterade det.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av PlogarN97:

Okey men är det politiker som ska bestämma vilken grupps företags standard som ska gälla?

Och var går gränsen för hur långt de ska bestämma?

Skickades från m.sweclockers.com

Nu tror jag du har missförstått lagförslaget. Lagförslaget innehåller ingen skrivelse alls om VILKEN standard som ska gälla. De vill bara att EN standard ska gälla, marknaden är fria att bestämma vilken.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Man ska även ta med att usb c är den nya kontakten som alla tillverkare inklusive Apple sätter på sina bättre konsumentsaker som iPad Pro, macbook etc.
Så har man köpt en ny iPad Pro så är det självklart usb c som gäller och för bäst kompilatet bör man skaffa en mobil med samma port.

*edit*
Jag själv har usb micro på mina surfplattor och usb c på min telefon. Det suger stenhårt. Men mina surfplattor är snart 5 år gamla och snart ska bytas ut. Ja, jag har nya 800kr surfplattor i verkstaden, men priset gjorde att jag ändå accepterade det.

Absolut. Men USB-C verkar sprida sig ganska bra i de billigare segmenten nu också. Jag köpte en surfplatta för 800 till sonen för något år sedan, Lenovo Tab A tror jag, och den hade USB-C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

vad är inskränkningsgrad?

Kan säkert variera beroende på sammanhang. Vart har du läst det?

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Med tanke på hur många som säljer "original" både batteri och skärm tycker jag det är bra att de lägger till en sån grej. Det hindrar ju ingenting från att fungera.

Står ingenstans i artikeln att det gäller skärm från reservdelstelefoner, dvs en äkta skärm.

Du skrev att det inte fungerar, vilket är rent påhitt.

Skickades från m.sweclockers.com

Då borde det inte vara så svårt för dig att bevisa motsatsen annat än med slentrianmässig fanboi argument.
Apple säljer nämligen inte delar till privatpersoner. Du kan inte heller köpa nya originaldelar hos oberoende verkstäder, du får refurbished eller pirat. Så "det går fint att byta batteri och skärm" är inget annat än en fråga om semantik.

Det finns en anledning till att man diskuterar ett lagförslag i detta nu i USA, lagförslag SB 5799, och det är för att Apple vill kunna låsa sin egendom helt och hållet, för det är vad det bli när andra inte längre får rätten att reparera det man "köper", helt. Tekniken för att låsa ned är redan på plats. Jag tycker att man bör ta med detta i ekvationen också.

Du hävdar också att "Ross man ljuger säkert inte, men vad jag sett vinklar han väldigt mycket.", vänligen utveckla. Det finns få personer som är så transparenta som Louis *Rossman (som t o m erkänner när han har haft fel) och tydligt redogör för sitt resonemang. "Vinklat" är inget annat än partisk missnöje som fanbois hasplar ur sig i brist på sakliga argument.

Undrar hur folk hade resonerat om bilindustrin fick låsa motorhuven på din bil?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Då borde det inte vara så svårt för dig att bevisa motsatsen annat än med slentrianmässig fanboi argument.
Apple säljer nämligen inte delar till privatpersoner. Du kan inte heller köpa nya originaldelar hos oberoende verkstäder, du får refurbished eller pirat. Så "det går fint att byta batteri och skärm" är inget annat än en fråga om semantik.

Det finns en anledning till att man diskuterar ett lagförslag i detta nu i USA, lagförslag SB 5799, och det är för att Apple vill kunna låsa sin egendom helt och hållet, för det är vad det bli när andra inte längre får rätten att reparera det man "köper", helt. Tekniken för att låsa ned är redan på plats. Jag tycker att man bör ta med detta i ekvationen också.

Du hävdar också att "Ross man ljuger säkert inte, men vad jag sett vinklar han väldigt mycket.", vänligen utveckla. Det finns få personer som är så transparenta som Louis *Rossman (som t o m erkänner när han har haft fel) och tydligt redogör för sitt resonemang. "Vinklat" är inget annat än partisk missnöje som fanbois hasplar ur sig i brist på sakliga argument.

Undrar hur folk hade resonerat om bilindustrin fick låsa motorhuven på din bil?

Är det semantik att det går fint att byta skärm och batteri för att Apple inte säljer reservdelar?
Din egna källa är bevis nog för att det går att byta.

Låt bli att köpa Apple-prylar så är problemet löst för dig, du kan säkert hitta annat att lägga energi på än att bli upprörd över hur de väljer att designa sina produkter.

Bilindustrin hade gärna låst motorhuven om de kunnat komma undan med det, det finns massor med saker som är svårt/omöjligt att reparera för tredjepart där med.

Edit, Creativ länkade, inte du.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Det pratas enbart om laddning i tråden men porten används ju till annat också vilket skapar problem. Säg att Røde vill uppdatera sin lavmic som hittills haft 3,5mm anslutning då behöver de ha två versioner om man ska slippa adapter.
Vi satt faktiskt med samma problem för ett antal år sedan när det gällde 3,5mm-kontakten och vissa tillverkare inte hade samma koppling som Apple vilket gjorde att det kom mängder med tillbehör till iPhone, i det fallet vann Apple och de andra anpassade sig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av MegaMuztek:

Det pratas enbart om laddning i tråden men porten används ju till annat också vilket skapar problem. Säg att Røde vill uppdatera sin lavmic som hittills haft 3,5mm anslutning då behöver de ha två versioner om man ska slippa adapter.
Vi satt faktiskt med samma problem för ett antal år sedan när det gällde 3,5mm-kontakten och vissa tillverkare inte hade samma koppling som Apple vilket gjorde att det kom mängder med tillbehör till iPhone, i det fallet vann Apple och de andra anpassade sig

Skickades från m.sweclockers.com

Lavmic = en mikrofon?
Den mikrofon som man köper vill man att den ska fungera med både ens stillbild och video-kamera, laptop och stationära dator, iPad Pro etc. Gissa vilken port som då är bäst förutom den traditionella 3,5mm som försvinner på mobiltelefoner?

Men på mobiltelefoner idag så används porten idag av den stora skaran enbart till att ladda och föra över filer. Att lite mer tekniska användare har usb ansluten ethernet (rådbunden nätverk) och annat till sin mobil är irrelevant, då de är helt försumbara och får rätta sig efter den stora massans krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Lavmic = en mikrofon?
Den mikrofon som man köper vill man att den ska fungera med både ens stillbild och video-kamera, laptop och stationära dator, iPad Pro etc. Gissa vilken port som då är bäst förutom den traditionella 3,5mm som försvinner på mobiltelefoner?

Men på mobiltelefoner idag så används porten idag av den stora skaran enbart till att ladda och föra över filer. Att lite mer tekniska användare har usb ansluten ethernet (rådbunden nätverk) och annat till sin mobil är irrelevant, då de är helt försumbara och får rätta sig efter den stora massans krav.

Jo precis en sån där liten mikrofon du klämmer fast i skjortan 🙂
Jag föredrar i vissa fall headset med sladd, bla på jobbet där jag har jobbluren ansluten med Bluetooth och den privata med sladd för musik osv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Sä bra!
Vad är då deras problem

Skrivet av Playboy_1338:

Absolut kan jag hålla med om att hus varar längre, men att byta ett vägguttag är inte direkt svårt eller tar speciellt lång tid. Men det måste ju även komma krav på att alla nybyggnationer går över till en standard för att det ska hända något. Blir ju även lättare för tillverkare att enbart ha 1 kontakt i produktion för nästa tv/dator eller vad det nu kan vara för typ utav produkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Där har du en bra poäng

Förutom då kanske UK som har en minst sagt ortodox syn på el och elsystem där avsänkningen många gånger sker i stickproppen. Så inget konstigt i att dom protesterar, då byte till EU standard borde innebär nytt elsystem. Var detta jag tänkte på med byggnad.
Vet inte hur det är i övriga EU förutom då Norden och Tyskland, men om andra länder har i stil med UK så kan jag förstå motstånd och ovilja.
Är många år sen jag var i Italien men minns min reaktion över deras el på den tiden, förväntade mig nästen lite "Blixt Gordon" när jag skulle ansluta rakapparaten. Det gick bra

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

vad är inskränkningsgrad?

Beror väl på scenario? Inskränkningsgrad (i ett akademiskt arbete t.ex.) är när man väljer ut vad man ska fokusera på inom ett ämne. Gäller det politisk historia så kanske man fokuserar på 30-talet och inskränker sig själv på typ... Sverige.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jag har många prylar som inte kommit med USB-laddare därför att man redan förväntas ha en hemma. Ofta vill man kanske ändå ha fler laddare, typ en hemma, en på jobbet, en i bilen, en i fritidsstugan etc... om man då får samma laddare med olika prylar man köper slipper man ju köpa extra-laddare för var och en, och kan dela på dem istället.

Förvisso, men som sagt, jag har säkert 20 usb-laddare nu... långt fler än jag behöver.
Om man kunde hoppas att priset skulle sjunka utan medföljande laddare så hade jag nog sparat pengar på att köpa några extra, istället för att nu samla dom på hög.

(Eller idiotin Apple kör med, dom slänger med den värdelösa ”spetsiga” laddaren, samtidigt som dom sen säljer fast-chargers separat... har nog en 4-5 st sånna medföljande som aldrig ens är inkopplade)

Såg idag en artikel fladdra förbi i flödet, att EU även var just det jag misstänkte på spåren:
https://nytimespost.com/eu-madness-brussels-threaten-ban-on-f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Förvisso, men som sagt, jag har säkert 20 usb-laddare nu... långt fler än jag behöver.
Om man kunde hoppas att priset skulle sjunka utan medföljande laddare så hade jag nog sparat pengar på att köpa några extra, istället för att nu samla dom på hög.

Ja, det har du rätt i, nu när det varit standard i några år kan de nog i högre grad sluta med att skicka med billiga laddare man ändå inte behöver. Det är lite som apparatkablar (såna här), som alltid kommer med apparater sedan >30 år men som inte slits/byts ut i samma utsträckning som apparaterna själva. Jag har säkert returnerat ett 20-tal fullt fungerande kablar till elektronikskroten och har ändå lika många kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Kan också bli så att många företag väljer att inte lägga in pengar för R&D, då "det ändå är en enda standard som vi måste följa" så kan lika gärna låta andra ta den smällen. Vilket kan leda till att det stannar upp helt.

Sedan till frågan som så; Att det i ena änden av ens laddsladd ska vara samma håller jag med om, men i andra änden kan de la få ha vilken jädra kontakt de vill. Så länge jag kan stoppa in ena änden i valfri standard (t.ex. usb-port) så är det ju ett ickeproblem att apple har lightning å android har usb-c.
Värre var det ju förr när sladden inte var utbytbar utan satt fast i laddaren och varje tillverkare skulle ha sin egna variant, gärna flera stycken.

Ärligt så har jag tänkt på detta förslag ett tag (sedan första tråden). Och ser faktiskt inget fel i att Apple vill ha egen kabel/kontakt. Det jag ser problemet är att alla dessa laddare inte kan ladda varandras telefoner och datorer effektivt.

Tex ta en OnePlus Dash laddare. Kanon laddare och otroligt snabb, men den kan bara ladda det märket snabbt. Tar du en Samsung, Apple, LG, Motorola osv laddar den bara i USB 500mAh, trots att den klarar betydligt mer.

Samma med de telefoner som stöder snabbladdning via diverse chip mm... sen tar du en Samsung, som använder exakt samma CPU... och har i teorin samma stöd. Neep... funkar inte. Du måste ha en Samsung laddare för att kunna ladda snabbt.

Detta är ju varför du slänger en gammal laddare när du byter märke. Inte USB kabeln, utan att laddaren trots att det är USB är föråldrad pga nyare laddningsstandarder kom eller de skiftade mellan två märken som inte följde samma standard.

Ta då tex Apples USB laddare... varför är den inte kompatibel med andra USB-PD laddare?
Detta är vad EU borde focusera på. Tvinga alla USB laddare att köra USP-PD standarden och avtagbar USB kontakt. Sen kan de sätta vad de vill i andra änden. Kabeln är liten del av el-skrotet och går lätt att byta eller återanvända av andra.

Då kan du ladda allt från Apples senaste, till Samsungs senaste med en och samma USB-PD laddare, och alla laddare som stöder USB-PD kan ladda alla produkter i hög fart. Enda du behöver är en enkel kabel.

Detta ger dig allt från 0,5W till 100W, i en och samma standard, som alla kan använda, oavsett tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Med tanke på hur många som säljer "original" både batteri och skärm tycker jag det är bra att de lägger till en sån grej. Det hindrar ju ingenting från att fungera.

Står ingenstans i artikeln att det gäller skärm från reservdelstelefoner, dvs en äkta skärm.

Du skrev att det inte fungerar, vilket är rent påhitt.

Skickades från m.sweclockers.com

Sätter du dit en originalskärm så kommer det upp ett varningsmeddelande. Det är fakta vare sig det står i någon artikel du nämner eller inte.
Som sagt, applefolk har väl en annan syn på vad ordet fungerar betyder.

Man kan ju ta bilägande tex, jag skulle då aldrig säga att man fick en fungerande reparation om jag lämnade in min bil för byte av tex tändstift och då man får tillbaka bilen lyser motorlampan. Även om verkstaden satt dit bra mycket bättre kvalitet på tändstiften än vad tillverkaren kör med(*host* volvo *host* beru) så har man inget val än att åka till Volvo och betala mer för mindre om man vill åka omkring med en släckt motorlampa och 0 felkoder.

Du däremot tycker det är helt ok att en motorlampa lyser för att man sätter dit bättre tändstift än original och att det är bra att den lyser då bilen ska säljas så ingen vill köpa den för att motorlampan lyser eller så vill de knappt ge något pga lampan lyser.
Eller om man på något sätt fått tag i nya originalstift och satt dit så kommer lampan ändå lysa. Det är ju skitbra......
Jag menar, bilen går ju som den ska vilket gör den fullt fungerande enligt dig.

Förstår verkligen inte varför folk ska försvara saker som dessa. Ok att man gillar ett märke men det måste väl ändå finnas någon gräns på vansinnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativ:

Sätter du dit en originalskärm så kommer det upp ett varningsmeddelande. Det är fakta vare sig det står i någon artikel du nämner eller inte.
Som sagt, applefolk har väl en annan syn på vad ordet fungerar betyder.

Man kan ju ta bilägande tex, jag skulle då aldrig säga att man fick en fungerande reparation om jag lämnade in min bil för byte av tex tändstift och då man får tillbaka bilen lyser motorlampan. Även om verkstaden satt dit bra mycket bättre kvalitet på tändstiften än vad tillverkaren kör med(*host* volvo *host* beru) så har man inget val än att åka till Volvo och betala mer för mindre om man vill åka omkring med en släckt motorlampa och 0 felkoder.

Du däremot tycker det är helt ok att en motorlampa lyser för att man sätter dit bättre tändstift än original och att det är bra att den lyser då bilen ska säljas så ingen vill köpa den för att motorlampan lyser eller så vill de knappt ge något pga lampan lyser.
Eller om man på något sätt fått tag i nya originalstift och satt dit så kommer lampan ändå lysa. Det är ju skitbra......
Jag menar, bilen går ju som den ska vilket gör den fullt fungerande enligt dig.

Förstår verkligen inte varför folk ska försvara saker som dessa. Ok att man gillar ett märke men det måste väl ändå finnas någon gräns på vansinnet.

Varningsmeddelandet försvinner lång in i inställningar så ser som sagt inget problem med det.
Förstår att alla inte gillar vissa märken men det måste väl ändå finnas någon gräns på vansinnet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

ok, så det är en innovativ nog standard för Ipad, Mac Pro och Macbook, men inte iFån? hmm..

Visa signatur

i5 2500k, GTX770SLI, 8GB RAM