Kan man sätta tvättmaskin såhär?

Permalänk
Medlem

@Roger W: är det bara i de utanpåliggande rördetaljerna så kan man ju bara slita isär allt och blåsa ur. just den där tratten sitter nog bara med en skruv och ett plastspänne på sin höjd. är det längre in så är väl kaustiksoda det man kör med än. var försiktig med den dock. fräter igenom hud och grejer. stoft i ögonen vill man inte heller ha.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Inaktiv

Det bästa är att gå via hyresvärden så slipper du få sura miner därifrån om något händer senare.
Fråga om värden kan rekommendera en installatör eller om det t.o.m. finns någon behörig installatör hos värden (om det är en större hyresvärd).
Det kostar kanske något mer, men då blir det gjort på det sätt som värden helst vill och du får ett orosmoment mindre.
Det är grymt bekvämt att ha en egen tvättmaskin!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eazy:

El verkar ju redan vara indraget och också då godkänt (får man gissa).

Bar för det är draget så betyder det inte att det är rätt. Ha det alltid i åtanke

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Glöm ej heller att många föreningar är kinkiga med att arbetet utförs av en behörig elektriker och inte valfri skojare från elgiganten. Dessutom brukar det finnas krav från förening/hyresv. på att uttag inte får sitta i Zon 0, eller ens ett för den delen zon 1... Faktum är att morsans förening kräver 60 cm avstånd från badkar/kabin för uttaget, vilket placerar uttaget i oklassat område! Dessutom bör ju jordfelsbrytare och kopplingen ses över oavsett, det är inte ovanligt att brytarna är för gamla, inte fungerar eller annat jox.

Så hör med föreningen/hyresv. så blir det bäst, skulle dock personligen inte vilja ha min koppling i duschutrymmet.

EDIT/Förtydligande: Man sätter alltså inte kopplingsdosor i Zon 0, PUNKT! Och riskerar maskinen att få stänk på sig har jag för mig att de måste uppfylla kapslingsklass IPx5, istället för IPx4 som normalt anges för zon 1. Alla vanliga tvättmaskiner fixar IPx4 vad jag vet.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Inaktiv

Du får ej ha tvättmaskinen där då gäller inte dina försäkringar om något händer.
Måste var en tätad glasvägg eller dylikt i mellan pga vattenstänk mm från dusch/badkar

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ToirRisker:

NEJ använd INTE Elgiganten för installation. Ganska känt att dem använder sig av företag vars elektriker/installatörer inte har behörighet trots att dem säger det.

https://www.youtube.com/watch?v=EwCFdjQOCMQ
https://www.youtube.com/watch?v=Hsx8rX8qHJ0&t
https://www.youtube.com/watch?v=egEp00bKKvY

Bra att varningen kom in. Tänkte exakt samma grej när jag såg tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

En fundering som uppstod när jag läste trådstarten som inte riktigt besvarar trådstartarens fråga.

Jag ser att vattenröret och eldosan sitter bakom badkaret. Ni pratar om zon 0 och zon 1. Kan det ha varit så att badkaret inte ingick från början i lägenheten och grejerna som är tilltänkt för tvättmaskin låg därför inom zon 1 eller zon 2 tidigare?

Tillbaka till tråden:
Annars tänker jag att duschmunstycket sitter på den motsatta väggen tvättmaskinen ska vara. Då borde det väl räcka med ben eller förhöjningsram på 10 cm under tvättmaskinen plus en sån glasskiva som kan stå mellan karet och tvättmaskinen?

Jag läser nu att det gäller en hyresrätt. Kan man fästa duschskyddet i glas mot väggen med enbart superbra tejp och silikon? Tänkte att trådstartaren kan ha alternativ ifall hyresvärden inte kan hjälpa med detta.

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem

@fecko: Ja, det känns troligt att badkaret har tillkommit i efterhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Glöm ej heller att många föreningar är kinkiga med att arbetet utförs av en behörig elektriker och inte valfri skojare från elgiganten. Dessutom brukar det finnas krav från förening/hyresv. på att uttag inte får sitta i Zon 0, eller ens ett för den delen zon 1... Faktum är att morsans förening kräver 60 cm avstånd från badkar/kabin för uttaget, vilket placerar uttaget i oklassat område! Dessutom bör ju jordfelsbrytare och kopplingen ses över oavsett, det är inte ovanligt att brytarna är för gamla, inte fungerar eller annat jox.

Så hör med föreningen/hyresv. så blir det bäst, skulle dock personligen inte vilja ha min koppling i duschutrymmet.

EDIT/Förtydligande: Man sätter alltså inte kopplingsdosor i Zon 0, PUNKT! Och riskerar maskinen att få stänk på sig har jag för mig att de måste uppfylla kapslingsklass IPx5, istället för IPx4 som normalt anges för zon 1. Alla vanliga tvättmaskiner fixar IPx4 vad jag vet.

Stämmer att uttag inte får placeras i zon 0, 1 eller 2 (dvs 60 cm från badkarskant/120 cm från duschmunstycke), men gör man en fast installation så kan man sätta det närmare. Det förutsätter såklart att det är tillåtet/godkänt av tillverkaren.
IPx4 räcker för att klara skvätt i zon 1, då det betyder att den är sköljtät (inte samma som vattentät), speciellt i kombination med de andra områdesreglerna. Även här så kan tillverkarens regler skilja sig och kan kräva att den står i zon 2 (eller oklassad zon)

Skrivet av anon298854:

Du får ej ha tvättmaskinen där då gäller inte dina försäkringar om något händer.
Måste var en tätad glasvägg eller dylikt i mellan pga vattenstänk mm från dusch/badkar

Var har du hört det? Brukar ju räcka med att det är fackmannamässigt utfört efter alla regler för att de skall godkänna det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Stämmer att uttag inte får placeras i zon 0, 1 eller 2 (dvs 60 cm från badkarskant/120 cm från duschmunstycke), men gör man en fast installation så kan man sätta det närmare. Det förutsätter såklart att det är tillåtet/godkänt av tillverkaren.
IPx4 räcker för att klara skvätt i zon 1, då det betyder att den är sköljtät (inte samma som vattentät), speciellt i kombination med de andra områdesreglerna. Även här så kan tillverkarens regler skilja sig och kan kräva att den står i zon 2 (eller oklassad zon)

Japp, tänkte främst här på reglerna som föreningarna brukar sätta upp snarare än elsäkerhet vad gällde placering av dosa eller uttag utanför zon0. Inte ens täta dosor tillåts i zon 2 i vissa föreningar. Kan vara värt att kolla så det inte blir fel där tänkte jag.

IPx5 rekommenderas dock om det kan utsättas för vattenbesprutning, tänkte på att det såg ut som ett badkar m dusch utan någon egentligt skydd för maskinen...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderbolt:

@fecko: Ja, det känns troligt att badkaret har tillkommit i efterhand.

Det stämmer fint. det är jag som installerat det för att jag avskyr att duscha

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Det stämmer fint. det är jag som installerat det för att jag avskyr att duscha

Rent spontant när jag ser bilden är att jag inte skulle vilja stå med en duschmunstycke i badkaret om det var en kontakt precis där. För mig skulle det inte spela roll vilket område det är i eller om det finns jordfelsbrytare, eller om man får det.

Jag skulle sätta upp ett draperi så det inte kom vatten alls på denna kontakt. Tanken är nog att det där utrymmet vid duschen inte är gjord för ett badkar och att man ska skvätta vatten ända till kontakten utan att det ska vara ett draperi/vägg 90x90 i hörnet i duschen och sedan en tvättmaskin i andra hörnet. Intressant och följa vad alla skriver här och vad du kommer komma fram till.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

@Roger W: Tyvärr dåligt med idéer. Min lösning var ny tvättmaskin och nytt hus 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeeM:

@Roger W: Tyvärr dåligt med idéer. Min lösning var ny tvättmaskin och nytt hus 🙂

Det var lite mer drastiskt än jag tänkt mig

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.