Kan man sätta tvättmaskin såhär?

Permalänk
Medlem

Kan man sätta tvättmaskin såhär?

Hej!

Har skitlångt till tvättstugan och det är otroligt frustrerande så tänkte kolla om detta är möjligt. Jag har 0 koll på tvättmaskiner så.

Som ni ser har jag målat en väldigt fin röd tvättmaskin. Min fråga är, kan jag ställa den där och den kan installeras utan problem?
Den gröna pilen är där vattnet ska ut (antar jag) och den blåa pilen är där den får el (antar jag).

Det som gör mig mest orolig är dit vattnet ska åka ur, är det möjligt eller får jag leva med att gå väldigt långt till tvättstugan?
Badkaret har prioritet över tvättmaskinen så den står kvar där den står.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

Funkar nog, du behöver vatten in med

Permalänk
Medlem

En mindre toppmatad?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

@Christley: ska inte vara några problem. Ganska exakt som jag hade det i mitt förra hus. Dock hände det titt som tätt att det blev för mycket ludd i avloppskoppen på väggen så att det rann över. Kan ha varit pga av att den tvättmaskinen var väldigt omodern också..

Permalänk
Inaktiv

Här har du all information du behöver. Tänker inte ge dig ett Ja eller Nej då jag anser att du BÖR läsa genom denna information så du vet vad som gäller.

https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/installera-oc...

https://shop.elstandard.se/Produkt/10128888801/Installationer...
(hämta fil)

Permalänk
Medlem

Spontant känns röda måtten väldigt korta, iaf djupet? Men jag antar att du letat upp någon random maskin och kollat med måtten. Kan ju bli svårt att hoppa i badet.

Permalänk
Rekordmedlem

Det lär bli svårt att hitta en maskin anpassad och godkänd för den placeringen (område 0) men det kanske finns, hittar du en så länka gärna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det lär bli svårt att hitta en maskin anpassad och godkänd för den placeringen (område 0) men det kanske finns, hittar du en så länka gärna.

Vad är det som hindrar (område 0)?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Här har du all information du behöver. Tänker inte ge dig ett Ja eller Nej då jag anser att du BÖR läsa genom denna information så du vet vad som gäller.

https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/installera-oc...

https://shop.elstandard.se/Produkt/10128888801/Installationer...
(hämta fil)

El verkar ju redan vara indraget och också då godkänt (får man gissa).

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det lär bli svårt att hitta en maskin anpassad och godkänd för den placeringen (område 0) men det kanske finns, hittar du en så länka gärna.

Bör väl räknas som område 2?
Bilden visar ju att rummet är förberett för en maskin.
Eller blir det 0 för att kabeln måste passera badkaret?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Så länge det finns el fördraget och vattenkoppling så är det inget felaktigt överhuvudtaget att ställa dit och koppla in en tvättmaskin.

DOCK är det viktigt att du endast och enbart får koppla in elen på en tvättmaskin om det är en vanlig stickproppskontakt. Om det är en elkopplingsdosa på väggen så får du inte koppla in maskinen själv utan du måste kontakta hyresvärden eller en elektriker om det är en bostadsrätt som kopplar in det åt dig

Gällande att koppla in vattnet så rekommenderar jag att du i förväg letar upp ballofixventilen på ledningen innan du tänker på att försöka koppla på vattenslangen. Det är REJÄLT tryck i ledningen och om du öppnar upp ledningen så kommer det spruta duktigt med vatten överallt om inte vattnet är avstängt. Bra är också att ha lite gängtejp för att täta extra så det inte råkar läcka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Spontant känns röda måtten väldigt korta, iaf djupet? Men jag antar att du letat upp någon random maskin och kollat med måtten. Kan ju bli svårt att hoppa i badet.

Ja dom är inte skalenliga alls. Jag har 70cm bredd och 60cm djup att använda ungefär. Visade bara ungefär var den skulle stå.

Skrivet av mrqaffe:

Det lär bli svårt att hitta en maskin anpassad och godkänd för den placeringen (område 0) men det kanske finns, hittar du en så länka gärna.

Område 0-2 som alla snackar om, är det placeringen där jag tänker ställa den eller vad är det jag behöver tänka på?

Skrivet av PsyCor:

Så länge det finns el fördraget och vattenkoppling så är det inget felaktigt överhuvudtaget att ställa dit och koppla in en tvättmaskin.

DOCK är det viktigt att du endast och enbart får koppla in elen på en tvättmaskin om det är en vanlig stickproppskontakt. Om det är en elkopplingsdosa på väggen så får du inte koppla in maskinen själv utan du måste kontakta hyresvärden eller en elektriker om det är en bostadsrätt som kopplar in det åt dig

Gällande att koppla in vattnet så rekommenderar jag att du i förväg letar upp ballofixventilen på ledningen innan du tänker på att försöka koppla på vattenslangen. Det är REJÄLT tryck i ledningen och om du öppnar upp ledningen så kommer det spruta duktigt med vatten överallt om inte vattnet är avstängt. Bra är också att ha lite gängtejp för att täta extra så det inte råkar läcka.

Tack för info.
Det har stått en tvättmaskin här innan (flyttade nyligen in, förra personen hade tvättmaskin.)

Lägenheten är också 5 år gammal så tar för givet att allt är upp till standard.

Jag hade tänkt köpa en service av tex elgiganten eller nått sånt för kan verkligen inget om detta och har inget intresse av att lära mig heller

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

@Christley: Helt rätt, lila bra att spendera en femhundring hos Elgiganten för installation! Skulle något fela vid installationen om du gör det själv så kan det bli strul med försäkringar så lika bra om du inte är behörig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Område 0-2 som alla snackar om, är det placeringen där jag tänker ställa den eller vad är det jag behöver tänka på?

Det är olika områden i våtrum som menas. Hittade den här åt dig: https://www.smarthem.se/blogg/hjalp-med-ip-klasser-och-ip-zon...

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Ja dom är inte skalenliga alls. Jag har 70cm bredd och 60cm djup att använda ungefär. Visade bara ungefär var den skulle stå.

Område 0-2 som alla snackar om, är det placeringen där jag tänker ställa den eller vad är det jag behöver tänka på?

Tack för info.
Det har stått en tvättmaskin här innan (flyttade nyligen in, förra personen hade tvättmaskin.)

Lägenheten är också 5 år gammal så tar för givet att allt är upp till standard.

Jag hade tänkt köpa en service av tex elgiganten eller nått sånt för kan verkligen inget om detta och har inget intresse av att lära mig heller

Kan inte så mycket mer än att inte köpa service av "elladorna", nu hittar jag inte rätt film, men de får mer eller mindre inte göra ett piss, här är en video av många som svanströms el gjort om Elgiganten.
https://youtu.be/Hsx8rX8qHJ0

Det deras elektriker får göra är att koppla in en stickpropp typ, så trippelkolla allt innan du köper deras tjänst, ta hellre in en separat elrktriker

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Eazy:

Vad är det som hindrar (område 0)?

Inget om maskinen är gjord för det.

Skrivet av Json_81:

Bör väl räknas som område 2?
Bilden visar ju att rummet är förberett för en maskin.
Eller blir det 0 för att kabeln måste passera badkaret?

Det lär antagligen bli område 0 för det är för nära badkaret och maskinen står på golvet om inte bilden är väldigt oskalenlig.
Dessutom kanske det finns en dusch och inte bara ett badkar.
Det finns inte tillräckligt med fakta för att säga nått annat än att det med stor sannolikhet inte går att ha en tvättmasksin där utan att bryta mot reglerna.
Med rätt maskin och om man inte placerar den på golvet så kan det gå utan att bryta mot reglerna.

Skrivet av PsyCor:

Så länge det finns el fördraget och vattenkoppling så är det inget felaktigt överhuvudtaget att ställa dit och koppla in en tvättmaskin.

DOCK är det viktigt att du endast och enbart får koppla in elen på en tvättmaskin om det är en vanlig stickproppskontakt. Om det är en elkopplingsdosa på väggen så får du inte koppla in maskinen själv utan du måste kontakta hyresvärden eller en elektriker om det är en bostadsrätt som kopplar in det åt dig

Gällande att koppla in vattnet så rekommenderar jag att du i förväg letar upp ballofixventilen på ledningen innan du tänker på att försöka koppla på vattenslangen. Det är REJÄLT tryck i ledningen och om du öppnar upp ledningen så kommer det spruta duktigt med vatten överallt om inte vattnet är avstängt. Bra är också att ha lite gängtejp för att täta extra så det inte råkar läcka.

Maskinens uttag sitter i område 1 så den måste vara avsedd för fast montage, Elgiganten kanske kan göra arbetet men de har uppenbarligen många gånger inte följt elreglerna vid sina "installationer" så jag skulle inte lita på dem om de inte visar papper på att de har en auktoriserad elinstallatör som utför arbetet, man kan kolla uppgifterna här.
https://e-tjanster.elsakerhetsverket.se/foretag/kolla-elforet...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Det är olika områden i våtrum som menas. Hittade den här åt dig: https://www.smarthem.se/blogg/hjalp-med-ip-klasser-och-ip-zon...

Men alla snackar om område 0. I din länk är område 0 innuti badkaret. I din bild hade jag ju haft område 2?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Christley:

Men alla snackar om område 0. I din länk är område 0 innuti badkaret. I din bild hade jag ju haft område 2?

Golvet är också område 0.
För att tvättmaskiner inte ska vara i område 0 behöver den placeras på en sockel på minst 10 cm.
https://shop.elstandard.se/Handlers/PreviewHandler.ashx?code=...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Golvet är också område 0.
För att tvättmaskiner inte ska vara i område 0 behöver den placeras på en sockel på minst 10 cm.
https://shop.elstandard.se/Handlers/PreviewHandler.ashx?code=...

Område 0 är olika beroende på om det är dusch eller badkar. Är det ett badkar så är bara badkaret är område 0 men är det en dusch så gäller 10 cm upp från golvet inom duschområdet (vilket en tvättmaskin kan hamna inom).

Till TS: Alla tvättmaskiner är gjorda för att kunna sitta i område 1, så den tänkta placeringen är helt okej. Sockel behövs inte men man kan ju välja att göra det ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Golvet är också område 0.
För att tvättmaskiner inte ska vara i område 0 behöver den placeras på en sockel på minst 10 cm.
https://shop.elstandard.se/Handlers/PreviewHandler.ashx?code=...

Så om jag ställer den på en sån sak som höjer upp tvättmaskinen med 10-15cm så blir det område 2?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

@Christley: Helt rätt, lila bra att spendera en femhundring hos Elgiganten för installation! Skulle något fela vid installationen om du gör det själv så kan det bli strul med försäkringar så lika bra om du inte är behörig

NEJ använd INTE Elgiganten för installation. Ganska känt att dem använder sig av företag vars elektriker/installatörer inte har behörighet trots att dem säger det.

https://www.youtube.com/watch?v=EwCFdjQOCMQ
https://www.youtube.com/watch?v=Hsx8rX8qHJ0&t
https://www.youtube.com/watch?v=egEp00bKKvY

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Christley:

Så om jag ställer den på en sån sak som höjer upp tvättmaskinen med 10-15cm så blir det område 2?

Då klarar du åtminstone det kravet, men har du bara ett badkar och ingen dusch ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bor du i hyresrätt eller bostadsrätt?
Brukar inte kosta allt för mycket om man ber hyresvärden sätta in en tvättmaskin.
Kolla antingen med hyresvärden eller med bostadsrätten/stadgarna vad som gäller när du ska koppla in maskinen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

NEJ använd INTE Elgiganten för installation. Ganska känt att dem använder sig av företag vars elektriker/installatörer inte har behörighet trots att dem säger det.

https://www.youtube.com/watch?v=EwCFdjQOCMQ
https://www.youtube.com/watch?v=Hsx8rX8qHJ0&t
https://www.youtube.com/watch?v=egEp00bKKvY

Vilka rekommenderas om inte elgiganten skall användas?

Skrivet av mrqaffe:

Då klarar du åtminstone det kravet, men har du bara ett badkar och ingen dusch ?

Jag har en dusch, men använder den aldrig då jag avskyr att duscha.

Skrivet av danne215:

Bor du i hyresrätt eller bostadsrätt?
Brukar inte kosta allt för mycket om man ber hyresvärden sätta in en tvättmaskin.
Kolla antingen med hyresvärden eller med bostadsrätten/stadgarna vad som gäller när du ska koppla in maskinen.

Jag bor i hyresrätt.
Visste inte att man kan göra sådär. Ska fråga dom om de kan sätta in den åt mig i så fall

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

@Christley: Dem brukar lägga på en summa varje månad,tror det är runt 100 kronor. Har själv både diskmaskin samt tvättmaskin som "ingår"(behöver inte betala extra) i hyran, tycker det är smidigt för skulle det gå sönder så ringer jag bara vaktmästaren så får dem fixa det utan att jag behöver "betala" för ny maskin eller reparation.
Alternativet är att du själv köper en tvättmaskin och installera den på godkänt sätt, värden kan kanske hjälpa till med installation.
Har faktiskt ingen aning om vad som blir billigast i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Område 0 är olika beroende på om det är dusch eller badkar. Är det ett badkar så är bara badkaret är område 0 men är det en dusch så gäller 10 cm upp från golvet inom duschområdet (vilket en tvättmaskin kan hamna inom).

Till TS: Alla tvättmaskiner är gjorda för att kunna sitta i område 1, så den tänkta placeringen är helt okej. Sockel behövs inte men man kan ju välja att göra det ändå.

Är själv elinstalatör med auktorisation lågspänning (AL), det som tidigare hette behörig elektriker (Allmän elbehörighet ABL) som några skrivit om tidigare i tråden och kan bekräfta att ovanstående har mest rätt hittils angående hur installationen ska utföras enligt SS 436 40 00.

Som svar till TS så behöver du inte oroa dig för hur installationen skall utföras utan ansvaret för detta tar elektrikern som du beställer jobbet av. Det ställer inte heller några särskilda krav på tvättmaskinen i fråga om du köper en ny maskin från butik idag.

Ska du ringa och fråga efter offert för inkoppling så fråga ifall det är inklusive inkoppling av vatten.

Du kan kolla elinstallationsföretags betyg från kunder på diverse sidor på nätet och sen dubbelkolla på:
https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/anlita-ett-el...

Permalänk
Medlem

Kanske samtidigt passa på att byta från badkar till duschkabin? Torrare och renare badrum, och inget badkar att skrubba varannan månad.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

personligen är jag osäker på om rätt dostyp har använts över badkaret.

har själv en liknande låda till min tvättmaskin och den säger bara ip44 men sitter i "oklassat område dvs mer än 60 cm bort.

har för mig från skolan att områden som riskerar bli besprutade med vatten ska ha minst ip x5

5 = Skyddad mot spolande vatten från munstycke.

tycker det ser ut att vara en sån här
https://www.bauhaus.se/kopplingsdosa-infalld-for-spis-tvattma...
eller liknande så kolla ipstämpeln att den har minst en 5a som sistasiffra på ip typ ip 56 eller ip 65.

är det den ovan (ip 20)skulle jag omgående ringa elektriker då den är defenetivt ej godkänd över ett badkar... och som sagt även osäker på om IP 44 är godkänt där men magkänsla säger nej.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

det ser lite långt ut till uttaget men kanske kan gå. om inte så går det att byta sladd till en längre. kom ihåg att i så fall skaffa en sladd som är gjord för fast installation.
avlopp och tillopp är enkelt att skarva om det skulle behövas.

alternativ är att ha en pyttemaskin på en bänk. electrolux har en som heter ewc1350. då får man trevlig arbetshöjd också. de har också frontmatade som är väldigt grunda. det finns en på typ 35cm som skulle vara mycket smidigare att jobba med än en toppmatad.

lycka till!

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeeM:

@Christley: ska inte vara några problem. Ganska exakt som jag hade det i mitt förra hus. Dock hände det titt som tätt att det blev för mycket ludd i avloppskoppen på väggen så att det rann över. Kan ha varit pga av att den tvättmaskinen var väldigt omodern också..

Ah, känner igen det där.. Har du några bra tips om att rensa ludd i avloppsröret?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.