Permalänk
Medlem

Klarar inte av att titta på denna typen av program, blir bara irriterad och cynisk. Darwinpriset tilldelas alldeles för få individer...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka att de är ganska kul och kika på Lyxfällan.
Mest för att jag kan tycka att de är lite kul och se folk sätta sig i skiten.
Typ killen som tog sms lån för och köpa pizza. Eller folk som lånar pengar för att betala andra lån som dom tagit pga deras liv med snabbmat/restauranger och shoppande/uteliv.

Om man behöver ta lån för att betala av andra lån/skulder, då borde man väl få sig en liten tankeställare?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke91:

Har tydligen framfört mig otydligt och blivit missförstådd. Som sagt, jag har ingen aning om vilka sorters skulder de har. Om skulderna endast består av snabblån är det ju verkligen alarmerande.

Nej det var inte otydligt. Vi med hjärna fattar vad du menar.

Jag reagerade också på att det var konstigt med x antal hundra tusen i skuld. Det är ju för sjuttsingen ingenting. Men självklart säger ingen emot att det är jättemycket i just det aktuella sammanhanget om pengarna bara brunnit upp.

Allt handlar ju om vad man har för värde i tillgångarna, vilken ränta man betalar och i företagssammanhang främst hur verksamhetsplanen ser ut framåt.

Att bolån på något magiskt sätt anses helt frikopplat från det övriga ekonomiska systemet för majoriteten av befolkningen är riktigt knasigt. Skuld = Skuld är den universella sanningen hur mycket man än vill debattera om vad som är "norm" just idag.

Poängen är väl att det är klokast att förhålla sig faktiskt till begreppen utan att ladda dem med värderingar. Om man alltid associerar "skuld" med något negativt så kommer det att slå fel i vissa sammanhang. Notera den semantiska kullerbyttan också eftersom "skuld" per definition är negativt. Men U get my point förhoppningsvis.

"Att jämföra" är förresten också ett missförstått begrepp. Det betyder inte "Att likställa".
Jag jämför gärna med företagsekonomi.
Kolla runt hur det ser ut i företag. Kanske i synnerhet nystartade. De kan ligga många miljoner back i bokföringen och det säger egentligen ingenting. Det behövs helt enkelt mer information innan man kan uttala sig.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Jag brukar kolla på lyxfällan ibland. Brukar sitta helt förskräckt över hur puckade många är. Själv hade jag mått så jävla dåligt med känslan av att ha massa skulder.

Ikväll har jag rätt mycket ångest över att jag har shoppat lite väl mycket sista tiden. Köpte en onödig hemmasmart-pryl för typ 550kr och köpte även lite prylar i förra veckan som inte var direkt nödvändiga för en 1500kr ungefär. Vi har inte dålig ekonomi men jag har börjat oroa mig lite för bostadsmarknaden.

Jag har ett hus som vi har ca 2,6M i lån på. Vi får in efter skatt ungefär 50k i månaden efter skatt. Lever liksom inget lyxliv här. Vi brukar faktiskt spara undan någonstans runt 20-30k i månaden. Men trots detta så får jag som oftast fet ångest över småinköp ofta. Det lustiga är att jag inte får det om det är ett välmotiverat inköp och då nästan oavsett vad det kostar. Exempelvis så köpte vi en riskokare i förra veckan. Den gick loss på en 500 spänn ungefär. Kände liksom inget där. Köpte 5st 8TB diskar och en expansionslåda för min NAS här hemma. Gick loss på runda slänga 14k. Kände liksom inget speciellt där, för jag behövde den.

Undra om flera känner så här, eller om jag är ensam. Det är en väldigt jobbig känsla. I mitt fall så tror jag det grundar sig i min uppväxt. Min morsa va en prime candidate för Lyxfällan. Hon kunde inte hålla i pengar. Pengar var aldrig några problem så länge hon va ihop med farsan. Men än idag så hör hon av sig till mig och ber om att få låna pengar. Hon betalar dock alltid tillbaka till mig. Men hon har gått igenom skuldsanering för ett par år sedan. Så jag vet hur det känns att växa upp utan cash.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk

Kollar gärna på programmet, men fattar inte hur man kan skuldsätta sig så sjukt mycket.

Jag är absolut inte expert med min ekonomi, riktigt dålig men inte så dålig som på LF*

Enkelt att hamna i smeten, man tar på sig prenumerationer och handlar på kredit, till en hållbar nivå såklart.
Sen kan man bli av med jobbet eller få oväntad utgift.. kronolle knackar på.. And here we go..

Skönt att ha varit arbetslös i över ett år, man ställer om sin ekonomi totalt.. Bortsett från skulderna som växt till sig.
Nytt jobb med 10.000kr högre lön nu, snart är skulden borta.
Men har lärt mig leva på 9000kr och kommer i fortsättningen göra det, bara 20.000kr över varje månad som man kan spara i madrassen, dumt att spara på banken då myndigheter hjälper inte ett skit då när man är utan jobb igen.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Vi får in efter skatt ungefär 50k i månaden efter skatt. Lever liksom inget lyxliv här. Vi brukar faktiskt spara undan någonstans runt 20-30k i månaden.

Ahem...

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Jag kan tycka att de är ganska kul och kika på Lyxfällan.
Mest för att jag kan tycka att de är lite kul och se folk sätta sig i skiten.
Typ killen som tog sms lån för och köpa pizza. Eller folk som lånar pengar för att betala andra lån som dom tagit pga deras liv med snabbmat/restauranger och shoppande/uteliv.

Om man behöver ta lån för att betala av andra lån/skulder, då borde man väl få sig en liten tankeställare?

Kul? Det är ju ren och skär underhållning
Finns ju många guldkorn genom åren, oavsett om dom är skriptade eller ej....Vanita och mannen som störtgråter när han tvingas sälja sitt Xbox är 2 riktiga klassiker

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Kul? Det är ju ren och skär underhållning
Finns ju många guldkorn genom åren, oavsett om dom är skriptade eller ej....Vanita och mannen som störtgråter när han tvingas sälja sitt Xbox är 2 riktiga klassiker

Om vi tänker på samma person som gråter på balkongen över sitt xbox så håller jag med dig, klockren!

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem

Folk idag är ju genrellt bra på att spendera pengar på skit och det ser man ju rätt ofta i detta program. Många som inte ens vet vad bolån, räntor osv är är ju lite komiskt. Eller dom som helt enkelt inte ens öppnade sina räkningar efter flera månader trodde vad skulle hända? Man kan ibland tycka synd om vissa människor men dom har själva satt sig i skiten oftast.

Sen är det ju så jävla lätt och hamna där med massa skulder med smslån till skräpmat, resor, prylar osv osv.. sen får man knappt några pengar in när dom tvingas sälja det dom har på en loppis för nån femma haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixe:

Om vi tänker på samma person som gråter på balkongen över sitt xbox så håller jag med dig, klockren!

Han satt på balkongen, grövre man 30+ typ

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Till dom som tror att programmet är fake.

En jag "känner", rättare sagt jobbat med för sådär 8år sedan har varit med. Allt dom sa om hur det började, vad han gjorde o.s.v. stämmer. Jag trodde inte mina öron när jag jobbade på företaget. Hur han spenderade både arv och tog lån till lyx konsumtion som resor, champagne flaskor till bokstavligt talat alla i sällskapet på krogen varje helg. Jag har själv sett det med champagne. Det finns många som inte har alla hemma när det kommer till grundläggande ekonomi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/lisa-holl-skuld...

Tycker ni han gjorde rätt som dumpade henne?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

I ett förhållande ska man ju vara ärlig och inte dölja såna saker. Hon har ju riskerat deras framtid och hus genom beteendet så all tillit har ju försvunnit.

Dessutom har lisa förmodligen varit deprimerad och mått piss av situationen så deras förhållande har kanske inte varit på topp och det var spiken i kistan.
Nu har jag bara läst artikeln så vet inte hur det är men många i lyxfällan mår ju dåligt

Tjejen min handlade på matsmart med klarna lite mycket förra året, hon sa ingenting för jag tyckte det var onödigt då hennes ekonomi inte klarade av det, så hon hade skuld på x tusen kronor, hon blev ju lite avslöjad när jag hjälpte henne att hämta paketet.
Hon betalade lägsta beloppet så halva summan hon betalade var klarnaavgift. Iallafall löste vi skulden men hade hon fortsatt mygla och dölja det så hade det varit ett rejält snedsteg i förhållandet. Alla kan göra misstag, men att ljuga om det är inte en bra grund att bygga ett förhållande på

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Lyxfällan är inte ens roligt jämfört med det här: https://youtu.be/0fBZJm-3eKY

https://youtu.be/165fmm6Olps

Det kan dom gärna få göra 100 säsonger av så länge det är nya spartips 😂

Hittade inte klippet av han som gick över till grannen för å skita varje dag 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Ekonomi är en hygienfaktor som man bara inte förhandlar bort.
Jag hade aldrig klarat av att vara tillsammans med någon som inte har koll på pengar (efter hur mycket koll man behöver ha dvs.).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Ekonomi är en hygienfaktor som man bara inte förhandlar bort.
Jag hade aldrig klarat av att vara tillsammans med någon som inte har koll på pengar (efter hur mycket koll man behöver ha dvs.).

Kul att tråden håller i sig sig Jag hade blivit skit lack om min flickvän höll undan med skulder när jag själv har örnkoll på min ekonomi. Ja jag tycker han gjorde rätt jag skulle också göra slut annars hade man fått gått in som borgensman vilket är väldigt avtändande.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Detta med SMS-lån fascinerar mig.

Jag hade vid ett tillfälle behov av att ta ett sånt lån. Jag levde på en medelmåttig men inte låg lön och det dök upp en oförutsedd utgift som jag inte kunde skjuta på, men som jag visste att jag skulle kunna betala av helt under de kommande två månaderna. Ett, i mitt tycke, legitimt användningsområde för den typen av lån.

Jag hade en stadig (om än inte hög) inkomst, helt fri från betalningsanmärkningar, och vid den tidpunkten hade jag enbart studielån i form av skulder.

Fick inte igenom nåt SMS-lån, när jag försökte på ett par ställen. Alla nekades. Därför undrar jag hur det är möjligt för alla dessa, uppenbara högrisklåntagare, i många fall med betalningsanmärkningar och stora skulder, att få SMS-lån?

(Det slutade med att jag lånade av en släkting, och återbetalade månaden efter.)

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Detta med SMS-lån fascinerar mig.

Jag hade vid ett tillfälle behov av att ta ett sånt lån. Jag levde på en medelmåttig men inte låg lön och det dök upp en oförutsedd utgift som jag inte kunde skjuta på, men som jag visste att jag skulle kunna betala av helt under de kommande två månaderna. Ett, i mitt tycke, legitimt användningsområde för den typen av lån.

Jag hade en stadig (om än inte hög) inkomst, helt fri från betalningsanmärkningar, och vid den tidpunkten hade jag enbart studielån i form av skulder.

Fick inte igenom nåt SMS-lån, när jag försökte på ett par ställen. Alla nekades. Därför undrar jag hur det är möjligt för alla dessa, uppenbara högrisklåntagare, i många fall med betalningsanmärkningar och stora skulder, att få SMS-lån?

(Det slutade med att jag lånade av en släkting, och återbetalade månaden efter.)

Jag undrar samma sak hur det kan gå igenom med flera lån efter varandra för folk?

Är låneföretagen för lätta på foten?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

En på mitt jobb var med. Han bättrade sig men inte tjejen. Nu ska dom få barn och skiljas. Killen ska bo i husvagn tills hans skulder är betalda.

Husvagnslivet tycker jag är riktigt trevligt faktiskt. Två veckor under sommaren på en ny trevlig camping iafall ;=)

Permalänk
Medlem

Dom kanske skulle börja lära ut nåt vettigt i skolan istället som hur man gör för att inte hamna i skuld och hur man skapar kapital och hur man sparar för ute i dagens samhälle lär man sig bara att slösa och låna.

Min bror var med i lyxfällan och dom kryddade på programmet rätt bra dom fick det att se ut som att han var i värre sits än han var dom "sålde" dyra saker fast egentligen var det hela bara uppgjort och han fick tillbaka dom efteråt.

Visa signatur

HP 800 G1

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Detta med SMS-lån fascinerar mig.

Jag hade vid ett tillfälle behov av att ta ett sånt lån. Jag levde på en medelmåttig men inte låg lön och det dök upp en oförutsedd utgift som jag inte kunde skjuta på, men som jag visste att jag skulle kunna betala av helt under de kommande två månaderna. Ett, i mitt tycke, legitimt användningsområde för den typen av lån.

Jag hade en stadig (om än inte hög) inkomst, helt fri från betalningsanmärkningar, och vid den tidpunkten hade jag enbart studielån i form av skulder.

Fick inte igenom nåt SMS-lån, när jag försökte på ett par ställen. Alla nekades. Därför undrar jag hur det är möjligt för alla dessa, uppenbara högrisklåntagare, i många fall med betalningsanmärkningar och stora skulder, att få SMS-lån?

(Det slutade med att jag lånade av en släkting, och återbetalade månaden efter.)

Kanske där problemet ligger, de visste att du kunde betala tillbaka snabbt varav de har inga stora pengar att hämta in genom en långlivad ränta.
Liiiite konspiratorisk och för att vara mer seriös så håller jag annars med dig och undrar hur i hela friden kan folk få så mycket i lån från så pass många olika ställen som de lyckas med i dessa program?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Jo jag undrar också hur halvt arbetslösa som ändå har typ 50k/mån i utgifter när dom räknar ihop, lyckas fortsätta pumpa runt dom pengarna.
Nästan en konstform!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det jag har svårt att förstå varför många tjejer har så svårt att uppgradera? Missköter mannen sig dumpa honom, räcker ej er ekonomi till byt då till en man med högre inkomst.

Därför att "han är ju så snäll egentligen" och har antagligen andra kvalitéer.

Kaka söker maka och tjejer som dras till sådana killar är i regel inte heller marriage material för killar med sunda ekonomiska värderingar.

/ Tråkig och förutsägbar beta-kille

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

En FD kollega blev tyvärr av med sin bostad pga att han inte kunde hantera pengar.
Fast jobb med hyffsad lön, men istället för att betala hyran så köpte han datorer, mobiler, cyklar och allt möjligt så vips så satt han där med en skuld på över 50K som han inte kunde betala.

Som tur var för honom så var bostaden hans en bostadsrätt så lägenheten såldes, skulden betalades och han fick en god man av kommunen som numera hjälper honom med ekonomin.

Nu skojar du väl ändå? Ett jobb med hyffsat lön förutsätter väl nästan att din f.d. kollega åtminstone inte har någon intellektuell funktionsnedsättning, och att han trots det skulle få en god man låter väldigt konstigt. Det är en rätt extrem åtgärd om personen i övrigt klarar att sköta ett arbete t ex?

https://sv.wikipedia.org/wiki/God_man

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Nu skojar du väl ändå? Ett jobb med hyffsat lön förutsätter väl nästan att din f.d. kollega åtminstone inte har någon intellektuell funktionsnedsättning, och att han trots det skulle få en god man låter väldigt konstigt. Det är en rätt extrem åtgärd om personen i övrigt klarar att sköta ett arbete t ex?

https://sv.wikipedia.org/wiki/God_man

Nu raljerar jag lite, kanske.

Men man kan väl ha någon diagnos och vara duktig programmerare och därmed dra in deg. Samtidigt som man är kass på att knyta skorna eller hantera pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Jag har bara sett små klipp från lyxfällan men ja det finns folk som inte kan hantera pengar alls.

Jag har en polare som jag vet har en massa skulder. I februari tidigare i år sitter vi vid hans köksbord och snackar och han är då "mellan jobb" och sökt massa nya jobb. Dock så hade han inte fått nytt jobb än. Men nog fan hade han redan spanat in en ny bil han vill ha. Det skulle inte bli mycket dyrare än den fina bilen han redan hade. Jag försöker vara lite diplomatisk och smidig och undrar om ifall han får ett nytt jobb ifall han inte ska vänta 6 mån med att skaffa ny bil och istället lägga pengarna på att betala av skulder eller iallafall lägga lite pengar på hög. Då han hade lånat pengar av mig nyligen(som jag fick tillbaka strax efter) så visste jag att han inte hade nåt eget sparkapital kvar att ta ifrån. Meddelandet gick nog inte fram riktigt. Efter några månader så köper han plötsligt ny bil för typ fucking jävla 400k och han har fortfarande inte fått nytt jobb. Helt jävla otroligt. Bilen kostar han nästan 5k i månaden(bensinen INTE inräknad) plus att värdeminskningen är väl typ 5k i månaden med på en sån dyr bil. Bara för att gå break-even på att ha bilen stående på garageuppfarten så behöver han tjäna typ 15k i månaden(före skatt). Det här är jävligt illa. Jag har inget emot att låna ut pengar till polare men hur kul är det att låna ut pengar när man vet att personen inte kommer vilja betala tillbaka dom? Det enda man kan göra är att fördröja den personliga konkursen så att den sker en månad senare istället(eller ytterliggare senare om man nu vill låna ut ännu mer pengar).

PS. På tal om det ni redan pratat om i tråden. När han varit i kontakten med bank om att ta nytt lån eller försöka lägga om lån så har han fått kalla handen. Hur fan kan samma person få köpa en bil för 400k med billån? Nä jag skyller inte hans situation på bankerna men kan inte låta bli att undra hur det funkar.

Ändrade det fetade åt dig, det handlar inte om att kunna utan om vilja i det fallet. Bryt med "polaren".

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Nu raljerar jag lite, kanske.

Men man kan väl ha någon diagnos och vara duktig programmerare och därmed dra in deg. Samtidigt som man är kass på att knyta skorna eller hantera pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Låt mig inflika

Jag har idag ett välbetalt jobb, men har haft skulder på en hel kronor pga idioti och dålig självkontroll när man blev 18, Jag vet på första hand hur det känns att vara skuldsatt, leva med löneutmätning och hamna i en spiral ned långt åt helvete.

Tro mig det är inget liv någon vill leva och jag önskar inte ens min värsta fiende det.

Jag hade turen att få hjälp med ett samlat lån för att betala av alla mina skulder så att inte räntan skulle käka upp det jag betalade av, Det är fortfarande några år kvar innan jag betalat av detta lån och kan titulera mig själv som skuldfri.

Varför hamnar man i denna situationen?

Man köper något på avbetalning som 18-åring och man har inte råd att betala allt skit man köpt, man vet att det redan är påväg att gå åt helvet men man är för dum att fråga om hjälp så man undviker det och breven åker ner i papperskorgen, lägg till ett skadestånd pga "misshandel" och man känmner att nu är det snart kört helt så man kan lika gärna dra ett kreditkort och köpa prylar för det.

Man är naiv och dum för sitt eget bästa. Ja det finns en hel del som inte tänkte sig för innan man skriver på avtal och dumma krediter.

Det var en dyr läxa för min del men något som gett mig så mycket mer i lärdom om man kollar på det i efterhand.

Ja jag bor i en hyreslägenhet, kör en gammal bil och kan inte köpa det senaste,roligaste,bästa på marknaden direkt.

Ja jag gjorde fel, Ja jag har fått betala för det och ja jag har lärt mig det.

Men många av kommentarerna visar på totalt okunskap när det kommer till dagens skuldfällor och förståelse till varför vissa männsikro har enklare än andra att hamna i dessa.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Det hade tyvärr gått så långt att han fick 5 dagar på sig att betala skulden (efter ett x antal påminnelser), han fick inget banklån, ingen ville gå i borgen för han så det var det enda sättet det gick att lösa det på.

Fick han in pengar för lägenheten på bara fem dagar?

Permalänk
Föredetting
Skrivet av jorgen69:

Jag undrar samma sak hur det kan gå igenom med flera lån efter varandra för folk?

Är låneföretagen för lätta på foten?

Poängen med SMS-lån är just att vem som helst kan få ett, gärna insatt direkt. Finns även riktiga blancolån, men har du inte heltidsjobb och solid historik får du bara lån med dåliga villkor, då banken står för risken istället. Det är dyrt att vara fattig.

Till exempel sökte jag nyligen ett kreditkort, jag har aldrig haft några anmärkningar och har heller inga skulder, ett tidigare kreditkort med 20k limit. Deltidsjobb + CSN som inkomstkälla, det bedömde banken som otillräckligt för att ge mig ytterligare 10k SEK i kredit. Seriösa aktörer är med andra ord definitivt inte för lätta på foten, men det hindrar ju inte ockrarna från att ge sig på dem som i min sits hade blivit desperata.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Poängen med SMS-lån är just att vem som helst kan få ett, gärna insatt direkt.

Fast det där stämmer ju uppenbarligen inte. I alla fall inte för nio år sen, när jag försökte. Se mitt inlägg lite längre upp på sidan.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S